ΓΔ: 1448.7 0.06% Τζίρος: 152.33 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Στα ύψη οι τιμές των ειδών πολυτελείας, φόβοι για έξαρση απομιμήσεων

Μεγάλοι οίκοι προχωρούν σε ανατιμήσεις ακολουθώντας την τάση του πληθωρισμού. Η αύξηση τιμών και η τόνωση της ζήτησης για πολυτελή είδη συνεπάγεται και την αύξηση της προσφοράς προϊόντων-μαϊμού.

Η αύξηση των τιμών ως απάντηση στις παγκόσμιες πληθωριστικές πιέσεις αποτελεί το όπλο και της βιομηχανίας πολυτελών ειδών, καθώς τα πιο αναγνωρισμένα εμπορικά σήματα της μόδας θέτουν ως προτεραιότητα την προστασία των -ήδη αρκετά γενναιόδωρων- περιθωρίων κερδοφορίας τους.

Ο κολοσσός των πολυτελών ειδών Louis Vuitton αποτελεί το πιο πρόσφατο παράδειγμα που επιβεβαιώνει την συγκεκριμένη τάση, ανακοινώνοντας την αύξηση των τιμών διεθνώς σε όλα τα είδη που φέρουν το σήμα του -δερμάτινα, ενδύματα, υποδήματα, αξεσουάρ και αρώματα- αρχής γενομένης από τις 16 Φεβρουαρίου, για να ακολουθήσουν κι άλλα σήματα που περιλαμβάνονται στο portfolio του, όπως τα ρολόγια Tag Heuer

Οι διαταράξεις της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και η αύξηση του κόστους παραγωγής αναφέρθηκαν ως οι βασικοί λόγοι πίσω από την συγκεκριμένη απόφαση, ωστόσο, αναλυτές σημειώνουν ότι πρόκειται και για καλά υπολογισμένη κίνηση μάρκετινγκ, καθώς η αύξηση των τιμών αποτελεί τακτική περαιτέρω αναβάθμισης της εικόνας του brand στην συνείδηση του καταναλωτικού κοινού. Είχε προηγηθεί εξάλλου η ανακοίνωση εκ μέρους του ιστορικού γαλλικού οίκου Chanel για αύξηση των τιμών στις εξαιρετικά δημοφιλείς δερμάτινες τσάντες του κατα 20% μέσα στο 2021, καθώς και μίας σειράς πολυτελών brands υποδηματων, όπως Jimmy Choo, Christian Louboutin κα, κι αυτό παρά το γεγονός ότι η παγκόσμια αγορά των πολυτελών αγαθών ανέκαμψε ταχύτερα από το αναμενόμενο, εν μέσω πανδημίας. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο όμιλος LVMH, στον οποίο ανήκει το σήμα Louis Vuitton, μεταξύ άλλων ονομάτων της μόδας, κατέγραψε έσοδα ρεκόρ το 2021, με τον κλάδο ειδών μόδας να αυξάνει τις πωλήσεις του κατά 47% συγκριτικά με το 2020, αγγίζοντας τα 64,2 δισ. ευρώ. Ειδικά δε σε ό,τι αφορά το σήμα της Louis Vuitton, αναλυτές της HSBC εκτιμούν ότι οι πωλήσεις του ανήλθαν σε 16,7 δισ. ευρώ το 2021, χάριν στην ταχύτερη του αναμενομένου ανάκαμψη της ζήτησης σε ΗΠΑ και Κίνα, στον απόηχο της πανδημίας.

Η τόνωση της ζήτησης για πολυτελή είδη συνεπάγεται πάντως και την αύξηση της προσφοράς προϊόντων-μαϊμού, της δευτερογενούς μαύρης αγοράς απομιμήσεων πολυτελών ειδών, εναντίον της οποίας μεγάλα brands της μόδας έχουν κινηθεί κατά διαστήματα, ενίοτε επιτυχώς. Η υπόθεση του οίκου Louis Vuitton ο οποίος κέρδισε το 2017 αποζημίωση ύψους 23 εκατ. δολαρίων στην αμερικανική αγορά, μετά από μήνυση εναντίον πωλητών πλαστών ειδών με το σήμα του αποτελεί μοναδική περίπτωση δικαίωσης, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις η αναζήτησή των αληθινά υπευθύνων δεν οδηγεί πουθενά.

