ΓΔ: 2104.74 0.67% Τζίρος: 178.44 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00
startup-social media-internet
Φώτο: Shutterstock

Η υπερβολική ενασχόληση με τα social media ευνοεί την καλιέργια fake news

Αυτό δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ που βασίστηκε σε πειράματα, σύμφωνα με την οποία πολλοί άνθρωποι είναι απρόθυμοι να σκεφτούν προηγουμένως κατά πόσο είναι αληθινό ή όχι το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν.

Όσο πιο πρόθυμος είναι ένας χρήστης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης (social media) να μοιραστεί με άλλους ειδήσεις και λοιπό περιεχόμενο, τόσο λιγότερη προθυμία έχει να νοιαστεί για την ακρίβεια αυτού που θέλει να προωθήσει.

Αυτό δείχνει μια νέα αμερικανική έρευνα του πανεπιστημίου ΜΙΤ που βασίστηκε σε πειράματα, σύμφωνα με την οποία πολλοί άνθρωποι είναι απρόθυμοι να σκεφτούν προηγουμένως κατά πόσο είναι αληθινό ή όχι το περιεχόμενο που θέλουν να μοιραστούν - αρκεί να τους τραβάει την προσοχή και να «τους κάνει».

Αρκεί μάλιστα, προτού καν το αποφασίσει, να αναρωτηθεί κανείς κατά πόσο θα μοιραστεί κάτι στα social media, για να μειωθεί η ικανότητα του να κρίνει και να ξεχωρίζει την αλήθεια από το ψέμα. Κάτι που αναπόφευκτα οδηγεί σε διάχυση περισσότερων ψευδών ειδήσεων (fake news).

Οι ερευνητές, οι οποίοι έκαναν τη σχετική δημοσίευση στο επιστημονικό περιοδικό «Science Advances», ζήτησαν από 3.157 ανθρώπους να αξιολογήσουν μέσω διαδικτύου κατά πόσο ήσαν ακριβείς μια σειρά από ειδήσεις σχετικά με την πολιτική και την πανδημία. Οι συμμετέχοντες χωρίστηκαν τυχαία σε δύο ομάδες.

Στη δεύτερη μόνο ομάδα οι συμμετέχοντες κλήθηκαν να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν κάποια είδηση μέσω Twitter ή Facebook. Διαπιστώθηκε ότι οι άνθρωποι αυτοί ήταν 35% χειρότεροι στο να ξεχωρίσουν την αληθινή είδηση από την ψευδή, σε σχέση με τα μέλη της πρώτης ομάδας, που ποτέ δεν τους ζητήθηκε να αναρωτηθούν αν θα μοιράζονταν την είδηση με άλλους.

«Ρωτώντας απλώς τους ανθρώπους αν θέλουν να μοιραστούν κάποια πράγματα, τους κάνει πιο πιθανό να πιστέψουν τίτλους ειδήσεων που αλλιώς δεν θα πίστευαν και λιγότερο πιθανό να πιστέψουν τίτλους που θα έπρεπε να πιστέψουν», δήλωσε ο επικεφαλής ερευνητής, καθηγητής του ΜΙΤ Ντέηβιντ Ραντ.

Οι ερευνητές έκαναν λόγο για «μια ουσιαστική ένταση ανάμεσα στο μοίρασμα και στην ακρίβεια στο πεδίο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης», καθώς «αυτά τα δύο πράγματα δεν ενισχύουν το ένα άλλο με θετικό τρόπο». Όπως είπαν, «αυτά τα ευρήματα δείχνουν ότι οι άνθρωποι μπορεί να είναι ιδιαίτερα ευάλωτοι στο να πιστέψουν ψευδείς ισχυρισμούς στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, δεδομένου ότι το μοίρασμα είναι βασικό συστατικό αυτού που κάνει κοινωνικά τα social media».

Σύνδεσμος για την επιστημονική δημοσίευση: https://www.science.org/doi/10.1126/sciadv.abo6169

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Επιχειρηματίας σε εκδήλωση
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Τσιόδρας: Ψηφιακή ενηλικίωση και αυστηροί κανόνες για παιδιά στο διαδίκτυο

Ο ευρωβουλευτής Δημήτρης Τσιόδρας ζητά ευρωπαϊκά μέτρα για την προστασία των παιδιών online, προτείνοντας ψηφιακή ενηλικίωση, γονική συναίνεση και αξιόπιστους ελέγχους ηλικίας.
Άγαλμα Θεάς Δικαιοσύνης
ΔΙΕΘΝΗ

Ιταλία: Έως 20 μήνες φυλάκιση για απάτη κινδυνεύει η Κιάρα Φεράνι

Η εισαγγελία του Μιλάνου ζήτησε ποινή φυλάκισης 1 έτους και 8 μηνών για την Κιάρα Φεράνι, που κατηγορείται για απάτη σχετικά με την προώθηση φιλανθρωπικών γλυκισμάτων. Η Φεράνι αρνείται τις κατηγορίες και δηλώνει ότι έδρασε καλή τη πίστει.
Λογότυπο της Meta
ΔΙΕΘΝΗ

Ισπανικό δικαστήριο: Πρόστιμο 550 εκατ. δολαρίων στη Meta για αθέμιτο ανταγωνισμό

Ισπανικό δικαστήριο επέβαλε στη Meta πρόστιμο άνω των 540 εκατ. ευρώ για αθέμιτο ανταγωνισμό και παραβίαση προσωπικών δεδομένων, δικαιώνοντας τα τοπικά μέσα ενημέρωσης σε μια απόφαση-ορόσημο υπέρ της δημοσιογραφίας.
Κυριάκος Μητσοτάκης ομιλία
ΠΟΛΙΤΙΚΗ

Μητσοτάκης: Απαιτείται παρέμβαση για ψυχικά θέματα παιδιών λόγω social media

Ο Κυριάκος Μητσοτάκης προειδοποίησε για τις επιπτώσεις της υπερβολικής χρήσης των social media στην ψυχική υγεία των παιδιών, τονίζοντας την ανάγκη κρατικής παρέμβασης και καλύτερης προστασίας των ανηλίκων στο ψηφιακό περιβάλλον.