ΓΔ: 1448.7 0.06% Τζίρος: 152.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Oikonomia, Economy, Ellada, Greece
Φωτο: Shutterstock

Δεύτερος μήνας πτώσης του πληθωρισμού αλλά μένει στα... ύψη του 11,4%

Πάνω από τον μέσο ρυθμό η αύξηση στα τρόφιμα, μεγάλη άνοδος στο κόστος στέγασης λόγω ενοικίων καθώς και σε μεταφορές και ξενοδοχεία.

Ήπια υποχώρηση εμφάνισε ο πληθωρισμός τον Αύγουστο, καθώς διαμορφώθηκε στο 11,4% έναντι 11,6% που ήταν τον προηγούμενο μήνα, με τις τιμές της ενέργειας να παραμένουν ο βασικός τροφοδότης. 

Η πλέον εντυπωσιακή αύξηση ήταν αυτή στην τιμή του φυσικού αερίου που σε ετήσια βάση (Αύγουστος 2022 σε σύγκριση με Αύγουστο 2021) εκτινάχθηκε κατά 261%, ενώ ακριβότερο κατά 65% είναι το πετρέλαιο θέρμανσης και κατά 38,5% το ηλεκτρικό ρεύμα. Στην πράξη βέβαια η αύξηση στο φυσικό αέριο και το πετρέλαιο θέρμανσης δεν έχουν ιδιαίτερη σημασία γιατί πρόκειται για θερινό μήνα.

Αρκετά πάνω από τον μέσο όρο, στο 13,2% βρέθηκε ο ετήσιος ρυθμός αύξησης στα τρόφιμα. Μεγάλες είναι οι αυξήσεις και στον τομέα των μεταφορών, καθώς κατά 71% ανατιμήθηκαν τα εισιτήρια με αεροπλάνο και κατά 25,4% αυτά με πλοίο. Τα ταξί κοστίζουν 32,9% ακριβότερα. Ανατιμήσεις 16% καταγράφονται στα ξενοδοχεία.

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ

  • Από τη σύγκριση του Γενικού ΔΤΚ του μηνός Αυγούστου 2022 με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2021 προέκυψε αύξηση 11,4% έναντι αύξησης 1,9% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του έτους 2021 με το 2020.
  • Ο Γενικός ΔΤΚ κατά τον μήνα Αύγουστο 2022, σε σύγκριση με τον Ιούλιο 2022, παρουσίασε μείωση 0,3% έναντι μείωσης 0,1% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του προηγούμενου έτους.
  • Ο μέσος ΔΤΚ του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2021 - Αυγούστου 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2020 - Αυγούστου 2021, παρουσίασε αύξηση 7,9% έναντι μείωσης 0,8% που σημειώθηκε κατά την αντίστοιχη σύγκριση του δωδεκαμήνου Σεπτεμβρίου 2020 - Αυγούστου 2021 με το δωδεκάμηνο Σεπτεμβρίου 2019 - Σεπτεμβρίου 2020.

 

Μηνιαία σύγκριση 

Η μείωση του Γενικού ΔΤΚ κατά 0,3% τον μήνα Αύγουστο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιουλίου 2022, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 1,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, μοσχάρι, χοιρινό, αλλαντικά, ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, νωπά φρούτα, λαχανικά διατηρημένα ή επεξεργασμένα, παγωτά, σάλτσες-καρυκεύματα, καφέ. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα νωπά λαχανικά.
  • 0,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φυσικό αέριο, στερεά καύσιμα. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον ηλεκτρισμό.
  • 1,2% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 2,0% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 0,3% στην ομάδα Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία -  καφενεία.
  • 0,8% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τις μειώσεις των δεικτών κατά:

  • 7,8% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω των γενικών θερινών εκπτώσεων.
  • 4,1% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: καύσιμα και λιπαντικά, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών στα καινούργια αυτοκίνητα.

Σύγκριση σε ετήσια βάση

Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 11,4% τον μήνα Αύγουστο 2022, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Αυγούστου 2021, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

1. Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 13,2% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, έλαια και λίπη, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη - σοκολάτες - γλυκά - παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ - κακάο - τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά-χυμούς φρούτων.
  • 1,8% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 2,7% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 31,4% στην ομάδα Στέγαση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 9,5% στην ομάδα Διαρκή αγαθά - Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: έπιπλα και διακοσμητικά είδη, υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης, οικιακές συσκευές και επισκευές, υαλικά - επιτραπέζια σκεύη και σκεύη οικιακής χρήσης, είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού, οικιακές υπηρεσίες.
  • 2,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικά προϊόντα, ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 16,0% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, μοτοποδήλατα - μοτοσυκλέτες, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, καύσιμα και λιπαντικά, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με ταξί, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με πλοίο.
  • 2,3% στην ομάδα Αναψυχή - Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής και πολιτισμού, μικρά είδη αναψυχής - άνθη - κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, γραφική ύλη και υλικά σχεδίασης, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών σε οπτικοακουστικό εξοπλισμό - υπολογιστές - επισκευές.
  • 0,9% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,7% στην ομάδα Ξενοδοχεία - Καφέ - Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: εστιατόρια - ζαχαροπλαστεία - καφενεία, ξενοδοχεία - μοτέλ - πανδοχεία.
  • 3,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

2. Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: τηλεφωνικό εξοπλισμό κινητών τηλεφώνων, τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Korkidis-EBEP
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Β. Κορκίδης: Η αντιμετώπιση του πληθωρισμού θα τραβήξει σε βάθος χρόνου

Σύμφωνα με την ΕΛΣΤΑΤ, νέα άνοδο εμφάνισε και πάλι ο πληθωρισμός στην Ελλάδα τον περασμένο Δεκέμβριο, με τις πιέσεις να συνεχίζονται έντονες κυρίως στα τρόφιμα, που εμφάνισαν ετήσιες αυξήσεις 8,9%.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι τιμές τροφίμων συντήρησαν την ανοδική πορεία για τον πληθωρισμό

«Πρωταθλητής» αυξήσεων το ελαιόλαδο, με την τιμή του να ενισχύεται πάνω από 58%, ενώ συνολικά για τον τομέα της διατροφής η αύξηση των τιμών έφθασε στο 8,9%, με τον πληθωρισμό να διαμορφώνεται στο 3,5% για τον Δεκέμβριο.