Πλήγμα 15 δισ. ευρώ ετησίως στην ευρωπαϊκή οικονομία από το παραεμπόριο

Στην Ελλάδα η αξία της απώλειας πωλήσεων καλλυντικών και προϊόντων ατομικής περιοποίησης λόγω των απομιμήσεων έφτασε το 25,8%.

Απώλεια δημοσίων εσόδων ύψους 15 δισ. ευρώ ετησίως υπάρχει σε ολόκληρη την ΕΕ εξαιτίας της παραποίησης/απομίμησης, σύμφωνα με μια νέα έκθεση που δημοσίευσε σήμερα το Γραφείο Διανοητικής Ιδιοκτησίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης (EUIPO).

Η απώλεια εσόδων από πωλήσεις στον τομέα των καλλυντικών και των προϊόντων ατομικής περιποίησης στην Ελλάδα ανέρχεται σε 319 εκατ. ευρώ ενώ οι ομάδες οργανωμένου εγκλήματος συνδέονται ολοένα και περισσότερο με την παραποίηση/απομίμηση.

Σύμφωνα με τη νέα έκθεση, η οικονομική και κοινωνική ζημία που προκαλείται από την παραποίηση/απομίμηση στερεί έσοδα από τις κυβερνήσεις και ενδέχεται να υποστηρίζει σοβαρά εγκλήματα όπως η παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Η έκθεση εκτιμά ότι η παρουσία προϊόντων παραποίησης/απομίμησης στην αγορά συνεπάγεται για τις κυβερνήσεις των κρατών μελών της ΕΕ απώλεια εσόδων λόγω μείωσης των εσόδων από την άμεση και την έμμεση φορολογία, καθώς και από τη μη καταβολή εισφορών κοινωνικής ασφάλισης από τους παράνομους κατασκευαστές, η οποία ανέρχεται σε 15 δισ. ευρώ ετησίως συνολικά.

Επιπλέον, το EUIPO εκτιμά ότι κάθε χρόνο σημειώνονται στην ΕΕ απώλειες πωλήσεων ύψους 19 δισ. ευρώ στον τομέα καλλυντικών και των προϊόντων ατομικής περιποίησης, στον τομέα των οίνων και των οινοπνευματωδών ποτών, στον φαρμακευτικό τομέα και στον τομέα των παιχνιδιών. Τα προϊόντα παραποίησης/απομίμησης δεν υποβάλλονται στους ίδιους αυστηρούς ελέγχους στους οποίους υποβάλλονται τα αυθεντικά προϊόντα προκειμένου να διασφαλισθεί ότι είναι ασφαλή προς κατανάλωση ή χρήση από ανθρώπους.

Ειδικότερα, η αξία των απωλειών σε πωλήσεις στον τομέα των καλλυντικών και των προϊόντων ατομικής περιποίησης σημείωσε αύξηση άνω των 2,5 δισ. ευρώ σε σύγκριση με την προηγούμενη σχετική ανάλυση που δημοσίευσε το EUIPO το 2019, καταγράφοντας τη μεγαλύτερη αύξηση μεταξύ όλων των υπό εξέταση τομέων.

Σχεδόν το 14,1 % των πωλήσεων του τομέα των καλλυντικών και των προϊόντων ατομικής περιποίησης (9,6 δισ. ευρώ) χάνεται σε ετήσια βάση σε ολόκληρη την ΕΕ λόγω της παρουσίας των προϊόντων παραποίησης/απομίμησης. Στην Ελλάδα, η αξία της απώλειας πωλήσεων στον συγκεκριμένο τομέα ανήλθε στο 25,8%, ήτοι σε 319 εκατ. ευρώ σε ετήσια βάση, καταγράφοντας αύξηση ύψους 85 εκατ. ευρώ σε σύγκριση με την προηγούμενη εκτίμηση.

Με βάση την ανάλυση του EUIPO, τα αναφερόμενα επικίνδυνα προϊόντα παραποίησης/απομίμησης εκτιμάται ότι ενέχουν σοβαρό κίνδυνο για τους καταναλωτές. Τα περισσότερα από τα εν λόγω προϊόντα απευθύνονταν σε παιδιά και ήταν είτε παιχνίδια είτε είδη παιδικής φροντίδας είτε παιδικά ρούχα.

Έρευνα που διεξήγαγαν από κοινού το EUIPO και η Europol αποκαλύπτει επίσης δεσμούς μεταξύ της παραποίησης/απομίμησης και άλλων σοβαρών εγκλημάτων. Από το 2016, οι φορείς επιβολής του νόμου σε ολόκληρη την ΕΕ έχουν διεξαγάγει 29 μεγάλης κλίμακας επιχειρήσεις για την πάταξη της παραποίησης/απομίμησης και της πειρατείας με στόχο οργανωμένες συμμορίες που εμπλέκονται και σε άλλα σοβαρά εγκλήματα, όπως η παράνομη διακίνηση ναρκωτικών και η νομιμοποίηση εσόδων από παράνομες δραστηριότητες.

Ο εκτελεστικός διευθυντής του EUIPO, Christian Archambeau, δήλωσε τα εξής: «Η παραποίηση/απομίμηση δεν είναι έγκλημα χωρίς θύματα. Τα πλαστά προϊόντα κλέβουν πωλήσεις από νόμιμες επιχειρήσεις και στερούν τις κυβερνήσεις από απολύτως αναγκαία έσοδα. Ενέχουν επίσης σαφείς κινδύνους για την υγεία και την ασφάλεια όσων τα χρησιμοποιούν. Όμως, όπως αποδεικνύει η συνεργασία μας με τη Ευρωπόλ, τα έσοδα από την παραποίηση/απομίμηση ενδέχεται να υποστηρίζουν και το σοβαρό οργανωμένο έγκλημα. Η αποτελεσματική αντιμετώπιση αυτών των δραστηριοτήτων προϋποθέτει συντονισμένη διεθνή δράση σε όλα τα επίπεδα».

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Τζένερ εναντίον Forbes για την «αποκαθήλωση» από την λίστα των δισεκατομμυριούχων

Το περιοδικό Forbes κατηγορεί την Κάιλι Τζένερ και την οικογένεια Καρντάσιαν πως «φούσκωσαν» τα οικονομικά στοιχεία της εταιρείας καλλυντικών με το 22χρονο μοντέλο να αντεπιτίθεται μέσω Twitter.