ΓΔ: 2097.04 0.47% Τζίρος: 121.31 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:06:39
Σύγκρουση αυτοκινήτου δρόμος
Κατεστραμμένο αυτοκίνητο μετά από τροχαίο σε αστικό δρόμο, σημαντική υλική ζημιά.

Ποιες είναι οι πιο επικίνδυνες κατηγορίες οχημάτων για τους οδηγούς

Σύμφωνα με τα στοιχεία, οι επιβάτες μικρότερων, ελαφρύτερων, χαμηλότερων και γηραιότερων οχημάτων διατρέχουν πολύ μεγαλύτερο κίνδυνο τραυματισμού σε περίπτωση ατυχήματος.

Αναλύοντας τα χαρακτηριστικά των οχημάτων που επηρεάζουν τη σοβαρότητα των τραυματισμών σε περίπτωση ατυχήματος, τον μεγαλύτερο ρόλο παίζει η μάζα του αυτοκινήτου. Οι επιβάτες βαρύτερων οχημάτων είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή θανάσιμα, όταν συγκρουστούν με άλλο όχημα που είναι ελαφρύτερο.

Για παράδειγμα, σε μια σύγκρουση ενός αυτοκινήτου 1.600 κιλών και ενός ελαφρύτερου αυτοκινήτου που ζυγίζει 1.300 κιλά ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών μειώνεται κατά 50% για τους επιβάτες του βαρύτερου αυτοκινήτου, ενώ αυξάνεται κατά σχεδόν 80% για τους επιβάτες του ελαφρύτερου αυτοκινήτου. Σε περίπτωση αύξησης της μάζας κατά 300 κιλά ο κίνδυνος θανατηφόρων τραυματισμών είναι επίσης 30% υψηλότερος για τους ευάλωτους χρήστες.

Αν πάρουμε δύο αυτοκίνητα με εντελώς διαφορετικά χαρακτηριστικά, δηλαδή ένα μικρό αυτοκίνητο πόλης βάρους περίπου 1.000 κιλών και ένα μεγαλύτερο βάρους 2.000 κιλών, οι επιβάτες του ελαφρού οχήματος είναι περίπου 3 φορές πιο πιθανό να υποστούν σοβαρούς τραυματισμούς από ότι αν τα δύο οχήματα είχαν παρόμοια μάζα.

Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου με 50 kW περισσότερη ισχύ έχουν 65% λιγότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό. Από την άλλη πλευρά, οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που χτυπιέται από όχημα με υψηλότερη ισχύ 50 kW στη μέση του αυτοκινήτου έχουν 125% περισσότερες πιθανότητες να υποστούν θανατηφόρο τραυματισμό.

Αυτό το αποτέλεσμα εξηγείται από το γεγονός ότι η ισχύς και η μάζα του οχήματος συνδέονται στενά, αλλά και από το γεγονός ότι η μεγάλη ισχύς συχνά συμβαδίζει με ένα πιο επιθετικό στιλ οδήγησης.

Ο κίνδυνος θανατηφόρου τραυματισμού μεταξύ των ευάλωτων χρηστών του δρόμου αυξάνεται καθώς αυξάνεται το ύψος του καπό του οχήματος που τους χτυπά. Έτσι, σύμφωνα με την μελέτη του ερευνητικού ινστιτούτου vias ένας πεζός ή ποδηλάτης που χτυπηθεί από αυτοκίνητο με κουκούλα ύψους 90 εκατοστών διατρέχει 30% μεγαλύτερο κίνδυνο θανατηφόρου τραυματισμού σε σχέση αν χτυπηθεί από όχημα με καπό 10 εκατοστά χαμηλότερο.

Η μεγάλη ηλικία ενός οχήματος είναι δυσμενής για τους επιβάτες. Έτσι σε σύγκριση με ένα καινούριο αυτοκίνητο (0-3 ετών), ο κίνδυνος σοβαρών τραυματισμών αυξάνεται κατά 60% για τους επιβάτες ενός παλιού αυτοκινήτου που είναι άνω των 12 ετών.

