ΓΔ: 1693.61 1.33% Τζίρος: 231.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 DATA
Φωτο: Shutterstock

Έρχονται 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία στην Αθήνα μέσω Ταμείου Ανάκαμψης

Τρέχει να προλάβει τη λήξη του RRF το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών για να βγάλει 125 καινούργια «πράσινα» λεωφορεία, στους δρόμους της Αθήνας. Τα πρώτα τρία λεωφορεία υδρογόνου μέσα στη χρονιά.

Έγινε το πρώτο βήμα για τη «σπαστή» προμήθεια 525 καινούργιων «πράσινων» οχημάτων για τον στόλο των αστικών συγκοινωνιών της Αθήνας ως το 2027. Εχθές, ξεκίνησε ο διαγωνισμός για την απόκτηση 125 νέων ηλεκτρικών λεωφορείων, που μόλις πρόσφατα βρήκαν τον δρόμο για το Ταμείο Ανάκαμψης.

Έχοντας τρέξει πολύ γρήγορα τους τελευταίους δύο μήνες, ώστε να μην χαθεί πολύτιμος χρόνος, αφού το σχέδιο «Ελλάδα 2.0» φτάνει στον τερματισμό, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών κατάφερε να κλειδώσει τη χρηματοδότηση, ύψους 88,35 εκατ. ευρώ, και να βγάλει στον αέρα τη διακήρυξη. Αυτή αφορά σε ανοιχτό διαγωνισμό για την προμήθεια 125 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων, μήκους 12 μέτρων, και 63 φορτιστών βραδείας φόρτισης.

Ο δεύτερος μεγάλος κύκλος αγοράς νέων λεωφορείων και τρόλεϊ εστιάζει στην ηλεκτροκίνηση, ενώ περιλαμβάνει και τα πρώτα 50 λεωφορεία υδρογόνου, που ήδη αναζητούν χρηματοδότηση περίπου 40 εκατ. ευρώ από το Modernization Fund. Η προηγούμενη προμήθεια, που ξεκίνησε με ενιαίο διαγωνισμό πέντε τμημάτων στα τέλη του 2021, έβγαλε 140 ηλεκτροκίνητα λεωφορεία στους δρόμους μόλις τον περασμένο Ιούνιο, με τα υπόλοιπα 300 συμπιεσμένου φυσικού αερίου να αναμένονται σταδιακά ως τα τέλη Ιουλίου.

Όταν βγουν και τα τελευταία στους δρόμους, η ανανέωση του στόλου της ΟΣΥ θα είναι στο 80%, αφού παράλληλα βγαίνουν εκτός λειτουργίας οχήματα που ολοκληρώνουν τον κύκλο ζωής τους. Εξάλλου, μέχρι σήμερα η μέση ηλικία για τα οχήματα στις αστικές συγκοινωνίες ανέρχεται σε 19 έτη.

Πάντως, σε συνέργεια με το δεκαετές leasing 300 καινούργιων λεωφορείων, εκ των οποίων 100 ηλεκτρικά και 200 πετρελαίου και τη σύμβαση παραχώρησης σε κοινοπραξία έξι ΚΤΕΛ και δύο τουριστικών γραφείων, το φθινόπωρο τα μεγαλύτερα σε ηλικία οχήματα θα είναι 10ετίας, αυτά του προηγούμενου leasing.

Το αντικείμενο της προμήθειας

Με στόχο η ανανέωση του στόλου το 2027 να έχει φτάσει στο 100%, με συνολικά 1.600 ενεργά οχήματα, όταν σήμερα η ενεργός δύναμη είναι μετά βίας 1.200, τα 125 απλά ηλεκτρικά λεωφορεία εκτιμάται πως θα ενισχύσουν τα δρομολόγια εντός του 2026. Το κριτήριο για την επιλογή αναδόχου θα είναι η πλέον συμφέρουσα οικονομική προσφορά βάσει της βέλτιστης σχέσης ποιότητας-τιμής.

Στο αντικείμενο της προμήθειας συμπεριλαμβάνονται 63 φορτιστές βραδείας φόρτισης, με δυνατότητα ταυτόχρονης φόρτισης δύο λεωφορείων. Ακόμη, ο ανάδοχος θα καταρτίσει την έκθεση εγκατάστασης των φορτιστών βραδείας φόρτισης στα αμαξοστάσια της Αττικής.

