ΓΔ: 1464.03 0.44% Τζίρος: 137.97 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 DATA
Το τμήμα εξυπηρέτησης Πελατών της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών Πειραιώς στην οδό Αριστείδου 5 (Αρχείο ΔΕΗ)

ΔΕΗ – Κωτσόβολος: Από τη μεσοτοιχία του '50 στη μεγάλη συμφωνία του 2023

Οι δύο εταιρείες «γεννήθηκαν» την ίδια χρονιά και στον ίδιο δρόμο και προώθησαν, από διαφορετικές θέσεις, τον εξηλεκτρισμό της Ελλάδας. Τι σημαίνει η εξαγορά: τα φωτοβολταϊκά και οι αλλαγές σχεδίου για το δίκτυο της ΔΕΗ.

Εάν η Currys, δεν είχε αποκλειστικό στόχο να συγκεντρώσει όσο περισσότερα χρήματα από την πώληση της Κωτσόβολος και πουλούσε την ελληνική θυγατρική της με άλλα κριτήρια, η ΔΕΗ θα την αποκτούσε χωρίς διαγωνιστική διαδικασία, αλλά με «απευθείας ανάθεση», καθώς οι δύο επιχειρήσεις βρίσκονταν κοντά η μία στην άλλη όσο δεν μπορεί να φανταστεί κανείς. Ξεκίνησαν και οι δύο το 1950 τον εξηλεκτρισμό της Ελλάδας από διαφορετικά μετερίζια, η πρώτη τραβώντας καλώδια από γειτονιά σε γειτονιά και η δεύτερη πουλώντας ραδιόφωνα και ψυγεία που θα αντικαθιστούσαν αυτά του πάγου. 

Το πλέον εντυπωσιακό ήταν ότι για σχεδόν 60 χρόνια το μόνο που τους χώριζε ήταν μία μεσοτοιχία, καθώς το κεντρικό κατάστημα της ΔΕΗ βρισκόταν -και βρίσκεται- στους αριθμούς 5 και 7 της οδού Αριστείδου και του Κωτσόβολου στο 9 της Αριστείδου. Πάμε όμως να πάρουμε τα πράγματα από την αρχή. Η ΔΕΗ γεννήθηκε το 1950 στα πλαίσια του σχεδίου Μάρσαλ για τον εξηλεκτρισμό της χώρας. Την ίδια χρονιά ο Παναγιώτης Κωτσόβολος άνοιγε το πρώτο μαγαζί του στην αρχή, στον αριθμό 1 της Αριστείδου. Εκείνα τα χρόνια το κορυφαίο προϊόν σε πωλήσεις ήταν τα ραδιόφωνα. Με τον ηλεκτρισμό να προχωράει σε όλο και περισσότερα σπίτια της Αθήνας και νέες πιο ογκώδεις συσκευές να προστίθενται, το πρώτο κατάστημα φάνταζε πολύ μικρό για να λειτουργήσει ως έκθεση. Η μετακόμιση λίγα μέτρα πιο κάτω στον ίδιο δρόμο ήταν επιτακτική.

 

«Κωτσόβολος – Νέα Γενιά – Αριστείδου 9», ήταν το σύνθημα για το υπόγειο κατάστημα που είχε περάσει σχεδόν όλη η Αθήνα στο δεύτερο μισό του περασμένου αιώνα. Η θέση του στρατηγική δίπλα ακριβώς στην ΔΕΗ που με την εξαγορά της Ηλεκτρικής Εταιρείας Αθηνών Πειραιώς (ΗΕΑΠ) απέκτησε τον τελευταίο μεγάλο παραγωγό ενέργειας της χώρας και μαζί με αυτόν και το ιδιόκτητο ακίνητο στην Αριστείδου 5-7.

Προπολεμικά, στο παραπάνω ακίνητο η ΗΕΑΠ, όπως φαίνεται και από τις φωτογραφίες που παραχώρησε στο Business Daily το φωτογραφικό αρχείο της ΔΕΗ, λειτουργούσε το service των πρώτων ηλεκτρικών συσκευών που κυκλοφορούσαν στην Ελλάδα. Καθώς ο ηλεκτρισμός ήταν προνόμιο λίγων εταιρείες σαν την ΗΕΑΠ ή τη ΔΕΗ, αναλάμβαναν πέρα από την κατασκευή του δικτύου ενέργειας να προωθούν, να πουλάνε και να επισκευάζουν ηλεκτρικές συσκευές. Μάλιστα η ΔΕΗ διοργάνωνε εκθέσεις ηλεκτρικών συσκευών για νοικοκυρές για να προωθήσει τα ψυγεία, τις κουζίνες και τα πλυντήρια της εποχής.

