ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Πρώτο Πάσχα σε lockdown: Τι αλλάζει στην κατανάλωση

Τα σούπερ μάρκετ ευνοούνται από τις αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες, ενώ χαμένοι βγαίνουν οι κτηνοτρόφοι και τα ζαχαροπλαστεία. Επτά στους δέκα καταναλωτές θα ψήσουν στον φούρνο.

Ανατροπές στην καταναλωτική ζήτηση φέρνει το φετινό Πάσχα σε καθεστώς lockdown. Οι νέες συνήθειες που επιβάλλει η πανδημία ευνοούν τα σούπερ μάρκετ, ωστόσο άλλα σημεία πώλησης, όπως και οι κτηνοτρόφοι δέχονται ισχυρό πλήγμα, καθώς το παραδοσιακό σούβλισμα του οβελία αντικαθίσταται με το ψήσιμο στο φούρνο, ενώ το φετινό τραπέζι θα φιλοξενεί πολλά χειροποίητα εδέσματα της νοικοκυράς.

Το Πάσχα στο χωριό αντικαθίσταται με το Πάσχα στο μπαλκόνι και το ρεζερβέ στα εστιατόρια μεταφέρεται στο τραπέζι στη βεράντα. Σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ υποδεικνύει ότι 7 στους 10 θα μείνουν σπίτι και θα ψήσουν στον φούρνο τον οβελία, ενώ το ποσοστό των καταναλωτών που θα αγοράσει γλυκά από ζαχαροπλαστείο πέφτει από το 53% το 2019 στο 39% το 2020, τη στιγμή που το 62% των ερωτηθέντων θα φτιάξει γλυκά στο σπίτι και το 80% θα βάψει αυγά.

Η αλλαγή στη ζήτηση των πασχαλινών αγαθών διατροφής λόγω πανδημίας πριμοδοτεί εκ νέου τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ, που θα διατηρήσουν ανεβασμένους τζίρους σε κατηγορίες και εκτός των αντισηπτικών. Είδη όπως η μαγιά σε ορισμένες περιπτώσεις διατίθενται στα ταμεία των σούπερ μάρκετ και μάλιστα με περιορισμό, ενώ το σκληρό αλεύρι είναι δυσεύρετο. Οι βαφές αυγών θα αποτελέσουν – έστω και για περιορισμένο χρονικό διάστημα- μήλον της έριδος για τους καταναλωτές, ενώ οι πωλήσεις στα αυγά αναμένεται να εκτιναχθούν. 

Αντίστοιχα, λαμπάδες και σοκολατένια αυγά αναμένεται να έχουν την τιμητική τους στο εορταστικό καλάθι, με γνώμονα ότι η εναλλακτική για τους νονούς είναι κυρίως το διαδίκτυο. Ως εκ τούτου ο τζίρος σε ζαχαροπλαστεία και φούρνους βαίνει μειούμενος, με την κινητικότητα στην κατανάλωση να υποχωρεί κατά 60%. 

Σε ό,τι αφορά στο κόστος, το μέσο πασχαλινό καλάθι στις αλυσίδες δε φέρεται να λαμβάνει υπόψη του την γενικότερη κατάσταση που επικρατεί στην οικονομία και στο εισόδημα των καταναλωτών (λουκέτα στην εστίαση, αναβολή συμβάσεων εργασίας, καθυστέρηση στην καταβολή δώρου Πάσχα και εν γένει καταβολής μισθών) και διατηρεί την περσινή του δυναμική στα 53 ευρώ, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ.

Ειδικά για τις τιμές των αμνοεριφίων, μολονότι οι κτηνοτρόφοι πιέζονται να διαθέσουν τα σφάγια σε τιμές έως και 4 ευρώ το κιλό, όταν πέρυσι η μέση τιμή παραγωγού στο αρνί διαμορφώθηκε στα 4,5 ευρώ/κιλό και στο κατσίκι στα 5 ευρώ/κιλό, η τιμή καταναλωτή δεν «απολαμβάνει» αντίστοιχη μείωση ήτοι πέραν του ενός ευρώ. Στις μεγάλες αλυσίδες την Μεγάλη Εβδομάδα αναμένεται, σύμφωνα με το ΙΕΛΚΑ, να διαμορφωθεί στα 5,80/κιλό ευρώ έναντι 5,99 ευρώ το 2019, ενώ στο κατσίκι στα 6,48 ευρώ/κιλό έναντι 6,57 ευρώ πέρυσι.

Αντίστοιχα, με βάση τα στοιχεία του Οργανισμού Κεντρικών Αγορών και Αλιείας, στις 8/4 η επικρατούσα τιμή στο αρνί ήταν 5,3 ευρώ/κιλό και 5,5 ευρώ/κιλό στο κατσίκι, όταν το ίδιο διάστημα πέρυσι, δηλαδή την Τετάρτη πριν την έναρξη της Μ. Εβδομάδα η επικρατούσα τιμή ήταν 5,5 ευρώ για το αρνί και 5,6 ευρώ για το κατσίκι.

Μονάχα η νηστεία κατά την Μεγάλη Βδομάδα φέρεται να μένει αλώβητη από την εξάπλωση της πανδημίας, αφού το ποσοστό των καταναλωτών που δήλωσε ότι θα νηστέψει την συγκεκριμένη περίοδο κυμαίνεται στο 48% από 50% πέρυσι. Βέβαια, θα πρέπει να επισημανθεί ότι η πανδημία «κούρεψε» τη διάρκεια της φετινής νηστείας της Σαρακοστής, με τις εκτιμήσεις να αναφέρουν ότι η νηστίσιμη περίοδος διατροφής ήταν μειωμένη κατά μέσο όρο 13%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εβδομάδα... κορονοϊού στα σούπερ μάρκετ με διπλασιασμό του τζίρου

«Έφοδος» των καταναλωτών την εβδομάδα από 9 έως 15 Μαρτίου προκάλεσε αύξηση 95,7%. στον τζίρο των αλυσίδων. Έκτοτε παρατηρείται αισθητή επιβράδυνση στους ρυθμούς, σύμφωνα με στελέχη του κλάδου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η πανδημία φέρνει μόνιμες αλλαγές στις συνήθειες των καταναλωτών

Κρίση διάρκειας τουλάχιστον δύο μηνών περιμένουν οι καταναλωτές και αλλάζουν τη σύνθεση του καλαθιού της νοικοκυράς, ενώ περιορίζουν τις δαπάνες τους. Ένας στους δύο δηλώνει ότι οι αλλαγές θα είναι μόνιμες.