ΓΔ: 1835.79 0.45% Τζίρος: 217.66 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Σχέδιο Επέκτασης Αεροδρομίου Αθηνών
Φωτο: Μακέτα του σχεδίου επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών

«Απογειώθηκε» ο διαγωνισμός για επέκταση του αεροδρομίου της Αθήνας

Προχωρούν οι διαδικασίες για να αυξηθεί σταδιακά η χωρητικότητα του αεροδρομίου, με πρώτο σταθμό τους 33 εκατ. επιβάτες το 2028 και τελικό στόχο τους 40 εκατ. επιβάτες. Η επένδυση θα φτάσει στα 1,28 δισ. ευρώ ως το 2032.

Ανεβάζει ρυθμούς για την πρώτη επέκταση το αεροδρόμιο της Αθήνας, χαράζοντας πορεία για αύξηση της δυναμικότητας στους 40 εκατομμύρια επιβάτες το 2032. Ο δεύτερος μεγάλος διαγωνισμός για το πρότζεκτ των 1,28 δισ. ευρώ που θα μεγαλώσει κατά 148.000 τ.μ. τον σημερινό αεροσταθμό βγήκε στον αέρα.

Πρόκειται για τις υπηρεσίες του Early Contractor Involvement (ECI), ένας διαγωνισμός που θα διεξαχθεί σε δύο φάσεις, ανοίγοντας τον δρόμο για τη μεγάλη σύμβαση κατασκευής των έργων επέκτασης, που θα κάνουν πραγματικότητα το 40MAP, κατά πέντε χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό σχεδιασμό. Έτσι κι αλλιώς, το κουμπί ενεργοποίησης, που είχε τεθεί στους 29,7 εκατ. επιβάτες, πατήθηκε ήδη από το 2024, οπότε ο Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ) κατέγραψε ιστορικό ρεκόρ επιβατικής κίνησης με 31,9 εκατ.

Η εκτόξευση της ζήτησης, που αναμένεται να συνεχιστεί -με ηπιότερους βέβαια ρυθμούς- οδήγησε στην συνένωση των δύο πρώτων φάσεων επέκτασης όπως αποτυπώθηκαν στο εγκεκριμένο από το 2019 masterplan, στο οποίο έβαλε «φρένο» η πανδημία. Έτσι, το πρώτο σκαλοπάτι για δυναμικότητα 33 εκατ. επιβατών θα επιτευχθεί στο πρώτο εξάμηνο του 2028, με την κάλυψη του 50% της επένδυσης.

Όπως είπε στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων ο διευθύνων σύμβουλος του ΔΑΑ, Γιάννης Παράσχης, «η στρατηγική αναθεώρηση του προγράμματος, με την ενοποίηση των δύο φάσεων επέκτασης, θα δώσει σταδιακή αύξηση χωρητικότητας, επιτρέπει συνέργειες μεταξύ της εμπορικής ανάπτυξης και του κόστους κατασκευής και θα προσφέρει μεγαλύτερη αναπτυξιακή δυναμική στο κομμάτι των  μη αεροπορικών εσόδων, που είναι το δικό μας μη ρυθμισμένο κομμάτι».

Τα βήματα προς το 2032

Στο συνολικό πλάνο, που θα αυξήσει κατά 68% τους χώρους του κύριου και του δορυφορικού αεροσταθμού, περιλαμβάνεται ο υπερδιπλασιασμός των εμπορικών χώρων στα 34.000 τ.μ. έναντι περίπου 13.500 τ.μ. σήμερα (+150%). Ο αντίκτυπος στα έσοδα του αεροδρομίου αναμένεται να γίνει σταδιακά αισθητός από το τέλος του 2028 κι έπειτα. 

Στα επιπλέον 148.000 τ.μ. που θα αναπτυχθούν προς τον βορρά, σχηματίζοντας ένα νοητό «Υ», εκεί όπου σήμερα υπάρχει χώρος στάθμευσης αεροσκαφών, πέρα από τα νέα καταστήματα λιανικής και εστίασης, θα περιληφθούν πρόσθετοι χώροι διαχείρισης επιβατών, νέες πύλες επιβίβασης και θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών. 

Ακόμη, θα επεκταθούν το σύστημα διαχείρισης αποσκευών (BHS) και οι χώροι παραλαβής, ώστε να ανταποκρίνονται στην εκτιμώμενη αύξηση της κίνησης. Θα γίνει αναδιαμόρφωση και των χώρων ασφαλείας στον βασικό αεροσταθμό, καθώς και των χώρων διαχείρισης επιβατών στο δορυφορικό terminal μόνο για τις πτήσεις εκτός Σένγκεν.

Στην πρώτη φάση, προβλέπεται πως η σύμβαση για τις υπηρεσίες ECI θα ανατεθεί σε έναν έως και τρεις αναδόχους τον ερχόμενο Ιούλιο, ώστε εν συνεχεία μεταξύ αυτών να επιλεγεί αυτός που θα αναλάβει τη μελέτη και κατασκευή του έργου. Η κύρια σύμβαση αναμένεται να υπογραφεί τον Ιανουάριο του 2026. Η υποβολή των προσφορών για την πρώτη φάση λήγει στις 30 Μαΐου 2025.

