ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Ποιοι εφοπλιστές κερδίζουν από την κρίση στην Σ. Αραβία

Απαγορεύεται από το δίκαιο της Πνευμ. Ιδιοκτησίας η καθ΄οιονδήποτε τρόπο παράνομη χρήση/ιδιοποίηση του παρόντος, με βαρύτατες αστικές και ποινικές κυρώσεις για τον παραβάτη.
Οι κάτοχοι μεγάλων τάνκερ είναι οι κερδισμένοι από την αναταραχή, καθώς οι ναύλοι έχουν εκτιναχθεί κατά 43% και έφθασαν στην υψηλότερη τιμή από τον προηγούμενο Μάρτιο.

Τα χέρια τους τρίβουν οι εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στην αγορά των VLCCs, δηλαδή της μεγαλύτερης κλάσης δεξαμενόπλοιων μεταφοράς αργού πετρελαίου, μεταξύ των οποίων και ηχηρά ονόματα του εγχώριου ναυτιλιακού γίγνεσθαι.

Η πρόσφατη επίθεση στις εγκαταστάσεις της Saudi Aramco στην Σαουδική Αραβία που προκάλεσε εκτεταμένη ζημία, έχει οδηγήσει σε μια πρωτοφανή αύξηση των προσφερόμενων ναύλων για μεγάλα δεξαμενόπλοια, τα οποία διαθέτουν μεταφορική ικανότητα μεγαλύτερη των 300.000 βαρελιών έκαστο.

Σύμφωνα με αναφορές ναυλομεσιτών, την τρέχουσα εβδομάδα, οι ναύλοι στην σποτ αγορά (δηλαδή για πλοία που είναι άμεσα διαθέσιμα για έναν συγκεκριμένο προορισμό), έχουν εκτοξευτεί κατά 43,3% σε σχέση με την περίοδο πριν τις 14 Σεπτεμβρίου, όταν κι έγινε η επίθεση. Συγκεκριμένα, από τα 30.000 δολάρια ημερησίως, το κόστος της ναύλωσης ενός τέτοιου πλοίου για ένα ταξίδι βρίσκεται σήμερα σε επίπεδο άνω των 43.000 δολαρίων.

Το ίδιο συμβαίνει και στις χρονοναυλώσεις που γίνονται για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα (όταν δηλαδή ο ναυλωτής μπορεί να χρησιμοποιήσει το πλοίο για περίοδο κάποιων μηνών, ή ακόμα και για χρόνια), με το μέσο ναύλο να ανέρχεται πλέον σε 38.600 ημερησίως, αυξημένο κατά 36,3% σε σχέση με τα 28.300 δολάρια μέχρι πριν από λίγες ημέρες (στοιχεία του Baltic Exchange). Πρόκειται για το υψηλότερο επίπεδο που καταγράφεται από τον προηγούμενο Μάρτιο.

Έλλειψη μεγάλων τάνκερ

Όπως τονίζουν παράγοντες της αγοράς, η μεγάλη αυτή άνοδος οφείλεται στην έλλειψη πλοίων VLCCs σε σχέση με την ζήτηση, καθώς η επίθεση στη Saudi Aramco, έχει υποχρεώσει τους εισαγωγείς από χώρες της Ασίας, όπως π.χ. την Κίνα, την Νότιο Κορέα και την Ιαπωνία, να αναζητήσουν εναλλακτικές οδούς προμήθειας πετρελαίου, όπως τις ΗΠΑ, την Ρωσία και άλλες χώρες του Αραβικού Κόλπου, με το Κουβέιτ και τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα.

Επιπλέον έλλειψη πλοίων έχει προκληθεί και εξαιτίας του γεγονότος ότι περίπου 25 VLCCs βρίσκονται αυτήν την περίοδο εκτός αγοράς, καθώς εκτελούνται εργασίες για την τοποθέτηση συστημάτων καθαρισμού των εκπεμπόμενων ρύπων (scrubbers), στο πλαίσιο της επικείμενης αλλαγής στον τομέα των ναυτιλιακών καυσίμων, από τις αρχές του 2020. Με βάση τον νέο κανονισμό του Παγκόσμιου Ναυτιλιακού Οργανισμού, όλα τα πλοία θα πρέπει εφεξής να χρησιμοποιούν φιλικότερα προς το περιβάλλον καύσιμα, με περιεκτικότητα θείου μόλις 0,5% (από 3,5%). Εναλλακτικά, παρέχεται η δυνατότητα εγκατάστασης αυτών των συστημάτων καθαρισμού.

