ΓΔ: 1827.38 -0.46% Τζίρος: 123.48 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:15:34
Φωτο: Shutterstock

Σε πέντε ισχυρούς το 80% του τζίρου των σούπερ μάρκετ

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Οι μεγάλοι γίνονται μεγαλύτεροι στο οργανωμένο λιανεμπόριο: το 2018, οι πέντε ισχυρότερες αλυσίδες πέτυχαν πωλήσεις 6,75 δισ. ευρώ, που αντιστοιχούν σε 78% της αγοράς, όπως δείχνουν τα στοιχεία της έκδοσης «Πανόραμα Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019».

Σε παιχνίδι για..ακόμα πιο λίγους μετατρέπεται η αγορά της οργανωμένης λιανικής τροφίμων, με πέντε αλυσίδες να συγκεντρώνουν πάνω από το 80% των συνολικών εσόδων που εμφάνισε ο κλάδος την περσινή χρονιά, ενώ οι εκτιμήσεις των στελεχών της αγορά θέλουν την τάση συγκέντρωσης μέσω εξαγορών και συνεργασιών να διατηρείται.

Από την επεξεργασία των στοιχείων της ετήσιας έκδοσης «Πανόραμα Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019» (περιλαμβάνει ανάλυση ουσιαστικά του συνόλου των δημοσιευμένων ισολογισμών των επιχειρήσεων σούπερ μάρκετ εκτός της Lidl), προκύπτει ότι οι 42 επιχειρήσεις που εξετάζονται εμφάνισαν το 2018 κύκλο εργασιών 8,62 δισ. ευρώ, αυξημένο κατά 3,56% σε σχέση με τα 8,23 δισ. ευρώ του 2017. 

Σε ό,τι αφορά στους παίχτες που «φιγουράρουν» στην πρώτη πεντάδα, συνολικά συγκεντρώνουν έσοδα 6,75 δισ. ευρώ, ήτοι το 78% της αγοράς. Μάλιστα, η περσινή επίδοση τζίρου των πέντε είναι αυξημένη κατά 3,2% σε σχέση με το 2017, όταν εμφάνισαν συνολικά έσοδα 6,45 δισ. ευρώ. 

Να επισημανθεί ότι, εάν στην κατάταξη προσμετρηθεί η Lidl, τότε το ποσοστό που συγκεντρώνουν οι πέντε ισχυρότεροι παίχτες ξεπερνά το 80%, καθώς με βάση τις εκτιμήσεις της αγοράς η θυγατρική της γερμανικής αλυσίδας εμφανίζει στην Ελλάδα περί το 1,5 δις ευρώ, ενώ ορισμένοι κάνουν λόγο ακόμα και για 2 δισ. ευρώ.

Μολονότι το 2018 αποτελεί την δεύτερη συνεχή χρονιά ανάπτυξης στα σούπερ μάρκετ – με ηπιότερο ωστόσο ρυθμό, καθώς το 2017 οι εταιρείες εμφάνισαν πωλήσεις αυξημένες κατά 7,51% σε σχέση με το 2016-  τα περσινά έσοδα, ύψους 8,62 δισ. ευρώ αποτελούν την υψηλότερη επίδοση που έχει καταγραφεί τα τελευταία χρόνια, πάνω ακόμη και από τον τζίρο του 2015, που είχε διαμορφωθεί στα 8,45 δισ. ευρώ.

Όμως, η ανωτέρω ανάπτυξη δεν προέρχεται από το σύνολο των αλυσίδων, καθώς – σύμφωνα με τα ίδια στοιχεία- από το σύνολο των 42 επιχειρήσεων, μόνο οι 19 κατέγραψαν αύξηση πωλήσεων, ενώ οι υπόλοιπες 23 δέχθηκαν πιέσεις στο περσινό τζίρο.

                    Τα οικονομικά μεγέθη των αλυσίδων σούπερ μάρκετ

                                                                   Πωλήσεις                                       Κέρδη

 

 

2017

2018 Μεταβολή

 

2017

2018 Μεταβολή
Ελληνικές Υπεραγορές Σκλαβενίτης ΑΕΕ 2.037.863 2.370.789 16,34% -103.984 -54.372 -47,71%
Άλφα Βήτα Βασιλόπουλος ΑΕ 2.100.319 1.986.336 -5,43% 88.508 54.006 -38,98%
ΜΕΤΡΟ ΑΕΒΕ 1.172.126 1.190.626 1,58% 10.401 10.703 2,90%
Δ. Μασούτης ΑΕ 761.589 770.349 1,15% 25.798 14.033 -45,60%
Πέντε ΑΕ 482.772 449.970 -6,79% 18.264 12.802 -29,91%
ΜΑΡΤ Κας & Κάρυ ΑΕΕ 312.450 310.683 -0,57% 131 165 25,44%
Market In AE 251.013 284.110 13,19% 1.364 1.857 36,21%
ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ΑΕ 217.308 256.416 18,00% 2.094 3.066 46,40%
ΣΥΝ.ΚΑ. Προμηθ. & Καταναλ. Συν/σμός ΠΕ 175.732 175.625 -0,06% 2.482 1.522 -38,68%
Bazaar ΑΕ 162.628 168.955 3,89% 3.312 3.421 3,29%
Χαλκιαδάκης ΑΕ 154.966 155.276 0,20% 10.917 10.446 -4,32%
Γουντσίδης ΑΕ 48.765 46.903 -3,82% 638 816 27,87%
OK Anytime Market AE 43.344 45.832 5,74% 336 663 97,44%
Δ. Θανόπουλος ΑΕ 44.376 45.161 1,77% 2.118 2.265 6,96%
Γαλαξίας ΑΕ 39.963 37.495 -6,17% 538 351 -34,84%
Σκόντο ΕΠΕ 25.048 29.665 18,43% -109 111 -202,03%
ΝΤΙΕΛΛΑΣ ΕΠΕ 29.859 28.859 -3,35% 1.751 1.607 -8,19%
Β. Παναγιωτάς ΑΕ 25.563 24.819 -2,91% 1.572 1.586 0,93%
Αφροδίτη Σούπερ Μάρκετ ΑΕΕ 21.862 22.289 1,95% 16 -226 -1.551,64%
Φαιστός ΑΕΒΕ 22.403 21.984 -1,87% 69 143 106,49%
Σύνολο Εταιρειών θέσεις 1-10 7.673.800 7.963.859 3,78% 48.371 47.204 -2,41%
Γενικό Σύνολο 42 Εταιρείες 8.327.727 8.624.403 3,56% 67.736 65.559 -3,21%

