ΓΔ: 816.68 -0.30% Τζίρος: 45.06 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
kafes-coffee-espresso
Φώτο: Shutterstock

«Έκρηξη» πωλήσεων στις κάψουλες εσπρέσο, σκληρός ανταγωνισμός στην αγορά

Μεγάλες ανακατατάξεις, καθώς ο στιγμιαίος καφές βρίσκεται στη δύση του και ο εσπρέσο κατακτά τη δεύτερη θέση. Σχεδόν κατά 9 φορές αυξήθηκε ο τζίρος στις κάψουλες από το 2016. Πολυεθνικές και μικρότερες εταιρείες δίνουν «μάχη» για μερίδια αγοράς.

Οι κάψουλες του εσπρέσο είναι το best seller της αγοράς του καφέ. Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων, η κατανάλωση τους έχει «απογειωθεί» και συνεχίζει να «τρέχει» με εντυπωσιακούς ρυθμούς. Ακόμη και φέτος, που γενικότερα η κατανάλωση περιορίζεται.

Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων οι πωλήσεις της συγκεκριμένης υποκατηγορίας αυξήθηκαν περίπου 9 φορές, ενώ εφέτος αναπτύσσονται με διψήφιο ρυθμό. Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2016 ο τζίρος της κάψουλας εσπρέσο ήταν μόλις 3,3 εκατ. ευρώ, το 2018 έφτασε στα 9 εκατ. ευρώ, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου 2022 έφτασε στα 18,8 εκατ. ευρώ και υπολογίζεται ότι εφέτος θα πλησιάσει στα περίπου 30 εκατ. ευρώ. Αντιστοιχεί πλέον στα 47% της συνολικής αγοράς του καφέ εσπρέσο.

Παράλληλα, παρά το γεγονός ότι ο στιγμιαίος καφές επί δεκαετίες βρισκόταν στη δεύτερη θέση της αγοράς, κερδίζοντας κυρίως τις νεαρές ηλικίες, τώρα πλέον βρίσκεται στη δύση του. Χάνοντας συνεχώς έδαφος, έχει περιοριστεί πλέον στο περίπου 15% της συνολικής αγοράς.

Η περίοδος της πανδημίας, όπως επισημαίνουν πηγές της αγοράς, ήταν η «χρυσή εποχή του εσπρέσο», όπως φαίνεται από τα προαναφερθέντα στοιχεία. Κατέχει πια τη δεύτερη θέση και η κατανάλωση της κατηγορίας συνολικά καλύπτει το 25% με 30% της αγοράς του σούπερ μάρκετ.

Η μορφή της κάψουλας είναι το πιο δυναμικό κομμάτι της υποκατηγορίας –και γι΄ αυτό τον λόγο εκεί συνωστίζονται όλοι μεγάλοι και μικροί παίκτες- ενώ εντυπωσιάζει το μέγεθος και η συχνότητα των προσφορών.

Βέβαια, στην πρώτη θέση της αγοράς του καφέ παραμένει η κατανάλωση του ελληνικού, το μερίδιο του οποίου καταλαμβάνει  το περίπου 35% - και το 50% στην αγορά του σούπερ μάρκετ. Σύμφωνα με πηγές της αγοράς στην Ελλάδα καταναλώνονται ετησίως περίπου τους 40.000 τόνους καφέ, ενώ ο συνολικός τζίρος του προϊόντος – σε τιμές χονδρικής – υπολογίζεται στα 450 εκατ. ευρώ.

Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι, ενώ σχεδόν σε όλες τις υποκατηγορίες της αγοράς οι πολυεθνικοί όμιλοι κατέχουν την μερίδα του λέοντος, όπως πχ στον ελληνικό, όπου η Nestle με τον «Λουμίδη» ελέγχει περίπου το 75%, στον καφέ φίλτρου η JDE ελέγχει το 65%, στον στιγμιαίο επίσης η Nestle με το Nescafe ελέγχει το 80%, στην υποκατηγορία της κάψουλας εσπρέσο, παρότι και εκεί συνωθούνται οι πολυεθνικοί όμιλοι, αλλά και μικρότερες ή και μικρές ελληνικές εταιρείες, τα μερίδια του κάθε παίκτη είναι περιορισμένα, γι΄ αυτό κι ανταγωνισμός είναι έντονος και σκληρός και εκφράζεται κυρίως με μεγάλες προσφορές.

