bd-sprite
Φωτο: Shutterstock

Χάνουν έδαφος τα εμπορικά κέντρα, έρχεται η εποχή του Big Box

Το μοντέλο του Big Box προσφέρει ευελιξία στην αξιοποίηση των εμπορικών χώρων, ανάλογα με τις ανάγκες. Παραμένει ισχυρό το ενδιαφέρον για μισθώσεις καταστημάτων στην Ελλάδα, 60 σημαντικές συμφωνίες το α' τρίμηνο.

Σε νέες ευέλικτες μορφές κτιρίων με χαμηλό κόστος λειτουργίας αναμένεται να στραφούν οι επενδυτές ακινήτων στον κλάδο του λιανεμπορίου καθώς οι διαρκώς εξελισσόμενες ψηφιακές συνήθειες των καταναλωτών απαιτούν εγκαταστάσεις που εύκολα προσαρμόζονται στα νέα δεδομένα. Εδώ και χρόνια, η αύξηση της online κατανάλωσης έχει αλλάξει την αγορά της λιανικής, αποτελώντας ένα ισχυρό χτύπημα στη φυσική παρουσία των καταστημάτων (bricks and mortar).

Ωστόσο, οι πιο πρόσφατες τάσεις που εμφανίζονται στον κλάδο φέρνουν νέα υβριδικά μοντέλα, όπως το click and mortar, όταν το προϊόν αγοράζεται διαδικτυακά και ο πελάτης στη συνέχεια το παραλαμβάνει από το κατάστημα. Την ίδια στιγμή, άλλες επιχειρήσεις λιανικής προσθέτουν εγκαταστάσεις logistics στους χώρους τους ώστε να φτάνουν πιο γρήγορα και αποτελεσματικά τα προϊόντα τους στον τελικό χρήστη. Ειδικοί τονίζουν ότι οι νέες τάσεις στον χώρο του λιανεμπορίου, που πιθανόν να αλλάξουν πάλι τα επόμενα 2-3 χρόνια, απαιτούν κτίρια που αλλάζουν μορφή εύκολα και γρήγορα.

Στις ΗΠΑ και το Ηνωμένο Βασίλειο, όλο και περισσότεροι επενδύουν στα καταστήματα Big Box ως μια λύση στις νέες προκλήσεις καθώς τα εμπορικά κέντρα παραμένουν ακόμα στη μαύρη λίστα πολλών επενδυτών. Ο Μάξιμος Καλατζής, διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ανάπτυξης ακινήτων Makt, τονίζει σε δηλώσεις του στο Businessdaily.gr ότι και στην Ελλάδα «τα Big Box καταστήματα δείχνουν ακόμα να αντιστέκονται στην πτώση που παρατηρείται στα bricks and mortar καταστήματα καθώς προσφέρουν ευελιξία στους επενδυτές».

«Εκεί που έχεις έναν κύριο μισθωτή, αυτό μπορεί να αλλάξει και να αποκτήσεις 1-2 μεγάλους μισθωτές και κάποιους μικρότερους. Επίσης, στο Big Box η αλλαγή χρήσης του χώρου είναι σαφώς πιο ευέλικτη, μειώνοντας το retail, αν χρειαστεί, και αυξάνοντας χρήσεις γραφείων, για παράδειγμα. Οι μεικτές χρήσεις αποδεικνύονται πιο ασφαλείς και καθορίζουν την τάση», υπογραμμίζει ο κ. Καλατζής.

Υπενθυμίζεται ότι τέτοια χαρακτηριστικά εμπορικά καταστήματα στην Αθήνα λειτουργούν στην οδό Πειραιώς 54, στο Νέο Φάληρο, και την Παιανία (επί της Λεωφ. Λαυρίου), μεταξύ άλλων. «'Ένα ακόμα πλεονέκτημα με τα Big Box καταστήματα είναι ότι δεν έχουν υψηλά κοινόχρηστα, όπως τα εμπορικά κέντρα έχουν για τους μισθωτές. Αυτό είναι ιδιαίτερα σημαντικό, διότι στην εποχή μας τα καταστήματα "γρήγορης κατανάλωσης" (fast consuming) δουλεύουν με χαμηλό περιθώριο κέρδους και δεν αντέχουν υψηλό κόστος παγίων για τη διαχείριση ακινήτων», αναφέρει ο ίδιος, προσθέτοντας πως «το εμπορικό κέντρο έχει αρχίσει να ζορίζεται πολύ, πλην ελαχίστων εξαιρέσεων, όπου και αυτές όμως παρουσιάζουν πτωτικές τάσεις, σε σχέση με προηγούμενα χρόνια».

