ΓΔ: 1442.21 -2.00% Τζίρος: 115.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Ανοίγει το νότιο τμήμα του Ε65: Η ιστορία... τρέλας ενός έργου 1,4 δισ.

Σε λιγότερες από τρεις ώρες το ταξίδι στα Τρίκαλα, διασύνδεση με την Εγνατία ως το καλοκαίρι του 2026. Η ανορθόδοξη πορεία κατασκευής του έργου, οι περιπέτειές του στην οικονομική κρίση και η δύσκολη επανεκκίνηση.

Κόβει κορδέλα σήμερα το νότιο τμήμα του Ε65 που θα μειώσει κάτω από τις τρεις ώρες το ταξίδι ως τα Τρίκαλα, σε αναμονή της σύνδεσης με την Εγνατία Οδό το καλοκαίρι του 2026. Το πολύπαθο έργο των 1,397 δισ. ευρώ ήρθε αντιμέτωπο και με τα ακραία καιρικά φαινόμενα που χτύπησαν τη Θεσσαλία.

Με εκτίμηση για μέση ημερήσια κυκλοφορία 9.000-10.000 οχημάτων, παραδίδονται σήμερα το απόγευμα σε λειτουργία συνολικά 136 χλμ. του Ε65. Το νότιο τμήμα του αυτοκινητόδρομου από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, καθώς και το τμήμα Τρίκαλα - Καλαμπάκα μπαίνουν στον χάρτη του Ε65, που μέχρι σήμερα παρέμενε ένας «τυφλός» αυτοκινητόδρομος, καθώς η κατασκευή τόσο του νότιου όσο και το βόρειου άκρου είχαν αναβληθεί μέσα στην οικονομική κρίση.

Η σημερινή παράδοση των 18,5 χλμ. από τον ανισόπεδο κόμβο Καρπενησίου ως την Ξυνιάδα και των 25 χλμ. από τα Τρίκαλα ως την Καλαμπάκα θα μειώσει τους χρόνους του ταξιδιού για τους Θεσσαλούς. Το ταξίδι από την Αθήνα ως την Καρδίτσα θα διαρκεί 2 ώρες και 35 λεπτά, για τα Τρίκαλα θα χρειάζονται λιγότερο από τρεις ώρες, ενώ ο χρόνος του ταξιδιού ως την Ευρυτανία θα μειωθεί κατά 40 λεπτά.

Η διαδρομή από την είσοδο του Ε65 στον ημικόμβο της εθνικής οδού ως την Καλμπάκα θα κοστίζει για ένα ΙΧ 8,20 ευρώ, καθώς θα προστεθεί ένας μετωπικός σταθμός διοδίων στο Λιανοκλάδι. Σημαντικοί τουριστικοί προορισμοί, όπως τα Μετέωρα, η Λίμνη Πλαστήρα, το Καρπενήσι, τα Τρίκαλα θα είναι πλέον προσβάσιμοι, γρήγορα και με ασφάλεια.

Το 2026 ολοκληρώνεται το έργο

Για τη συμπλήρωση των συνολικά 182,1 χλμ. του αυτοκινητόδρομου που θα ενώσει τη Λαμία με την Εγνατία Οδό απομένει η ολοκλήρωση της κατασκευής από την ΤΕΡΝΑ των υπολειπόμενων 46 χλμ. από τον ανισόπεδο κόμβο Καλαμπάκας ως και την Εγνατία δυτικά των Γρεβενών. Σήμερα, για την κατασκευή τους λειτουργούν δύο κεντρικές και δύο υποστηρικτές εγκαταστάσεις με 780 άτομα προσωπικό και 440 μηχανήματα έργου και φορτηγά.

Το έργο, προϋπολογισμού 442 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το Ταμείο Ανάκαμψης, αναμένεται να ολοκληρωθεί το καλοκαίρι του 2026. Επί του παρόντος, με τις εργασίες σε εξέλιξη, εντοπίζονται κατά μήκος του έργου καθυστερήσεις στις απαλλοτριώσεις, που έχουν μεταθέσει την ολοκλήρωση του κατά έναν περίπου χρόνο.

Με τον Ε65 σε πλήρη ανάπτυξη θα συνδέεται το λιμάνι της Ηγουμενίτσας - που λειτουργεί ως πύλη της Ελλάδας προς την Κεντρική Ευρώπη- με το λιμάνι του Βόλου, θα διευκολυνθούν οι διεθνείς επιβατικές και εμπορευματικές μεταφορές από την Ελλάδα προς τη Δυτική και Κεντρική Ευρώπη και θα προσφέρεται μια εναλλακτική διαδρομή, η οποία είναι συντομότερη της υφιστάμενης.

Παράλληλα, θα  μειωθεί κατά περίπου δύο ώρες το συνολικό ταξίδι από το λιμάνι του Πειραιά προς τα δυτικά Βαλκάνια. Το ταξίδι από τη Λαμία έως και την Εγνατία Οδό θα διαρκεί μόλις 1 ώρα και 45 λεπτά, η απόσταση Αθήνα-Γρεβενά και Αθήνα-Μέτσοβο θα μειωθεί σε μόλις 4 ώρες και η μετάβαση στην Καστοριά και στην Κοζάνη θα είναι υπόθεση 4,5 ωρών.

