ΓΔ: 0 0.00% Τζίρος: 0.00 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 09:29:37 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Τι αλλάζει στη Γραμμή 3 του μετρό για να μειωθεί η ταλαιπωρία

Με την αναδιάταξη και επέκταση των ωρών αιχμής και την προσθήκη ενός συρμού, επιχειρεί η ΣΤΑΣΥ την αποσυμφόρηση της Γραμμής 3. Η μόνιμη λύση με την προσθήκη 7 συρμών δεν αναμένεται πριν τις αρχές του 2028.

Ανάσα στη Γραμμή 3 του μετρό της Αθήνας επιχειρεί να δώσει η ΣΤΑΣΥ με μίνι ανασχεδιασμό των δρομολογίων. Η μπλε γραμμή του δικτύου της πρωτεύουσας, η οποία ενώνει το «Ελευθέριος Βενιζέλος» με το λιμάνι του Πειραιά, δέχεται και τη μεγαλύτερη πίεση. Οι επιδόσεις του αεροδρομίου έχουν ανεβάσει ρυθμούς, με τις προβλέψεις για φέτος να ξεπερνούν τους 30 εκατ. επιβάτες, αλλά τα δρομολόγια είναι κολλημένα στα 36 λεπτά, με αποτέλεσμα οι συρμοί να είναι ασφυκτικά γεμάτοι ως το Μοναστηράκι.

Το σημείο καμπής για τη Γραμμή 3 ήταν η παράδοση σε δύο δόσεις των έξι νεότερων σταθμών της επέκτασης προς Πειραιά, που προσέθεσε 7,2 χλμ. στο δίκτυο, αλλά με τον αριθμό των συρμών να μένει απαράλλακτος. Έτσι, τα δρομολόγια του αεροδρομίου, που εκτελούνται με επτά διρευματικούς συρμούς, μειώθηκαν κατά πέντε. Διανύοντας πια τα συνολικά 46,5 χλμ. της γραμμής, οι συρμοί που εκτελούν τα αεροδρομιακά δρομολόγια, είναι πια πολύ καταπονημένοι, φτάνοντας τα 3 εκατ. χλμ. έκαστος.

Με 24 συρμούς συνολικά στη Γραμμή 3, οι χρονοαποστάσεις τις ώρες αιχμής διαμορφώνονται σήμερα στα 4 λεπτά τις καθημερινές και στα 7 λεπτά το Σαββατοκύριακο. Μετά από περισσότερα από 20 χρόνια, που παρά τις μεγάλες αλλαγές στο δίκτυο του μετρό, δεν έχει γίνει εκ βάθρων αναδιοργάνωση των δρομολογίων, αλλά οι όποιες αλλαγές έχουν πατήσει στον αρχικό σχεδιασμό, η ΣΤΑΣΥ προχωρά σε μετατόπιση των ζωνών επιβατικής αιχμής.

Παράλληλα, με αλλαγές στο σύστημα διαχείρισης για την καλύτερη εκτέλεση των δρομολογίων, η εταιρεία στοχεύει να «κλειδώσει» ότι τα δρομολόγια του αεροδρομίου θα έχουν συγκεκριμένες ώρες άφιξης και αναχώρησης, χωρίς να επηρεάζονται από πιθανές καθυστερήσεις στην υπόλοιπη γραμμή ή χαμένα δρομολόγια.

Μετατοπίζονται οι ώρες αιχμής

Στον σχεδιασμό δοκιμάζεται ήδη η λειτουργία της Γραμμής 3 για περισσότερες ώρες με πρόγραμμα αιχμής μετά τις 5 το απόγευμα και ως τις 7 τις καθημερινές. Για τα Σαββατοκύριακα, που από τις επικυρώσεις εισιτηρίων φαίνεται πια ότι υπάρχει αυξημένη κίνηση, η ζώνη αιχμής αναμένεται να μετατοπιστεί από το διάστημα 09.00 – 17.00 στο 12.00 – 20.00, καθώς η μεγαλύτερη κίνηση εντοπίζεται στο τελευταίο τρίωρο οπότε και παρατηρούνται φαινόμενα συνωστισμού.

Για να γίνει αυτή η αναδιάταξη, εκτιμάται πως θα χρειαστεί ένας επιπλέον συρμός για τα δρομολόγια αιχμής, που βρισκόταν έως τώρα σε συντήρηση. Στόχος είναι ο νέος προγραμματισμός που είναι υπό δοκιμή από την Κυριακή, να τεθεί σε εφαρμογή στα μέσα Ιουνίου.  

