ΓΔ: 1693.61 1.33% Τζίρος: 231.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
Φωτο: Shutterstock

Πτώση πληθωρισμού στο 3,1% αλλά συνεχίζεται το ράλι για τιμές τροφίμων

«Πρωταθλητής» το ελαιόλαδο με την αύξηση της τιμής να ξεπερνά το 67%, ενώ για το σύνολο των ειδών διατροφής η άνοδος ήταν υψηλότερη του 8%. Νέα «βουτιά» στο -60% για το φυσικό αέριο.

Σε τροχιά αποκλιμάκωσης διατηρήθηκε ο πληθωρισμός τον Ιανουάριο, καθώς υποχώρησε στο 3,1% από 3,5% που ήταν τον Δεκέμβριο του 2023, με τις τιμές, όμως, βασικών αγαθών όπως τα τρόφιμα να διατηρούνται επίμονα ανοδικά, ενώ παράγοντας που συντηρεί την πτωτική εικόνα για τον γενικό δείκτη εξακολουθεί να είναι η υποχώρηση των τιμών της ενέργειας. 

Το ελαιόλαδο παραμένει ο πρωταθλητής της ανόδου με αύξηση 67,4%, ενώ το ακολουθούν τα φρούτα και τα λαχανικά με άνοδο 14% και το μεταλλικό νερό με τη δική του αύξηση να φθάνει στο 11,7%. Διψήφια η αύξηση και για φαρμακευτικά προϊόντα (+12,7%), αεροπορικά εισιτήρια (+11,5%) και ασφάλιστρα υγείας (+14%). 

Στον αντίποδα συνεχίστηκε η «βουτιά» για την τιμή του φυσικού αερίου που έφθασε στο -60,2%, ενώ κατά 3,2% υποχώρησαν καύσιμα και λιπαντικά και κατά 2,5% οι τηλεπικοινωνιακές υπηρεσίες. 

 

Η πορεία σε ετήσια βάση

Όπως αναφέρει η ΕΛΣΤΑΤ Η αύξηση του Γενικού ΔΤΚ κατά 3,1% τον μήνα Ιανουάριο 2024, σε σύγκριση με τον αντίστοιχο Δείκτη του Ιανουαρίου 2023, προήλθε κυρίως από τις μεταβολές στις ακόλουθες ομάδες αγαθών και υπηρεσιών:

Από τις αυξήσεις των δεικτών κατά:

  • 8,3% στην ομάδα Διατροφή και μη αλκοολούχα ποτά, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: ψωμί και δημητριακά, κρέατα (γενικά), ψάρια (γενικά), γαλακτοκομικά και αυγά, ελαιόλαδο, φρούτα (γενικά), λαχανικά (γενικά), ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, λοιπά τρόφιμα, καφέ-κακάο-τσάι, μεταλλικό νερό-αναψυκτικά -χυμούς φρούτων.
  • 2,6% στην ομάδα Αλκοολούχα ποτά και καπνός, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα αλκοολούχα ποτά (μη σερβιριζόμενα).
  • 3,5% στην ομάδα Ένδυση και υπόδηση, λόγω αύξησης των τιμών στα είδη ένδυσης και υπόδησης.
  • 1,9% στην ομάδα Διαρκή αγαθά-Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα είδη άμεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
  • 5,7% στην ομάδα Υγεία, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: φαρμακευτικά προϊόντα, ιατρικές-οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες, νοσοκομειακή περίθαλψη.
  • 0,2% στην ομάδα Μεταφορές, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: καινούργια αυτοκίνητα, μεταχειρισμένα αυτοκίνητα, ανταλλακτικά και αξεσουάρ αυτοκινήτου, συντήρηση και επισκευή εξοπλισμού προσωπικής μεταφοράς, εισιτήρια μεταφοράς επιβατών με αεροπλάνο. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα καύσιμα και λιπαντικά.
  • 2,6% στην ομάδα Αναψυχή-Πολιτιστικές δραστηριότητες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: διαρκή αγαθά αναψυχής, μικρά είδη αναψυχής-άνθη-κατοικίδια ζώα, κινηματογράφους-θέατρα, πακέτο διακοπών. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό-υπολογιστές-επισκευές.
  • 3,5% στην ομάδα Εκπαίδευση, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: δίδακτρα προσχολικής και πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης, δίδακτρα τριτοβάθμιας εκπαίδευσης.
  • 6,4% στην ομάδα Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών στα εστιατόρια-ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
  • 1,7% στην ομάδα Άλλα αγαθά και υπηρεσίες, λόγω αύξησης κυρίως των τιμών σε: κομμωτήρια και καταστήματα προσωπικής φροντίδας, ασφάλιστρα υγείας, ασφάλιστρα οχημάτων. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθμίστηκε από τη μείωση κυρίως των τιμών στα άλλα είδη ατομικής φροντίδας.

Από τη μείωση του δείκτη κατά:

  • 2,7% στην ομάδα Στέγαση, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών σε: ηλεκτρισμό, φυσικό αέριο. Μέρος της μείωσης αυτής αντισταθμίστηκε από την αύξηση κυρίως των τιμών σε: ενοίκια κατοικιών, επισκευή και συντήρηση κατοικίας, πετρέλαιο θέρμανσης, στερεά καύσιμα.
  • 2,2% στην ομάδα Επικοινωνίες, λόγω μείωσης κυρίως των τιμών στις τηλεφωνικές υπηρεσίες.
Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Inflation, Plithorismos
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι υπηρεσίες συνέχισαν να «τροφοδοτούν» τον πληθωρισμό τον Αύγουστο

Στο 3% ενισχύθηκε ο γενικός πληθωρισμός, με ράλι τιμών για ξενοδοχεία και εστίαση, ένδυση και υπόδηση καθώς και τη στέγαση. Σταθερός «νικητής» το ελαιόλαδο με άνοδο 49%, συνεχίζεται η αποκλιμάκωση του ρυθμού αύξησης τιμών στη διατροφή.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βαρύ κλίμα στις σχέσεις της κυβέρνησης και των ισχυρών στα τρόφιμα

Πηγές του κλάδου κάνουν λόγο για διαμόρφωση «κλίματος τρομοκρατίας» από το υπουργείο Ανάπτυξης, παρότι ο πληθωρισμός τροφίμων έγινε αρνητικός. Κόντρες και μεταξύ πολυεθνικών και ελληνικών εταιρειών.
Plithorismos, Inflation, Plythorismos, Times, Trofima
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Χαμηλότερος ο πληθωρισμός τροφίμων από την ΕΕ, μεγάλη εξαίρεση το λάδι

Την περίοδο Ιανουρίου 2021 - Μαΐου 2024 ο πληθωρισμός τροφίμων αυξήθηκε 29,4% στην Ελλάδα, έναντι 30,6% στην Ευρώπη. Στο ελαιόλαδο, ωστόσο, οι αυξήσεις τιμών ήταν μεγαλύτερες, σύμφωνα με ανάλυση του ΙΟΒΕ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τα ραντεβού Θεοδωρικάκου για την ακρίβεια και ο νέος στόχος της κυβέρνησης

Ποιοι ήταν οι πρώτοι παράγοντες της αγοράς που συνάντησε ο νέος υπουργός Ανάπτυξης και ποιο μήνυμα μετέφερε. Στόχος πλέον δεν είναι είναι να συγκρατηθεί ο πληθωρισμός τροφίμων, αλλά να γίνει αρνητικός.