ΓΔ: 1435.26 1.05% Τζίρος: 49.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:40:43 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

«Ψαλίδι» στις επιδοτήσεις εισιτηρίων βάζει η Κομισιόν

Μέχρι τα τέλη Απριλίου καλείται η κυβέρνηση από την Κομισιόν να περιορίσει τις επιδοτήσεις εισιτηρίων που «βάζουν μέσα» τις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας.

Προθεσμία μέχρι τα τέλη Απριλίου έχουν δώσει οι θεσμοί στην κυβέρνηση προκειμένου να αξιολογήσει και εάν είναι δυνατόν να περιορίσει τις επιδοτήσεις εισιτηρίων στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας, που είχαν λάβει διαστάσεις χιονοστιβάδας επί υπουργίας Χρήστου Σπίρτζη στο Υποδομών & Μεταφορών.

Όπως επισημαίνεται και στη χθεσινή πέμπτη έκθεση μεταμνημονιακής εποπτείας της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, υπάρχουν επιδοτήσεις (δωρεάν εισιτήριο ή μειωμένο) για δέκα διαφορετικές κατηγορίες πληθυσμού, με εμπλοκή μισής ντουζίνας υπουργείων.

Το πρόβλημα είναι πως ο ΟΑΣΑ επιτρέπει, με βάση τη νομοθεσία, σε αυτές τις κατηγορίες επιβατών να πληρώνουν μειωμένο ή μηδενικό εισιτήριο, χωρίς να λαμβάνει τα αντίστοιχα κονδύλια από τα υπουργεία που εφαρμόζουν τη συγκεκριμένη κοινωνική πολιτική. Έτσι, η «μαύρη τρύπα» του οργανισμού δεν μικραίνει, παρά την εφαρμογή του ηλεκτρονικού εισιτηρίου.

Πρόσφατα, ο υφυπουργός Υποδομών & Μεταφορών Γ. Κεφαλογιάννης είχε υποστηρίξει στην Βουλή πως ο ΟΑΣΑ εμφάνισε το 2018 κάμψη πωλήσεων που οφείλεται, μεταξύ άλλων, στην ασκούμενη πολιτική της προηγούμενης κυβέρνησης, «με χαρακτηριστικό παράδειγμα τη δωρεάν ή με μειωμένο κόμιστρο μετακίνηση συγκεκριμένων κοινωνικών ομάδων, χωρίς την απόδοση των αντίστοιχων κονδυλίων από τα αρμόδια υπουργεία». 

Ενδεικτικά, το 2018 η απαίτηση του ΟΑΣΑ από τα υπουργεία, βάσει των πραγματικών στοιχείων μετακίνησης ανά κατηγορία δικαιώματος, όπως προκύπτει από τη χρήση της προσωποποιημένης κάρτας, ανήλθε στο ποσό των 120.000.000 ευρώ, εκ των οποίων καταβλήθηκαν στον όμιλο μόνο 39.000.000 ευρώ. Αντίστοιχα, για το 2019, ο ΟΑΣΑ προβλέπει ότι η σχετική απαίτηση θα ανέλθει στο ποσό των 137.000.000 περίπου, ενώ τα υπουργεία θα καταβάλουν στον όμιλο μόνο 43.000.000 ευρώ.

Τα έσοδα της ΟΣΥ το 2018 ανήλθαν στα 94.315.000 έναντι 82.539.000 ευρώ το 2017, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 40.883.000 ευρώ. Τα ποσά αυτά αποτελούν το σύνολο 4 πηγών εσόδων: πωλήσεις εισιτηρίων, πωλήσεις χρονικών καρτών, ποσά που καταβάλλουν τα υπουργεία και άλλα έσοδα (πχ μισθώσεις οχημάτων, πρόστιμα, parking κλπ). Από την ανάλυση των εσόδων, προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σε σημαντικό βαθμό από την καταβολή των δαπανών από τα υπουργεία και από πρόστιμα, μισθώσεις κλπ.

Τα έσοδα από τα υπουργεία αφορούν ποσά για την κάλυψη της δαπάνης που προκύπτει από την παροχή δικαιώματος σε κοινωνικές ομάδες (φοιτητές, ΑΜΕΑ, Ανέργους, Πολύτεκνους, άτομα άνω των 65 ετών, παιδιά έως 6 ετών και από 7 έως 18 ετών) να απαλλάσσονται πλήρως ή μερικώς από την καταβολή κομίστρου.

Αντίστοιχα, τα έσοδα της ΣΤΑΣΥ το 2017 ανήλθαν στα 90.364.000 έναντι 103.040.000 το 2018, σημείωσαν δηλαδή αύξηση κατά 14%, ενώ για το πρώτο εξάμηνο του 2019 ανέρχονται σε 44.773.000 ευρώ. Από την ανάλυση των εσόδων προκύπτει ότι η αύξηση προήλθε σημαντικά από την καταβολή των δαπανών από τα υπουργεία.

Το 2017 το ποσό της επιχορήγησης που έλαβαν και οι δύο εταιρείες ήταν σημαντικά αυξημένο σε σχέση με τα προηγούμενα έτη, 2014 - 2016 και το 2018, ενώ για το Α' εξάμηνο του 2019 έχουν ανέλθει ήδη στο ποσό των 100.113.000 ευρώ, συνολικά και για τις δύο εταιρείες.

Η αύξηση των εσόδων κατά 14% το 2018 σε συνδυασμό με τη μείωση της κρατικής επιχορήγησης κατά 56.000.000 ευρώ και τη μη καταβολή εκ μέρους των υπουργείων ποσού 81.000.000 ευρώ από την άσκηση κοινωνικής πολιτικής με τη χορήγηση μειωμένου ή μηδενικού κομίστρου, είχε ως αποτέλεσμα ο Όμιλος ΟΑΣΑ για το έτος 2018 να παρουσιάσει ζημίες ύψους 50.400.000 έναντι 6.600.000 ευρώ του 2017.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πεδίο μάχης διεθνών παικτών ο μεγάλος διαγωνισμός για νέα λεωφορεία

Σήμερα η υποβολή προσφορών για την προμήθεια 750 λεωφορείων, που θα ενισχύσουν τις αστικές συγκοινωνίες σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Δεν έδωσε παράταση το υπ. Υποδομών παρά τις προσφυγές που εκκρεμούν στο ΣτΕ.
money-euro
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δημοσιονομική «βόμβα» 1 δισ. από ΕΛΤΑ, ΟΑΣΑ και ΕΤΑΔ

Η Κομισιόν προειδοποιεί ότι τα ΕΛΤΑ και ο ΟΑΣΑ αντιμετωπίζουν σοβαρά οικονομικά προβλήματα που επιδεινώνονται από την πανδημία, ενώ η ΕΤΑΔ βαρύνεται με δικαστική απόφαση για αποζημίωση 600 εκατ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Χατζηδάκης: Κυρίαρχος στόχος η ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας

Ο υπ. Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών τόνισε ότι η Ελλάδα συνεχίζει να έχει 5πλάσιο ρυθμό ανάπτυξης από την ευρωζώνη, με τη δημοσιονομική πειθαρχία να αποτελεί πυλώνα της οικονομικής πολιτικής.