Χαρακτηριστικό δε της πληθωριστικής εποχής που ζούμε είναι το γεγονός ότι και οι τιμές των πλαστών ειδών μόδας έχουν πάρει την ανηφόρα, ακολουθώντας την γενικότερη τάση της αγοράς, με τους πωλητές να επικαλούνται τα ίδια επιχειρήματα -κυρίως τετραπλασιασμό του μεταφορικού κόστους. 

Το Διαδίκτυο και ειδικότερα τα κοινωνικά δίκτυα έχουν πλέον αναχθεί στα ιδανικά marketplaces για την αγορά πλαστών ειδών, αρχικά στο eBay και το Amazon και πλέον σε Facebook, Instagram και Tik Tok, τάση που γνώρισε εκρηκτική αύξηση μέσα στην πανδημία. Εκτιμάται ότι το 1/5 των πολυτελών ειδών που εμφανίζονται στο timeline ενός μέσου χρήστη είναι πλαστά, με τα στοιχεία του ΟΟΣΑ να κάνουν λόγο για βιομηχανία αξίας 464 δισ. διολαρίων, ή περίπου το 3,3% του παγκόσμιου εμπορίου, ποσοστό που υπολογίζεται σε 7% από την Παγκόσμια Οργάνωση Τελωνείων ή ποσό ύψους 600 δισ. δολαρίων.

Η Europol από την πλευρά της εκτιμά ότι η κατάσταση είναι χειρότερη εντός της Ευρωπαϊκής Ένωσης, με το 5% περίπου του συνόλου των κοινοτικών εισαγωγών να αφορούν ευρύτερα σε πλαστά προϊόντα. Μόλις τον περασμένο Ιούλιο δε, η υπηρεσία προχώρησε στην κατάσχεση απομιμήσεων πολυτελών ειδών (ενδυμάτων, υποδημάτων και δερμάτινων ειδών κυρίως) στην Ισπανία, η αξία των οποίων υπολογίζεται σε 16,5 δισ. ευρώ. 

Μετά από πίεση πάντως της βιομηχανίας της μόδας, η πλατφόρμα Meta που ελέγχει τα κοινωνικά δίκτυα Facebook και Instagram, ανακοίνωσε προ ολίγων ημερών ότι προχώρησε στον εντοπισμό και την απενεργοποίηση χιλιάδων λογαριασμών εμπορίας απομιμήσεων πολυτελών αγαθών. Η εταιρεία δήλωσε ότι εντόπισε περισσότερους από 26.000 ενεργούς λογαριασμούς παραχαρακτών στο Facebook και περισσότερους από 20.000 στο Instagram, με το 65% αυτών να εδρεύουν στην Κίνα, το 14% στη Ρωσία και το 7,5% στην Τουρκία.

Νωρίτερα, η Meta είχε δηλώσει ότι προέβη στην απενεργοποίηση σχεδόν 290 εκατομμυρίων λογαριασμών, υπογραμμίζοντας ότι η αντιμετώπιση του φαινομένου της εμπορίας απομιμήσεων αποτελεί προτεραιότητα στην προσπάθεια της να αναπτύξει περαιτέρω το ηλεκτρονικό εμπόριο μέσα από τα δίκτυα της. 

Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο ωστόσο αποτελεί το γεγονός ότι μία σημαντική μερίδα καταναλωτών αγοράζουν εις γνώσιν τους πλαστά είδη μόδας, παρά το γεγονός ότι αγοράζουν και γνήσια είδη, ενώ εξίσου σημαντικό ποσοστό δηλώνει ότι δεν γνωρίζει εάν το είδος που αγόρασε -κυρίως online και σε ιστότοπους μεταπώλησης- είναι πλαστό ή γνήσιο. Σύμφωνα με στοιχεία της εταιρείας Statista, 20% των Αμερικανών που αγοράζουν πολυτελή αγαθά δηλώνουν ότι αγοράζουν συνειδητά και πλαστά, με το αντίστοιχο ποσοστό να ανέρχεται σε 13% για τους Γάλλους, σε 12% για τους Γερμανούς και σε 14% για τους Βρετανούς. 

Καθώς η δευτερογενής αγορά της μεταπώλησης (resale) πολυτελών αγαθών γνωρίζει ανάπτυξη κερδίζοντας την εμπιστοσύνη ολοένα και περισσότερων brands, η πρόκληση βρίσκεται στον έγκαιρο εντοπισμό προϊόντων απομιμήσεων ώστε η ευαίσθητη ισορροπία εμπιστοσύνης μεταξύ πωλητή κι αγοραστή να μην διαταραχθεί. Το παράδειγμα της πλατφόρμας μεταπώλησης ειδών μόδας (secondhand) The Real Real, η οποία πρόσφατα βρέθηκε κατηγορούμενη από τον οίκο Chanel ότι προωθεί απομιμήσεις προϊόντων του, αποτελεί χαρακτηριστικό της σύγχυσης που εξακολουθεί να επικρατεί στο ηλεκτρονικό εμπόριο αλλά και των προκλήσεων που η μετάβαση στην ψηφιακή εποχή συνεπάγεται.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

BUSINESS LIFE

«Χρυσωρυχείο» οι χώρες του Κόλπου για τις εταιρείες ειδών πολυτελείας

Στα Αραβικά Εμιράτα και την Σαουδική Αραβία στρέφουν το βλέμμα τους οι κορυφαίοι όμιλοι μόδας, ρολογιών και κοσμημάτων, καθώς η αύξηση στις τιμές του πετρελαίου εκτοξεύει και την κατανάλωση.
BUSINESS LIFE

Ζαλίζουν οι τιμές των πολυτελών αγαθών, «φρενάρουν» οι πωλήσεις τους

Για το 2024 οι αναλυτές της Bain προβλέπουν αύξηση στις πωλήσεις πολυτελών αγαθών μεταξύ 1% και 4% συγκριτικά με το 2023, με το πιο αισιόδοξο σενάριο να αγγίζει το 7%, υπό την προϋπόθεση της επανάκαμψης των τουριστικών ροών.
ΔΙΕΘΝΗ

Απροσδόκητος διπλασιασμός κερδών για την H&M στο πρώτο τρίμηνο

Ο σουηδικός όμιλος fast fashion κάλυψε τις απώλειες του προηγούμενου έτους. Προτεραιότητες για το 2023 η λύση θεμάτων της εφοδιαστικής αλυσίδας αλλά και η επαναδιαπραγμάτευση σημαντικού μέρους των μισθωμάτων του διεθνώς.
BUSINESS LIFE

Έλαμψαν τα ελβετικά ρολόγια στη Γενεύη, στη σκιά της τραπεζικής κρίσης

Θα ξεπεράσουν τα 48 δισ. δολ. οι πωλήσεις πολυτελών ρολογιών το 2023, τα αγοράζουν όλο και πιο νέοι καταναλωτές. Σχεδόν 50.000 επισκέπτες στην έκθεση Watches & Wonders 2023. Αισιοδοξία στον όμιλο Richemont (Cartier).
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι «βλέπουν» οι έμποροι για τις εκπτώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Συγκρατημένη αισιοδοξία για αύξηση του τζίρου στη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου από τους εμπόρους της Αθήνας. Απογοήτευση στη Θεσσαλονίκη για τη συμπίεση των καταναλωτικών δαπανών.