ΓΔ: 2043.27 -1.28% Τζίρος: 222.20 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:26:41
Σταύρος Καφούνης πορτρέτο
Ο Σταύρος Καφούνης, πρόεδρος του Εμπορικού Συλλόγου Αθηνών.

Καφούνης: Αρνητικός απολογισμός για τις φετινές θερινές εκπτώσεις

Ο Σταύρος Καφούνης σημειώνει ότι οι θερινές εκπτώσεις 2025 ολοκληρώθηκαν με απώλειες για την πλειονότητα των επιχειρήσεων και ζητά στοχευμένα μέτρα στήριξης του λιανεμπορίου.

Σε ιδιαίτερα δύσκολη θέση βρέθηκε το ελληνικό λιανεμπόριο κατά τη φετινή περίοδο των θερινών εκπτώσεων, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της πανελλαδικής Έρευνας του Ινστιτούτου της ΕΣΕΕ.

 Τα στοιχεία καταδεικνύουν ένα διαρκές πτωτικό μοτίβο στην αγορά από την αρχή του 2025, ενώ ανησυχία επικρατεί στους κόλπους των μικρομεσαίων επιχειρήσεων αναφορικά με τις προοπτικές του επόμενου διαστήματος.

Σχετικά με τα ευρήματα, ο πρόεδρος της ΕΣΕΕ κ. Σταύρος Καφούνης τόνισε: «Τα φετινά αποτελέσματα των θερινών εκπτώσεων ολοκληρώνουν ένα αρνητικό σερί που ξεκίνησε από τις αρχές του έτους.

 Έξι στις δέκα επιχειρήσεις κατέγραψαν πτώση πωλήσεων, γεγονός που αποτυπώνει την αδυναμία της αγοράς να ανακάμψει. Τα βασικά ορόσημα της χρονιάς χάθηκαν, και ο κλάδος καλείται να προσαρμοστεί υπό συνθήκες περιορισμένης ρευστότητας και έντονης αβεβαιότητας. 

Η Πολιτεία πρέπει να προχωρήσει σε άμεσες και στοχευμένες παρεμβάσεις που θα στηρίξουν ουσιαστικά τις μικρομεσαίες εταιρείες και θα κρατήσουν ζωντανή την απασχόληση. Παράλληλα, είναι απαραίτητη η επαναξιολόγηση του θεσμού των εκπτώσεων, ώστε αυτός να λειτουργεί επωφελώς και για τις επιχειρήσεις και για τους καταναλωτές».

Η έρευνα αποκαλύπτει ότι έξι στις δέκα επιχειρήσεις λιανικής (ποσοστό 59%) είδαν τις πωλήσεις τους να υποχωρούν σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα. Το θετικό πρόσημο αφορά μόλις μία στις δέκα επιχειρήσεις, κυρίως τις πολύ μεγάλες, γεγονός που εντείνει τον προβληματισμό για το άμεσο μέλλον του κλάδου.

Τα επίπεδα ικανοποίησης παραμένουν χαμηλά, με σχεδόν τις μισές (47%) εταιρείες να δηλώνουν «λίγο έως καθόλου ικανοποιημένες» από τις επιδόσεις τους κατά τη θερινή περίοδο.

Παρά το περιοριστικό θεσμικό πλαίσιο, τέσσερις στους δέκα επιχειρηματίες (37%) εξακολουθούν να διατηρούν προσφορές και χαμηλές τιμές και μετά το πέρας των επίσημων εκπτώσεων, προσπαθώντας να προσελκύσουν τους καταναλωτές.

Σημαντικό επίσης είναι το γεγονός ότι έξι στις δέκα επιχειρήσεις προσέφεραν εκπτώσεις άνω του 30%, με το εύρος 31%–40% να συγκεντρώνει τη μεγαλύτερη προτίμηση, υποδηλώνοντας μια προσπάθεια περαιτέρω υποκίνησης της ζήτησης μέσω πιο επιθετικής τιμολογιακής πολιτικής.

Το πρώτο δεκαπενθήμερο του Αυγούστου ξεχώρισε ως η περίοδος με την υψηλότερη αγοραστική κίνηση για σχεδόν τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις (38%), γεγονός που συνδέεται με τη χορήγηση του επιδόματος αδείας και τη χρονική συγκυρία που ευνοεί τις αγορές.

