bd-sprite
Φωτο: ΑΠΕ

Νέο κύμα ακρίβειας λόγω Ερυθράς Θάλασσας προβλέπει ο Β. Κορκίδης

Ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς σημειώνει πως οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρείες επιβαρύνονται με επιπλέον κόστος κάθε μέρα λόγω των καθυστερήσεων που υπάρχουν λόγω των εντάσεων.

Νέες αυξήσεις τιμών των προϊόντων ενδέχεται να υπάρξουν εξαιτίας των εντάσεων που επικρατούν στην Ερυθρά Θάλασσα με τις επιθέσεις των  σε πλοία δυτικών εταιρειών, με τον πρόεδρο του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Πειραιώς, Βασίλη Κορκίδη να σημειώνει ότι «δεδομένου ότι το 90% του παγκοσμίου εμπορίου διακινείται δια θαλάσσης, η επίδραση στη διαμόρφωση των τιμών διαμετακόμισης, αλλά και στα κόστη των καυσίμων, είναι αναπόφευκτη».

Ο κ. Κορκίδης αναφερόμενος σχετικά με τις επιπτώσεις στο εμπόριο από τις επιθέσεις στον Κόλπο του 'Αντεν, στα εμπορικά πλοία που διέρχονται από την Ερυθρά Θάλασσα και την Διώρυγα του Σουέζ με προορισμό την Μεσόγειο και το λιμάνι του Πειραιά σημειώνει πως οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες μεταφορών θα επιβαρυνθούν και, αντίστοιχα, θα επιβαρύνουν, με επιπλέον κόστος για κάθε ημέρα καθυστέρησης, τους παραλήπτες των φορτίων. 

Υπογραμμίζει ότι μέσω της Διώρυγας του Σουέζ διακινείται το 12% του παγκόσμιου όγκου και του 30% των εμπορευματοκιβωτίων, που ανέρχονται σε 1,4 εκατ. μηνιαίως.

Συγκεκριμένα ο πρόεδρος επισημαίνει:

«Εφόσον η παρέμβαση των Η.Π.Α. με την πρώτη ομάδα των χωρών της Ε.Ε. και του ΝΑΤΟ, που ανέλαβαν δράση για τη διαφύλαξη της ελεύθερης ναυσιπλοΐας στην Ερυθρά Θάλασσα, δεν αποδώσει σύντομα, τότε οι οικονομικές ζημίες, σε παγκόσμια κλίμακα, θα ανέλθουν ημερησίως σε πολλά δις δολάρια.

Σύμφωνα με τις  εκτιμήσεις των ειδικών, το προ διετίας δεκαήμερο κλείσιμο της Διώρυγας δημιούργησε καθυστέρηση 2 εβδομάδων στις αφίξεις στον Πειραιά και άλλα λιμάνια της Μεσογείου, καθώς και 3-4 εβδομάδες επιπλέον χρόνο στις τελικές παραδόσεις εμπορευμάτων. Η τότε αναμονή των πλοίων, με φορτία αξίας άνω των 9 δις δολαρίων, εκτιμάται ότι κόστισε, σε παγκόσμια κλίμακα, περίπου 6 δις δολάρια για κάθε εβδομάδα καθυστέρησης.

Ευνοήθηκαν, βεβαίως, τα ναύλα, ειδικά στα πετρελαιοφόρα που διπλασιάστηκαν, λόγω αλλαγής πλεύσης πολλών πλοίων, στη μακρά ρότα 15.000 μιλίων γύρω από την Αφρική, ενώ δημιουργήθηκε μεγαλύτερη ζήτηση πλοίων λόγω του εγκλωβισμού 320 πλοίων στο Σουέζ. Τον μεγαλύτερο αντίκτυπο από την αποφυγή της διώρυγας δέχεται η ενεργειακή αγορά, παρασύροντας ανοδικά την τιμή του πετρελαίου. Μεταξύ των πλοίων που βρίσκονται σε αναμονή από την πλευρά της Μεσογείου, είναι πολλά τάνκερς που μεταφέρουν ημερησίως 9 εκατ. βαρέλια πετρελαίου, από και προς την Ασία, με φορτία κυρίως από Καζακστάν, Ρωσία, Λιβύη και Αζερμπαϊτζάν. Επιπλέον, η Διώρυγα εξυπηρετεί τη διακίνηση του 4% του παγκόσμιου όγκου LNG, σε ετήσια βάση.

Οι μεγάλες ναυτιλιακές εταιρίες μεταφορών θα επιβαρυνθούν και, αντίστοιχα, θα επιβαρύνουν, με επιπλέον κόστος για κάθε ημέρα καθυστέρησης, τους παραλήπτες των φορτίων. Να σημειωθεί ότι η Διώρυγα του Σουέζ, μήκους 120 μιλίων, αποτελεί την ταχύτερη διαδρομή ναυσιπλοΐας που συνδέει την Ευρώπη και την Ασία, με μηνιαία διέλευση καθαρού φορτίου άνω των 100 εκατ. τόνων, που αντιστοιχεί στο 12% του παγκόσμιου όγκου και του 30% των εμπορευματοκιβωτίων, που ανέρχονται σε 1,4 εκατ. μηνιαίως.