Πηγή: Πανόραμα των Ελληνικών Σούπερ Μάρκετ 2019

Δεν έρχονται ξένοι

Αξίζει πάντως να σημειωθεί ότι η εγχώρια αγορά των σούπερ μάρκετ δεν φέρεται να είναι ελκυστική για ξένα κεφάλαια. «Μολονότι εδώ και αρκετά χρόνια ακούγεται ότι ξένα σχήματα ενδιαφέρονται να εισέλθουν στην εγχώρια λιανική τροφίμων, ο έντονος εγχώριος ανταγωνισμός τοποθετεί το κλάδο των σούπερ μάρκετ στους λιγότερο ελκυστικούς.

Η Ελλάδα και ειδικά τη δεδομένη περίοδο είναι ελκυστική για επενδύσεις, ωστόσο το κομμάτι της αγοράς των σούπερ μάρκετ δεν είναι – τουλάχιστον ακόμα- ένα πεδίο κατά το οποίο ξένοι παίχτες θα μπορούσαν να προσβλέπουν σε υψηλές αποδόσεις των κεφαλαίων που θα διαθέσουν» υποστηρίζουν μιλώντας στο busisnessdaily.gr στελέχη της αγοράς, προσθέτοντας ότι «σε αυτό το πλαίσιο το power game στο κλάδο θα συνεχίσει και ενδεχομένως ενταθεί το προσεχές διάστημα μεταξύ των υφιστάμενων παιχτών της αγοράς».

Οι μικροί χρειάζονται συνεργασίες

Σε ο,τι αφορά στους «μικρούς» παίχτες του λιανεμπορίου η ανάπτυξη συνεργιών θεωρείται εκ των ων ουκ άνευ προκειμένου να δημιουργήσουν ισχυρά αναχώματα και να διατηρήσουν την παρουσία τους στην εγχώρια αγορά. Σύμφωνα με αναλυτές της αγοράς οι εξαγορές που έλαβαν χώρα τη διετία 2017-2018 στα σούπερ μάρκετ άλλαξαν το χάρτη της αγοράς.

Εφέτος επί της ουσίας είναι η χρονιά που έχουν «διπλώσει» όλες οι επιχειρηματικές κινήσεις συνεπώς τα αποτελέσματα του 2019 θα είναι πιο αντιπροσωπευτικά σε ο,τι αφορά στους συσχετισμούς των δυνάμεων. Σε κάθε περίπτωση, οι συνεχείς εξαγορές και οι συνεργασίες αναμένεται να συνεχιστούν και να οδηγήσουν στη δημιουργία ακόμα πιο εύρωστων οικονομικών επιχειρηματικών σχημάτων που θα διαθέτουν πιο ισχυρή διαπραγματευτική ισχύ έναντι τόσο των μικρομεσσαίων του κλάδου όσο και των προμηθευτών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

metro-panteliadis-my-market
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Επενδύσεις 95 εκατ. από τη METRO, επεκτείνει το δίκτυο καταστημάτων

Στο επίκεντρο της επενδυτικής στρατηγικής της METRO ΑΕΒΕ βρίσκονται οι υποδομές, η επέκταση του δικτύου και ο ψηφιακός μετασχηματισμός. Κέντρο διανομής στον Ασπρόπυργο και νέα καταστήματα My market και My market Local.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τριπλάσια αύξηση πωλήσεων στα ελληνικά σούπερ μάρκετ από την Ευρώπη

Παρότι οι Έλληνες καταναλωτές δεν αισθάνονται πλούσιοι, ο τζίρος των σούπερ μάρκετ στη χώρα αυξήθηκε τον Μάρτιο του 2025 κατά 4,9% σε ετήσια βάση, τρεις φορές περισσότερο από τον μέσο όρο στην Ευρώπη, που ήταν μόλις 1,6%.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνει το πλαφόν στα κέρδη, νέο πλαίσιο για την εποπτεία της αγοράς

Ως τις 30 Ιουνίου η τελευταία παράταση στο πλαφόν κερδών από το υπουργείο Ανάπτυξης, που προετοιμάζει νέο θεσμικό πλαίσιο για την εποπτεία της αγοράς και την προστασία του καταναλωτή.