bd-sprite
Φώτο: Shutterstock

Αναταραχή στην Volkswagen καθώς χάνει την κούρσα της ηλεκτροκίνησης

Ο γερμανικός γίγαντας της αυτοκινητοβιομηχανίας φαίνεται να μην μπορεί να λύσει εύκολα τα εσωτερικά ζητήματα στην ανώτερη διοίκησή του, γεγονός που μπορεί να τον φέρει πολύ πίσω από τον ανταγωνισμό.

Για χρόνια, δύο ήταν οι βασικές απειλές που είχε να αντιμετωπίσει η Tesla: ότι η διαρκής αλλαγή του μοντέλου διοίκησης κάποια στιγμή θα έφτανε να επηρεάσει και τον ίδιον τον Έλον Μασκ και ότι τα ηλεκτρικά μοντέλα της Volkswagen θα μπορούσαν να φέρουν ανατροπή της αγοράς.

Σύμφωνα με το Bloomberg, όμως η «ηλεκτρική επίθεση» της VW δε φαίνεται να πηγαίνει σύμφωνα με τον προγραμματισμό μια και τα προβλήματα λογισμικού πηγαίνουν τα σχέδια της εταιρείας πίσω. Τώρα είναι ο γερμανικός γίγαντας του οποίου το διοικητικό μοντέλο ανατρέπεται: ο διευθυντής της μονάδας φορτηγών της παραιτήθηκε, ο διευθυντής της μονάδας των βαν υποβιβάστηκε και ο επικεφαλής του λογισμικού μεταφέρθηκε σε άλλο τμήμα. Ακόμη και η θέση του Διευθύνοντος Συμβούλου του ομίλου, Herbert Diess φαινόταν να κρέμεται από μία κλωστή προτού το εποπτικό συμβούλιο της VW αποφασίσει να του αφαιρέσει την ευθύνη για τα πρόσφατα προβλήματα.

Οι περιστάσεις της κάθε περίπτωσης ποικίλλουν και η VW συνεχίζει να αποτελεί απειλή για την Tesla από πολλές απόψεις. Ωστόσο, ορισμένοι επενδυτές ανησυχούν ότι δεν ήταν τυχαίο ότι και τα τέσσερα εν λόγω στελέχη της VW ήταν εξωτερικά στελέχη που είχαν τοποθετηθεί σε αυτές τις θέσεις για να προωθήσουν βαθιές αλλαγές στην αυτοκινητοβιομηχανία.

«Η VW κινδυνεύει να γίνει αντιληπτή ως μια μεγάλη, αργοκίνητη εταιρεία που είναι επιφυλακτική προς τις αλλαγές σε μια αγορά όπου ο ρυθμός της αλλαγής επιταχύνεται διαρκώς», δήλωσε ο Timm Schulze-Melander, αναλυτής στην εταιρεία Redburn. «Πώς θα καταφέρει ένας τέτοιος όμιλος να προσελκύσει και να διατηρήσει τις δεξιότητες μηχανικής λογισμικού που μπορεί να αποδειχθούν τόσο κρίσιμες για το μέλλον της;»

Η πανδημία θέτει τώρα τη μεγαλύτερη πρόκληση για τη VW από τότε που ξέσπασε η κρίση ντίζελ, ενώ η δυνατότητα της Tesla να διατηρήσει το προβάδισμα στον τομέα του ηλεκτρικού αυτοκινήτου έχει ενισχύσει την άνοδο των μετοχών της. Στα 286,8 δισεκ. δολάρια έκλεισε την Τρίτη η μετοχή της ενώ η κεφαλαιοποίηση της εταιρείας του Elon Musk ξεπέρασε τα 220 δις. δολάρια που ήταν ο περσινός στόχος της VW.

Ενώ η VW αναμένεται να καταγράψει εννέα φορές περισσότερα έσοδα από την Tesla φέτος, οι επενδυτές εκτιμούν την Wolfsburg, εταιρεία με έδρα τη Γερμανία σε λίγο περισσότερο από το ένα τρίτο του στόχου της. Εξακολουθεί να είναι η τρίτη μεγαλύτερη αυτοκινητοβιομηχανία σε κεφαλαιοποίηση και σε καλύτερη θέση για να αντέξει την τεχνολογική αλλαγή της βιομηχανίας από πολλούς από τους ανταγωνιστές της.

Ο Diess, 61 ετών πλέον, πέρασε σχεδόν δύο δεκαετίες βελτιώνοντας την κατάταξη της BMW AG προτού η VW του αναθέσει το 2015 για να αναβιώσει τα αδύναμα περιθώρια κέρδους στο βασικό της σήμα. Έγινε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ομίλου πριν από δύο χρόνια. Αλλά σε μια έκτακτη συνεδρίαση του εποπτικού συμβουλίου στις 8 Ιουνίου, οι βασικοί μέτοχοι της εταιρείας τον ανάγκασαν να παραχωρήσει τον άμεσο έλεγχο της μονάδας επιβατικών αυτοκινήτων VW και να επικεντρωθεί στην καθοδήγηση του ομίλου.

Ο Diess έχασε αυτό το ρόλο μετά από μια σειρά ενοχλητικών μηνυμάτων σχετικά με την κατάσταση της εργασίας του. Πρώτον, κατηγορήθηκε για τη δυσκολία υιοθέτησης αυστηρότερων διαδικασιών δοκιμών εκπομπών στην Ευρώπη, οι οποίες προκάλεσαν σημαντικές διαταραχές στην παραγωγή. Στη συνέχεια, τεχνικά ζητήματα έφεραν προβλήματα στην πρώιμη παραγωγή του κρίσιμου Golf hatchback και του νέου αναγνωριστικού συστήματος. Η αναφορά ότι η ανώτατη επιτροπή εποπτικού συμβουλίου της VW απέρριψε το αίτημά του για έγκαιρη παράταση της σύμβασης αύξησε περαιτέρω τις εντάσεις.

