ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Μπαίνει ηλεκτρονικό εισιτήριο και στα ΚΤΕΛ εντός τετραμήνου

Συστήματα τηλεματικής θα εγκαταστήσουν ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ και ΚΤΕΛ για έλεγχο των δρομολογίων και επιβολή προστίμων σε περίπτωση μη εκτέλεσης καθορισμένου δρομολογίου.

Προθεσμία τεσσάρων μηνών στα ΚΤΕΛ Αθήνας και Θεσσαλονίκης για την εγκατάσταση συστήματος τηλεματικής, ώστε να πληροφορούνται οι επιβάτες για την ώρα άφιξης των λεωφορείων, και συστήματος ηλεκτρονικού εισιτηρίου, που θα είναι συμβατά με αντίστοιχα των ΟΑΣΑ και ΟΑΣΘ, δίνει το σχέδιο νόμου για τα υδατοδρόμια. Πρόκειται για πρόβλεψη που θεωρείται άκρως αισιόδοξη, χωρίς να είναι η μοναδική που χρήζει μελέτης, αφού στο πολυσέλιδο σχέδιο νόμου ενσωματώνονται πολλές ακόμη ρυθμίσεις για τη λειτουργία των ΚΤΕΛ και των αστικών / υπεραστικών επιβατικών μεταφορών.

Το σύστημα τηλεματικής υποτίθεται πως θα στηρίξει τις καταγγελίες επιβατών, οι οποίοι στην περίπτωση που δεν πραγματοποιείται ένα καθορισμένο δρομολόγιο τόσο από τον ΟΑΣΑ και τον ΟΑΣΘ, αλλά και από τα ΚΤΕΛ, μπορούν να προχωρούν σε καταγγελίες. Στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως με κοινή απόφαση των υπουργών Οικονομικών και Υποδομών το πρόστιμο που θα επιβάλλεται σε ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ, ΚΤΕΛ αν δεν εκτελούν καθορισμένο δρομολόγιο θα ξεκινάει από τα 2.000 ευρώ και θα διπλασιάζεται σε περίπτωση υποτροπής.

Ειδικά για την αντιμετώπιση των σοβαρών προβλημάτων της Θεσσαλονίκης από την πλήρη κατάρρευση του ΟΑΣΘ, στο σχέδιο νόμου προβλέπεται πως στις περιοχές ευθύνης του ΟΑΣΑ και του ΟΑΣΘ μπορούν να εκτελούν δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών και τα ΚΤΕΛ, χωρίς πρόσθετη επιβάρυνση του κρατικού προϋπολογισμού, εξαιρουμένου του 2020. Για το σκοπό αυτό υπογράφεται σύμβαση μεταξύ του ΟΑΣΘ ή του ΟΑΣΑ και των ΚΤΕΛ που μπορεί να είναι διάρκειας μέχρι δύο ετών -ήδη προωθείται σχετική συμφωνία του ΟΑΣΘ με ΚΤΕΛ για την ανάθεση 25 λεωφορειακών γραμμών. Στην περίπτωση της Θεσσαλονίκης προβλέπεται πως εκτός από το ΚΤΕΛ Θεσσαλονίκης μπορούν να εκτελούν δρομολόγια αστικών συγκοινωνιών και άλλα ΚΤΕΛ με βάση σχετική συμφωνία.

Το σχέδιο νόμου δεν λύνει όμως τα σοβαρά προβλήματα με τη λειτουργία και το κόστος των ΚΤΕΛ, όπως επισημαίνονται στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών (ΕΣΣΜ). Στο κείμενο, που εγκρίθηκε από την προηγούμενη κυβέρνηση, αναφέρεται πως το εισιτήριο των υπεραστικών λεωφορείων στην Ελλάδα είναι από δύο έως πέντε φορές πιο ακριβό σε σύγκριση τα υπόλοιπα κράτη – μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης με χαμηλότερη ποιότητα υπηρεσιών. Επισημαίνεται για παράδειγμα πως «η πληροφόρηση των επιβατών είναι ανεπαρκής» καθώς σε διαδικτυακές εφαρμογές σχεδιασμού μετακίνησης «οι υπηρεσίες υπεραστικών λεωφορείων δεν ενσωματώνονται με τα υπόλοιπα μέσα μεταφοράς, ενώ για ορισμένα ΚΤΕΛ είναι δύσκολο και να αναζητηθούν πληροφορίες σχετικά με δρομολόγια και κόστος».