Η οριστική λύση όμως στο πρόβλημα, που θα ρίξει τη συχνότητα των δρομολογίων στο αεροδρόμιο από τα 36 στα 20 λεπτά, είναι μόνο η προμήθεια νέων συρμών. Η πολυσυζητημένη νέα προμήθεια συνολικά 15 συρμών, εκ των οποίων 7 για το αεροδρόμιο, μπαίνει πια σε τροχιά ωρίμανσης από την Ελληνικό Μετρό. Τον περασμένο Οκτώβριο, η προμήθεια των 7 διρευματικών συρμών, που μπορούν να κινούνται τόσο στο υπόγειο δίκτυο του μετρό όσο και στο υπέργειο κομμάτι Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο που ανήκει στον ΟΣΕ, εντάχθηκε προς χρηματοδότηση στο τρέχον ΕΣΠΑ.

Το κόστος των επτά συρμών φτάνει τα 187,24 εκατ. ευρώ. Βάσει της εξέλιξης των διαδικασιών ωρίμανσης, δεν αναμένεται να μπουν στο δίκτυο πριν τις αρχές του 2028, καθώς για την παραλαβή τους θα χρειαστούν τουλάχιστον 24 μήνες. Κι αυτό εφόσον ο διαγωνισμός προκηρυχθεί και έχει ανάδοχο ως τα τέλη του 2025. Μέχρι σήμερα, η ΣΤΑΣΥ, προκειμένου να ενισχύσει τον ενεργό της στόλο, έχει προχωρήσει στην αποκατάσταση άνω των 20 παλαιών συρμών εκ των οποίων οι 15 για τις Γραμμές 2 και 3 του μετρό.

Στον πάγο τα εναλλακτικά σενάρια

Επί του παρόντος, πάντως, φαίνεται πως μένουν εκτός σχεδιασμού εναλλακτικές λύσεις για το αεροδρόμιο, που έπεσαν στο τραπέζι το προηγούμενο διάστημα. Η βασική πρόταση ήταν να «σπάσει» η διαδρομή Δημοτικό Θέατρο – Αεροδρόμιο, που διαρκεί 59 λεπτά, με ενδιάμεσο σταθμό μετεπιβίβασης το Μοναστηράκι ή το Αιγάλεω.

Η παλαιότερη αποτυχία ανάλογου εγχειρήματος στον σταθμό Δουκίσσης Πλακεντίας, όπου οι επιβάτες από ή προς αεροδρόμιο έπρεπε να ανεβοκατεβαίνουν με αποσκευές στα χέρια για να αλλάξουν αποβάθρα, έχει δημιουργήσει κακό προηγούμενο. Μία ακόμη σκέψη ήταν η καθιέρωση ενός συρμού - «μπαλαντέρ» για τη διαδρομή «Δουκίσσης Πλακεντίας – Αεροδρόμιο», ώστε να αυξηθεί η συχνότητα σε αυτό το τμήμα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Η αγορά λεωφορείων του...αιώνα: Επτακόσια ηλεκτρικά και έως 100 υδρογόνου

Ως τα μέσα Ιουνίου αρχίζει διαβούλευση για τη νέα προμήθεια λεωφορείων για Αθήνα και Θεσσαλονίκη, με 50 - 100 λεωφορεία υδρογόνου να ακολουθούν. Τα πρώτα δύο υδρογονοκίνητα οχήματα με τη συμβολή της Motor Oil.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί βγαίνουν με... δόσεις τα ηλεκτρικά λεωφορεία σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη

Σταδιακά εντάσσονται τα ηλεκτρικά λεωφορεία στα καθημερινά δρομολόγια Αθήνας και Θεσσαλονίκης, καθώς δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμα η εγκατάσταση των μόνιμων υποδομών φόρτισης, ενώ η ειδική εκπαίδευση των οδηγών συνεχίζεται.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ζητούνται χρηματοδοτήσεις για το σχέδιο επέκτασης του μετρό Θεσσαλονίκης

Βασική προϋπόθεση η χρηματοδότηση για να γίνει πραγματικότητα ως το 2040 το δίκτυο μετρό της Θεσσαλονίκης με 48 χλμ. γραμμής και 44 σταθμούς. Αστερίσκος τα αρχαιολογικά για το «κλείδωμα» της θέσης ορισμένων σταθμών.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Βγαίνουν στους δρόμους μέσα στον Μάιο 140 ηλεκτρικά λεωφορεία

Επενδύσεις που θα ξεπεράσουν το 1 δισ. για την ανανέωση του στόλου με συνολικά 1.500 νέα λεωφορεία ως το 2027. Παγιώνεται η συμμετοχή των ιδιωτών στις αστικές συγκοινωνίες της Αθήνας. Πρόβλημα παραμένει η έλλειψη οδηγών.