Λίφτινγκ σε 39 πεζογέφυρες του Ηλεκτρικού, με τις παλιότερες εξ αυτών να έχουν κατασκευαστεί ακόμα και πριν το 1960, συν στη μεταλλική πεζογέφυρα του μετρό «Χαλανδρίου» που περνάει πάνω από τη Δουκίσσης Πλακεντίας ετοιμάζουν οι Σταθερές Συγκοινωνίες (ΣΤΑΣΥ).
Έχοντας μπροστά μία διετία ανανέωσης, καθώς οι 14 υπό ανακαίνιση συρμοί ηλικίας 40 ετών έχουν ορίζοντα ολοκλήρωσης το τέλος του 2026, επιχειρείται να αλλάξει η εικόνα της πιο παλιάς γραμμής της πρωτεύουσας που ενώνει τον Πειραιά με την Κηφισιά.
Δεκαοκτώ χρόνια μετά την τελευταία γενική επισκευή που έγινε στη Γραμμή 1 του μετρό το 2007, όπως επισημαίνεται στο τεύχος προκήρυξης, κρίνεται αναγκαίο να ̟πραγματοποιηθεί η επιθεώρηση των πεζογεφυρών, ώστε να αξιολογηθεί η υφιστάμενη κατάσταση και να καταγραφούν οι φθορές και τα ελαττώματα κάθε δομικού μέλους. Ο ανάδοχος θα προτείνει και συγκεκριμένες λύσεις για τη συντήρηση και επισκευή τους.
Ο παλιός ΗΣΑΠ με μία γραμμή μήκους 25,7 χιλιομέτρων και 24 σταθμούς διαθέτει αρκετές πεζογέφυρες, συνολικού μήκους 421 μέτρων, που συνδέουν τις οικιστικές περιοχές από όπου διέρχεται το τρένο. Οι παλιότερες από αυτές κατασκευάστηκαν πριν το 1960, ενώ άλλες αργότερα όπως η πεζογέφυρα πλησίον του σταθμού «Νερατζιώτισσα» που είναι και η πιο πρόσφατη, αφού κατασκευάστηκε το 2004.
Στο πλαίσιο της σύμβασης, εκτιμώμενου προϋπολογισμού 184.636 ευρώ (με ΦΠΑ), ο ανάδοχος θα επιθεωρήσει και τη μεταλλική πεζογέφυρα που κατασκευάστηκε στον σταθμό «Χαλάνδρι» της μπλε γραμμής κι εκτείνεται άνωθεν της οδού Δουκίσσης Πλακεντίας. Μέχρι σήμερα, αυτή η πεζογέφυρα, μήκους 43,5 μέτρων, δεν έχει περάσει ποτέ τη βάσανο της επιθεώρησης, για αυτό και η ΣΤΑΣΥ σπεύδει να την «κολλήσει» στην παρούσα σύμβαση.
Ψηφιακή ταυτότητα για όλες τις πεζογέφυρες
Στο αντικείμενο της επιθεώρησης περιλαμβάνεται τόσο η γέφυρα με τα βάθρα και το κατάστρωμα, όσο και οι σκάλες ή τα ασανσέρ, αλλά και ο εξοπλισμός, όπως στηθαία, αρμοί, φωτισμός, ηλεκτρομηχανολογικά κλπ. Ο ανάδοχος θα κάνει επίγεια σάρωση με laser και 3D αποτύπωση, οπτικούς ελέγχους και μη καταστροφικές δοκιμές, ώστε να αναπτύξει ένα Μητρώο Πεζογεφυρών, την ευθύνη του οποίου θα έχει η ΣΤΑΣΥ.
Αυτό θα περιλαμβάνει την «ταυτότητα» κάθε πεζογέφυρας, με την ακριβή θέση της, τη χρονολογία μελέτης και κατασκευής, τις εγκεκριμένες μελέτες, τα στοιχεία γεωμετρίας και την ακτινογραφία των υλικών κατασκευής. Οι πεζογέφυρες της ΣΤΑΣΥ είναι κατασκευασμένες από οπλισμένο σκυρόδεμα ή χάλυβα ή είναι σύμμικτες ή λιθόδμητες.
Ακόμη, στο μητρώο θα καταγράφονται έλεγχοι, επιθεωρήσεις, συντηρήσεις και επισκευές. Δεδομένου ότι όλα αυτά τα στοιχεία επί του παρόντος δεν είναι συστηματοποιημένα, ο ανάδοχος θα επιδοθεί σε σαφάρι αναζήτησης, μεταξύ υπηρεσιών, μελετητικών γραφείων, τεχνικών εταιρειών ή και προμηθευτών.
Αφού αξιολογήσει τα ευρήματα των ελέγχων ο επιθεωρητής θα αποδώσει σε κάθε πεζογέφυρα μία βαθμολογία ανάλογα με τη σοβαρότητα των φθορών ή αλλοιώσεων που θα εντοπίσει και θα προτείνει τις ενδεδειγμένες ενέργειες. Αυτές μπορεί να είναι προληπτικές, διορθωτικές ή και επείγουσες παρεμβάσεις που θα άρουν την επικινδυνότητα. Ο χρόνος που θα έχει στη διάθεσή του ο επιθεωρητής θα είναι 12 μήνες. Η προθεσμία για την υποβολή προσφορών είναι η 24/03/2025.
Υπενθυμίζεται ότι δύο γέφυρες που περνούν πάνω από τις γραμμές του Ηλεκτρικού σε Κόνωνος και Αλιπέδου περιλαμβάνονται στο έργο για τις «έξυπνες» γέφυρες που έχει αναλάβει να υλοποιήσει το Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδος (ΤΕΕ). Ειδικότερα, για τις γέφυρες της περιφέρειας Αττικής ανάδοχος έχει ορισθεί η Globitel, που θα τοποθετήσει συστήματα real time παρακολούθησης μέσω Internet of Things, αισθητήρων και καταγραφικών σταθμών.