Στο Εθνικό Στρατηγικό Σχέδιο Μεταφορών προτείνεται ουσιαστικό άνοιγμα της αγοράς υπεραστικών επιβατικών μεταφορών, θέμα που η κυβέρνηση αφήνει για το μέλλον. Η Ελλάδα είχε λάβει παράταση του καθεστώτος των αποκλειστικών δικαιωμάτων που έχουν τα ΚΤΕΛ για την εκμετάλλευση υπεραστικών λεωφορειακών γραμμών μέχρι τον Δεκέμβριο του 2019.

Στο ΕΣΣΜ αναφέρεται πως «ο νόμος 4199/2013 ορίζει ένα σύστημα απελευθέρωσης των μεταφορών με υπεραστικά λεωφορεία που βασίζεται κυρίως στην παραχώρηση δρομολογίων ή δικτύων. Ωστόσο, η πλήρης ελευθέρωση ορισμένων δρομολογίων μπορεί να έχει ταχύτερη και πιο ισχυρή επίπτωση όσον αφορά τη μείωση του κόστους για τους επιβάτες». Γι’ αυτό και θεωρείται «προτιμότερο να αναθεωρηθεί ο Νόμος έτσι, ώστε να αποφευχθεί η διαιώνιση του υφιστάμενου συστήματος όπου κάθε διαδρομή / δίκτυο παραχωρείται αποκλειστικά σε έναν φορέα εκμετάλλευσης, όπως συμβαίνει σήμερα με τα ΚΤΕΛ. Αυτό δεν αποτελεί την πλήρη απελευθέρωση του τομέα, αλλά παρέχει στη ρυθμιστική αρχή ένα ευρύ φάσμα εργαλείων για την εφαρμογή διαφορετικών μοντέλων ανάλογα με την ανάγκη».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες στάσεις μετρό - προαστιακού: Διαγωνισμοί για έργα 500 εκατ.

Προκηρύσσεται η γραμμή 2 του μετρό προς το Ίλιον ως το τέλος του έτους, στο Ταμείο Ανάκαμψης η γραμμή προαστιακού Άνω Λιόσια - Μέγαρα. Στο νέο ΕΣΠΑ μπαίνουν μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό.
Attiki Odos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γρίφος οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, καθυστερούν οι αποφάσεις

Στην κυβέρνηση περιμένουν τη μελέτη που έχει αναλάβει να υλοποιήσει η Lamda Development για τη βιωσιμότητα της επέκτασης της περιφερειακής Υμηττού μέχρι τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης μέσω υπόγειας αστικής σήραγγας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μένουν στα χαρτιά τα έργα στην Αττική, δυσφορία των τεχνικών εταιρειών

Δεν περιμένει άλλα δέκα χρόνια η Αττική για να τελειώσουν οι διαγωνισμοί για τα νέα έργα, τονίζουν προς την κυβέρνηση οι εκπρόσωποι των κατασκευαστικών εταιρειών. Μέσα στις γιορτές ο διαγωνισμός για την επέκταση της Λεωφόρου Κύμης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Πόλεμος» εταιρειών για τα λεωφορεία, καθυστερεί ο διαγωνισμός

Ενδιαφέρον κολοσσών από την Ευρώπη και την Κίνα συγκεντρώνει ο διαγωνισμός για 750 νέα λεωφορεία για την Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη και ήδη άρχισε η... καταιγίδα προσφυγών. Καθυστερήσεις και λόγω της διεθνούς έλλειψης επεξεργαστών.