bd-sprite
Φώτο: Shutterstock

Παγκόσμια έλλειψη καφέ: Μεγάλες αυξήσεις έρχονται στους καταναλωτές

Στο χαμηλότερο σημείο των τελευταίων 22 ετών τα αποθέματα καφέ παγκοσμίως, σε υψηλό δεκαετίας η διεθνής τιμή. Πού στρέφονται οι εταιρείες για να περιορίσουν την αύξηση του κόστους.

Μεγάλες αυξήσεις θα δουν οι λάτρεις του καφέ στην τιμή του αγαπημένου τους ροφήματος, καθώς οι τιμές συνεχίζουν την ξέφρενη ανοδική πορεία τους και έχουν βρεθεί στο υψηλότερο σημείο των τελευταίων 10 ετών, εν μέσω ανησυχιών για τα παγκόσμια αποθέματα και του πλήγματος που προκαλεί η κλιματική αλλαγή στις καλλιέργειες της Βραζιλίας.

Μετά την περυσινή χρονιά όπου οι τιμές της ποικιλίας Arabica υπερδιπλασιάστηκαν έπειτα από τον ασυνήθιστο παγετό που είχε πλήξει την Βραζιλία την περυσινή χρονιά, που είχε ακολουθήσει την χειρότερη ξηρασία που είχε χτυπήσει τη χώρα, τα παγκόσμια αποθέματα καφέ έχουν μειωθεί στο χαμηλότερο επίπεδο των τελευταίων 22 ετών.

Η ιστορία δείχνει ότι οι καταστροφές στην παραγωγή της Βραζιλίας δεν αργούν να επηρεάσουν τις τιμές λιανικής:

  • Το 1994, όταν είχε πάλι πλήξει τις καλλιέργειες παγετός, οι τιμές των προθεσμιακών συμβολαίων εκτινάχθηκαν μεταξύ Απριλίου και Ιουλίου, ενώ μεταξύ Ιουνίου και Αυγούστου η μέση τιμή για τους καναλωτές στις ΗΠΑ αυξήθηκε κατά 72%.
  • Σε άλλη περίπτωση μεγάλης ανόδου των τιμών στα προθεσμιακά συμβόλαια, το 1997, που έπιασαν το ανώτερο σημείο τον Μάιο, οι τιμές λιανικής κορυφώθηκαν τον Αύγουστο.
  • Τον Μάιο του 2011, η τιμή στα προθεσμιακά συμβόλαια έπιασε το ιστορικό υψηλό της και οι τιμές για τους καταναλωτές στις ΗΠΑ ανήλθαν σε νέο ρεκόρ (6,07 δολ./λίβρα) τον Νοέμβριο του 2012.

Όπως αναφέρεται, η ζημιά στη φετινή σοδειά που έχει προκληθεί από τις ακραίες μεταβολές του καιρού μπορεί να ξεπεράσει τους 540.000 τόνους, και έρχεται να προστεθεί στην ήδη μικρή παραγωγή του 2021 που δεν επαρκούσε για την κάλυψη της ζήτησης και η αγορά περίμενε την επόμενη σοδειά για να επανέλθει η ισορροπία, κάτι που πλέον θεωρείται αδύνατο.

Σε συνδυασμό με τα προβλήματα που καταγράφονται στην εφοδιαστική αλυσίδα και τα αυξανόμενη κόστη μεταφοράς, τις πληθωριστικές πιέσεις που έχουν εκτοξεύσει τις τιμές των τροφίμων, οι μεγάλες εταιρείες καφέ έχουν προϊδεάσει τους καταναλωτές για αυξήσεις των τιμών, ενώ παράλληλα αναζητούν φθηνότερες ποιότητες όπως ο robusta.

Είναι χαρακτηριστικό ότι τα αποθέματα Arabica που θεωρείται η καλύτερη ποιότητα καφέ παγκοσμίως, την περασμένη εβδομάδα ήταν μόλις 1,078 εκατομμύρια σακιά καθώς συνεχίζουν και μειώνονται συνεχώς από τον Σεπτέμβριο εξαιτίας του αυξημένου κόστους μεταφοράς και των κλιματικών συνθηκών που έπληξαν την παραγωγή της Βραζιλίας που είναι η μεγαλύτερη παραγωγός χώρα καφέ. Όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, οι συνθήκες που έχουν δημιουργήσει την σημερινή εικόνα έχουν ξεκινήσει να διαμορφώνονται εδώ και μήνες.

Επίσης οι αποστολές πράσινου καφέ από την Βραζιλία μειώθηκαν κατά 14% τον Ιανουάριο με τον πρόεδρο της εξαγωγικής Cecafe Νίκολας Ρουέντα να αναφέρει πως η έλλειψη χώρων στα πλοία αποτελεί μια από τις μεγαλύτερες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι εξαγωγείς. Σημειώνει πως τα αποθέματα καφέ είναι χαμηλότερα φέτος εξαιτίας της κακής περυσινής χρονιάς, μια συνθήκη που πρόκειται να παραμείνει τουλάχιστον μέχρι τον Μάιο-Ιούνιο.