Σε κάθε περίπτωση, όμως, οι Nestle και η JDE με κορυφαίες διεθνείς επωνυμίες έχουν καθαρή υπεροχή στα ράφια των σούπερ μάρκετ και ο ανταγωνισμός μεταξύ τους είναι αδυσώπητος.

Είναι πάντως εντυπωσιακή η διαπίστωση, που εκφράζουν πηγές της αγοράς, ότι εφέτος παρά την συρρίκνωση της κατανάλωσης, ως προς τους όγκους, η κατηγορία του καφέ γενικότερα συνεχίζει να διατηρεί τα κέρδη των δύο προηγούμενων χρόνων – στο οκτάμηνο εμφανίζει άνοδο 0,1% - αν και έχει δεχθεί ανατιμήσεις εφέτος περίπου 10% κατά μέσο όρο. Όμως το μέγεθος των προσφορών, γενικότερα, αλλά και ιδιαίτερα στην υποκατηγορία του εσπρέσο –που φτάνουν ακόμη και το 40% πολλές φορές– περιορίζει την αξία των πωλήσεων. Έτσι, στο οκτάμηνο Ιανουαρίου – Αυγούστου η αύξηση των πωλήσεων είναι της τάξης του 5,2%.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

super market, trofima, emporio, prosfores
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πόλεμος προσφορών στα σούπερ μάρκετ αλλά και νέο «τσουνάμι» ανατιμήσεων

Έως και το 50% των προϊόντων στα ράφια βγαίνουν σε προσφορά με όλο και μεγαλύτερα ποσοστά εκπτώσεων, την ώρα που οι προμηθευτές και οι αλυσίδες παύουν να συγκρατούν τις αυξήσεις στις τιμές. Στο 3% εκτιμάται ότι θα φθάσει η μείωση του τζίρου το 2022.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η δύσκολη εξίσωση για τις εταιρείες: Υπεράσπιση μεριδίων αγοράς ή κερδών;

Να περάσουν στις πωλήσεις τα αυξημένα κόστη, ώστε να αποφύγουν τις ζημιές, προσπαθούν οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων, ενώ ταυτόχρονα θέλουν να αποφύγουν τη μείωση των μεριδίων τους στην αγορά.
trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η μεγάλη επιστροφή των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας με «άλμα» τζίρου στο 1,5 δισ.

Γιατί κερδίζουν διαρκώς έδαφος τα αποκαλούμενα «φθηνά» προϊόντα σε βάρος των επώνυμων προϊόντων στα ράφια των αλυσίδων σούπερ μάρκετ. Ο περιορισμός των προσφορών και οι εκτιμήσεις για έναν δύσκολο χειμώνα.
kafes-coffee-espresso
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πόλεμος» στα ράφια για τον εσπρέσο: Το άλμα πωλήσεων και οι «παίκτες»

Από τα κλειστά καταστήματα εστίασης, η κατανάλωση εσπρέσο μεταφέρεται στα σούπερ μάρκετ και οι πωλήσεις αυξάνονται θεαματικά. Οι εταιρείες που ανταγωνίζονται και η μεγάλη ανατροπή στα μερίδια αγοράς την περίοδο 2010 - 2019.
Ouzo
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το ούζο... σώθηκε από τις εξαγωγές: Διπλασιάστηκαν από το 2012

Η εσωτερική αγορά αυξήθηκε φέτος έναντι του 2021 και πιθανόν να καλύφθηκαν οι απώλειες της πανδημίας, δηλαδή να έφτασε στα επίπεδα του 2019. Το πρόβλημα της υπερφορολόγησης και το παράνομο εμπόριο.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Ελεγχόμενες οι ανατιμήσεις από Nestle παρά το διπλάσιο ενεργειακό κόστος

Μεσοσταθμικά και συνυπολογιζομένων των προσφορών, η εταιρεία προχώρησε σε ανατίμηση 3% στον καφέ, ενώ το ενεργειακό κόστος αυξήθηκε κατά 100%, τα υλικά συσκευασίας κατά 30% - 40% και η πρώτη ύλη κατά 65%.