ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
SDIT Geniki Grammateia Ypodomon Peiraios

Υπογραφές σε έξι «παλιά» έργα ΣΔΙΤ, πρόοδος με αργούς ρυθμούς

Σε εξέλιξη έργα ΣΔΙΤ που προσεγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ, ολοκληρώνοντας έναν μεγάλο κύκλο μη ανταποδοτικών συμπράξεων με πληρωμές διαθεσιμότητας που εγκρίθηκαν ως το 2023. Έξι συμβάσεις που ξεπερνούν τα 750 εκατ. είναι πιο κοντά στις υπογραφές.

Έξι έργα ΣΔΙΤ ύψους άνω των 750 εκατ. ευρώ βρίσκονται σε τροχιά συμβασιοποίησης με τα πέντε εξ αυτών να αφορούν σε κτηριακές υποδομές. Φοιτητικές εστίες, δικαστικά μέγαρα και κτήρια διοίκησης συνθέτουν τη βεντάλια των προς υπογραφή συμπράξεων δημόσιου – ιδιωτικού τομέα, ενώ σε τελική φάση βρίσκονται οι διαγωνισμοί για έξι αρδευτικά έργα προϋπολογισμού που ξεπερνά τα 839 εκατ. ευρώ.

Με την υφιστάμενη δεξαμενή των ΣΔΙΤ να έχει πιάσει το «ταβάνι», που θέτουν οι δημοσιονομικοί περιορισμοί της χώρας, για την κάλυψη των πληρωμών διαθεσιμότητας ως το 0,24% του ΑΕΠ το 2029, το οποίο αντιστοιχεί σε 590 εκατ. ευρώ ετησίως, η παλιά φουρνιά έργων θα πρέπει να ολοκληρώσει τον κύκλο της. Οι ρυθμοί, όμως, παραμένουν αργοί με πολλούς από τους εν εξελίξει διαγωνισμούς να μετρούν από το 2020 και το 2021.

Σήμερα, 26 έργα ΣΔΙΤ βρίσκονται σε διάφορες φάσεις υλοποίησης με συνολικό προϋπολογισμό του ξεπερνά τα 6 δισ. ευρώ, έχοντας μαγνητίσει το ενδιαφέρον όλων των μεγάλων ομίλων αλλά και μεσαίου μεγέθους τεχνικών εταιρειών. Αν και μέσα στην τετραετία 2019-2023 οι εγκρίσεις για έργα ΣΔΙΤ έφτασαν τις 37, η υπερπληθώρα νέων έργων σε συνδυασμό με τις μεγάλες αυξήσεις στα κόστη υλικών και εργασίας έβαλαν «φρένο» στο επενδυτικό ενδιαφέρον, με αποτέλεσμα οι διαγωνιστικές διαδικασίες να παρατείνονται ή να «παγώνουν».

Όμως, ακόμα και όταν φτάνουν στην ευθεία του τερματισμού, χρειάζονται ακόμη και δύο χρόνια μέχρι να πέσουν οι υπογραφές. Ειδικά, μέσα στο πιεστικό επιτοκιακό περιβάλλον της τελευταίας διετίας, το «κλείσιμο» της χρηματοδότησης για τους ιδιώτες επενδυτές εξελίσσεται σε μαραθώνιο.

Πιο κοντά στις υπογραφές

Πιο ώριμα προς υπογραφή είναι, επί του παρόντος, πέντε έργα, όπως παρουσιάστηκαν από τον αναπληρωτή υπουργό Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, Νίκο Παπαθανάση. Στη φάση της οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων από τους ιδιώτες αναδόχους, ώστε οι φάκελοι να σταλούν προς έγκριση στο Ελεγκτικό Συνέδριο βρίσκονται τρία ΣΔΙΤ. Πρόκειται πρώτον για τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Κρήτης, ύψους 255 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο την Intrakat, καθώς και τις 17 σχολικές μονάδες της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 159,21 εκατ. ευρώ, με ανάδοχο το σχήμα Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ.

Το τρίτο ΣΔΙΤ αφορά στο νέο βιοκλιματικό κτήριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών, που θα στεγάσει υπηρεσίες που παραμένουν διάσπαρτες σε 13 διαφορετικά κτήρια με πάνω από 900 εργαζόμενους. Το όφελος για το Δημόσιο θα ανέλθει σε 3 εκατ. ευρώ ετησίως. Προσωρινός ανάδοχος του έργου, προϋπολογισμού 139,59 εκατ. ευρώ, είναι  η ένωση Intrakat – REDEX, που θα αναλάβει την ανέγερση, λειτουργία και συντήρηση του κτηρίου για 30 χρόνια.

Το «πράσινο φως» του Ελεγκτικού Συνεδρίου αναμένει το πολύπαθο έργο της αναβάθμισης οδοφωτισμού στο οδικό και επαρχιακό δίκτυο της Περιφέρειας Ηπείρου. Ο διαγωνισμός για τη σύμβαση σύμπραξης των 9,96 εκατ. ευρώ ξεκίνησε το 2019. Προσωρινός ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί η Μυτιληναίος.

Ακολουθούν οι φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, προϋπολογισμού 116,62 εκατ. ευρώ, επίσης με ανάδοχο την Intrakat, για τις οποίες εκκρεμεί η ολοκλήρωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης και η οριστικοποίηση των συμβατικών εγγράφων από τον ιδιώτη. Ένα βήμα πίσω βρίσκεται το ΣΔΙΤ για την ανέγερση των πέντε αστυνομικών μεγάρων που θα στεγάσουν τις αστυνομικές διευθύνσεις Πατρών, Καρδίτσας, Ημαθίας, Λευκάδας και Αλεξανδρούπολης, ύψους 70,43 εκατ. ευρώ. Μένει η ανάδειξη του προσωρινού αναδόχου, προκειμένου να ξεκινήσει η περίοδος οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων. Δεσμευτικό ενδιαφέρον εκδήλωσε μόνο το σχήμα ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ – ΤΕΝΑ.