Ιστορία ελληνικής τρέλας

Η ιστορία του αυτοκινητόδρομου Ε65 αποτελεί ακόμα μία ελληνική πρωτοτυπία, καθώς η λειτουργία του ξεκίνησε ανορθόδοξα από το μεσαίο κομμάτι που ενώνει την Ξυνιάδα με τα Τρίκαλα, μήκους 75,5 χλμ. Αυτό το τμήμα παραδόθηκε στους οδηγούς τον Δεκέμβριο του 2017, αλλά ήταν... «τυφλό».

Η ιστορία πάει πίσω στο 2013, με την επανεκκίνηση των συγχρηματοδοτούμενων οδικών έργων μετά το…χειρόφρενο που «τράβηξε» η οικονομική κρίση σε όλες τις παραχωρήσεις. Τότε, τόσο το νότιο τμήμα από τη Λαμία ως την Ξυνιάδα, προϋπολογισμού 332 εκατ. ευρώ, που ουσιαστικά θα τροφοδοτεί με κυκλοφορία τον οδικό άξονα, όσο και το βόρειο από τα Τρίκαλα ως την Εγνατία, χαρακτηρίστηκαν ως «αναβαλλόμενα» τμήματα της σύμβασης παραχώρησης. Έτσι, ενώ η κατασκευή του μεσαίου τμήματος προχώρησε και δόθηκε σε κυκλοφορία, τα άλλα δύο τμήματα έμειναν στην αναμονή.

Για να ενεργοποιηθεί εκ νέου η κατασκευή τους από την ανάδοχο «Κεντρική Οδό» έπρεπε και τα δύο τμήματα του Ε65 να περάσουν ξεχωριστά από τη βάσανο της Γενικής Διεύθυνσης Ανταγωνισμούς της Κομισιόν (DGComp), προκειμένου να κλείσει κάθε ενδεχόμενο κρατικής ενίσχυσης. Έτσι, το 2018 εγκρίθηκε η κατασκευή του νότιου τμήματος και τα έργα ξεκίνησαν από την ΤΕΡΝΑ το 2019.

Όσο για το βόρειο τμήμα, που χρηματοδοτείται εξολοκλήρου από το Ταμείο Ανάκαμψης, μιας και θα άρει τη μεταφορική απομόνωση της Δυτικής Μακεδονίας, όπου εξελίσσεται το μεγάλο εγχείρημα της απολιγνιτοποίησης, η έγκριση της Κομισιόν δόθηκε τον Ιανουάριο του 2021.

Εντωμεταξύ, η κατασκευή του νότιου τμήματος ήρθε αντιμέτωπη με μία διαιτησία, αλλά και με δύο ακραία καιρικά φαινόμενα που προκάλεσαν καθυστέρηση 1,5-2 ετών. Η διαιτησία δικαίωσε τον ανάδοχο για τα 4 χλμ. πριν τη σήραγγα Όθρυος όπου τα έργα σταμάτησαν το 2021, λόγω της σιδηροδρομικής σήραγγας που βρίσκεται στο σημείο. Η χάραξη άλλαξε προκειμένου να την παρακάμψει και οι εργασίες μπήκαν ξανά σε ρυθμό.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

SDIT Geniki Grammateia Ypodomon Peiraios
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υπογραφές σε έξι «παλιά» έργα ΣΔΙΤ, πρόοδος με αργούς ρυθμούς

Σε εξέλιξη έργα ΣΔΙΤ που προσεγγίζουν τα 5 δισ. ευρώ, ολοκληρώνοντας έναν μεγάλο κύκλο μη ανταποδοτικών συμπράξεων με πληρωμές διαθεσιμότητας που εγκρίθηκαν ως το 2023. Έξι συμβάσεις που ξεπερνούν τα 750 εκατ. είναι πιο κοντά στις υπογραφές.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαθιές πληγές στις δημόσιες συμβάσεις, έξαρση στις απευθείας αναθέσεις

Την ανάγκη εργαλείων που θα βάλουν ανάχωμα στις «φωτογραφικές» διατάξεις και τις απευθείας αναθέσεις επισημαίνει νέα έκθεση της «διαΝΕΟσις». Στο μικροσκόπιο η ιδιωτική επίβλεψη των έργων και οι αδικαιολόγητα μεγάλες εκπτώσεις.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το μεγάλο στοίχημα των παραχωρήσεων για τον κατασκευαστικό κλάδο

Ο χάρτης των οδικών παραχωρήσεων συμπληρώνεται με την ολοκλήρωση των διαγωνισμών για Αττική Οδό και ΒΟΑΚ, που ξεπερνούν μαζί τα 5 δισ. ευρώ. Στις σταθερές ροές των παραχωρήσεων στοιχηματίζουν οι όμιλοι για να φέρουν εις πέρας έργα που θα φτάσουν τα 18 δισ. το 2025.