(Πηγή: Αρχείο ΔΕΗ)

Γύρω από τον πυρήνα της οδού Αριστείδου δημιουργήθηκε ένα οικοσύστημα καταστημάτων ηλεκτρικών συσκευών που ξεκινούσε από το κατάστημα της Κωτσόβολος και έφθανε ως την γωνία Δραγατσανίου (η οδός παραπλεύρως της πλατείας Κλαυθμώνος) και Σταδίου, με το Ράδιο Αθήναι. Η «οδός της πρίζας» όπως την έλεγε η αγορά υπήρξε για δεκαετίες το σημείο επαφής των καταναλωτών που ήθελαν να αγοράσουν ηλεκτρικά κάνοντας φυσικά το απαραίτητο «παζάρι».

Η περιοχή άρχισε να «βγαίνει από την πρίζα» στις αρχές της περασμένης δεκαετίας. Το κατάστημα της Κωτσόβολος στην Αριστείδου ήδη είχε κλείσει από το 2009, καθώς ήταν πολύ μικρό για να δεδομένα της νέας εποχής. Άλλωστε έχοντας εξαγοράσει το Ράδιο Αθήναι και μετονομάσει τα καταστήματα της σε Κωτσόβολος είχε παρουσία με ένα πολύ μεγαλύτερο (400 τ.μ.) και σε πιο προβεβλημένη θέση. Αντίθετα, η ΔΕΗ παραμένει σταθερά στην θέση της διατηρώντας στην Αριστείδου –μεταξύ των άλλων– Κέντρο Εξυπηρέτησης Κοινού.

Το τεχνικό τμήμα της οδού Αριστείδου 5-7 (Αρχείο ΔΕΗ)

Η επόμενη μέρα

Από την Παρασκευή, με την ανακοίνωση της ΔΕΗ για εξαγορά της Κωτσόβολος έκλεισε ένας κύκλος που είχε ανοίξει στα μέσα Ιουνίου, όταν η Currys δήλωνε την πρόθεση της να πουλήσει την ελληνική θυγατρική της. Επόμενο στάδιο είναι το πράσινο φως από την Επιτροπή Ανταγωνισμού, όπου αν και οι δύο παίκτες είναι leader στην αγορά τους δεν αναμένεται να υπάρξουν προβλήματα.

Για όσους γνωρίζουν να διαβάζουν πίσω από τις γραμμές, δεν αναμένεται να υπάρξουν διοικητικές αλλαγές, καθώς στην ανακοίνωση της η εταιρεία ηλεκτρισμού σχολιάζοντας τα θετικά μεγέθη της τελευταίας οικονομικής χρήσης της Κωτσόβολος, σημειώνει ότι «τα παραπάνω αποτελέσματα που παράχθηκαν στο πλαίσιο του επιτυχημένου management της Κωτσόβολος δημιουργούν θετικές προσδοκίες για τα μεγέθη της επόμενης οικονομικής χρήσης».

«Το επιτυχημένο management» της Κωτσόβολος, αυτό το διάστημα, δίνει τη μάχη της χρονιάς, καθώς την επόμενη εβδομάδα αναμένεται να ξεκινήσουν οι προσφορές της Black Friday η οποία συνεχίζει να είναι η περίοδος όπου ο κλάδος πραγματοποιεί τις μεγαλύτερες πωλήσεις του έτους. Η λήξη της διαδικασίας χθες έφερε ικανοποίηση, καθώς τα 1.500 άτομα που αποτελούν το προσωπικό της Κωτσόβολος θα μπουν ανεπηρέαστα στη μεγάλη μάχη που αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Ιανουαρίου, καθώς ακολουθούν οι εορταστικές αγορές και οι χειμερινές εκπτώσεις.

Πέρα από τη διοίκηση δεν αναμένονται αλλαγές και στην πολιτική και τη φιλοσοφία της Κωτσόβολος. Αντίθετα, αναμένεται να επανεξεταστεί το σχέδιο ανάπτυξης των καταστημάτων και των σημείων εξυπηρέτησης της ΔΕΗ, καθώς εκτιμάται ότι θα προκύψουν αρκετές γεωγραφικές επικαλύψεις. Το μεγάλο στοίχημα της ΔΕΗ αλλά και των υπολοίπων παρόχων αυτό το διάστημα, όπως είχε γράψει το Business Daily στο θέμα για την επέκταση τους στα καταστήματα ενέργειας, είναι τα οικιακά φωτοβολταϊκά.

