Ανασύρθηκε από τα συρτάρια και μπαίνει σε τροχιά δημοπράτησης το έργο του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά, που παρουσιάζεται σήμερα στο υπουργικό συμβούλιο. Δρομολογείται έτσι το κλείσιμο μίας ακόμα μεγάλης εκκρεμότητας στον εγχώριο χάρτη των δημοσίων έργων, που έχει μέχρι σήμερα στοιχίσει 22 εκατομμύρια ευρώ, αφήνοντας προίκα δυο σήραγγες – φαντάσματα στο ύψος της λίμνης Κουμουνδούρου.
Η μεγάλη ανάγκη να δοθούν διέξοδοι στο κυκλοφοριακό χάος της Αττικής έφερε τη λύση σε ένα αίνιγμα που μετρά πια πάνω από 20 χρόνια. Η απάντηση στο χρηματοδοτικό αδιέξοδο δίνεται μέσω του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, ώστε να θωρακιστεί η Δυτική Αττική απέναντι στην πλημμυρίδα των φορτηγών εμπορευματικών μεταφορών που αναμένονται τα επόμενα χρόνια.
Πρόκειται για ένα σύστημα τριών ανισόπεδων κόμβων που θα βελτιώσει την κυκλοφοριακή ροή από την Αθήνα προς το βιομηχανικό κέντρο του Ασπροπύργου, τα εμπορευματικά κέντρα στο Θριάσιο, καθώς και την κίνηση προς τη Δυτική Ελλάδα και την Πελοπόννησο μέσω της Ολυμπίας Οδού και προς το Σχιστό και το λιμάνι του Πειραιά.
Οι συνήθεις κακοδαιμονίες
Ο κακός σχεδιασμός και ο συνήθης…ύποπτος, η αδυναμία δηλαδή του Δημοσίου να προχωρήσει τις απαραίτητες απαλλοτριώσεις, ναρκοθέτησαν την αρχική εργολαβία του 1999. Η αλλαγή του αρχικού σχεδιασμού, ώστε να περιληφθεί κατόπιν αιτήματος του αναδόχου η κατασκευή δίδυμων σηράγγων, φόρτωσε φυσικά πρόσθετο κόστος, τεχνικές δυσκολίες και νέα εμπόδια.
Η δικαστική περιπέτεια στην οποία μπλέχτηκε το έργο έληξε το 2007, μετά από τρεις αποφάσεις του ΣτΕ, για την ακύρωση ισάριθμων κηρύξεων απαλλοτριώσεων -κάθε φορά με διαφορετικό αιτιολογικό- κατόπιν προσφυγής μίας επίμονης ιδιοκτήτριας ακινήτου η οποία και τελικώς δικαιώθηκε. Εντωμεταξύ, έναν χρόνο νωρίτερα, διαλύθηκε με απόφαση του Εφετείου η σύμβαση που είχε υπογραφεί με την ΠΑΝΤΕΧΝΙΚΗ για την κατασκευή του έργου, έναντι αρχικώς 13,46 εκατ. ευρώ, ενώ ο εργολάβος είχε αποσυρθεί και σταματήσει κάθε εργασία από το 2003.
Ως αποτέλεσμα, σήμερα τα δύο ημιτελή τούνελ, που παραμένουν «τυφλά», αφού ενώνουν το τίποτα με το πουθενά, στο πλάι της Ιεράς Οδού έχουν μετατραπεί σε σκουπιδότοπο. Όλες αυτές οι παλινωδίες έφεραν το έργο στο κατώφλι της οικονομικής κρίσης, με αποτέλεσμα η αδυναμία χρηματοδότησης αλλά και τα προβλήματα στον ανασχεδιασμό να το μετατρέψουν σε «γεφύρι της Άρτας».
Έχοντας εγκεκριμένους περιβαλλοντικούς όρους από το 2011, η ανασχεδιασμένη ολοκλήρωση του τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά εντάχθηκε στις αναγκαστικές απαλλοτριώσεις το 2017. Μόλις τον περασμένο Ιούλιο, σε απάντηση στον κοινοβουλευτικό έλεγχο, σημειωνόταν ότι απαιτείται να συνταχθεί διορθωτικό κτηματολόγιο, προκειμένου να γίνουν οι απαιτούμενες ενέργειες προδικασίας για τον καθορισμό της αποζημίωσης των θιγόμενων ιδιοκτητών από το αρμόδιο Δικαστήριο.
Τι περιλαμβάνει το έργο
Το έργο, ο προϋπολογισμός του οποίου εκτιμάται σε 55 εκατ. και μπορεί να φτάσει ως τα 70 εκατ. ευρώ, αφορά στην ολοκλήρωση της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω και την απευθείας σύνδεση με την εθνική οδό Αθηνών - Κορίνθου. Προβλέπει την ανάπτυξη συστήματος τριών ανισόπεδων κόμβων στην περιοχή του Σκαραμαγκά, ήτοι νέος ημικόμβος Σκαραμαγκά και κόμβος Σχιστού επί της εθνικής οδού και κόμβος Ναυπηγείων επί της λεωφόρου Σχιστού.
Ειδικότερα, ο υφιστάμενος κόμβος λεωφόρου Αθηνών - Σχιστού θα βελτιωθεί με την προσθήκη μίας ακόμη γέφυρας για δίιχνη κίνηση από Σχιστό προς Κόρινθο και μονόινχη από Αθήνα προς Πειραιά. Επίσης, περιλαμβάνει την απευθείας διασύνδεση με τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω, με την ολοκλήρωση του ημιδιανοιχθέντος τμήματος μήκους 1,5 χιλιομέτρων. Ακόμη, θα κατασκευαστούν και τα απαιτούμενα δίκτυα συλλεκτήρων ομβρίων της περιοχής. Το συνολικό ανάπτυγμα των κόμβων αθροίζει μήκος 10 χιλιομέτρων.
Μάλιστα, οι εργασίες για την ολοκλήρωση της σύνδεσης με την εθνική οδό προβλέφθηκαν στην ανανέωση της περιβαλλοντικής αδειοδότησης του έργου, η οποία έληξε στα τέλη του 2019. Αυτές είχαν μείνει εκτός της αρχικής ΑΕΠΟ του 2011, προκειμένου να αδειοδοτηθούν ξεχωριστά. Έτσι, περιελήφθη στη χρονική επέκταση της ΑΕΠΟ που εγκρίθηκε τον Απρίλιο του 2023 και έχει διάρκεια ως το τέλος του 2034.
Επίσης, στο πλαίσιο του έργου περιλαμβάνονται και προαιρέσεις. Η πρώτη αφορά στην κατασκευή μέρους των κλάδων Κόρινθος – Σχιστό και Σχιστό – Αθήνα του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και των κλάδων Αθήνα – Παλάσκα και Παλάσκα - Σχιστό του κόμβου Ναυπηγείων, για την οποία απαιτείται τροποποίηση ρυμοτομικών σχεδίων. Δεύτερη προς είναι οι εργασίες συντήρησης/επισκευής της υφιστάμενης γέφυρας του ανισόπεδου κόμβου Σχιστού και τρίτη, η οδική σύνδεση με το υφιστάμενο δίκτυο του Επιχειρηματικού Πάρκου Φυλής, που περιλαμβάνει αναβάθμιση δύο κόμβων σύνδεσης με τον ΧΥΤΑ και με τη λεωφόρο ΝΑΤΟ.
Σημειώνεται ότι έχει κατατεθεί από το 2023 και αίτημα της Helleniq Energy προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για την εξεύρεση λύσης οδικής σύνδεσης με τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Αιγάλεω.