ΓΔ: 864.44 0.74% Τζίρος: 29.23 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος
Φωτο: Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, Ελευθέριος Βενιζέλος. Shutterstock

AviAlliance: Tο «Ελ. Βενιζέλος», οι ζημιές και η «μάχη» με τον Όρμπαν

Η καναδική εταιρία πέτυχε κυβερνητική στήριξη 130 εκατ. ευρώ για την Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ), ωστόσο στην Ουγγαρία η κυβέρνηση Όρμπαν επιχειρεί να κρατικοποιήσει το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης.

Οι μεγάλες ζημιές στα πέντε αεροδρόμια που διαχειρίζεται λόγω της πανδημίας δεν είναι ο μοναδικός πονοκέφαλος για την καναδικών συμφερόντων AviAlliance, που ελέγχει και το 40% του αεροδρομίου «Ελευθέριος Βενιζέλος».

Η AviAlliance, που ανήκει στον καναδικό όμιλο PSP, πέτυχε την Παρασκευή να κλείσει την εκκρεμότητα με το «Ελευθέριος Βενιζέλος», καθώς με νομοσχέδιο που κατέθεσε η κυβέρνηση προβλέπεται στήριξη 130 εκατ. ευρώ για την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου, την «Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών» (ΔΑΑ).

Σχεδόν ταυτόχρονα, όμως, άνοιγε ένα άλλο μέτωπο, αυτή τηn φορά στην Ουγγαρία, καθώς η κυβέρνηση του Βίκτωρ Όρμπαν θέλει να κρατικοποιήσει το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης, το 55% του οποίου ελέγχει η AviAlliance, ενώ από 20% κατέχουν η GIC Special Investments από τη Σιγκαπούρη και το καναδικό «Caisse de dépôt et placement du Québec». Η AviAlliance είχε αποκτήσει την εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου της Βουδαπέστης το 2005, με σύμβαση παραχώρησης 75 ετών. Τώρα, η κυβέρνηση Όρμπαν θέλει να επανακρατικοποιήσει το αεροδρόμιο και ήδη ακούγονται ονόματα επιχειρηματικών της φίλων ως υποψήφιοι αγοραστές σε μια νέα ιδιωτικοποίηση. Η πλευρά της AviAlliance έχει δηλώσει πως δεν επιθυμεί να πωλήσει το ποσοστό της αλλά η κυβέρνηση της Ουγγαρίας δεν πτοείται και συνεχίζει τις πιέσεις.

Πέρυσι το αεροδρόμιο της Βουδαπέστης είχε τεράστια κάμψη στην επιβατική κίνηση που περιορίστηκε σε 3,9 εκατ. επιβάτες από 16,2 εκατ. το 2019. Ενώ το 2019 η εταιρεία διαχείρισης του αεροδρομίου είχε κέρδη 85 εκατ., την περυσινή χρονιά οι ζημιές εκτοξεύθηκαν στα 110 εκατ. ευρώ με τα έσοδα να υποχωρούν κατά 65% στα 118 εκατ. ευρώ. Στα τέλη Μαίου η κυβέρνηση ανακοίνωσε επισήμως πως ξεκινά άμεσα συζητήσεις για την απόκτηση πλειοψηφικού πακέτου μετοχών του αεροδρόμιου και πως η ιδιωτικοποίηση του 2005 ήταν εναντίον των «στρατηγικών συμφερόντων» της χώρας! Στην ανακοίνωση αναφερόταν πως τα τελευταία χρόνια «είναι πλέον εμφανές πως η πώληση ήταν εναντίον των στρατηγικών συμφερόντων της Ουγγαρίας και εξαιτίας αυτής οι επενδύσεις για τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών προς τους επιβάτες έγιναν εξαιρετικά δύσκολες».

Η διαπραγμάτευση

Υπεύθυνος για τις διαπραγματεύσεις ορίστηκε ο υπουργός Καινοτομίας και Τεχνολογίας Laszlo Palkovics, ένας από τους ανθρώπους ειδικών αποστολών του Β. Όρμπαν. Ηδη τα τοπικά μέσα ενημέρωσης φέρνουν ομίλους που συνδέονται με την κυβέρνηση Όρμπαν ως υποψήφιους για την απόκτηση του αεροδρομίου μετά την κρατικοποίηση. Μεταξύ αυτών και την Indotek, συμφερόντων του Daniel Jellinek. Νωρίτερα είχε κυκλοφορήσει και το όνομα του Ούγγρου δισεκατομμυριούχου και επίσης φίλου του Όρμπαν Lorinc Meszaros.

Εκτός από το 40% της ΔΑΑ και του 55% του αεροδρομίου Βουδαπέστης, η AviAlliance ελέγχει και το 30% της εταιρείας που διαχειρίζεται το αεροδρόμιο Ντύλεντορφ, το 49% του αεροδρομίου Αμβούργου και το 40% του αεροδρομίου του Σαν Χουάν στο Πόρτο Ρίκο. Όλα τα αεροδρόμια παρουσίασαν πέρυσι κατάρρευση της επιβατικής κίνησης και των εσόδων. Η καναδική PSP είναι από τους μεγαλύτερους επενδυτές στις υποδομές παγκοσμίως ενώ διαχειρίζεται κεφάλαια κοντά στα 170 δισ. δολάρια Καναδά.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Aegean: Βαριές ζημιές και συρρίκνωση αλλά δεν θα χρειασθεί διάσωση

Δεν θεωρούν πιθανό οι αναλυτές το σενάριο διάσωσης με παραχώρηση μετοχών στο Δημόσιο. Η Euroxx προβλέπει ότι το 2020 οι ζημιές της Aegean θα φθάσουν τα 236 εκατ. ευρώ και το 2021τα έσοδα θα αντιστοιχούν στο 70% του 2019.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Τα χρυσά μερίσματα 1 δισ. ευρώ από το Αεροδρόμιο και οι διεκδικητές τους

«Μαγνήτης» για μεγάλα ονόματα της παγκόσμιας σκηνής τα μερίσματα του Αεροδρομίου Αθηνών που αναμένεται να φθάσουν το 1 δισ. ευρώ ως το 2046. Ποιοι ενδιαφέρονται για το 30% των μετοχών.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πτήση σε αβεβαιότητα για την Aegean, αύξηση υποχρεώσεων κατά 59%

Αργή επαναφορά των αερομεταφορών στην κανονικότητα με ορίζοντα το 2024, ενώ η εταιρεία βαρύνεται με πολύ αυξημένες υποχρεώσεις, ύψους 862 εκατ. ευρώ. Τι αναφέρει το ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση κεφαλαίου.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Το παρασκήνιο των διαπραγματεύσεων της κυβέρνησης με την Cosco

Προς συμβιβαστική λύση για τις υποχρεωτικές επενδύσεις των Κινέζων στον Πειραιά και τη μεταβίβαση του 16% του ΟΛΠ. Πρόταση από την Cosco για νέα επένδυση σε προβλήτα εμπορευματοκιβωτίων, ύψους 300 εκατ.
Aerodromio Makedonia, Macedonia Airport, Fraport
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

«Φλερτάρει» η γερμανική Fraport και τα μικρά αεροδρόμια της χώρας

Ο γερμανικός όμιλος διαχειρίζεται 14 περιφερειακά αεροδρόμια και παρακολουθεί τις εξελίξεις στην παραχώρηση 23 μικρότερων αερολιμένων. Πιο ελκυστικά όσα βρίσκονται σε τουριστικά νησιά.