Η αγορά τους εκτιμάται σε πάνω από 1.500.000 τοποθετήσεις και η συμμαχία ΔΕΗ – Κωτσόβολου αναμένεται να ανατρέψει τα δεδομένα στην αγορά. Αυτό γιατί το όνομα της ΔΕΗ, που αποτελεί εγγύηση για τους περισσότερους καταναλωτές, έρχεται να «παντρευτεί» με αυτό της Κωτσόβολος, που επιπλέον φημίζεται για τη δεινότητα που διαθέτει στον τομέα των πωλήσεων και της τεχνικής υποστήριξης. Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί και το ανεπτυγμένο σύστημα logistics της αλυσίδας που δίνει την δυνατότητα οποιαδήποτε συμφωνία τοποθέτησης να μπορεί να ικανοποιηθεί σχεδόν άμεσα.

Τα διεθνή παραδείγματα

Η εξαγορά και η συνεργασία και μεταξύ ΔΕΗ και Κωτσόβολου δεν αποτελεί παγκόσμια πρώτη. Πολλές εταιρείες κοινής ωφελείας στη δυτική Ευρώπη έχουν εξελιχθεί σε παρόχους υπηρεσιών και λύσεων για το σπίτι, προσφέροντας επίσης συσκευές σε μικρότερο ή μεγαλύτερο βαθμό για να βοηθήσουν την υιοθέτηση νέων οικιακών υπηρεσιών.

Για παράδειγμα, η EDF, η αντίστοιχη ΔΕΗ της Γαλλίας, συνεργάζεται με τρίτο συνεργάτη (την BOXT) για την προμήθεια και εγκατάσταση κλιματιστικών, λεβήτων, πάνελ κ.λπ. ,εξυπηρετώντας τη στρατηγική της EDF να κερδίσει μερίδιο αγοράς στον τομέα του «συνδεδεμένου σπιτιού».

Αντίστοιχα, η British Gas χρειάστηκε μια δεκαετία και μερικές μικρές εξαγορές στο ενδιάμεσο (όπως π.χ. της AlertMe, μιας επιχείρησης λύσεων Smart Home για 100 εκατομμύρια δολάρια το 2015) προκειμένου να εξελιχθεί σε έναν αξιόπιστο πάροχο υπηρεσιών ενός ολοκληρωμένου παίκτη λύσεων για το σπίτι, και πλέον προσφέρει υπηρεσίες εγγύησης και επισκευής για ηλεκτρικές συσκευές, ασφάλιση σπιτιού κ.λπ.

Η SSE, ο 5ος μεγαλύτερος προμηθευτής ενέργειας στο Ηνωμένο Βασίλειο και την Ιρλανδία, με κεφαλαιοποίηση 17 δισ. λιρών, προσφέρει μέσω της θυγατρικής της SSE Aitricity πληθώρα υπηρεσιών επισκευής και αντικατάστασης ή συμβουλές για ενεργειακή αποδοτικότητα ενός σπιτιού, ενώ στο ηλεκτρονικό της κατάστημα προσφέρει και συσκευές όπως τηλεοράσεις, εξοπλισμό ήχου, κινητά κ.λπ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Μόνο με ένα καλό τίμημα θα πουλήσει ο όμιλος Currys την Κωτσόβολος

Στη Citi ανατέθηκε η διαδικασία αναζήτησης αγοραστή, έως το τέλος του καλοκαιριού η πρώτη αξιολόγηση των προτάσεων με ορίζοντα ολοκλήρωσης της συναλλαγής στο τέλος του έτους, τονίζει ο Γ. Βασιλάκος.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

ΔΕΗ: Η στρατηγική για την επόμενη ημέρα μετά την εξαγορά της Κωτσόβολος

Στόχος δεν είναι τόσο η επίτευξη εμπορικού κέρδους μέσω των πωλήσεων της Κωτσόβολος αλλά το «χτίσιμο» μιας ισχυρής και πολύπλευρης σχέσης με τους πελάτες. Το δίκτυο της Κωτσόβολος αριθμεί τα 94 καταστήματα ενώ διαθέτει πλήρως ανεπτυγμένα logistics.
Kotsovolos
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Έκλεισε το στρατηγικό deal της ΔΕΗ για εξαγορά της Κωτσόβολος με 200 εκατ.

Η εξαγορά της Κωτσόβολος αποτελεί για τη ΔΕΗ μία στρατηγική κίνηση καθώς εξοικονομεί 100 εκατ. ευρώ τα οποία θα κατευθύνονταν στη δημιουργία δικτύου logistics, υποδομών μεταφορών και συστημάτων πληροφορικής.