ΓΔ: 1381.07 1.14% Τζίρος: 93.81 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:02 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

«Μουδιασμένοι» οι καταναλωτές στη φετινή Σαρακοστή

Η ανησυχία για τις εξελίξεις με την επιδημία του κοροναϊού δεν ευνοεί την αυξημένη κατανάλωση σαρακοστιανών, την οποία περίμενε μέχρι πρόσφατα η αγορά.

Κούλουμα σε ρυθμούς κοροναϊού εφέτος, με την ανησυχία για την έξαρση του φαινομένου στη χώρα να δημιουργεί «πονοκέφαλο» σε εμπόρους και βιομηχανία σαρακοστιανών, σε ό,τι αφορά τουλάχιστον την κινητικότητα που θα καταγραφεί την Καθαρά Δευτέρα.

Φέτος, η ελπίδα και οι εκτιμήσεις αρκετών επαγγελματιών ήταν ότι το σαρακοστιανό τραπέζι θα ήταν πιο πλούσιο, ενώ αισιόδοξα ήταν τα μηνύματα και για το κανάλι της εστίασης που ευελπιστούσε ότι θα υπήρχε αυξημένη επισκεψιμότητα σε παραδοσιακά μεζεδοπωλεία και εν γένει καταστήματα που προσφέρουν σαρακοστιανά μενού.

Ωστόσο, οι εξελίξεις των τελευταίων ημερών με τα κρούσματα του κοροναϊού και η έκδηλη ανησυχία των πολιτών που αποτυπώθηκε και με ακραία φαινόμενα που καταγράφηκαν σε ορισμένα σούπερ μάρκετ «πάγωσαν» την αισιοδοξία της αγοράς.

Αρχής γενομένης με τις πωλήσεις στα σούπερ μάρκετ, η προηγούμενη βδομάδα χαρακτηρίστηκε από αυξημένη κίνηση η οποία όμως δεν αφορούσε αμιγώς στα εποχικά σαρακοστιανά εδέσματα, αλλά σε προϊόντα με υψηλή διατηρησιμότητα και σε είδη όπως απολυμαντικά, σαπούνια και χλωρίνες.

Για την βιομηχανία τροφίμων που δραστηριοποιείται κυρίως σε προϊόντα που έχουν υψηλή κατανάλωση κατά την Σαρακοστή τα τελευταία γεγονότα κάθε άλλο παρά ενθαρρυντικά είναι. Και μάλιστα σε μια αγορά, η οποία τα τελευταία χρόνια «επενδύει» σημαντικά στις προσφορές προκειμένου να κρατήσει του όγκους της και τους τζίρους της.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα αποτελεί ο χαλβάς (περίπου το 70% των ετήσιων πωλήσεών γίνονται τη σαρακοστή, όπου η έντονη προώθηση αυξάνει μεν τον τζίρο, αλλά ρίχνει τη μέση τιμή ανά μονάδα όγκου, πράγμα που ισχύει και στην περίπτωση του ταχινιού). Υψηλής εποχικότητας είναι και οι ομάδες των κατεψυγμένων ψαριών και των οστρακοειδών, ενώ πρωταγωνιστικός είναι ο ρόλος των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας στις ομάδες προϊόντων των έτοιμων γευμάτων (49%), του ταχινιού και των οστρακοειδών.

Στο κομμάτι της εστίασης, η κίνηση δεν αναμένεται να είναι η προσδοκώμενη, καθώς αρκετοί πολίτες είναι επιφυλακτικοί στις μετακινήσεις τους και θα προτιμήσουν να γιορτάσουν σπίτι. Σημαντικό ρόλο θα παίξει και ο καιρός που θα επικρατήσει σήμερα, Καθαρά Δευτέρα..

Σε κάθε περίπτωση το αθηναϊκό έθιμο που θέλει το Τριώδιο να «κλείνει» στη Βαρβάκειο Αγορά, όπου τα καταστήματα ανοίγουν το βράδυ της Κυριακής και κλείνουν το μεσημέρι της Καθαράς Δευτέρας, θα διατηρηθεί και εφέτος. Το Σάββατο υπήρξε μεν αυξημένη κίνηση σε σχέση με άλλα Σάββατα, πιο περιορισμένη ωστόσο από τα προσδοκώμενα. Σίγουρα μέχρι το μεσημέρι της Κ. Δευτέρας, όταν και οι τιμές θα υποχωρήσουν, εκτιμάται ότι θα υπάρξει μεγαλύτερη προσέλευση των καταναλωτών.

Να σημειωθεί ότι οι λαϊκές αγορές θα λειτουργήσουν κανονικά σήμερα, καθώς βέβαια και οι φούρνοι, ενώ κλειστά θα είναι τα σούπερ μάρκετ.

Πώς εξελίσσονται οι τιμές

Σε ο,τι αφορά στις τιμές, στη Βαρβάκειο αγορά, για τα φρέσκα καλαμάρια, για τις γαρίδες και τα χταπόδια διαμορφώθηκαν στα 9 ευρώ/κιλό, ενώ στις σουπιές στα 7,8 ευρώ/κιλό.

Στα κατεψυγμένα, οι χαμηλότερες τιμές διαμορφώνονται για τα καλαμαράκια στα 6,67 ευρώ/κιλό, θράψαλα 5,09 ευρώ/κιλό και η γαρίδα jumbo αργεντινής στα 9,49 ευρώ/κιλό.

Στην παραδοσιακή λαγάνα η τιμή διαμορφώνεται από 1,80 ευρώ, κυρίως στην επαρχία, ενώ στην πρωτεύουσα φτάνει και τα 2,90 ευρώ. Η τιμή του χαλβά ξεκινάει από 6,5 ευρώ το κιλό , ενώ οι χειροποίητοι από 8,5 ευρώ έως και 12,5 ευρώ.

Στα σούπερ μάρκετ η γενική αίσθηση είναι ότι το σαρακοστιανό καλάθι διαμορφώνεται στα ίδια επίπεδα ή σε ελαφρώς χαμηλότερα επίπεδα σε πέρυσι.

Υπενθυμίζεται ότι πέρυσι το μέσο κόστος του καλαθιού υπολογίζεται ότι ανήλθε σε 60,40 ευρώ, με την χαμηλότερη αξία να διαμορφώνεται στα 31,49 ευρώ και την υψηλότερη 107,40 ευρώ. Σημαντικός παράγοντας για την «τσιμπημένη» δαπάνη είναι οι τιμές των οπωροκηπευτικών, που πέρυσι είχαν καταγράψει σημαντικές αυξήσεις, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών που έπληξαν τη παραγωγή σε πολλά αγροτικά προϊόντα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Εμπόριο, ψώνια, μαγαζια, καταναλωτες
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υποχώρησε κατά 3,4% τον Ιούλιο ο όγκος πωλήσεων στο λιανεμπόριο

Παρά την πτώση του όγκου πωλήσεων, ο τζίρος σημείωσε αύξηση 3,1% σε ετήσια βάση και 5,2% από τον Ιούνιο. Τα πολυκαταστήματα και τα μαγαζιά επίπλων, ηλεκτρικών ειδών και οικιακού εξοπλισμού οι κερδισμένοι.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 0,9% σημείωσαν οι πωλήσεις του λιανικού εμπορίου τον Νοέμβριο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ την μεγαλύτερη άνοδο τζίρου σημείωσαν τα βιβλία και χαρτικά είδη που ενισχύθηκε κατά 22% ενώ στα ηλεκτρικά είδη η αύξηση ήταν στο 7%. Αύξηση 0,7% του εποχικά διορθωμένου γενικού δείκτη.