ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
startup-social media-internet
Φώτο: Shutterstock

Η υπερβολική ενασχόληση με τα social media ευνοεί την καλιέργια fake news

Αυτό δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ που βασίστηκε σε πειράματα, σύμφωνα με την οποία πολλοί άνθρωποι είναι απρόθυμοι να σκεφτούν προηγουμένως κατά πόσο είναι αληθινό ή όχι το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν.

Όσο πιο πρόθυμος είναι ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) να μοιραστεί με άλλους ειδήσεις και λοιπό περιεχόμενο, τόσο λιγότερη προθυμία έχει να νοιαστεί για την ακρίβεια αυτού που θέλει να προωθήσει.

Αυτό δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ που βασίστηκε σε πειράματα, σύμφωνα με την οποία πολλοί άνθρωποι είναι απρόθυμοι να σκεφτούν προηγουμένως κατά πόσο είναι αληθινό ή όχι το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν - αρκεί να τους τραβάει την προσοχή και να «τους κάνει».

Αρκεί μάλιστα, προτού καν το αποφασίσει, να αναρωτηθεί κανείς κατά πόσο θα μοιραστεί κάτι στα social media, για να μειωθεί η ικανότητα του να κρίνει και να ξεχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα. Κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί σε διάχυση περισσότερων ψευδών ειδήσεων (fake news).

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Science Advances», ζήτησαν από 3.157 ανθρώπους να αξιολογήσουν μέσω διαδικτύου κατά πόσο ήσαν ακριβείς μια σειρά από ειδήσεις σχετικά με την πολιτική και την πανδημία. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες.

Στη δεύτερη μόνο ομάδα οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν κάποια είδηση μέσω Twitter ή Facebook. Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι αυτοί ήταν 35% χειρότεροι στο να ξεχωρίσουν την αληθινή είδηση από την ψευδή, σε σχέση με τα μέλη της πρώτης ομάδας, που ποτέ δεν τους ζητήθηκε να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν την είδηση με άλλους.

«Ρωτώντας απλώς τους ανθρώπους αν θέλουν να μοιραστούν κάποια πράγματα, τους κάνει πιο πιθανό να πιστέψουν τίτλους ειδήσεων που αλλιώς δεν θα πίστευαν και λιγότερο πιθανό να πιστέψουν τίτλους που θα έπρεπε να πιστέψουν», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής του ΜΙΤ Ντέηβιντ Ραντ.

Οι ερευνητές έκαναν λόγο για «μια ουσιαστική ένταση ανάμεσα στο μοίρασμα και στην ακρίβεια στο πεδίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», καθώς «αυτά τα δύο πράγματα δεν ενισχύουν το ένα άλλο με θετικό τρόπο». Όπως είπαν, «αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στο να πιστέψουν ψευδείς ισχυρισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεδομένου ότι το μοίρασμα είναι βασικό συστατικό αυτού που κάνει κοινωνικά τα social media».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abo6169

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Επανήλθε η λειτουργία του Twitter μετά τις χιλιάδες αναφορές προβλημάτων

Η αιτία της διακοπής λειτουργίας, η οποία ξεκίνησε το πρωί δεν είναι ακόμη γνωστή και τα μηνύματα ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προς τις ομάδες επικοινωνίας και υποστήριξης της X δεν απαντήθηκαν.
Football, Podosfairo
ΔΙΕΘΝΗ

Αναρτήσεις στα σόσιαλ αξίας πολλών εκ. για τους σταρ του ποδοσφαίρου

Τη σχετική ανάλυση έκανε η πλατφόρμα SDA, η οποία επεξεργάστηκε τα κοινωνικά δίκτυα παικτών έως 23 ετών, λαμβάνοντας υπόψη την αγοραία αξία τους και τον αριθμό των ακολούθων τους. Ο Βινίσιους Τζούνιορ βρίσκεται στην κορυφή.
european union-europi-europe-komision
ΔΙΕΘΝΗ

Έρευνα της Κομισιόν για διασπορά fake news σε Tik Tok και Facebook

Η Επιτροπή απέστειλε επίσημο αίτημα για πληροφορίες σε αυτές τις δύο πλατφόρμες, ως μέρος της νέας ευρωπαϊκής νομοθεσίας για τις ψηφιακές υπηρεσίες σχετικά με τη διάδοση «ψευδών πληροφοριών» και «παράνομου περιεχομένου».
ΔΙΕΘΝΗ

Τεχνολογικός κολοσσός επιστρέφει τη φορολογική του βάση στη Ρωσία

Το ρωσικό κοινωνικό δίκτυο ανέφερε πως η απόφαση να υλοποιηθεί η επανεγκατάσταση των επιχειρήσεων του ομίλου από τις βρετανικές Παρθένους Νήσους στη Ρωσία εγκρίθηκε από τους μετόχους και το διοικητικό συμβούλιο.