Κάποτε ο χρυσός κανόνας για τις αγορές ειδών τεχνολογίας ήταν να περιμένεις μερικούς μήνες αφού έχει κυκλοφορήσει η τηλεόραση, ή το λαπτοπ ώστε να το βρεις πιο φθηνά. Ωστόσο η πανδημία που ήρθε και σάρωσε τα πάντα, αλλάζει δραματικά και τον τρόπο που λειτουργεί πλέον το λιανικό εμπόριο και οι καταναλωτές καλούνται να προσαρμοστούν γρήγορα στη νέα πραγματικότητα.
«Ο κορονοϊός έχει αναστατώσει τις τιμές σε ολόκληρο τον πλανήτη», παρατηρεί στη Deutsche Welle η Εύα Στίμπερ, από το Ινστιτούτο Μελετών σε ζητήματα Εμπορίου. Αποφασιστικό ρόλο στη διαμόρφωση των τιμών για πολλά προϊόντα, όπως λάπτοπ και ποδήλατα, είναι σύμφωνα με την ίδια η αύξηση της ζήτησης και η περιορισμένη προσφορά. «Οι παλιοί κανόνες, ότι οι τιμές των νέων ηλεκτρικών ειδών πέφτουν μετά από μερικούς μήνες, δεν φαίνεται να ισχύουν πλέον», επισημαίνει.
Όπως αναφέρει η DW, η άποψή της στηρίζεται σε δύο έρευνες που δημοσιεύτηκαν πρόσφατα. Σύμφωνα με την ιστοσελίδα Testberichte.de, την περίοδο από τον Μάιο 2019 μέχρι τον Φεβρουάριο 2021 μελετήθηκαν πάνω από 1.000 κατηγορίες προϊόντων. Και διαπιστώθηκε ότι η κρίση της πανδημίας οδήγησε σε μεγάλες αυξήσεις τιμών. Από τον Μάιο του περασμένου έτους η τιμή για κάμερες Η/Υ σχεδόν διπλασιάστηκε. Αρχικά υπήρξαν αισθητές ελλείψεις στην προσφορά εξαιτίας του πρώτου λοκντάουν στην Κίνα. Μετά ήρθε η αυξημένη ζήτηση και η τηλεργασία στη Γερμανία, καθώς και προβλήματα στις παραγγελίες και αποστολές προϊόντων.
Σύμφωνα με την συγκεκριμένη έρευνα, ο «χρυσός κανόνας» για τηλεοράσεις, λάπτοπ και εκτυπωτές, ότι μετά από μερικούς μήνες αφού βγουν στην αγορά τα προϊόντα, οι τιμές πέφτουν ,τουλάχιστον για το έτος της πανδημίας 2020 καταρρίφθηκε. Όσοι αποφάσισαν να πάρουν χρόνο για τις αγορές, είδαν τις τιμές για υπολογιστές να αυξάνονται κατά 79%, ενώ για εκτυπωτές περίπου 19%, σημειώνει η ιστοσελίδα.
Αλλά και σε άλλες κατηγορίες προϊόντων καταγράφηκε αισθητή διαφορά μετά την αλλαγή στον τρόπο ζωής λόγω κορονοϊού, όπως το μαγείρεμα στο σπίτι και αθλητική άσκηση εκτός γυμναστηρίου. Σημειώθηκε έτσι αύξηση στις τιμές ηλεκτρικών συσκευών κατά 24,5% και μηχανημάτων γυμναστικής κατά σχεδόν 18%. Ακόμη και τα θερμόμετρα σημείωσαν αύξηση τιμών.
Στα ίδια συμπεράσματα όμως κατέληξε και η έρευνα της ιστοσελίδας mydealz, στην οποία ανεβαίνουν καθημερινά προσφορές: 550 προϊόντα, τα οποία επιλέχθηκαν τυχαία, ήταν τον Φεβρουάριο του 2021 ακριβότερα από τον Φεβρουάριο του περασμένου έτους.
«Η πανδημία του κορονοϊού ανέτρεψε τις ισορροπίες στις αγορές», υπογραμμίζει ο ειδήμων σε θέματα αγορών Φάμπιαν Σπιλμπέργκερ. Δεν ακρίβυναν, όπως αναφέρει, όμως μόνο οι τηλεοράσεις και οι εκτυπωτές, αλλά και τα μαχαιροπίρουνα, τα ποτήρια, οι ταινίες και τα βιντεοπαιχνίδια. «Ο κορονοϊός έφερε αλυσιδωτές αντιδράσεις», επισημαίνει ο Σπιλμπέργκερ.
Και σύμφωνα με την Στίμπερ, «η στρατηγική της ανταγωνιστικότητας στις τιμές έχει αλλάξει αρκετά εξαιτίας της πανδημίας. Προς το παρόν αυτός που θεωρείται κερδισμένος, είναι εκείνος που ελέγχει όλη την εφοδιαστική αλυσίδα και μπορεί όντως να στείλει τα προϊόντα του, ακόμη και δίχως εκπτώσεις ή προσφορές». Το παρήγορο είναι πάντως ότι η ζήτηση κατεβαίνει σταδιακά, κι αυτό συμπαρασύρει και τις τιμές προς τα κάτω.