ΓΔ: 1451.34 1.13% Τζίρος: 80.32 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 15:43:33 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Οι τάσεις και οι προκλήσεις του λιανεμπορίου μετά την πανδημία

H πανδημία έβγαλε στην επιφάνεια τη δημιουργικότητα των retail οργανισμών με την πρόκληση πλέον να είναι για την ενσωμάτωση των νέων συνθηκών στα φυσικά καταστήματα.

Το κλείσιμο των φυσικών καταστημάτων ώθησε τις επιχειρήσεις λιανικής στην Ελλάδα να πραγματοποιήσουν «άλμα πενταετίας μέσα σε δύο μήνες». Σημεία κλειδιά για το μέλλον του λιανεμπορίου στη μετά κορονοϊού εποχή αναμένεται να είναι οι στρατηγικές συνεργασίες, ο ψηφιακός μετασχηματισμός front και back office λειτουργιών, η παροχή εξατομικευμένων προτάσεων και εμπειριών στον πελάτη, αλλά και η κοινωνική υπευθυνότητα.

Αυτό είναι το βασικό αυτό συμπέρασμα προέκυψε από το 8ο webcast που διοργάνωσε πρόσφατα η KPMG.

Σύμφωνα με τον καθηγητή στο Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και διευθυντή του ELTRUN Γιώργου Δουκίδη, «εξαπλασιάστηκε η τάση σε αξία αγορών: είναι χαρακτηριστικό ότι ελληνική εταιρεία λιανικής κατόρθωσε να κάνει το 80% των πωλήσεών της αποκλειστικά από το ψηφιακό κανάλι, ενώ άλλη εταιρεία κατόρθωσε να εξυπηρετήσει 40.000 κλήσεις σε μια ημέρα, για εξυπηρέτηση και τηλεφωνικές παραγγελίες».

Η ψηφιοποίηση κατέστη εμφανής και στο κομμάτι της λιανικής τραπεζικής, όπου, σύμφωνα με τον Δαμιανό Χαραλαμπίδη, Group Chief Digital Officer & Head of Retail Products της Alpha Bank, «οι τράπεζες πρέπει να προσανατολιστούν στο "digital-first", σε ό,τι αφορά το marketing και τις πωλήσεις, αλλά και στον μετασχηματισμό των κεντρικών υπηρεσιών.

Στην δυναμική του ηλεκτρονικού εμπορίου στην Ελλάδα αναφέρθηκε ο Λευτέρης Κιοσές, γενικός διευθυντής ΙΕΛΚΑ. Όπως είπε, «στο ηλεκτρονικό super market, όντως, αυξήθηκαν κατά χιλιάδες οι πελάτες-ακόμα όμως και με τα σημερινά δεδομένα, αποτελούν μόλις το 10% του συνολικού πληθυσμού». Στο ίδιο μήκος κύματος, ο Δ. Χαραλαμπίδης εξέφρασε την άποψη ότι η ψηφιακή τάση μπορεί να διατηρηθεί, αρκεί να μην επαφιέμεθα στο momentum και εφόσον υποστηρίξουν οι οργανισμοί τις ανάγκες των καταναλωτών ώστε να διατηρηθεί η «ψηφιοποίηση» της συμπεριφοράς τους.

Ο Rene Vader,Global Sector Head, Consumer & Retail στην KPMG International ανέφερε την ανάγκη για διάδοση και στην post COVID-19 εποχή των μοντέλων συνεργασίας που επέταξε η πανδημία, στο πρότυπο της σύμπραξης μεταξύ Marks & Spencer και Deliveroo στο last mile. Τις στρατηγικές συνεργασίες ανέδειξε και ο καθηγητής Γ. Δουκίδης, ως λύση στις προκλήσεις που δημιούργησε το «ψηφιακό άλμα» -επισημαίνοντας ωστόσο την πολυπλοκότητα του ελληνικού νομικού πλαισίου σε θέματα last mile. Αξίζει δε να αναφερθεί, ότι η τάση για νέες συνεργασίες και ανάπτυξη μοντέλων «πλατφόρμας» στο λιανεμπόριο επισημάνθηκε ως «καθοριστικής σημασίας» από το 42% των συμμετεχόντων στο webcast, στο πλαίσιο διεξαγωγής σχετικού ad hoc poll.