Με φόντο το ενεργειακό και τις πληθωριστικές πιέσεις, το παγκόσμιο εμπόριο, αιφνιδίως, βρίσκεται ενώπιον ενός ιδιότυπου "εκβιασμού" από τους Χούτι, που έχουν συμπαραταχθεί με την Χαμάς, και εξαπολύουν πυραυλικές επιθέσεις κατά πλοίων, εμπλέκοντας τη διεθνή ναυτιλία και το εμπόριο. Μια καταδικαστέα πράξη που, ενώ έχει τα χαρακτηριστικά περιφερειακού χαρακτήρα, εντούτοις, επηρεάζει τη διεθνή ναυσιπλοΐα.

Φορείς της ποντοπόρου ναυτιλίας όπως, Bimco, Intercargo, ICS και ECSA έχουν ζητήσει την λήψη μέτρων με τον σχηματισμό πολυεθνικής δύναμης από έναν στόλο πολεμικών πλοίων για την αστυνόμευση της περιοχής και την αποκλιμάκωση της έντασης. Οι εταιρίες BP, Maersk, MSC, CMA, Hapag Lloyd, μετά και την αύξηση των ασφαλίστρων κατά κινδύνων πολέμου, αμέσως ανακοίνωσαν αναστολή διελεύσεων από την Ερυθρά και αναδρομολόγηση με περίπλου της Αφρικής, που σημαίνει 10 ημέρες επιπρόσθετο ταξίδι για 700.000 TEU, με εμπορεύματα αξίας 35 δις δολαρίων και βεβαίως ζημιά για τα λιμάνια της ανατολικής Μεσογείου και κυρίως του μεγαλύτερου που είναι ο Πειραιάς.

Από το ελληνικό υπουργείο Ναυτιλίας αναμένονται οδηγίες προς τα ελληνόκτητα πλοία που κινούνται στη θαλάσσια περιοχή, ενώ η Διεύθυνση Ποντοπόρου Ναυτιλίας του Λ.Σ. έχει ήδη εκδώσει συστάσεις προς τα πληρώματα για επαγρύπνηση και νυχτερινό διάπλου. Δεδομένου ότι το 90% του παγκοσμίου εμπορίου διακινείται δια θαλάσσης, η επίδραση στη διαμόρφωση των τιμών διαμετακόμισης, αλλά και στα κόστη των καυσίμων, είναι αναπόφευκτη. Σε αναμονή, λοιπόν, των εξελίξεων, ευχόμαστε να υπάρξει ταχεία αποκλιμάκωση της έντασης και να αποφευχθεί η "τέλεια καταιγίδα", γιατί διανύουμε μια περίοδο που το παγκόσμιο εμπόριο έχει ανάγκη από ηρεμία και η εφοδιαστική αλυσίδα χρειάζεται τη διαθεσιμότητα της μεγαλύτερης Διώρυγας του κόσμου».

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Μειώθηκαν κατά 42% οι διελεύσεις στη Διώρυγα του Σουέζ λόγω των Χούθι

Οι επιθέσεις κατά εμπορικών πλοίων στην Ερυθρά Θάλασσα έχει οδηγήσει τις εταιρείες να κάνουν τον γύρο της Αφρικής. Έχουν σταματήσει τελείως οι μεταφορές αερίου μέσω του Σουέζ τους τελευταίους δυο μήνες.
ΔΙΕΘΝΗ

«Καμπανάκι» για αντοχές ρωσικής οικονομίας και πόλεμο στη Γάζα

Η Ευρωπαϊκή Τράπεζα Ανασυγκρότησης και Ανάπτυξης προειδοποιεί ότι οι κυρώσεις κατά της Ρωσίας δεν έχουν οδηγήσει σε μια βαθιά οικονομική κρίση όπως πολλοί ήλπιζαν. Ο αντίκτυπος της σύγκρουσης Ισραήλ - Χαμάς στον τουρισμό της Μ. Ανατολής.
ΔΙΕΘΝΗ

Οι ΗΠΑ ενισχύουν το Ισραήλ με στρατιωτική βοήθεια ύψους 1,2 δισ. δολ.

Παρά τις επικρίσεις που έχει ασκήσει πρόσφατα η Ουάσιγκτον, θα σταλούν πυρομαχικά και στρατιωτικά οχήματα που περιλαμβάνονται στο πακέτο ύψους 26 δισ. δολαρίων που έχει εγκριθεί από τον περασμένο μήνα το Κογκρέσο.
ΔΙΕΘΝΗ

Ισραηλινά άρματα μάχης αναπτύχθηκαν στην ανατολική Τζαμπάλια στη Γάζα

Τουλάχιστον 35.034 Παλαιστίνιοι σκοτώθηκαν κι άλλοι 78.755 τραυματίστηκαν από την στρατιωτική εισβολή του Ισραήλ στη Λωρίδα της Γάζας που ακολούθησε την 7η Οκτωβρίου 2023, σύμφωνα με μία σημερινή ανακοίνωση του υπουργείου Υγείας στη Γάζα.
ΔΙΕΘΝΗ

Ο ΟΗΕ στηρίζει το αίτημα των Παλαιστίνιων για ένταξή τους στον Οργανισμό

Το ψήφισμα που αναγνωρίζει ότι οι Παλαιστίνιοι πληρούν τα κριτήρια για να γίνουν μέλος και θα έπρεπε «να ενταχθούν στον Οργανισμό», δίνοντάς τους και ορισμένα πρόσθετα δικαιώματα ως «παρατηρητές», συγκέντρωσε 143 ψήφους.