bd-sprite
Φώτο: Shutterstock

Στην αντεπίθεση οι μικροί εργολήπτες για τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης

Επικρίνουν την κυβέρνηση για την απόφασή της να δώσει προβάδισμα στις μεγάλες εταιρείες στα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και τονίζουν ότι οι μεγάλες κατασκευαστικές δεν αφήνουν χώρο στις εταιρείες 4ης έως 6ης τάξης.

«Εκτός παιχνιδιού» μένει σημαντικό μέρος των εργοληπτικών εταιρειών, με τους μεγάλους παίκτες να καλύπτουν τον περισσότερο από το ζωτικό χώρο της αγοράς. Κρούοντας των κώδωνα του κινδύνου, ο πρόεδρος της Πανελλήνιας Ένωσης Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων, κ. Μιχαήλ Δακτυλίδης σημειώνει πως έχει «διαρραγεί η κατασκευαστική πυραμίδα» και κάνει λόγο για «φωτογραφικές διατάξεις» στους διαγωνισμούς των τελευταίων ετών που δίνουν προβάδισμα στις μεγάλες εταιρείες και αφήνουν εκτός τους μικρότερους.

«Στην Ελλάδα, σε αντίθεση με ό,τι συμβαίνει στην Ευρώπη, έχει διαρραγεί η κατασκευαστική πυραμίδα», σημείωσε χθες σε ενημερωτική εκδήλωση, τονίζοντας πως οι μεγάλες εταιρείες περιορίζουν τον ζωτικό χώρο για τους μικρότερους εργολήπτες. Όπως ανέφερε, οι πολύ μεγάλες εταιρείες παίρνουν τα μεγάλα έργα και οι εταιρείες 4ης έως 6ης τάξης που συχνά είναι πιο υγιείς και καλύτερα στελεχωμένες από τις πέντε μεγάλες εισηγμένες, αποκλείονται από τους διαγωνισμούς και καταλήγουν να φυτοζωούν. «Στην αγωνία του κράτους να ολοκληρωθούν εγκαίρως τα έργα του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, έκαναν την λανθασμένη εκτίμηση ότι δίνοντάς τα σε μικρότερες εταιρείες δε θα έβγαιναν. Και έτσι τις απέκλειαν από τους όρους των διαγωνισμών», υπογράμμισε.

Παράλληλα, αναφερόμενος στα προβλήματα του κλάδου έθεσε την έλλειψη εργατοτεχνικού προσωπικού ως ένα από τα σημαντικότερα προβλήματα με τα οποία έρχεται αντιμέτωπη η αγορά, εκφράζοντας ανησυχία για το πώς θα ολοκληρωθούν τα μεγάλα έργα που τρέχουν ή έρχονται μέσα στα υπόλοιπα χρόνια. «Η έλλειψη προσωπικού δε θα λυθεί με το να φέρουμε εργάτες από την Ινδία και το Μπαγκλαντές που συχνά δεν γνωρίζουν καν τη δουλειά», τόνισε, ενώ υπογράμμισε την ανάγκη αλλαγής κουλτούρας στην ελληνική κοινωνία η οποία μπορεί να οδηγήσει περισσότερους νέους ανθρώπους στην επιλογή τεχνικών εργασιών.

Μάλιστα, σημείωσε πως η Ένωση έχει κάνει προσπάθειες στο παρελθόν για τη δημιουργία τεχνικών σχολών για την εκπαίδευση νέων επαγγελματιών που, ωστόσο, βρήκαν «τοίχο» στη γραφειοκρατία. Δήλωσε, εντούτοις, ότι η υλοποίηση του στόχου αυτού παραμένει ψηλά στην ατζέντα της Ένωσης.

Γιατί καθυστερούν τα δημόσια έργα

Στην υποστελέχωση αλλά και σε πολιτικά λάθη απέδωσε και τις μεγάλες καθυστερήσεις που παρατηρούνται στα δημόσια έργα, όπως απέδειξε και το πρόσφατο δυστύχημα στα Τέμπη. Η έλλειψη πολιτικής βούλησης σε συνδυασμό με «τρύπες» στις ανάγκες προσωπικού και στην αδυναμία του Δημοσίου να παρακολουθήσει και να επιβλέψει τα έργα οδήγησαν στο τραγικό αποτέλεσμα του σιδηροδρομικού δυστυχήματος, όπως είπε.

«Παρά τις ενστάσεις και τις απαιτήσεις για αποζημιώσεις, αν ένα έργο δεν πάει καλά, το διακόπτεις», σημείωσε, αναφερόμενος στην εκτέλεση της σύμβασης για τα αυτόματα συστήματα σηματοδότησης στο δίκτυο του ΟΣΕ, αναφερόμενος στην έλλειψη του απαραίτητου θεσμικού πλαισίου για μία τέτοια κίνηση αλλά και στην ατολμία της πολιτικής ηγεσίας να πάρει μία σχετική απόφαση. «Είναι αναγκαίο να υπάρχει ένα ισχυρό θεσμικό πλαίσιο, με διαδικασίες ανεξάρτητες από τις αξιώσεις του αναδόχου, που θα ενισχύει τη δυνατότητα να κηρύσσεται ο ανάδοχος έκπτωτος με γρήγορες και άμεσες διαδικασίες» ανέφερε. Ωστόσο, τόνισε πως και οι κατασκευαστικές εταιρείες φέρουν ευθύνη για τη σημερινή κατάσταση του κλάδου τονίζοντας πως κάθε ανάδοχος εκπροσωπεί το σύνολο του κλάδου στην κοινωνία και δημιουργεί την εικόνα που έχουν για αυτόν οι πολίτες.

Την είσοδο ιδιωτών στην επίβλεψη των έργων πρότεινε ως λύση, προκειμένου να μπορούν να προχωρήσουν πιο γρήγορα αλλά και πιο σωστά τα έργα καθώς, όπως είπε, το Δημόσιο πάσχει από έλλειψη προσωπικού στις σχετικές υπηρεσίες και από αδυναμία εποπτείας των έργων με αποτέλεσμα να παρατηρούνται συνεχείς καθυστερήσεις που οδηγούν διαρκώς σε νέες παρατάσεις. Όπως είπε, η ιδιωτική επίβλεψη είναι μια επιλογή που στην Ευρώπη αξιοποιείται σε μεγάλο βαθμό εδώ και δύο δεκαετίες και τόνισε πως η ελληνική εκδοχή της ιδιωτικής επίβλεψης στα δημόσια έργα η οποία αφήνει στο δημόσιο θεσμικό και ελεγκτικό του ρόλο αποτελεί μία στρεβλή μεταφορά της κοινοτικής νομοθεσίας.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ξένοι εργάτες στις κατασκευές με γρήγορες, ψηφιακές διαδικασίες

Πρόταση στην κυβέρνηση θα υποβάλει το ΤΕΕ για να καλυφθεί το κενό των 160.000 εργαζομένων στον κατασκευαστικό τομέα. Εξαντλήθηκαν τα όρια για συμβάσεις ΣΔΙΤ, δρομολογήθηκαν 34 έργα με προϋπολογισμό 4,6 δισ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπογραφές σε έξι «παλιά» έργα ΣΔΙΤ, πρόοδος με αργούς ρυθμούς

Σε εξέλιξη έργα ΣΔΙΤ που προσεγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ, ολοκληρώνοντας έναν μεγάλο κύκλο μη ανταποδοτικών συμπράξεων με πληρωμές διαθεσιμότητας που εγκρίθηκαν ως το 2023. Έξι συμβάσεις που ξεπερνούν τα 750 εκατ. είναι πιο κοντά στις υπογραφές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαθιές πληγές στις δημόσιες συμβάσεις, έξαρση στις απευθείας αναθέσεις

Την ανάγκη εργαλείων που θα βάλουν ανάχωμα στις «φωτογραφικές» διατάξεις και τις απευθείας αναθέσεις επισημαίνει νέα έκθεση της «διαΝΕΟσις». Στο μικροσκόπιο η ιδιωτική επίβλεψη των έργων και οι αδικαιολόγητα μεγάλες εκπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγάλο στοίχημα των παραχωρήσεων για τον κατασκευαστικό κλάδο

Ο χάρτης των οδικών παραχωρήσεων συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για Αττική Οδό και ΒΟΑΚ, που ξεπερνούν μαζί τα 5 δισ. ευρώ. Στις σταθερές ροές των παραχωρήσεων στοιχηματίζουν οι όμιλοι για να φέρουν εις πέρας έργα που θα φτάσουν τα 18 δισ. το 2025.