bd-sprite
Image by Pixabay

Κοντά στην επαναλειτουργία ο πετρελαιαγωγός Θεσσαλονίκης - Σκοπίων

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Αίτημα στη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας της Βόρειας Μακεδονίας, υπέβαλε η ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ, εταιρεία που λειτουργεί τον πετρελαιαγωγό που συνδέει τη Θεσσαλονίκη με τα Σκόπια προκειμένου να λάβει άδεια για την επαναλειτουργία του αγωγού, ο οποίος από το 2013 παραμένει ανενεργός.

Όπως αναφέρει η οικονομική ιστοσελίδα των Σκοπίων "Faktor", το αίτημα υποβλήθηκε στις 23 Νοεμβρίου.

Το 80% της ΒΑΡΔΑΞ ΑΕ ανήκει στην ΕΛΠΕΤ - ΒΑΛΚΑΝΙΚΗ (100% θυγατρική της HELLENiQ ENERGY - μέχρι πρότινος ΕΛΠΕ) και το 20% στην κρατική εταιρεία της Βόρειας Μακεδονίας, NAFTOVOD.

Ο πετρελαιαγωγός κατασκευάστηκε το 2002, προκειμένου να συνδέσει τα διυλιστήρια της Θεσσαλονίκης με το διυλιστήριο της εταιρείας ΟΚΤΑ στα Σκόπια, την οποία έχουν εξαγοράσει τα Ελληνικά Πετρέλαια το 1998.

Ωστόσο, η λειτουργία του διακόπηκε το 2013, όταν τα ΕΛΠΕ ανέστειλαν ως οικονομικά ασύμφορη τη λειτουργία του διυλιστηρίου στην όμορη χώρα.

Στο μεταξύ, ο αγωγός έχει καθαριστεί - καθώς δεν χρησιμοποιείται πια για μεταφορά αργού - και σε περίπτωση επαναλειτουργίας του θα μεταφέρει στη Βόρεια Μακεδονία τελικά προϊόντα πετρελαιοειδών.

«Αγκάθι» για την επαναλειτουργία του μήκους 213 χλμ. αγωγού αποτελούν οι αποζημιώσεις που διεκδικούν τα ΕΛΠΕ από το κράτος της Βόρειας Μακεδονίας, στο πλαίσιο αθέτησης των συμβατικών του υποχρεώσεων για εξαγορά τουλάχιστον 500.000 τόνων πετρελαίου σε ετήσια βάση. Για την περίοδο 2008 - 2011, το ποσό αυτό ανέρχεται σε 32 εκατ. ευρώ.

Τα οφέλη από την επαναλειτουργία

Το σχέδιο επαναλειτουργίας προβλέπει την αναβάθμιση του αγωγού, για τη μεταφορά προϊόντων διύλισης στη Βόρεια Μακεδονία, τα οποία θα αποθηκεύονται στο πρώην διυλιστήριο της ΟΚΤΑ, που στο ενδιάμεσο έχει μετατραπεί σε αποθηκευτικό χώρο.

Από το 2013 η Βόρεια Μακεδονία τροφοδοτείται οδικώς με καύσιμα, με συνέπεια το κόστος ανεφοδιασμού να είναι υψηλό. Επίσης, η διακίνηση καυσίμων οδικώς καθιστά πιο εύκολη τη λαθρεμπορία, η οποία «μεταφράζεται» σε απώλεια εσόδων.

Αντίθετα, με την επαναλειτουργία του αγωγού, η Βόρεια Μακεδονία θα μπορούσε να ανεφοδιάζεται με υψηλής ποιότητας καύσιμα, και με μικρότερο κόστος. Παράλληλα, η HELLENiQ ENERGY θα μπορούσε να αξιοποιήσει τις εγκαταστάσεις της ΟΚΤΑ ως κέντρο διακίνησης καυσίμων στην ευρύτερη περιοχή και κυρίως προς το Κόσοβο και τη Σερβία.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Σε εξέλιξη οι προεδρικές εκλογές στη Β. Μακεδονία, τι αντίκτυπο θα έχουν

Για να εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας οποιοσδήποτε ή οποιαδήποτε από τον πρώτο γύρο απαιτείται να λάβει ποσοστό άνω του 50% επί του συνόλου του εκλογικού σώματος.
ΔΙΕΘΝΗ

Πρώτος γύρος των προεδρικών εκλογών στη Βόρεια Μακεδονία αύριο

Για να εκλεγεί πρόεδρος της Δημοκρατίας της Βόρειας Μακεδονίας οποιοσδήποτε ή οποιαδήποτε από τον πρώτο γύρο απαιτείται να λάβει ποσοστό άνω του 50%, κάτι που κατά τις δημοσκοπήσεις σχεδόν αποκλείεται.
ΔΙΕΘΝΗ

Η Συμφωνία των Πρεσπών προκαλεί έντονη αντιπαράθεση στη Βόρεια Μακεδονία

Σχολιάζοντας τη δέσμευση της υποψηφίας προέδρου του VMRO-DPMNE για πιθανή ακύρωση της Συμφωνίας/, ο πρόεδρος της χώρας δήλωσε πως «θα βγούμε από το ΝΑΤΟ εάν ακυρωθεί η Συμφωνία των Πρεσπών, θα αποκλειστούμε από τον οργανισμό».
ΔΙΕΘΝΗ

Β. Μακεδονία: Δεν αναγνωρίζει τη Συμφωνία των Πρεσπών υποψήφια πρόεδρος

«Δεν ξέρω γιατί θα πρέπει εμείς να αλλάξουμε συμπεριφορά, εάν λάβουμε την εμπιστοσύνη των πολιτών. Για μένα η Μακεδονία είναι και θα είναι Μακεδονία. Πάνω σε αυτό δεν υπάρχουν αμφιβολίες» ανέφερε.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Σιάμισιης: Σε 12 έως 18 μήνες η απόφαση για γεώτρηση για υδρογονάνθρακες

Ο διευθύνων σύμβουλος της Helleniq Energy επανέλαβε εξάλλου ότι ο όμιλος σχεδιάζει δύο μεγάλες επενδύσεις αρχικού προϋπολογισμού 3-4 δισ. ευρώ για την μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος.