bd-sprite
Φώτο: Shutterstock

Υποχώρηση κατανάλωσης τον Ιανουάριο, τι εκτιμά η αγορά για το 2023

Την εκτίμηση ότι ο όγκος των πωλήσεων στα σούπερ μάρκετ θα αυξηθεί οριακά (1%) το τρέχον έτος, ενώ η αξία τους θα ενισχυθεί κατά 5% λόγω των ανατιμήσεων διατυπώνουν στελέχη της αγοράς.

Κλείνει ο Ιανουάριος, ο πρώτος μήνας του δύσκολου τριμήνου του 2023 και τα πράγματα δεν φαίνονται καθόλου αισιόδοξα στο οργανωμένο λιανεμπόριο. Η κατανάλωση συνεχίζει να υποχωρεί –εκτιμάται ότι τον Ιανουάριο θα είναι μειωμένη περί το 7% κατ' όγκο, ενώ η αξία των πωλήσεων δεν θα αυξηθεί περισσότερο από 5%. Αν και, όπως έλεγαν στελέχη της αγοράς, είναι δύσκολη η σύγκριση με τον περσινό Ιανουάριο, δεδομένου ότι είχε ενσκήψει ο χιονιάς στην Αττική και οι πωλήσεις τις ημέρες εκείνες μειώθηκαν στο μισό, με αποτέλεσμα στις αντίστοιχες φετινές ημέρες να εμφανίζεται διπλασιασμός των πωλήσεων.

Εφόσον όμως τα δεδομένα ορθολογικοποιηθούν αποκαλύπτεται μία άκρως δυσάρεστη πραγματικότητα. Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD έλεγαν πως δεν είναι αισιόδοξοι για το τρίμηνο Ιανουαρίου – Μαρτίου, η δυσκολία στην κατανάλωση θα διατηρηθεί και δεν αποκλείεται να συνεχιστούν και οι ανατιμήσεις. Αντιθέτως τα πράγματα εκτιμούν ότι θα βελτιωθούν με την έναρξη της τουριστικής περιόδου, από τον Απρίλιο και μετά -«με το ξεκίνημα της τουριστικής περιόδου είμαι αισιόδοξος» έλεγε παράγων της αγοράς.

Παράλληλα, θεωρούν ότι η «διόρθωση» των τιμών σε ορισμένες κατηγορίες όπως είναι τα χαρτικά, το ηλιέλαιο ή το χοιρινό κρέας αποτελούν βέβαια ψήγματα αισιοδοξίας και μάλλον προοιωνίζονται την αποκλιμάκωση του πληθωρισμού σε βάθος χρόνου, αν και αυτή αργεί. Σημείωσαν χαρακτηριστικά ωστόσο ότι αυτό δεν σημαίνει πως η ελληνική αγορά, και ιδιαίτερα αυτή των καταναλωτικών προϊόντων, αρχίζει να βγαίνει από το ανατιμητικό κλίμα, στο οποίο εισήλθε σταδιακά από τον Μάρτιο του 2022.

Αντιθέτως παραμένει σ΄αυτό, όμως δεν βρίσκεται στην φάση του τελευταίου διμήνου του περασμένου χρόνου. Η αποκλιμάκωση του πληθωρισμού θα αργήσει ακόμη. Γενικότερα, πάντως, οι ίδιες πηγές εκτιμούν ότι στη διάρκεια του 2023 μάλλον θα βελτιωθεί –εκτός κάποιου εξωγενούς απροόπτου– και στη χειρότερη περίπτωση θα παραμείνει στα επίπεδα του 2022. Δεν εκτιμούν δηλαδή –με βάση τα σημερινά δεδομένα- ότι πρόκειται να επιδεινωθεί. Όχι πως σήμερα τα πράγματα είναι εύκολα για σημαντικά τμήματα των καταναλωτών, κυρίως των ευπαθών κοινωνικών ομάδων, αντιθέτως η κατάσταση είναι εξαιρετικά δύσκολη και το φαινόμενο «ακρίβεια» παραμένει το σημαντικότερο πρόβλημα της ελληνικής κοινωνίας.

Κατά τις ίδιες πηγές και με βάση την αισιοδοξία την οποία εκφράζουν, η κατανάλωση στις αλυσίδες των σούπερ μάρκετ θα κινηθεί στα επίπεδα του περασμένου χρόνου ενώ δεν αποκλείεται και μία μικρή βελτίωση της τάξεως του 1%. Επίσης θεωρούν ότι η αξία των πωλήσεων θα αυξηθεί ως 5%, δηλαδή θεωρούν ότι ο πληθωρισμός στην κατηγορία των καταναλωτικών προϊόντων θα κινηθεί περί το 4%.  

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ποιες αγορές «ψαλίδισαν» οι καταναλωτές εν μέσω του υψηλού πληθωρισμού

Έτοιμα γεύματα, κρασιά, μπύρα - οινοπνευματώδη και σνακ ήταν οι κύριες κατηγορίες όπου μειώθηκε η κατανάλωση. Αλλάζουν οι συνήθειες, στροφή σε φθηνότερα προϊόντα και προσφορές, σύμφωνα με έρευνα του Οικονομικού Πανεπιστημίου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τελειώνουν τον Ιούνιο το «καλάθι» και το πλαφόν περιθωρίου κέρδους

Διαβεβαιώσεις από την πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης στις βιομηχανίες τροφίμων ότι η αγορά θα επανέλθει το καλοκαίρι στην κανονικότητα μετά την τελευταία, τρίμηνη παράταση στο «καλάθι του νοικοκυριού».
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σπεύδουν να σώσουν τα κέρδη τους οι εταιρείες καταναλωτικών προϊόντων

Αποφασισμένες να βελτιώσουν τις επιδόσεις τους ακόμη και αν χάσουν μερίδιο στην αγορά είναι οι βιομηχανίες και εταιρείες εισαγωγής καταναλωτικών προϊόντων. Έρχονται σημαντικές ανατιμήσεις στα ράφια.