Ο καλλιτέχνης Πρέντραγκ Τζάκοβιτς, με έδρα την Πράγα, θα εκπροσωπήσει τη Σερβία στη Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 με το έργο «Across Golgotha to Resurrection» («Διασχίζοντας τον Γολγοθά προς την Ανάσταση»).
Η επιλογή του ανακοινώθηκε μέσω ανάρτησης στον προσωπικό λογαριασμό Instagram του καλλιτέχνη, ο οποίος διαθέτει περίπου 700 ακολούθους, και όχι με επίσημη ενημέρωση από το υπουργείο Πολιτισμού της Σερβίας. Το υπουργείο είχε προκηρύξει τον σχετικό διαγωνισμό στις 6 Σεπτεμβρίου, παρέχοντας προθεσμία ενός μήνα για τις υποψηφιότητες.
Η διαδικασία επιλογής προκάλεσε αντιδράσεις από καλλιτέχνες, ιστορικούς τέχνης και επαγγελματίες του πολιτισμού. Σε ανοιχτή επιστολή που υπογράφουν 685 προσωπικότητες του χώρου, επισημαίνεται ότι η διαδικασία ήταν «αντιεπαγγελματική και αδιαφανής» και γίνεται λόγος για κατάχρηση εξουσίας από την Επιτροπή επιλογής.
Επιπλέον, οι υπογράφοντες καταγγέλλουν ότι μέλη της Επιτροπής έχουν στενές σχέσεις με το κυβερνών Σερβικό Προοδευτικό Κόμμα (SNS) και κάνουν λόγο για ελλείψεις επαγγελματικής ακεραιότητας. Τονίζουν ακόμη περικοπές στη χρηματοδότηση του πολιτισμού και χειραγώγηση των θεσμών από το κυβερνών κόμμα.
Η επιστολή καταλήγει με αίτημα για άμεση ακύρωση της απόφασης και κάλεσμα σε διαμαρτυρία, προκειμένου να διασφαλιστεί η αυτονομία των καλλιτεχνικών επαγγελμάτων και να προστατευθεί η σύγχρονη καλλιτεχνική παραγωγή.
Όπως αναφέρει το περιοδικό «Vreme», η Επιτροπή αιτιολόγησε την επιλογή του Τζάκοβιτς, υπογραμμίζοντας ότι το έργο του αμφισβητεί τη σχέση μεταξύ ιστορίας και ταυτότητας. Εξετάζει πώς το άτομο επιβιώνει υπό την πίεση του παρελθόντος και της ιδεολογίας, ενώ προσφέρει μια γέφυρα ανάμεσα στο παρελθόν και το μέλλον, αναδεικνύοντας τη σημασία του ανθρωπισμού ως ηθικής υποχρέωσης.
Στο βιογραφικό του, ο Πρέντραγκ Τζάκοβιτς χαρακτηρίζεται ως «Σερβο-Τσέχος ζωγράφος», γεννημένος το 1964 στη Ντερβέντα της πρώην Γιουγκοσλαβίας, με σπουδές στην Ακαδημία Καλών Τεχνών της Πράγας. Το έργο του εστιάζει σε θεματικές όπως η ιστορία της πρώην Γιουγκοσλαβίας, το Ολοκαύτωμα, «οι καταστροφές του κομμουνισμού», οι βαλκανικοί πόλεμοι και η τζαζ μουσική.
Παρά τις διεθνείς του εκθέσεις σε πόλεις όπως το Λονδίνο και η Πράγα, στον επίσημο ιστότοπό του δεν υπάρχει αναφορά στη συμμετοχή στη Μπιενάλε της Βενετίας. Ωστόσο, σημειώνεται ότι έχει τιμηθεί με χρυσό μετάλλιο για εξαιρετικά επιτεύγματα στην τέχνη από τον πρόεδρο της Σερβίας.