Όπως έχει πει αρκετές φορές δημοσίως, ο διευθύνων σύμβουλος της ΟΣΥ, Στέφανος Αγιάσογλου, τα πρώτα 140 ηλεκτρικά οχήματα ξεπέρασαν τις προσδοκίες όλων ως προς την εμβέλεια, με δυναμικότητα ως τα 220 χλμ. Όσο για τη διάρκεια της φόρτισης, αντί για τις 4 ώρες που λέει ο κατασκευαστής, στις 3 ώρες έχει ολοκληρωθεί, προσφέροντας μεγαλύτερη ευελιξία στη διαχείριση του στόλου.

Επίσης, στην προμήθεια συμπεριλαμβάνονται όλα τα εγχειρίδια, τα τεχνικά έγγραφα και οι εικονογραφημένοι κατάλογοι εξαρτημάτων που είναι απαραίτητα για την εκπαίδευση οδηγών, τη λειτουργία, τη συντήρηση, τη γενική επισκευή, την ανίχνευση και αποκατάσταση βλαβών και την επισκευή οχημάτων και παρελκομένων. Ο ανάδοχος θα εκπαιδεύσει και το προσωπικό, ώστε να εξασφαλιστεί η απόλυτη εξοικείωση με το σχεδιασμό, τη λειτουργία και την ανίχνευση βλαβών των οχημάτων.

Ο χρόνος παράδοσης της προμήθειας συνολικά ορίζεται σε 270 ημερολογιακές ημέρες από την υπογραφή της σύμβασης. Η εγγύηση καλής λειτουργίας των οχημάτων είναι πέντε έτη, ενώ για τους φορτιστές και τους συσσωρευτές τους αυτή διαρκεί έξι έτη. Οι ενδιαφερόμενοι μπορούν να υποβάλλουν τις προσφορές τους ως τις 13 Μαρτίου 2025 (17.00’).

Τα επόμενα βήματα

Ως το 2027, θα προστεθούν βάσει σχεδιασμού στον στόλο της Αθήνας ακόμα 350 νέα οχήματα. Αυτά θα είναι ηλεκτροκίνητα λεωφορεία, όχι μόνο βραδείας αλλά και ταχείας φόρτισης, καθώς και σύγχρονα in motion charging τρόλεϊ με μπαταρία. Βάζοντας το νερό στο αυλάκι, πριν από περίπου δύο εβδομάδες, δημοσιεύθηκε πρόσκληση υποβολής προτάσεων ως 117 εκατ. ευρώ στο ΕΣΠΑ 2021-2027, που θα αφορούν φιλικά προς το περιβάλλον οχήματα, εγκατάσταση σταθμών φόρτισης, αναβάθμιση εγκαταστάσεων και ευφυή συστήματα μεταφορών.

Παράλληλα με τις κινήσεις για να λάβει χρηματοδότηση ως και 90% για 50 λεωφορεία υδρογόνου από το Modernization Fund, που θα φτάσει τα 40 εκατ. ευρώ, η ΟΣΥ εντός του 2025 θα κάνει την αρχή με τρία υδρογονοκίνητα οχήματα. Αυτά θα έρθουν μέσω του προγράμματος Trieres για τη δημιουργία Μικρής Κοιλάδας Υδρογόνου.

Στο πλαίσιο του έργου, η  Motor Oil θα φτιάξει πρατήριο υδρογόνου στους Αγίους Θεοδώρους, από όπου οι φιάλες υδρογόνου θα αποστέλλονται στο αμαξοστάσιο της ΟΣΥ, που θα δοκιμάσει τη λειτουργία των οχημάτων σε πραγματικές συνθήκες. Το υδρογόνο αναμένεται να δώσει ακόμα μεγαλύτερη ευελιξία στην ΟΣΥ, αφού για να φορτίσει ένα όχημα χρειάζεται 15 λεπτά κι έχει εμβέλεια 350-380 χιλιομέτρων, όταν η μπαταρία έχει 220-230 χιλιόμετρα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Amaxostasio OSY_Anthousa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τρέχουν για να μη χαθούν τα κονδύλια για 125 νέα ηλεκτρικά λεωφορεία

Στις 13 Μαρτίου παραμένει η προθεσμία για υποβολή προσφορών, καθώς πιέζουν ασφυκτικά οι προθεσμίες του Ταμείου Ανάκαμψης. Αρρυθμίες στο τελευταίο μίλι για την ανανέωση κατά 80% του στόλου των λεωφορείων.
oasa
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μπαλώματα με ιδιωτικά λεωφορεία στην Αττική και αναζήτηση 600 οδηγών

Νέα σύμβαση – γέφυρα με ΚΤΕΛ και ταξιδιωτικά πρακτορεία για να καλυφθεί για τρεις μήνες το κενό 30 οχημάτων. Χρόνο να το σκεφτούν ζήτησαν 70 υποψήφιοι οδηγοί, ενώ σχεδιάζονται 600 προσλήψεις ως τον Ιούνιο.