Η γερμανική βιομηχανική παραγωγή παρουσίασε τη μεγαλύτερη πτώση από τις αρχές του 2022, επιβεβαιώνοντας τις δυσκολίες που αντιμετωπίζει η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης στην προσπάθειά της να ξεπεράσει μια παρατεταμένη ύφεση.
Σύμφωνα με στοιχεία της ομοσπονδιακής στατιστικής υπηρεσίας Destatis, η παραγωγή μειώθηκε κατά 4,3% τον Αύγουστο σε μηνιαία βάση, με την αυτοκινητοβιομηχανία να καταγράφει πτώση 19%. Η Destatis αποδίδει μέρος της σημαντικής αυτής μείωσης στον συνδυασμό ετήσιου κλεισίματος εργοστασίων λόγω αργιών και στις αλλαγές παραγωγής στον κλάδο.
Τα νέα αυτά δεδομένα, σε συνδυασμό με τις απροσδόκητες μειώσεις εργοστασιακών παραγγελιών για τέταρτο διαδοχικό μήνα, καταδεικνύουν τη συνεχιζόμενη αδυναμία της γερμανικής οικονομίας. Οι προκλήσεις εντείνονται από τους δασμούς, το ενεργειακό κόστος και τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από την Κίνα.
Η BMW ανακοίνωσε αυτή την εβδομάδα μείωση των οικονομικών της προβλέψεων για το έτος, επικαλούμενη χαμηλές πωλήσεις στην Κίνα και αυξημένο κόστος λόγω δασμών. Παράλληλα, η Robert Bosch γνωστοποίησε στα τέλη Σεπτεμβρίου περικοπές περίπου 13.000 επιπλέον θέσεων εργασίας στον τομέα των ανταλλακτικών αυτοκινήτων, σύμφωνα με το Automotive News Europe.
Οι πρώτες αντιδράσεις των οικονομολόγων ήταν διχασμένες. Ο Martin Ademmer του Bloomberg Economics εκτίμησε ότι τα στοιχεία «υποδεικνύουν ότι ο τομέας είναι απίθανο να συμβάλει ουσιαστικά στην ανάπτυξη κατά το δεύτερο εξάμηνο του 2025».
Από την άλλη πλευρά, ο Carsten Brzeski, επικεφαλής μακροοικονομικών στοιχείων της ING, χαρακτήρισε τη συγκυρία ως «το πιο ξεκάθαρο παράδειγμα των διαρθρωτικών προκλήσεων που αντιμετωπίζει η γερμανική βιομηχανία» και τόνισε τον αυξημένο κίνδυνο περαιτέρω συρρίκνωσης και τεχνικής ύφεσης.
Προκλήσεις και προοπτικές για τη γερμανική οικονομία
Παρά το γεγονός ότι η κυβέρνηση προετοιμάζει ελαφρώς βελτιωμένες προβλέψεις ανάπτυξης, τα επίμονα αρνητικά στοιχεία υπογραμμίζουν το δύσκολο έργο του καγκελάριου Φρίντριχ Μερτς στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας, η οποία έχει ήδη περάσει δύο χρόνια συρρίκνωσης.
Ο Μερτς έχει δεσμευθεί να ενισχύσει την ανάπτυξη και να αντιμετωπίσει χρόνιες προκλήσεις όπως η γήρανση του εργατικού δυναμικού και η υπερβολική γραφειοκρατία. Ωστόσο, οι επικριτές υποστηρίζουν ότι η πρόοδος παραμένει περιορισμένη.
Ο πρόεδρος της Bundesbank, Γιοακίμ Νάγκελ, κάλεσε πρόσφατα την κυβέρνηση να «επιταχύνει την πορεία προς τις μεταρρυθμίσεις» και να ενισχύσει τις προσπάθειες προσέλκυσης εξειδικευμένων ξένων εργαζομένων.
Απώλειες στην κινεζική αγορά και διεθνείς πιέσεις
Η Mercedes-Benz κατέγραψε μείωση πωλήσεων κατά 27% στην Κίνα το τρίτο τρίμηνο, φθάνοντας στο χαμηλότερο επίπεδο σχεδόν δεκαετίας, καθώς η ζήτηση για είδη πολυτελείας παραμένει αδύναμη και οι τοπικοί κατασκευαστές κυριαρχούν στα ηλεκτρικά οχήματα. Η ύφεση στην Κίνα οδήγησε σε πτώση 12% των παγκόσμιων αποστολών της εταιρείας, ενώ οι παραδόσεις μειώθηκαν κατά 17% και στις ΗΠΑ, επηρεασμένες από τις πολιτικές δασμών.
Οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες, όπως η Mercedes, η BMW και η Porsche, χάνουν έδαφος στην Κίνα έναντι εγχώριων ανταγωνιστών όπως η BYD και η Xiaomi, οι οποίοι προσφέρουν ηλεκτρικά οχήματα με ανταγωνιστικές τιμές και πολλά χαρακτηριστικά. Ο έντονος ανταγωνισμός συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους, ενώ η μειωμένη ζήτηση για πολυτελή ηλεκτρικά οχήματα πλήττει τις εταιρείες που ήδη αντιμετωπίζουν προκλήσεις στην Ευρώπη και τις ΗΠΑ.
Πολλές εταιρείες προσαρμόζουν τη στρατηγική τους, μειώνοντας το κόστος ή επενδύοντας σε μοντέλα με κινητήρες εσωτερικής καύσης και υβριδικά. Η Ferrari, πάντως, εκτιμά ότι μπορεί να αντέξει την τάση με το πρώτο πλήρως ηλεκτρικό μοντέλο της.