Τον σχεδιασμό της επέκτασης που εκτείνεται σε έναν οριζόντιο άξονα βορρά – νότου, αλλάζοντας την όψη του αεροδρομίου της πόλης, το οποίο μετρά 25 χρόνια ζωής, έχει αναλάβει η κοινοπραξία των αρχιτεκτονικών γραφείων: Grimshaw Architects, Haptic Architects, K-Studio, Leslie Jones Architecture, Plan A και Triagonal Information Design. Τον ρόλο του PMO συνολικά του έργου της επέκτασης έχει αναλάβει το σχήμα Hill International - AECOM – SALFO.

Η πρώτη διπλή σύμβαση, που αφορά στην κατασκευή νέας βορειοδυτικής πίστας με 32 θέσεις στάθμευσης και επταώροφου parking οχημάτων 3.500 θέσεων, εκεί όπου σήμερα βρίσκεται ο χώρος στάθμευσης μικρής διάρκειας, έχει ανάδοχο το σχήμα ΤΕΡΝΑ – REDEX. Το ύψος της προσδιορίστηκε στην πρόσφατη γενική συνέλευση των μετόχων στα 220 εκατ. ευρώ. Η ολοκλήρωσή τους αναμένεται το δεύτερο τρίμηνο του 2027.

Ως προς τη χρηματοδότηση του επενδυτικού πλάνου, ο ΔΑΑ σύναψε σύμβαση εξασφαλισμένου ομολογιακού δανείου ύψους 806 εκατ. ευρώ με την Alpha Bank, με ανταγωνιστικούς όρους. Αυτό επιτρέπει προοδευτικές εκταμιεύσεις και η αποπληρωμή του θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2042. Ένα μέρος θα χρηματοδοτηθεί μέσω του scrip dividend, όπως εγκρίθηκε από τους μετόχους, που θα φτάσει ως 100 εκατ. ευρώ για φέτος και ως 140 εκατ. για τα επόμενα τρία έτη. Το υπόλοιπο ποσό που θα απαιτηθεί θα εξασφαλισθεί μέσω πρόσθετου δανεισμού.

«Ενέσεις» ενίσχυσης

Δεδομένου ότι η εξέλιξη της επιβατικής κίνησης, ειδικά κατά τους θερινούς μήνες, πιέζει ήδη τις αντοχές του αεροδρομίου, είναι διαρκώς σε εξέλιξη μικρότερες παρεμβάσεις για την αποσυμφόρηση των υφιστάμενων υποδομών. Τα προηγούμενα χρόνια, η αρχική δυναμικότητα του αερολιμένα αυξήθηκε με αντίστοιχες κινήσεις από τους 25 εκατ. επιβάτες σε 26 εκατ. επιβάτες.

Ειδικότερα, μέσα στο 2024 δημιουργήθηκε νέος χώρος στάθμευσης αεροσκαφών με 10 επιπλέον θέσεις κατηγορίας C, που χρησιμοποιούνται σε μεγάλο βαθμό κατά τη διάρκεια της θερινής περιόδου. Ακόμη, προστέθηκαν νέες πύλες και περιοχές ελέγχου διαβατηρίων στο κτήριο του δορυφορικού τέρμιναλ, ενώ αυξήθηκαν και κατά εννέα τα ελεγκτήρια εισιτηρίων για την εξυπηρέτηση πρόσθετων πτήσεων. 

Επεκτάθηκε και ο χώρος στάθμευσης οχημάτων μακράς διάρκειας, με την προσθήκη 238 θέσεων, και με 246 επιπλέον διαθέσιμες θέσεις στις αρχές του 2025. Επιπλέον, ξεκίνησαν δύο έργα για την αναπροσαρμογή χώρων του κύριου τέρμιναλ, ώστε να εξυπηρετηθεί η αυξημένη κίνηση. Αυτά αφορούν στην κατασκευή δύο νέων χώρων αναμονής για την εκτός Schengen περιοχή, έκτασης 1.200 τ.μ., με τέσσερις πύλες λεωφορείων αναχώρησης, 

Κατασκευάζονται, αντίστοιχα, δύο νέοι χώροι αναμονής στην εντός Schengen περιοχή, έκτασης 800 τ.μ., με δύο νέες πύλες αναχώρησης λεωφορείων, οι οποίες αναμένεται να λειτουργήσουν πριν το καλοκαίρι του 2025. Επίσης, ξεκίνησε η αντικατάσταση όλων των συστημάτων παραλαβής αποσκευών και στους δύο χώρους αναμονής (εντός και εκτός Schengen). Οι εργασίες υλοποιούνται κατά τη διάρκεια των περιόδων χαμηλής κίνησης, των ετών 2024-2025 και 2025-2026, για την ελαχιστοποίηση των διαταραχών.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

test
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Αεροδρόμιο: Αύξηση κερδοφορίας φέρνει η ΑΜΚ των 240 εκατ. ευρώ

Θετικές ενδείξεις για την πορεία της φετινής χρονιάς, με προβλέψεις για μονοψήφια αύξηση της επιβατικής κίνησης στο «Ελευθέριος Βενιζέλος». Νέος στόχος η κινεζική αγορά, με μία ακόμα απευθείας πτήση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γερασμένα τα συστήματα εναέριας κυκλοφορίας, παρέμβαση από την Κομισιόν

Προτάσεις από την ΥΠΑ για την αναβάθμιση συστημάτων και ραντάρ που είναι ηλικίας 25-30 ετών. Διαγωνισμός ΑΣΕΠ για την πρόσληψη 97 ελεγκτών ενάεριας κυκλοφορίας. Τι αναφέρει επιστολή της Κομισιόν.