Στις αρχές Ιουνίου, ο Diess κατηγόρησε τα μέλη του διοικητικού συμβουλίου για διάπραξη εγκλημάτων δίνοντας στη δημοσιότητα εμπιστευτικές συζητήσεις. Tο διοικητικό συμβούλιο εξέδωσε μια ασυνήθιστη δημόσια δήλωση, λέγοντας ότι είχε αποδεχτεί τη συγγνώμη του Diess και θα συνέχιζε να τον υποστηρίζει. Και αυτό ήταν μόνο η αρχή. Στις 8 Ιουλίου, η Traton SE, η μονάδα φορτηγών VW, ανακοίνωσε ξαφνικά την αποχώρηση του CEO Andreas Renschler και δύο άλλων μελών του διοικητικού συμβουλίου. Ο πρώην βετεράνος της Daimler AG που γεφύρωνε τις διαφορές μεταξύ των ανταγωνιστικών εμπορικών σημάτων Scania και MAN και σφυρηλάτησε μια κοινή στρατηγική παγκόσμιας επέκτασης. Η αιφνιδιαστική κίνηση έθεσε ερωτήματα σχετικά με τις προοπτικές για το τελευταίο σχέδιο αναδιάρθρωσης της MAN. Ο αναλυτής της Nord / LB, Frank Schwope συνόψισε την ανακοίνωση ως «βόμβα».

Ένα άλλο ανώτερο στέλεχος, ο Thomas Sedran, μεταφέρθηκε στη διαχείριση περιουσιακών στοιχείων στις εμπορικές δραστηριότητες οχημάτων και μηχανημάτων της VW. Ο Sedran που εργάστηκε προηγουμένως για την Opel ήταν επικεφαλής του τμήματος ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων της VW και βασική προσωπικότητα πίσω από τη συμμαχία της εταιρείας με τη Ford Motor Co. Η VW δεν δικαιολόγης την αλλαγή της θέσης. Τα συμβόλαια για τη διεύρυνση της συνεργασίας με τη Ford στην τεχνολογία για αυτοκίνητα που δε χρειάζονται οδηγό υπογράφηκαν μόλις τον Μάιο και βρισκόταν στα αρχικά στάδια εκτέλεσης ενός σχεδίου που διαπραγματεύτηκε μετα  συνδικάτα για την αναδιάρθρωση του τμήματος των van της VW.

Η τελευταία αλλαγή περιλαμβάνει μία από τις κορυφαίες προτεραιότητες του Diess. Ήθελε να δημιουργήσει μια ισχυρή μονάδα λογισμικού για όλες τις 12 μάρκες του ομίλου και θα διασφαλίσει τον πλήρη έλεγχο των τεράστιων όγκων δεδομένων που δημιουργούνται από τα συνδεδεμένα αυτοκίνητα - έναν τομέα στον οποίο κυριαρχεί η Tesla.

Τα ζητήματα που αντιμετώπισε η VW με την ενσωμάτωση του λογισμικού "baby-step" στο Golf and ID.3 δείχνει πόση δουλειά πρέπει να γίνει για την ενίσχυση της ικανότητας της εταιρείας σε αυτόν τον τομέα, δήλωσε ο Chris McNally, αναλυτής αυτοκινήτων της Evercore ISI.

Λιγότερο από ένα μήνα μετά την έναρξη της ομαδικής λειτουργίας που ονομάστηκε Car.Software.Org, ο διευθύνων σύμβουλος της Audi Markus Duesmann αναλαμβάνει το νέο ρόλο του, αντικαθιστώντας τον επικεφαλής πληροφορικής Christian Senger. Η VW ανακοίνωσε την Τετάρτη ότι εξετάζει ποια θα είναι η επόμενη δουλειά του.

Η VW δεν μπορεί να χάσει χρόνο με διαμάχες. Ο Musk, ο οποίος παραμένει απρόβλεπτος όπως πάντα, σύντομα θα χτίσει το εργοστάσιό του κοντά στο Βερολίνο. Επίσης, υπαινίχθηκε ότι θα προσθέσει ένα hatchback ευρωπαϊκού στιλ στη σειρά μοντέλων της Tesla, το οποίο θα στοχεύει να ανταγωνιστεί ακόμα πιο άμεσα την VW.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Ένοχος για το diesel-gate δήλωσε ο πρώην πρόεδρος της Audi

Ο Ρούπερτ Στάντλερ αναμένεται να καταδικασθεί σε ποινή φυλάκισης το πολύ δύο ετών με αναστολή και να πληρώσει πρόστιμο 1,1 εκατ. ευρώ για το σκάνδαλο παραποίησης των εκπομπών καυσαερίων που κηλίδωσε τη φήμη της αυτοκινητοβιομηχανίας.
ΔΙΕΘΝΗ

Volkswagen: Πάνω από 9 δισ. θέλει να αντλήσει από την IPO της Porsche

Τα έσοδα από τη συμφωνία θα βοηθήσουν τη Volkswagen να χρηματοδοτήσει τη μετάβαση της εταιρείας στα ηλεκτρικά οχήματα και τις επενδύσεις σε λογισμικό, σύμφωνα με την ανακοίνωση της γερμανικής αυτοκινητοβιομηχανίας.