ΓΔ: 2061.69 0.26% Τζίρος: 203.80 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02
Φώτο: Shutterstock

Νέα εμπορική συμφωνία ΕΕ και Ιαπωνίας με το βλέμμα στην... Κίνα

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ιαπωνία υπέγραψαν συμφωνία υποδομών για τον συντονισμό έργων μεταφοράς, ενέργειας και ψηφιακών έργων που συνδέουν την Ευρώπη και την Ασία.

Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ιαπωνία υπέγραψαν συμφωνία υποδομών για τον συντονισμό έργων μεταφοράς, ενέργειας και ψηφιακών έργων που συνδέουν την Ευρώπη και την Ασία, αναζητώντας μια εναλλακτική στη γενναιόδωρη στάση της Κίνας που έχει εντείνει την καχυποψία στις Βρυξέλλες και το Τόκιο.

Η συμφωνία, που υπογράφηκε από τον Ιάπωνα πρωθυπουργό Σίνζο Άμπε και τον πρόεδρο της Ευρωπαϊκής Επιτροπής Ζαν-Κλοντ Γιούνκερ, επισημοποιεί τη συμμετοχή της Ιαπωνίας σε ένα νέο σχέδιο «συνδεσιμότητας» ΕΕ-Ασίας που αναμένεται να υποστηριχτεί από ένα ευρωπαϊκό ταμείο εγγυήσεων 60 δισεκ. ευρώ, αναπτυξιακές τράπεζες και ιδιώτες επενδυτές.

«Είναι πρόκειται για έναν μόνο δρόμο ή ένα μόνο λιμάνι, όταν η ΕΕ και η Ιαπωνία αναλαμβάνουν κάτι, είναι σε θέση να δημιουργήσουν μια αειφόρο και βασισμένη σε κανόνες συνδεσιμότητα από τον Ινδικό-Ειρηνικό έως τα δυτικά Βαλκάνια και την Αφρική», δήλωσε ο Άμπε σε φόρουμ ΕΕ-Ασίας στις Βρυξέλλες.

Από το 2013, η Κίνα ξεκίνησε κατασκευαστικά έργα σε πάνω από 60 χώρες, στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Μία Ζώνη, Ένας Δρόμος», επιδιώκοντας ένα δίκτυο χερσαίων και θαλάσσιων συνδέσεων με τη Νοτιοανατολική Ασία, την Κεντρική Ασία, τη Μέση Ανατολή, την Ευρώπη και την Αφρική. «Η θαλάσσια διαδρομή που οδηγεί στη Μεσόγειο και τον Ατλαντικό πρέπει να είναι ανοικτή», πρόσθεσε ο Άμπε.

Ο Γιούνκερ δεσμεύθηκε επίσης να βοηθήσει να δημιουργηθούν υποδομές «χωρίς βουνά χρέους» ή την εξάρτηση «από μία μόνο χώρα». Αυτή ήταν μια καλυμμένη αναφορά σε έργα με κινεζική χρηματοδότηση που έχουν εκτοξεύσει τα χρέη σε κάποιες χώρες της κεντρικής Ασίας και των Βαλκανίων αφού ξεκίνησαν την κατασκευή γεφυρών, οδικών αρτηριών και τούνελ που δεν μπορούσαν να αντέξουν οικονομικά. Η ΕΕ και η Ιαπωνία επιθυμούν επίσης αυστηρότερα περιβαλλοντικά πρότυπα.

Αξιωματούχοι της ΕΕ λένε ότι ανησυχούν για αυτό που θεωρούν ως κινεζικό επενδυτικό μοντέλο, το οποίο δανείζει σε χώρες για έργα που ίσως να μην χρειάζονται, καθιστώντας τες εξαρτημένες από την Κίνα μόλις αυτά ξεκινήσουν. Φτωχές χώρες σε όλη την Ασία και την Αφρική έχουν σπεύσει να λάβουν ελκυστικά δάνεια από την Κίνα.

Ο αυτοκινητόδρομος κινεζικής χρηματοδότησης για τη σύνδεση των ακτών της Αδριατικής του Μαυροβουνίου με τη γειτονική Σερβία έχει αυξήσει τόσο πολύ το χρέος του Μαυροβουνίου που το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο έχει πει στη χώρα ότι δεν εχει τη δυνατότητα να ολοκληρώσει το έργο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Εντείνεται η εμπορική διαμάχη Ν. Κορέας - Ιαπωνίας

Το υπουργείο Εμπορίου της Νότιας Κορέας ανακοίνωσε ότι απομάκρυνε την Ιαπωνία από την λευκή λίστα των αξιόπιστων εξαγωγικών συνεργατών του, εντείνοντας την εμπόρική διαμάχη με τη χώρα του «Ανατέλλοντος Ηλίου».
Πυρηνικός σταθμός ενέργειας
ΔΙΕΘΝΗ

Ιαπωνία: Έγκριση για μερική επαναλειτουργία του μεγαλύτερου πυρηνικού σταθμού

Ο μεγαλύτερος πυρηνικός σταθμός στον κόσμο έλαβε τοπική έγκριση για μερική επαναλειτουργία, σημαντικό βήμα μετά το ατύχημα της Φουκουσίμα το 2011, με την τελική απόφαση να ανήκει στις εθνικές ρυθμιστικές αρχές.
Σαναέ Τακαΐτσι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Ιαπωνία: Η Τακαΐτσι ζητά καλές σχέσεις με Κίνα, σταθερή στάση για Ταϊβάν

Η πρωθυπουργός Ιαπωνίας Σανάε Τακαΐτσι επεσήμανε τη βούληση για εποικοδομητική σχέση με την Κίνα, τονίζοντας ότι η στάση της Ιαπωνίας για την Ταϊβάν παραμένει αμετάβλητη, παρά τις εντάσεις με το Πεκίνο.
Σαναέ Τακαΐτσι πορτρέτο
ΔΙΕΘΝΗ

Η πρωθυπουργός Τακαΐτσι ανακοινώνει πακέτο στήριξης 117 δισ. ευρώ

Η πρωθυπουργός της Ιαπωνίας ανακοίνωσε νέο πακέτο στήριξης 117 δισ. ευρώ για τόνωση της οικονομίας, τονίζοντας ότι δεν θα ακολουθήσει λιτότητα, αλλά προορατικές πολιτικές για μείωση του δημόσιου χρέους και ενίσχυση της ανάπτυξης.
εμπορευματοκιβώτια εξαγωγών λιμάνι
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλαμπόκης: Οι νέες αγορές μειώνουν σταδιακά το εμπορικό έλλειμμα

Τα σημαντικότερα ελληνικά εξαγόμενα προϊόντα για το εννεάμηνο 2025 παραμένουν αμετάβλητα, ενώ η Κίνα, η Δανία και η Ιαπωνία ανέβηκαν στις εξαγωγικές αγορές. Αντίθετα, Σαουδική Αραβία, Σλοβενία και Νότια Κορέα σημείωσαν πτώση.