Φώτο: Shutterstock

ΔΕΗ: Τριπλάσια έσοδα από ανεξόφλητες οφειλές!

Η πίεση στις ταμειακές ροές αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο άμεσα «αγκάθια» της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού και αποτελεί την βασική αιτία της συζήτησης για την αύξηση της τιμής του ρεύματος.

Πέραν των μεγάλων στρατηγικών προκλήσεων, η αντιμετώπιση των οποίων θα καθορίσει την επιβίωση και το ρόλο της εταιρίας στο νέο περιβάλλον, η ΔΕΗ έχει εμπρός της πολύ πιο άμεσα προβλήματα: την πίεση στις ταμειακές ροές και τη ρευστότητα για την ομαλή καθημερινή λειτουργία της.

Η πίεση στις ταμειακές ροές αποτελεί ένα από τα μεγαλύτερα και πιο άμεσα «αγκάθια» της Δημόσιας Επιχείρησης Ηλεκτρισμού και αποτελεί την βασική αιτία της συζήτησης για την αύξηση της τιμής του ρεύματος.

Η αντιμετώπιση των ανεξόφλητων οφειλών και η σταδιακή επαναφορά των πελατών της ΔΕΗ σε καθεστώς κανονικότητας αποτελεί κρίσιμο ζήτημα για την ενίσχυση της ρευστότητας της εταιρίας και τους τελευταίους μήνες έχει σημειωθεί μεγάλη πρόοδος στην κατεύθυνση αυτή.

Σύμφωνα με πληροφορίες του economistas.gr, το 2018 η ΔΕΗ κατάφερε να τριπλασιάσει τα έσοδα από την είσπραξη ανεξόφλητων οφειλών, ενισχύοντας την ρευστότητά της κατά περίπου 300 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για ποσό σημαντικά υψηλότερο της σημερινής χρηματιστηριακής αξίας της ΔΕΗ, η οποία διαμορφώνεται στα 317 εκατ. ευρώ.

Σημειώνεται ότι το σχέδιο αναδιάρθρωσης της ΔΕΗ προβλέπει την αύξηση κατά 500 εκατ. ευρώ των κερδών προ φόρων τόκων και αποσβέσεων για τα επόμενα χρόνια, στόχος ιδιαίτερα φιλόδοξος δεδομένης της «ομηρίας» της εταιρίας από το δημόσιο και πολιτικές επιρροές αλλά και την ανορθόδοξη χρησιμοποίησή της ως μέσο άσκησης κοινωνικής πολιτικής.

Το ζήτημα των ανεξόφλητων οφειλών αποτελεί ωρολογιακή βόμβα και στελέχη της ΔΕΗ εκτιμούν ότι στην παρούσα φάση το κρισιμότερο ζήτημα είναι η άμεση αντιμετώπιση του.

Το πρόβλημα διογκώθηκε από την ενθάρρυνση για την μη πληρωμή των λογαριασμών της ΔΕΗ, σε συνδυασμό με την πλήρη απουσία επιπτώσεων, τα οποία μεγέθυναν το πρόβλημα. Με αυτόν τον τρόπο η ΔΕΗ οδηγήθηκε μπροστά στο ενδεχόμενο της μη βιωσιμότητάς της. Η ΔΕΗ δεν έκοβε το ρεύμα, σε αντίθεση με τους ιδιώτες παρόχους, παρά μόνο αν η οφειλή ξεπερνούσε τα 1.000 ευρώ. Αλλά ακόμα και σε αυτήν την περίπτωση οι περισσότεροι από τους κακοπληρωτές συνέδεαν το ρεύμα μόνοι τους, χωρίς να εξοφλήσουν μέρος ή το σύνολο της οφειλής (ρευματοκλοπή).

Στο πλαίσιο αυτό, η διοίκηση της ΔΕΚΟ θέτει ως κομβικό στόχο, την σταδιακή επαναφορά των οφειλετών της ΔΕΗ σε καθεστώς κανονικότητας, όπως αναφέρουν πηγές στο Economistas.gr.

Σημειώνεται ότι μεγάλες πιέσεις για την δραστική αντιμετώπιση των κακοπληρωτών και τον τερματισμό του ιδιότυπου καθεστώτος ασυλίας άσκησαν οι τράπεζες, οι οποίες έχουν δανείσει κεφάλαια ύψους 1,3 δις. ευρώ στη ΔΕΗ.