    Η Nestlé που αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα brand του καφέ παγκοσμίως αν και κατάφερε να συγκρατήσει τις τιμές στο μεγαλύτερο μέρος του 2021, τον Οκτώβριο είχε ανακοινώσει πως θα υπάρξουν ανατιμήσεις την φετινή χρονιά. Όπως είχε σχολιάσει ο Φρανσουά Ξαβιέ Ροζέρ, οικονομικής διευθυντής της Nestle σε συνέδριο το φθινόπωρο «η αύξηση του κόστους θα είναι υψηλότερη το 2022 σε σχέση με το 2021» σημειώνοντας πως κανείς δεν γνωρίζει αν αυτή η αύξηση θα είναι μόνιμη ή αν θα συνεχιστεί πέρα από το 2023.

    Τον Ιανουάριο επίσης, ο εκτελεστικός διευθυντής της Starbucks Κέβιν Τζόνσον ανέφερε σε τηλεδιάσκεψη με αναλυτές πως η γνωστή αλυσίδα καφέ θα συνεχίσει να αυξάνει τις τιμές της καθώς τα αυξημένα κόστη μετακυλίονται στον καταναλωτή.

    Η λύση που μπορεί να ρίξει τις τιμές

    Με στόχο τη σταθεροποίηση των τιμών, οι έμποροι σχεδιάζουν να παραδώσουν χιλιάδες τόνους καφέ ποικιλίας robusta από την Ασία στην Ευρώπη για πρώτη φορά μετά από περισσότερα από 3 χρόνια, εξαιτίας της μείωσης των τιμών της ποικιλίας robusta (σ.σ. που καλλιεργείται σε χαμηλότερο υψόμετρο και είναι πιο ανθεκτική στις κλιματικές μεταβολές) και την χαλάρωση των περιορισμών στις μεταφορές.

    Όπως αναφέρει και το Reuters, τον Ιανουάριο 18.000 τόνοι καφέ robusta στάλθηκαν από το Βιετνάμ και την Ινδονησία σε αποθήκες στην Αμβέρσα, το Άμστερνταμ και το Λονδίνο. Η Αμβέρσα, φιλοξενεί τη μεγαλύτερη εγκατάσταση αποθήκευσης καφέ στον κόσμο, καθώς ανά πάσα στιγμή, στο λιμάνι αποθηκεύονται 250.000 τόνοι καφέ, που περιμένουν να επανεξαχθούν σε άλλες χώρες, κυρίως εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

    Παράλληλα οι εξαγωγείς καφέ έχουν αρχίσει να περιορίζουν τα έξοδα μεταφοράς καθώς επιλέγουν να μεταφερθούν οι ποσότητες σε σακιά εκτός κοντέινερ σε πλοία γενικού φορτίου. Μια λύση που για χρόνια απέφευγαν καθώς ο κίνδυνος για να πάθουν ζημιά οι κόκκοι καφέ κατά τη φόρτωση και εκφόρτωση είναι πολύ μεγαλύτερος.

    Οι πωλητές αναφέρουν πως είναι πλέον φθηνότερο να στοιβάζονται σακιά καφέ σε τέτοιου είδους πλοία που χρησιμοποιούνται συνήθως για την μεταφορά προϊόντων που δεν μπορούν να μπουν στα συνηθισμένα κοντέινερ.

    Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Δεν κόβουν τον καφέ οι Έλληνες όσο και αν αυξάνονται οι τιμές του

    Παρά το γεγονός ότι οι καταναλωτές θεωρούν ότι οι τιμές του καφέ έχουν αυξηθεί και είναι υψηλές, δεν έχουν αλλάξει τις συνήθειές τους με 7 στους 10 να συνεχίζουν να βγαίνουν έξω σε καφετέριες. Στην κορυφή των επιλογών ο εσπρέσο.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    «Πόλεμος» στα ράφια για τον εσπρέσο: Το άλμα πωλήσεων και οι «παίκτες»

    Από τα κλειστά καταστήματα εστίασης, η κατανάλωση εσπρέσο μεταφέρεται στα σούπερ μάρκετ και οι πωλήσεις αυξάνονται θεαματικά. Οι εταιρείες που ανταγωνίζονται και η μεγάλη ανατροπή στα μερίδια αγοράς την περίοδο 2010 - 2019.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    Τζίρος πάνω από 20 δισ. στο e-commerce, το επιλέγουν οκτώ στους δέκα

    Εξοικειώνονται οι Έλληνες καταναλωτές με τις αγορές από το διαδίκτυο, αλλά διατηρείται και η ανάγκη των φυσικών καταστημάτων, οδηγώντας το εμπόριο σε ένα πολυκαναλικό μοντέλο. Παραπλανητικές πρακτικές διαπιστώνει η Κομισιόν.
    ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

    «Έκρηξη» πωλήσεων στις κάψουλες εσπρέσο, σκληρός ανταγωνισμός στην αγορά

    Μεγάλες ανακατατάξεις, καθώς ο στιγμιαίος καφές βρίσκεται στη δύση του και ο εσπρέσο κατακτά τη δεύτερη θέση. Σχεδόν κατά 9 φορές αυξήθηκε ο τζίρος στις κάψουλες από το 2016. Πολυεθνικές και μικρότερες εταιρείες δίνουν «μάχη» για μερίδια αγοράς.