Εξήντα νέες μισθώσεις το α’ τρίμηνο

Στην Ελλάδα, ο τουρισμός και η ισχυρή εγχώρια κατανάλωση συντηρούν το επενδυτικό ενδιαφέρον για νέα καταστήματα εντός και εκτός Αττικής, οδηγώντας σε περίπου 60 νέες συμφωνίες μισθώσεων το α’ τρίμηνο της χρονιάς, σύμφωνα με πρόσφατη έκθεση της Cushman & Wakefield Proprius. «Αναφέρεται ότι η ζήτηση για φυσικά καταστήματα αυξήθηκε το πρώτο τρίμηνο του έτους με περιορισμένη προσφορά στα εμπορικά κέντρα και στους κύριους εμπορικούς δρόμους», εξηγεί η εταιρεία. «Η αύξηση του αριθμού των επισκεπτών και του τζίρου που ξεκίνησε πέρυσι συνεχίστηκε το πρώτο τρίμηνο, ενώ τα ενοίκια κινήθηκαν σταθεροποιητικά στους περισσότερους κεντρικούς εμπορικούς δρόμους», προσθέτει η ίδια.

Στην Αθήνα καταγράφηκαν περίπου 40 συμφωνίες, με συνολική μισθωμένη επιφάνεια 20.000 τ.μ. Διάφορα αξιοσημείωτα ανοίγματα σημειώθηκαν κατά τη διάρκεια του τριμήνου, συμπεριλαμβανομένου του πρώτου κατάστημα Sinsay που άνοιξε στην Ελλάδα στο Ηράκλειο Κρήτης, η LC Waikiki δημιούργησε ένα νέο χώρο στην Κρήτη, η Holland & Barrett άνοιξε τρία καταστήματα στη Γλυφάδα, την Κηφισιά και το The Mall Athens, η Pepco συνέχισε το σχέδιο επέκτασής της με το άνοιγμα τριών καταστημάτων σε Αθήνα, Κόρινθο και Ξάνθη, ενώ η  δανέζικη εταιρεία λιανικής πώλησης υποδημάτων Ecco εξασφάλισε δύο νέες τοποθεσίες στην οδό Ερμού.

Σε ό,τι αφορά τη Sport Vision δημιούργησε ένα νέο κατάστημα 550 τετραγωνικών μέτρων στην Πάτρα. Σε σχέση με νέες επενδυτικές συμφωνίες αυτό το τρίμηνο, το μεγαλύτερό αφορά την εξαγορά της Λεωφ. Μεσογείων 257 που ανήκει στη Miele από τα σούπερ μάρκετ Lidl.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Έρχεται το νέο Κινούμαι Ηλεκτρικά, ποιες αλλαγές εξετάζονται

Ο επόμενος κύκλος θα στοχεύει στην απλοποίηση της διαδικασίας, την επίσπευση του χρόνου πληρωμής των δικαιούχων και τη μέγιστη δυνατή απορρόφηση κονδυλίων. Διεύρυνση των κριτηρίων ζητάει η αγορά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 75 δισ. ανέβηκε ο «λογαριασμός» για ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων

Ανέφικτους θεωρεί η κυβέρνηση τους στόχους που έχει θέσει η Κομισιόν για την ενεργειακή αναβάθμιση των κτιρίων έως το 2040. Θα ζητήσει αναθεώρηση μετά την ανάδειξη της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σφοδρές αντιδράσεις στην Κρήτη για τα υπεράκτια αιολικά πάρκα

Η χωροθέτηση αιολικών πάρκων στην Ανατολική Κρήτη, έξω από την Ελούντα, προκαλεί αντιδράσεις από τις επιχειρήσεις του τουριστικού τομέα. Μετακίνηση του έργου δυτικότερα προτείνει το ΥΠΕΝ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η «μάχη» των μεριδίων στο ηλεκτρικό ρεύμα και η σταθερή κυριαρχία της ΔΕΗ

Στην Ευρώπη, η γενιά των millenials έχει φέρει τα «πάνω κάτω» στην αγορά ρεύματος, καθώς μετακινείται μεταξύ προμηθευτών το 20-25% της συνολικής αγοράς. Στην Ελλάδα, η ΔΕΗ διατηρεί σταθερά μερίδιο άνω του 60%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μόνο 3% η μείωση στις τιμές ρεύματος παρά την πτώση 11% στη χονδρική

Το κόστος των ρευματοκλοπών επιβάλλεται για δεύτερο μήνα από τον ΔΕΔΔΗΕ στους καταναλωτές και δεν επιτρέπει να ελαφρυνθούν οι λογαριασμοί κατ' αντιστοιχία με την υποχώρηση των τιμών χονδρικής.