ΓΔ: 2038.7 0.15% Τζίρος: 90.60 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 13:50:39
ναυτιλία
Φώτο: Ναυτιλία, Credits: Shutterstock

Πυρηνική ενέργεια: η νέα πρόταση για την απανθρακοποίηση της ναυτιλίας

Η Core Power προτείνει πυρηνική πρόωση και πλωτές μονάδες ενέργειας ως λύση για μηδενικές εκπομπές, με την Ελλάδα σε ρόλο πρωταγωνιστή στη ναυτιλία.

Οι γεωπολιτικές προκλήσεις, το συνεχώς αυξανόμενο ενεργειακό κόστος και οι δεσμεύσεις για μείωση εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα οδηγούν τη ναυτιλία σε αναζήτηση νέων, καινοτόμων λύσεων.

Ο κλάδος εξαρτάται ακόμη κατά 93% από συμβατικά καύσιμα, τα οποία σε πολλές περιπτώσεις αποτελούν το 60% των συνολικών λειτουργικών εξόδων ενός πλοίου.

Παράλληλα, η στρατηγική του ΙΜΟ για μηδενικό ανθρακικό αποτύπωμα έως το 2050, η ένταξη της ναυτιλίας στο ευρωπαϊκό σύστημα εμπορίας ρύπων (EU ETS) και οι πρωτοβουλίες όπως το Fuel EU Maritime καθιστούν πλέον τις εκπομπές σημαντικό κόστος για τους πλοιοκτήτες.

Η συζήτηση γύρω από το μέλλον της ναυτιλίας και τις προοπτικές της απανθρακοποίησης βρέθηκε στο επίκεντρο του συνεδρίου ARGO: New Nuclear for Greek Maritime, που διοργάνωσε η εταιρεία Core Power.

«Η ναυτιλία είναι υπεύθυνη για περίπου το 3% των παγκόσμιων εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου, ενώ μεταφέρει το 80% του παγκόσμιου εμπορίου», τόνισε χαρακτηριστικά ο Thomas Davies, Director of Analytics της Core Power.

Κατά την άποψή του, η μετάβαση προς νέες ενεργειακές τεχνολογίες δεν είναι απλώς περιβαλλοντική ανάγκη, αλλά και στρατηγική επιλογή για τη διατήρηση της ανταγωνιστικότητας του κλάδου.

Οι περιορισμοί των εναλλακτικών καυσίμων

Σύμφωνα με τον ίδιο, οι υφιστάμενες τεχνολογίες «καθαρής ενέργειας» δεν επαρκούν για να καλύψουν τις αυξανόμενες ανάγκες της ναυτιλίας. Παρά τις προσπάθειες, τα σημερινά εναλλακτικά καύσιμα ( LNG, μεθανόλη, αμμωνία ) εμφανίζουν σοβαρούς περιορισμούς. Η παραγωγή «πράσινων» καυσίμων εξαρτάται από τεράστιες ποσότητες ανανεώσιμης ενέργειας, γεγονός που εκτινάσσει το κόστος σε επίπεδα πολύ υψηλότερα από τα συμβατικά καύσιμα.

Για παράδειγμα, η «πράσινη» μεθανόλη και η «πράσινη» αμμωνία απαιτούν τεράστιες ποσότητες ΑΠΕ, γεγονός που εκτοξεύει το κόστος σε 900–1.500 δολάρια/τόνο, επίπεδα πολύ υψηλότερα από τα συμβατικά καύσιμα. Επιπλέον, η χαμηλότερη ενεργειακή τους πυκνότητα τα καθιστά ακόμη λιγότερο αποδοτικά.

Ο Davies εξήγησε ότι «τα καύσιμα αυτά μπορεί να βρουν εφαρμογή σε συγκεκριμένα δρομολόγια ή περιφερειακές αγορές, αλλά δεν μπορούν να αποτελέσουν τη λύση για το παγκόσμιο deep-sea shipping, το οποίο ευθύνεται για το μεγαλύτερο μέρος των εκπομπών».

Η πυρηνική ενέργεια ως λύση

Η λύση που προτείνει η Core Power βασίζεται στη χρήση πλωτών πυρηνικών μονάδων (Floating Nuclear Power Plants - FNPPs), αλλά και στην ανάπτυξη πυρηνοκίνητων πλοίων. «Η πυρηνική ενέργεια», υπογράμμισε ο Davies, «μπορεί να προσφέρει μηδενικές εκπομπές, σταθερό κόστος και ενεργειακή ανεξαρτησία».