Έτσι το 2017 η ΔΕΗ προχώρησε σε διαγωνιστική διαδικασία, αναζητώντας μία εξειδικευμένη εταιρεία με σύγχρονη τεχνολογία και εμπειρία στο έργο της διαχείρισης ανεξόφλητων οφειλών.

Μετρητά 40 εκατ. ευρώ το μήνα

Η ΔΕΗ, μέσω της συνεργασίας της με την Qualco, κατόρθωσε να συγκεντρώνει τους τελευταίους μήνες περί τα 40 εκατ. ευρώ το μήνα σε μετρητά, ενώ παράλληλα έχουν ρυθμιστεί περί τα 50 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, η Qualco έχει καταφέρει να συγκεντρώσει αθροιστικά πάνω από 300 εκατ. ευρώ, τριπλασιάζοντας τα σχετικά έσοδα.

Σημειώνεται ότι από το σύνολο των 2,5 δισ. ευρώ ανεξόφλητων οφειλών των πελατών της εταιρίας -που αντιστοιχεί σε περισσότερο από το 50% του ετήσιου κύκλου εργασιών της- τα περίπου 1,6 δισ. ευρώ αφορούν την χαμηλή τάση, δηλαδή ιδιώτες, ελεύθερους επαγγελματίες και μικρές επιχειρήσεις.

Βιώσιμες μακροπρόθεσμες λύσεις

Σε συνεργασία με την Qualco, η ΔΕΗ, προχώρησε σε μια καινοτόμα, για τα ελληνικά δεδομένα, αντιμετώπιση των ληξιπρόθεσμών οφειλών από κυλιόμενες απαιτήσεις, αφού επικεντρώθηκε, μέσω της χρήσης εξελιγμένων συστημάτων ανάλυσης δεδομένων, στο να προσφέρει βιώσιμες λύσεις και στρατηγικές προκειμένου οι ρυθμίσεις να εξυπηρετούνται σε βάθος χρόνου, σύμφωνα με τις οικονομικές δυνατότητες του κάθε πελάτη.

Αναλύοντας σε βάθος την συμπεριφορά των οφειλετών (πότε έπαψαν να πληρώνουν, πόσο συχνά πλήρωναν στο παρελθόν) αλλά και άλλα στοιχεία όπως το μέγεθος του σπιτιού, την αξία του ακινήτου, την φυσιογνωμία του κάθε πελάτη, η ΔΕΗ σε συνεργασία με την Qualco προχώρησε στην τμηματοποίηση των οφειλετών σε ειδικές κατηγορίες, περισσότερες από 50, προσφέροντας στην κάθε κατηγορία και υποκατηγορία συγκεκριμένες λύσεις και στρατηγικές για την εξόφληση της οφειλής.

Σημειώνεται ότι προτεραιότητα της ΔΕΗ, και βασική παράμετρος του έργου, ήταν το εγχείρημα να υλοποιηθεί χωρίς βιαστικές κινήσεις και με πλήρη σεβασμό στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που βιώνει η Ελλάδα και κατ’ επέκταση το πελατολόγιο της. Μέχρι στιγμής, εξελίσσεται χωρίς η ΔΕΗ να έχει γίνει δέκτης ουσιαστικών παραπόνων ή αντιδράσεων από οφειλέτες.

Το εγχείρημα της ΔΕΗ έχει στεφθεί μέχρι τώρα με επιτυχία και είναι ένα ακόμα παράδειγμα για το τι μπορεί να κάνει μια Δημόσια εταιρία του μεγέθους της ΔΕΗ όταν σπάει τα στερεότυπα και εκσυγχρονίζεται.

(Δημοσιεύτηκε πρώτη φορά στο economistas.gr στις 19/02/2019)

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Δωρεάν πάγιο και εκπτώσεις στα τιμολόγια της ΔΕΗ μέχρι τέλος του έτους

Όπως ανέφερε ο πρέοδρος της ΔΕΗ, θα λειτουργούν πλέον 24 καταστήματα της ΔΕΗ με διευρυμένο ωράριο μέχρι τις 8 το βράδυ. Σε 74 καταστήματα θα εξυπηρετούνται οι καταναλωτές με ραντεβού και χωρίς αναμονή.