Στο παιχνίδι για το 30% του ΔΑΑ (Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών) που έχει τη διαχείριση του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος» έμειναν τα εννέα από τα δέκα σχήματα που είχαν εκδηλώσει αρχικό ενδιαφέρον. Η υψηλή μερισματική απόδοση, που θεωρείται από τις πλέον ελκυστικές στην Ευρώπη και τα σημαντικά κέρδη που προβλέπονται μέχρι το 2046, οπότε και λήγει η σύμβαση παραχώρησης, κράτησαν στο παιχνίδι τα ηχηρά ονόματα που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον.
Σύμφωνα με τις σχετικές προβλέψεις, αν το ΤΑΙΠΕΔ διατηρούσε το 30% που πωλεί θα μπορούσε μέχρι το 2046 να εισπράξει από μερίσματα περί το ένα δισ. ευρώ. Ο ΔΑΑ έχει διπλασιάσει τους επιβάτες που διακινεί την τελευταία επταετία και πέρυσι σημείωσε νέο ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης με 25,57 εκατομμύρια επιβάτες.
Με δική της πρωτοβουλία αποχώρησε κατά πληροφορίες, η επενδυτική APG Asset Management που διαχειρίζεται κεφάλαια ασφαλιστικών ταμείων της Ολλανδίας. Οι εννέα όμιλοι ή κοινοπραξίες που πέρασαν στο δεύτερο στάδιο θα κληθούν προς το τέλος του δευτέρου τριμήνου να καταθέσουν δεσμευτική προσφορά.
Το «Ελευθέριος Βενιζέλος» φέρνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και μεγάλα διεθνή χαρτοφυλάκια που επενδύουν στον τομέα των υποδομών. Τέτοια παραδείγματα είναι η αυστραλιανή Macquarie, που είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, αλλά και η αμερικανική Global Infrastructure Partners (GIP), με τεράστιο χαρτοφυλάκιο στον τομέα των υποδομών και ειδικά των αεροδρομίων – μεταξύ άλλων ελέγχει και το αεροδρόμιο Gatwick στο Λονδίνο. Στους διεκδικητές περιλαμβάνεται και η κοινοπραξία της αμερικανικής KKR με τη γαλλική EGIS που λειτουργεί τα αεροδρόμια Λάρνακας και Πάφου και άλλα 15 αεροδρόμια σε ολόκληρο τον κόσμο.
Από τους πλέον φιλόδοξους ομίλους στο χώρο της διαχείρισης αεροδρομίων είναι και η γαλλική Vinci Airports η οποία είχε εκδηλώσει ενδιαφέρον και για το αεροδρόμιο στο Καστέλι Ηρακλείου. Για το Καστέλι δεν κατέθεσε προσφορά, αλλά πέρυσι κέρδισε το διαγωνισμό διαχείρισης του αεροδρομίου «Νίκολα Τέσλα» στο Βελιγράδι. Η επίσης γαλλική ADP, που διαχειρίζεται τα αεροδρόμια «Charles de Gaulle», «Orly» και «Le Bourget» στο Παρίσι, καθώς και άλλα 23 αεροδρόμια διεθνώς. Οι Ισπανοί της Ferrovial είχαν έρθει στην Ελλάδα μέσω της συμμετοχής στις κοινοπραξίες για τους οδικούς άξονες, αλλά αποχώρησαν στη συνέχεια.
Στη μάχη για το 30% συμμετέχει και η Avialliance, η θυγατρική του καναδικού ομίλου PSP που κατέχει σήμερα το 40% του ΔΑΑ καθώς και τη διαχείριση του «Ελευθέριος Βενιζέλος».
Ο κατάλογος των υποψηφίων, όπως τον ανακοίνωσε το ΤΑΙΠΕΔ έχει ως εξής:
ADP GROUPE
AVIALLIANCE GMBh
FERROVIAL INTERNATIONAL SE
FIRST STATE INVESTMENTS
GLOBAL INFRASTRUCTURE PARTNERS
VINCI AIRPORTS
Κοινοπραξία εταιρειών ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND S.C.A, SICAR και ARDIAN INFRASTRUCTURE FUND V B S.C.S. SICAV – RAIF
Κοινοπραξία εταιρειών KKR και EGIS
Κοινοπραξία εταιρειών MEIF 6 ATTIC INVESTMENT, RAFFLES INFRA HOLDING και CHENGDONG INVESTMENT CORPORATION