Πάντως, η σημερινή εικόνα δεν προβλέπεται να διατηρηθεί για μεγάλο διάστημα, καθώς σύμφωνα με χθεσινές ενημερώσεις από την Saudi Aramco, η διαδικασία αποκατάστασης των ζημιών εξελίσσεται καλύτερα από το αναμενόμενο, κάτι που σημαίνει ότι μέχρι το πρώτο δεκαήμερο του Οκτωβρίου, η κατάσταση θα έχει ομαλοποιηθεί. Εφόσον μάλιστα επιβεβαιωθεί το εν λόγω σενάριο, οι πλοιοκτήτες θα βγουν διπλά κερδισμένοι, καθώς όχι μόνο θα έχουν καταγράψει σημαντικά κέρδη βραχυπρόθεσμα, αλλά θα αποφύγουν και την σημαντική πτώση των ναύλων, που ήταν η προβλεπόμενη εξέλιξη μεσοπρόθεσμα.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση του εξειδικευμένου οίκου Drewry Maritime Research, αν η αγορά πετρελαίου συνεχίσει να παρουσιάζει ελλείψεις για διάστημα μεγαλύτερο του ενός μήνα, θα υπάρξει έλλειμμα ζήτησης για φορτία πετρελαίου, καθώς οι χώρες θα υποχρεωθούν να απελευθερώσουν μέρος των αποθηκευμένων αποθεμάτων τους για να καλύψουν την εγχώρια ζήτηση. Δηλαδή, αντί να ναυλώνουν πλοία, θα καλύψουν την ζήτηση εκ των ενόντων, μέχρις ότου αποκατασταθεί η προσφορά πετρελαίου στη διεθνή αγορά. Σε μια τέτοια περίπτωση, η Drewry εκτιμούσε ότι περίπου 50 VLCCs δεν θα έβρισκαν φορτία για κάποιο διάστημα, με αποτέλεσμα να υποχωρήσουν και οι ναύλοι. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΙΕΘΝΗ

Η Σαουδ. Αραβία αφήνει ανοιχτά όλα τα ενδεχόμενα μετά την επίθεση στην Aramco

Ο υφ. Εξωτερικών της Σαουδ. Αραβίας Άντελ αλ Τζουμπέιρ δήλωσε ότι η χώρα θα εξετάσει όλες τις επιλογές που διαθέτει, συμπεριλαμβανομένης και της στρατιωτικής για να απαντήσει στις επιθέσεις.
ΔΙΕΘΝΗ

Πλήρης παραγωγή έως τα τέλη Σεπτεμβρίου ανακοίνωσε η Saudi Aramco

Με τις εργασίες αποκατάστασης να συνεχίζονται επί 24ωρης βάσης, η Saudi Aramco παρουσιάζεται βέβαιη ότι θα υπάρχει πλήρης παραγωγή από τις πληγείσες εγκαστατάσεις του Κουράις έως τα τέλη Σεπτεμβρίου.
ΔΙΕΘΝΗ

Επιπλέον αμερικανικά στρατεύματα στην περιοχή του Κόλπου, μετά τις επιθέσεις στην Aramco

Ο Αμερικανός υπουργός Άμυνας Μαρκ Έσπερ ανακοίνωσε την αποστολή επιπλέον αμερικανικών στρατευμάτων στην περιοχή του Κόλπου, έπειτα από αίτημα της Σαουδικής Αραβίας και των Ηνωμένων Αραβικών Εμιράτων, για την ενίσχυση της αεράμυνας του σουνιτικού Βασιλείου.
businessdaily-Apostolidis-Kostas-Raycap
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Κ. Αποστολίδης: Έσπασε τα στερεότυπα, «έχτισε» μια πολυεθνική στη Δράμα

Ο οραματιστής επιχειρηματίας εξήγησε σε μια από τις σπάνιες δημόσιες ομιλίες του πώς κατάφερε να ξεφύγει από την κακοδαιμονία της ελληνικής επιχειρηματικότητας και να δημιουργήσει τη Raycap, μια διεθνώς αναγνωρισμένη εταιρεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Eurobank: Νέο πρόγραμμα εθελούσιας αποχώρησης αρχίζει την επόμενη εβδομάδα

Στόχος του προγράμματος είναι εθελούσια αποχώρηση εργαζομένων μεγαλύτερης ηλικίας, που βρίσκονται κοντά σε ηλικία συνταξιοδότησης. Τι θα προσφέρει η τράπεζα στους εργαζομένους.