Σε όσες επιχειρήσεις είδαν τις πωλήσεις τους να μειώνονται (70%), η κάμψη κινήθηκε έως και 20%, ενώ για δύο στις τρεις με θετικό πρόσημο, η αύξηση δεν ξεπέρασε το 10% σε σύγκριση με το 2024.

Αξίζει να σημειωθεί πως η πλειονότητα (66%) διατήρησε σταθερά τα ποσοστά εκπτώσεων σε σχέση με πέρυσι, ενώ το 47% των καταστημάτων παρείχε εκπτώσεις σε όλο το εύρος των προϊόντων τους.

Η εικόνα της επισκεψιμότητας είναι εξίσου ανησυχητική, με τις μισές εταιρείες να καταγράφουν μείωση εισερχόμενης πελατείας σε σύγκριση με το προηγούμενο έτος και μόλις το 21% να δηλώνει υψηλό επίπεδο ικανοποίησης ως προς την επισκεψιμότητα των καταστημάτων.

Παρότι οι εξ αποστάσεως πωλήσεις κερδίζουν έδαφος, το 45% των επιχειρηματιών αναφέρουν ότι τα φυσικά καταστήματα τα πήγαν καλύτερα από το ηλεκτρονικό εμπόριο, καταδεικνύοντας την ανάγκη για πολιτικές που θα ενισχύσουν την περαιτέρω ψηφιακή ενδυνάμωση του λιανεμπορίου.

Οι επιχειρηματίες δηλώνουν ότι οι βασικές δυσκολίες που αντιμετωπίζουν είναι η ακρίβεια, το αυξημένο λειτουργικό κόστος, το μειωμένο διαθέσιμο εισόδημα των καταναλωτών και οι αυξήσεις στις τιμές των προμηθευτών. Ιδιαίτερα ανησυχητική είναι η αύξηση του λειτουργικού κόστους, με το 74% των εταιρειών να αναφέρει επιβάρυνση άνω του 10% από τις αρχές του 2025.

Παρά τα μέτρα στήριξης που έχουν ανακοινωθεί, το 67% των επιχειρηματιών παραδέχεται ότι τα μέτρα αυτά έχουν αφήσει περιθώρια μόνο για «καθόλου έως λίγη» ανακούφιση απέναντι σε αυξήσεις τιμών και ενεργειακού κόστους, αναδεικνύοντας την ανάγκη περαιτέρω ενίσχυσης των μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε τηλεφωνικά, χρησιμοποιώντας δομημένο ερωτηματολόγιο, σε δείγμα 359 επιχειρήσεων που αντιστοιχούν σε περίπου 600 σημεία πώλησης πανελλαδικά.

 Συμμετείχαν επιχειρήσεις που έλαβαν μέρος και στις χειμερινές εκπτώσεις, με δραστηριότητα στους τομείς οικιακού εξοπλισμού, ειδών ψυχαγωγίας και επιμόρφωσης, καθώς και της ένδυσης και υπόδησης. Το δείγμα επιλέχθηκε βάσει στρωματοποιημένης δειγματοληψίας, αναλόγως δραστηριότητας και περιοχής λειτουργίας.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σταύρος Καφούνης πορτρέτο
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Συνάντηση ΕΣΕΕ - ΑΑΔΕ: Στο επίκεντρο τελωνεία, ψηφιακά εργαλεία και τουρισμός

Ο Σταύρος Καφούνης και ο Γιώργος Πιτσιλής τόνισαν την ανάγκη για ψηφιοποίηση, απλοποίηση τελωνειακών διαδικασιών και θεσμική κατοχύρωση της εμπορικής τουριστικής επιχείρησης.
Ο Κορκίδης στο βήμα
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κορκίδης: Οι Έλληνες «επένδυσαν» σε διακοπές αντί για θερινές αγορές

Μετατόπιση και ανακατανομή της τρίμηνης θερινής κατανάλωσης των περίπου 7 δισ. ευρώ από το εμπόριο στις υπηρεσίες διαπιστώνει ο πρόεδρος του Εμπορικού και Βιομηχανικού Επιμελητηρίου Βασίλης Κορκίδης.