Η πυρηνική πρόωση προσφέρει, σύμφωνα με τον Davies, μοναδικά πλεονεκτήματα, όπως , μηδενικές εκπομπές στο σημείο χρήσης, ενεργειακή ανεξαρτησία χωρίς ανάγκη για υποδομές ανεφοδιασμού, σταθερό κόστος καυσίμου για δεκαετίες, προστατεύοντας πλοιοκτήτες από την αστάθεια των αγορών, αλλά και αυξημένη επιχειρησιακή ανθεκτικότητα, με δυνατότητα ακόμη και παροχής ενέργειας σε λιμάνια ή παράκτιες υποδομές μέσω πλωτών πυρηνικών μονάδων (FNPPs).

Όπως ανέφερε, μάλιστα, δεν πρόκειται για μία θεωρητική προσέγγιση, αφού ήδη στόλοι έχουν χρησιμοποιήσει πυρηνικά συστήματα επί δεκαετίες με ασφάλεια και αξιοπιστία.

Η Ελλάδα στο προσκήνιο

Ο Thomas Davies έδωσε ιδιαίτερη έμφαση στη θέση της Ελλάδας στον παγκόσμιο ναυτιλιακό χάρτη. Με έναν από τους μεγαλύτερους εμπορικούς στόλους διεθνώς, οι Έλληνες πλοιοκτήτες έχουν, όπως τόνισε, τη δυνατότητα να διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στη μετάβαση προς την πυρηνική ναυτιλία.

«Η ελληνική ναυτιλία δεν είναι απλώς ένας κρίκος στην αλυσίδα. Είναι το κέντρο βάρους. Αν η Ελλάδα επιλέξει να κινηθεί πρώτη, μπορεί να καθορίσει τον ρυθμό για ολόκληρο τον κλάδο», είπε χαρακτηριστικά.

Όπως υπογράμμισε ο Davies, η χώρα μπορεί όχι μόνο να υιοθετήσει την πυρηνική πρόωση, αλλά και να εξελιχθεί σε κόμβο παραγωγής και εξαγωγής καθαρής ενέργειας μέσω των FNPPs, προσφέροντας λύσεις για νησιά που σήμερα εξαρτώνται από ακριβό και ρυπογόνο ντίζελ.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Πυρηνική ενέργεια
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Γιατί η Ελλάδα χρειάζεται την πυρηνική ενέργεια δίπλα στις ΑΠΕ

Η πυρηνική ενέργεια είναι η μόνη ρεαλιστική λύση για την απανθρακοποίηση, και φτηνή ενέργεια για τη βιομηχανία, data centers κ.α., σημειώνει η Athlos Energy. .Στα 2 δισ. ετησίως τα δυνητικά έσοδα στην Ελλάδα από μία επένδυση ενός γιγαβάτ.
διοξείδιο άνθρακα- αλυσίδα CCS
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αλυσίδα CCS: Τρέχουν οι προθεσμίες, απειλούνται τα κονδύλια για τις επενδύσεις

Μεγάλες καθυστερήσεις στην έγκριση περιβαλλοντικών όρων για την επένδυση του project αλυσίδας δέσμευσης και αποθήκευσης διοξειδίου του άνθρακα ενώ το χρονοδιάγραμμα του Ταμείου Ανάκαμψης πιέζει ασφυκτικά.
Αμπντέλ Φατάχ αλ-Σίσι
ΔΙΕΘΝΗ

Αίγυπτος και Rosatom υπέγραψαν συμφωνία για τον σταθμό Ελ-Ντάμπαα

Η Αίγυπτος υπέγραψε συμφωνία με τη Rosatom για πυρηνικό καύσιμο και τεχνική συνεργασία στον σταθμό Ελ-Ντάμπαα, κατά την τελετή τοποθέτησης του δοχείου πίεσης του πρώτου αντιδραστήρα παρουσία Σίσι και Πούτιν.
Δεξαμενόπλοιο στη θάλασσα
ΔΙΕΘΝΗ

Συρία: Σαουδαραβικό τάνκερ με 90.000 τόνους πετρελαίου έφτασε σε λιμάνι

Σαουδαραβικό δεξαμενόπλοιο με 90.000 τόνους αργού πετρελαίου κατέφθασε στο λιμάνι Μπανίγιας της Συρίας ως μέρος σαουδαραβικής επιχορήγησης για την κάλυψη τοπικών αναγκών, σύμφωνα με το συριακό κρατικό πρακτορείο.
Σύγκρουση Ρωσίας Ουκρανίας
ΔΙΕΘΝΗ

Ρωσική επίθεση σε τουρκικό δεξαμενόπλοιο LPG κοντά στην Οδησσό

Ρωσικό πλήγμα έπληξε τουρκικό δεξαμενόπλοιο LPG με 4.000 τόνους υγραερίου στο Ισμαήλ Οδησσού, σύμφωνα με τουρκικά ΜΜΕ. Οι 16 ναυτικοί είναι ασφαλείς. Πυρκαγιά ξέσπασε στο πλοίο, με πυροσβεστικές δυνάμεις να επιχειρούν κατάσβεση.