ΓΔ: 1437.88 1.37% Τζίρος: 166.38 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 DATA
Φωτο: Shutterstock

Φτωχά Χριστούγεννα έκαναν οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ

Περιορισμένη η αύξηση του τζίρου και με άνιση κατανομή, καθώς ενισχύθηκαν μόνο δύο - τρεις αλυσίδες. Στο 2,1% η αύξηση των πωλήσεων το 2019, μικρότερη ανάπτυξη αναμένεται το 2020.

Την ίδια δυναμική που διατήρησε όλη την περσινή χρονιά η οργανωμένη λιανική τροφίμων και δη τα σούπερ μάρκετ «κράτησε» και την περίοδο των εορτών. Η γενική αίσθηση είναι ότι οι αλυσίδες εμφάνισαν καλύτερη κινητικότητα εσόδων σε σχέση με άλλες δραστηριότητες της λιανικής, όμως στην πραγματικότητα, ο «μποναμάς» των εορτών ήταν μικρός και όχι οριζόντια μοιρασμένος. 

Οι πληροφορίες θέλουν ορισμένες αλυσίδες να μην κατάφεραν να εμφανίσουν τα προσδοκώμενα έσοδα κατά την περίοδο των Χριστουγέννων και της Πρωτοχρονιάς, διάστημα που συμμετέχει σημαντικά στο συνολικό τζίρο του έτους, με ποσοστό που κυμαίνεται στο 10 -12% επί των συνολικών πωλήσεων. 

«Ο Δεκέμβρης είναι μήνας βαρόμετρο για όλη την χρονιά», αναφέρουν μιλώντας στο busisnessdaily.gr στελέχη των αλυσίδων και προσθέτουν: «στη περίοδο των Χριστουγέννων - Πρωτοχρονιάς δεν υπήρξαν εκπλήξεις. Διατηρήθηκε η εικόνα που καταγράφηκε όλο το 2019. Δηλαδή κάποιοι παίχτες εμφάνιζαν αύξηση εσόδων –σε περιορισμένα ποσοστά- και κάποιοι δε τα κατάφεραν τόσο καλά. Δύο - τρεις αλυσίδες στην πραγματικότητα συμπαρασύρουν προς τα πάνω το συνολικό αποτύπωμα. Το αποτέλεσμα είναι ότι σε σύνολο η αγορά εμφανίζει μια μικρή άνοδο. Αυτό δεν άλλαξε ούτε στην εορταστική περίοδο». 

«Το παιχνίδι παίζεται περισσότερο στο κομμάτι της πιστότητας των καταναλωτών και στο κωδικολόγιο και όχι τόσο στις προσφορές που όλοι επιδίδονται», επιμένουν αναλυτές της αγοράς, ενώ σε ό,τι αφορά στις εκτιμήσεις για το πώς έκλεισε το 2019, οι ίδιοι εκτιμούν ότι δεν υπήρξαν αλλαγές μετά την ολοκλήρωση της εορταστική περιόδου. Η αύξηση στο συνολικό τζίρο παραμένει στο 2,1% (σ.σ. οι μετρήσεις αφορούν τα προϊόντα με σταθερό barcode και δεν περιλαμβάνουν τα επί ζυγίω και τα προϊόντα bazaar, χωρίς την Lidl και τη νησιωτική Ελλάδα) ενώ εάν προσμετρηθεί και η Lidl και τα επί ζυγίω προϊόντα η αύξηση προσεγγίζει το 2,7 με 2,9%.  Ένα πρώτο βασικό συμπέρασμα από αυτό είναι ότι ο discounter παίκτης εμφανίζεται σημαντικά ενισχυμένος.

Στο ερώτημα γιατί δεν κινήθηκε η αγορά των σούπερ μάρκετ σε υψηλότερες ταχύτητες στις γιορτές, οι αναλυτές εξηγούν στο busisnessdaily.gr ότι «αρχικά ο Δεκέμβρη κουβαλά πολλά βάρη σε επίπεδο φορολογικών υποχρεώσεων. Επίσης, κατά την περσινή χρονιά, μολονότι σημειώθηκε μείωση του συντελεστή ΦΠΑ σε μια σειρά βασικών καταναλωτικών προϊόντων, δεν καταγράφηκε κατ΄ αντιστοιχία αύξηση στους όγκους των πωλήσεων. Παράλληλα, η ψυχολογία των καταναλωτών παραμένει μια ουσιαστική παράμετρος. Μολονότι γενικά το κλίμα εμφανίζεται βελτιωμένο, οι καταναλωτές διατηρούν επιφυλακτικότητα στις δαπάνες τους. Σε κάθε πρόβλεψη για την αγορά είναι σημαντικό να συνυπολογίζονται αυτοί οι  μη μετρήσιμοι παράγοντες. Για παράδειγμα σήμερα τόσο το Brexit όσο και οι εξελίξεις με την Τουρκία πυροδοτούν μια ανασφάλεια. Ο πρώτος αντίκτυπος της ανασφάλειας είναι ο περιορισμός στις δαπάνες».

Το βέβαιο είναι ότι η μη επίτευξη ισχυρών επιδόσεων το εορταστικό διάστημα κοστίζει ακριβά στις αλυσίδες και οι συνέπειες θα φανούν εφέτος. Ο ανταγωνισμός αναμένεται να γίνει εντονότερος και μάλιστα σε μια αγορά που δεν αυξάνεται. Οι προβλέψεις των αναλυτών, όπως έχει ήδη αναφέρει το busisnessdaily.gr, διαβλέπουν επιβράδυνση της ανάπτυξης στα έσοδα η οποία δε θα ξεπεράσει το 1,5% το 2020. Η μικρή ποσοστιαία βελτίωση στους τζίρους αποδίδεται κυρίως στο γεγονός ότι πλέον έχει ολοκληρωθεί ο κύκλος των εξαγορών και των ανακαινίσεων στα καταστήματα και πλέον εφέτος θα φανεί πιο ξεκάθαρα πως έχουν διαμορφωθεί οι συσχετισμοί στην αγορά. 

Μέσα σε ένα τόσο ανταγωνιστικό περιβάλλον η διατήρηση των μεγεθών δε καθησυχάζει τους ισχυρούς παίχτες, προκαλώντας σε ορισμένες περιπτώσεις και τις γκρίνιες των μετόχων. Παράλληλα, οι μικρές ταχύτητες αυξάνουν τις πιθανότητες για νέο μπαράζ επιχειρηματικών ανακατατάξεων με εξαγορές αλλά και λουκέτα.  

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Lidl-store
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Η επέλαση της Lidl στην ελληνική αγορά: Πώς κατέκτησε τη δεύτερη θέση

Από τα πρώτα καταστήματα στη Β. Ελλάδα, τη δεκαετία του '90, στη δημιουργία ενός ισχυρού δικτύου με πωλήσεις που ξεπερνούν τα 2 δισ. ευρώ. Πώς αρχίζει να σπάει η μυστικοπάθεια για τα οικονομικά της στοιχεία.
ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΙΣ

Πτώση 4% στις πωλήσεις των on line σούπερ μάρκετ το πρώτο τρίμηνο του 2022

Αναφορικά με την ετήσια μεταβολή στην online αγοραστική συμπεριφορά των καταναλωτών, το 12μηνο Απριλίου 2021 - Μαρτίου 2022 κατέγραψε αύξηση τζίρου 23% των ηλεκτρονικών πωλήσεων σε αξία συγκριτικά με το προηγούμενο 12μηνο.