Οι επιβάτες ενός φορτηγού είναι λιγότερο πιθανό να τραυματιστούν σοβαρά ή να σκοτωθούν από τους επιβάτες ενός αυτοκινήτου. Συγκεκριμένα ο κίνδυνος μειώνεται κατά 65% για τους επιβάτες ενός pick-up και αυξάνεται κατά 50% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με pick-up. Για έναν πεζό ή ποδηλάτη που χτυπιέται από pick-up, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού αυξάνεται κατά 90%.

Επίσης, οι επιβάτες SUV διατρέχουν λιγότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού ή θανάτου από τους επιβάτες άλλων αυτοκινήτων. Οι επιβάτες ενός αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με ένα SUV έχουν υψηλότερο κίνδυνο σοβαρού τραυματισμού. Επομένως, ο κίνδυνος σοβαρού τραυματισμού μειώνεται κατά 25% για τους επιβάτες SUV και αυξάνεται κατά 20% για τους επιβάτες αυτοκινήτου που εμπλέκονται σε ατύχημα με SUV.

Αξίζει να σημειωθεί, ότι τα τελευταία 20 χρόνια, τα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου εξελίσσονται όλο και περισσότερο προς όφελος των επιβατών. Έτσι η μέση μάζα των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί σχεδόν κατά 30% (από 1.186 κιλά το 2000 σε 1.521 κιλά το 2021), η μέση ισχύς των αυτοκινήτων έχει αυξηθεί κατά 60% (από 65 kW το 2000 σε 103 kW το 2021) και το μέσο ύψος των καπό αυτοκινήτων αυξήθηκε κατά 15% (από 73 εκ. σε 83 εκ.).

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σειρά αυτοκινήτων ΚΤΕΟ
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

TUV: Ένα στα πέντε αυτοκίνητα με σοβαρά ελαττώματα στους τεχνικούς ελέγχους

Η TUV καταγράφει ότι 21,5% των οχημάτων αποτυγχάνει στον τεχνικό έλεγχο, με τα ελαττώματα να αυξάνονται όσο μεγαλώνει η ηλικία τους. Ξεχωρίζουν Mini Cooper SE, Audi Q4 e-tron και Mazda 2, ενώ το Tesla Model Y κατατάσσεται τελευταίο.
Ford Ranger υβριδικό
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Το Ford Ranger PHEV κερδίζει το International Pick-Up Award 2026-2027

Το Ford Ranger PHEV κατέκτησε το International Pick-up Award 2026-2027, όντας το πρώτο υβριδικό που τιμάται. Εντυπωσίασε με τη συνδυασμένη υβριδική του απόδοση, off-road ικανότητες και τη λειτουργία Pro Power Onboard ως κινητή μονάδα ενέργειας.
Αστυνομικό όχημα Ελλάδας
ΚΟΙΝΩΝΙΑ

Σύλληψη γνωστής ηθοποιού στη Βουλιαγμένη για οδήγηση υπό την επήρεια αλκοόλ

Γνωστή ηθοποιός συνελήφθη στη Βουλιαγμένη αφού εντοπίστηκε να οδηγεί με υπερβολική ταχύτητα, χωρίς πινακίδες και με επίπεδα αλκοόλ άνω του ορίου, με την ΕΛΑΣ να σχηματίζει δικογραφία για πολλαπλές παραβάσεις.
ηλεκτρικό αυτοκίνητο φόρτιση
ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες αυξάνουν την αυτονομία των ηλεκτρικών μοντέλων

Τα αμιγώς ηλεκτρικά αυτοκίνητα προσφέρουν σημαντική μείωση επικίνδυνων ρύπων, όμως η περιορισμένη αυτονομία και το ελλιπές δίκτυο φόρτισης τα καθιστούν λιγότερο ελκυστικά για αγοραστές σε σχέση με τα συμβατικά οχήματα.
Σύγχρονα αυτοκίνητα σειράς
ESG

Η χρήση πράσινου αλουμινίου μειώνει εκπομπές αντίστοιχες 900.000 οχημάτων

Η μετάβαση σε πράσινο αλουμίνιο μπορεί να μειώσει εκπομπές CO₂ όσο 900.000 οχήματα, ενώ το κόστος έως το 2040 εκτιμάται σε μόλις 25 ευρώ ανά αυτοκίνητο, ενισχύοντας την ευρωπαϊκή καθαρή τεχνολογία.