ΓΔ: 1454.98 1.38% Τζίρος: 124.03 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

«Ζεστή» η αγορά τις γιορτές με προβλέψεις για αύξηση 20% στις δαπάνες

Σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ, η κατά κεφαλή δαπάνη στην αγορά των Χριστουγέννων αναμένεται ότι θα είναι αυξημένη από 146 σε 174 ευρώ. Λίγοι καταναλωτές ψώνισαν χριστουγεννιάτικα δώρα στην Black Friday.

Η περίοδος λίγο πριν τα Χριστούγεννα παραμένει η πλέον δημοφιλής για τις εορταστικές αγορές των Ελλήνων καταναλωτών, παρά το δέλεαρ των προσφορών που προηγούνται στα πλαίσια των προωθητικών ενεργειών της Black Friday και Cyber Monday. Όπως προκύπτει από έρευνα του Συνδέσμου Επιχειρήσεων & Λιανικής Πωλήσεως Ελλάδος (ΣΕΛΠΕ), μόλις 1 στους 4 ερωτηθέντες ανέφεραν ότι θα έκαναν αγορές την φετινή περίοδο της Black Friday, με τη μέση δαπάνη να αγγίζει τα 257 ευρώ, ενώ οι σχετικές δαπάνες μέσα στις γιορτές αναμένεται να είναι αυξημένες κατά 20%.

Η έρευνα του ΣΕΛΠΕ υλοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών και έλαβε χώρα την περίοδο 3 έως 6 Νοεμβρίου 2023, μέσω πανελλήνιας έρευνας σε δείγμα 950 καταναλωτών, διερευνώντας τις προθέσεις τους. Βάσει αυτής, μόλις το 24% των ερωτηθέντων ανέφερε ότι προτίθετο να κάνει αγορές με αφορμή τις προσφορές της Black Friday, με το ποσοστό αυτό να αυξάνεται σε 36% στην ηλικιακή ομάδα 25-35 ετών. Αντίθετα, τα ποσοστά στις ηλικίες άνω των 45 ετών είναι κάτω του 20%. Όσον αφορά το ύψος της εκτιμώμενης δαπάνης για αγορές την ίδια περίοδο, αυτή μεσοσταθμικά εκτιμάται σε δύο 257 ευρώ κατά κεφαλήν, τοποθετώντας την συνολική εκτίμηση της δαπάνης την φετινή περίοδο σε ποσό άνω των 200 εκατ ευρώ.

Σε σχέση με τις απόψεις των καταναλωτών για την περίοδο του Black Friday, το 57% θεωρεί ότι πρόκειται για μία ακόμη περίοδο εκπτώσεων σαν όλες τις άλλες, ποσοστό αυξημένο σε σχέση με το 2022. Επιπλέον, μόλις το 15% των ερωτηθέντων σημειώνει ότι είναι απαραίτητο να υπάρχει αυτή η εκπτωτική περίοδος, άποψη για την οποία φαίνεται ότι ευθύνεται το γεγονός ότι οι καταναλωτές δεν βλέπουν ουσιαστικές διαφορές ανάμεσα στην συγκεκριμένη χρονική περίοδο εκπτώσεων και σε άλλες εκπτωτικές περιόδους του χρόνου. Επιπρόσθετα, το 68% των ερωτηθέντων θεωρεί ότι οι εκπτώσεις της συγκεκριμένης περιόδου είναι χαμηλότερες των προσδοκιών τους, και μόνο το 5% δηλώνει ότι η περίοδος έχει καλύτερες εκπτώσεις σε σχέση με άλλες εκπτωτικές περιόδους.

Αξίζει να σημειωθεί πάντως ότι από τις αγορές που έγιναν, ένα μικρό μόλις ποσοστό αφορά σε δώρα και ανάγκες των Χριστουγέννων. Συγκεκριμένα, από το 26% το οποίο πραγματοποίησε αγορές την περίοδο του φετινού Black Friday, το 4%, δηλαδή περίπου ένας στους έξι, άφησε το μεγαλύτερο μέρος των αγορών του για τα Χριστούγεννα.

Με αυτά τα δεδομένα, ο ΣΕΛΠΕ εκτιμά ότι η δαπάνη της περιόδου των Χριστουγέννων φέτος θα είναι αυξημένη. Συγκεκριμένα, μεσοσταθμικά το κοινό αναμένεται να ξοδέψει 174 ευρώ κατά κεφαλή, ποσό το οποίο είναι αυξημένο κατά 20% σε σχέση με το 2022 που ήταν 146 ευρώ. Η συντριπτική πλειοψηφία των αγορών αναμένεται να πραγματοποιηθεί έως μία βδομάδα πριν τα Χριστούγεννα, όπως αναφέρει ποσοστό 48% των ερωτηθέντων, ή την εβδομάδα των Χριστουγέννων, όπως δηλώνει το 43%. Εν κατακλείδι, είναι προφανές ότι ένα μεγάλο κομμάτι του κοινού περιμένει το δώρο των Χριστουγέννων για να μπορέσει να κάνει τις εορταστικές αγορές του.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Διψήφια αύξηση τζίρου στο εμπόριο το δ' τρίμηνο, έπιασε τα 11 δισ. ευρώ

Ρεαλιστική κρίνεται από τους εμπόρους η αύξηση του φετινού τζίρου τελευταίου τριμήνου κατά 1 δισ. με ώθηση από την περίοδο των εορτών. Συγκρατημένη αισιοδοξία εκφράζεται για την έναρξη της εκπτωτικής περιόδου τη Δευτέρα.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χριστούγεννα με ρεκόρ πληθωρισμού: Κόβουν τις δαπάνες οι καταναλωτές

Φέτος θα χαθεί περίπου το 20% του εορταστικού τζίρου στα εμπορικά καταστήματα. Σχεδόν οι μισοί καταναλωτές προγραμματίζουν να δαπανήσουν λιγότερο από 100 ευρώ, σύμφωνα με έρευνα του ΣΕΛΠΕ.
paixnidia
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Το τεστ ασφάλειας στα παιχνίδια της Temu και τα νέα μέτρα στην Ευρώπη

Ο έλεγχος της ανεξέλεγκτης κυκλοφορίας μη ασφαλών παιχνιδιών στην Ευρωπαϊκή Ένωση από πλατφόρμες ηλεκτρονικού εμπορίου τρίτων χωρών αποτελεί κοινό αίτημα της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Παιχνιδιών.
Ekptoseis, Sales, Discounts
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μείωση τζίρου για 7 στις 10 εμπορικές επιχειρήσεις της Αθήνας

Σχεδόν ένας στους δύο εμπόρους εκφράζει αισιοδοξία για την εξέλιξη των πωλήσεων το επόμενο εξάμηνο, ενώ προβληματισμό προκαλεί η εφαρμογή της ψηφιακής κάρτας εργασίας αλλά και διασύνδεση POS με την ΑΑΔΕ.