Το pipeline των έργων

Εννέα έργα, μεταξύ των οποίων έξι αρδευτικά ΣΔΙΤ, βρίσκονται στο τελικό στάδιο της διαγωνιστικής διαδικασίας, ενώ ακόμη έντεκα έχουν δρομολογηθεί. Τα αρδευτικά έργα, που περιλαμβάνονται στο πρόγραμμα «Ύδωρ 2.0», αφορούν στο δίκτυα άρδευσης ΤΟΕΒ Ταυρωπού, το φράγμα Μιναγιώτικο, τη μεταφορά νερού από τον Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης, τη λιμενοδεξαμενή Χοχλακίων νομού Λασιθίου – φράγμα Αγίου Ιωάννη Ιεράπετρας, το αρδευτικό δίκτυο Υπέρειας νομού Λάρισας – Ορφανών νομού Καρδίτσας και το αρδευτικό δίκτυο Αλμωπαίου. Ο συνολικός τους προϋπλογισμός υπερβαίνει τα 839 εκατ.

Οι διαγωνισμοί για τη δημιουργία του κυβερνητικού πάρκου «Ανδρέας Λεντάκης» και τις φοιτητικές εστίες του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής βρίσκονται προ των πυλών. Ενδιαφέρον για τις φοιτητικές εστίες της Δυτικής Μακεδονίας, προϋπολογισμού 105,34 εκατ. ευρώ, εκδήλωσαν οι: Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Intrakat - ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, Μυτιληναίος, TEKAΛ.

Προχθές, πέντε μνηστήρες πέρασαν στην επόμενη φάση του διαγωνισμού για τα Δικαστικά Μέγαρα Κρήτης σε Ηράκλειο και Ρέθυμνο. Στην κούρσα για το έργο των 86,85 εκατ. ευρώ είναι οι Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος – ΑΤΕΣΕ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις και Intrakat. Στην ολοκλήρωση του ανταγωνιστικού διαλόγου πλησιάζει ο διαγωνισμός για τη σύμβαση της ανέγερσης και λειτουργίας του Πρωτοδικείου και της Εισαγγελίας Αθηνών, που ωρίμασε και προκήρυξε το ΤΑΙΠΕΔ. Το έργο των 254,46 εκατ. ευρώ διεκδικούν οι: Άβαξ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος, Intrakat – ΤΕΚΑΛ.

Στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου βρίσκονται μεταξύ άλλων τα δύο οδικά ΣΔΙΤ της Βόρειας Ελλάδας, για τους άξονες Θεσσαλονίκης – Έδεσσας και Δράμας – Αμφίπολης, που προσεγγίζουν αθροιστικά τα 700 εκατ. ευρώ. Τα δύο έργα ακολουθούν εν πολλοίς κοινή πορεία αφού ξεκίνησαν μαζί τον Αύγουστο του 2022 και στην κούρσα συμμετέχουν τέσσερα κοινά σχήματα: Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Intrakat. Το έργο της μετεγκατάστασης των φυλακών Κορυδαλλού, ύψους 617 εκατ. ευρώ, αφορά στην ανέγερση σύγχρονου καταστήματος κράτησης στον Ασπρόπυργο. Ο διαγωνισμός του ΤΑΙΠΕΔ έχει μπει επίσης στη β’ φάση με τη συμμετοχή των: Άβαξ, ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Μυτιληναίος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαθιές πληγές στις δημόσιες συμβάσεις, έξαρση στις απευθείας αναθέσεις

Την ανάγκη εργαλείων που θα βάλουν ανάχωμα στις «φωτογραφικές» διατάξεις και τις απευθείας αναθέσεις επισημαίνει νέα έκθεση της «διαΝΕΟσις». Στο μικροσκόπιο η ιδιωτική επίβλεψη των έργων και οι αδικαιολόγητα μεγάλες εκπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγάλο στοίχημα των παραχωρήσεων για τον κατασκευαστικό κλάδο

Ο χάρτης των οδικών παραχωρήσεων συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για Αττική Οδό και ΒΟΑΚ, που ξεπερνούν μαζί τα 5 δισ. ευρώ. Στις σταθερές ροές των παραχωρήσεων στοιχηματίζουν οι όμιλοι για να φέρουν εις πέρας έργα που θα φτάσουν τα 18 δισ. το 2025.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κατασκευές: Έχουν έργα δισεκατομμυρίων, ψάχνουν δάνεια έως 1,77 δισ. ευρώ

Το Ταμείο Ανάκαμψης θα διπλασιάσει τον τζίρο του κλάδου, όπως εκτιμά το ΙΟΒΕ, αλλά παράλληλα θα αυξηθούν σημαντικά και οι ανάγκες δανεισμού, ενώ «πονοκέφαλο» προκαλούν και οι εγγυητικές επιστολές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Εκτοξεύεται ως τα 4,5 δισ. ευρώ το κόστος των μεγάλων έργων στη Θεσσαλία

Στα 3,3 δισ. ευρώ ανεβάζει το κόστος αντιπλημμυρικής θωράκισης η ολλανδική HVA. Πρόταση 2 δισ. από την περιφέρεια Θεσσαλίας. Άλυτος γρίφος η χρηματοδότηση. Τρέχουν έργα 1,35 δισ. ευρώ για οδικές και σιδηροδρομικές υποδομές.