Η αβεβαιότητα του περιβάλλοντος ενισχύει την τάση για αποταμίευση και, ως εκ τούτου, συμπιέζει τα περιθώρια κέρδους στο λιανεμπόριο. Σε αυτό το πλαίσιο, οι επιχειρήσεις του κλάδου οφείλουν να σκεφτούν στρατηγικά για την καλύτερη διαχείριση του κόστους, σε συνάρτηση και με τις νέες ανάγκες της αγοράς. Ο R. Vader ξεκαθάρισε ότι, στο νέο αγοραστικό καθεστώς, δεν έχει νόημα για τις εταιρείες λιανεμπορίου να παρέχουν υπερπληθώρα επιλογών για κωδικούς βασικών αγαθών, και για αυτό η επένδυση σε customer analytics είναι μονόδρομος. Η χρήση τεχνολογιών ρομποτικής, για καλύτερο forecasting και βελτιστοποίηση των back-office λειτουργιών αναφέρθηκε και από τον καθηγητή Γ. Δουκίδη, ως κυρίαρχη τάση για το λιανεμπόριο του μέλλοντος.

Αναφερόμενος στην ανάγκη για «εξορθολογισμό» των επιλογών προς τον καταναλωτή, ο R. Vader προέβλεψε ότι οι επιχειρήσεις λιανικής θα υποχρεωθούν να κάνουν τη μετάβαση από το «push» στο «pull» μοντέλο για την προσέγγιση του καταναλωτή και αυτό προϋποθέτει τη χρήση analytics, για τη δημιουργία εξατομικευμένων προτάσεων και εμπειριών προς τον πελάτη. Σε αυτό το πλαίσιο, ο Πάρης Καραγιάννης , Senior Manager στην KPMG στην Ελλάδα , επεσήμανε ότι το disruption της πανδημίας μείωσε την αξιοπιστία των μοντέλων που βασίζονται σε ιστορικά δεδομένα, και, ως εκ τούτου, «οι επιχειρήσεις πρέπει να επενδύσουν στην ικανότητα σχεδιασμού ευέλικτων σεναρίων βάσει πιο πρόσφατων δεδομένων και μετασχηματισμό των μοντέλων πρόβλεψης, σε εξελιγμένες απεικονίσεις για διακυμάνσεις σε πιο μικρά χρονικά διαστήματα, καθώς και σε cloud αρχιτεκτονικές».

Από την πλευρά του, ο ειδικός σε θέματα Retail, Marketing, Communications & Brand, Charles Clark  υπογράμμισε τη σημασία του κοινωνικά υπεύθυνου λιανεμπορίου στο περιβάλλον που διαμορφώνεται και ανέδειξε τη σημασία των φυσικών καταστημάτων ως σημεία αναφοράς για τη δημιουργία σχέσεων με τις επιμέρους τοπικές κοινότητες. Επεσήμανε δε, ότι η πρόκληση για τους retailers αφορά πλέον στη ενσωμάτωση των αξιών του brand τους στον σχεδιασμό των καταστημάτων, αλλά και στην αλλαγή του μοντέλου λειτουργίας των φυσικών καταστημάτων, με σημείο αναφοράς πλέον την παροχή υπηρεσιών προς τον αγοραστή -και όχι την προμήθεια προϊόντων per se.

Ο Κωνσταντίνος Κώνσταντος, Manager στην KPMG στην Ελλάδα, τόνισε ότι η πανδημία έβγαλε στην επιφάνεια τη δημιουργικότητα των retail οργανισμών, ενώ, σε ό,τι αφορά την ψηφιοποίηση του εμπορίου και την κοινωνική υπευθυνότητα, τόνισε ότι ο ανθρώπινος παράγοντας θα συνεχίσει να είναι εξόχως σημαντικός στη retail στρατηγική του μέλλοντος.

Η κοινωνική υπευθυνότητα στο λιανεμπόριο συνάδει και με τη μέριμνα για τη δημόσια υγεία, αλλά και την ασφάλεια προσωπικού και πελατών, όπως ανέφερε ο R. Vader. Η τάση αυτή είναι ιδιαίτερα σημαντική για την Ελλάδα καθώς, σύμφωνα με τον Λ. Κιοσέ και τη σχετική έρευνα του ΙΕΛΚΑ «η υγιεινή και η ασφάλεια, καθώς και η ευκολία πρόσβασης στα καταστήματα αποτελούν πλέον πρωταρχικούς παράγοντες που επηρεάζουν τις επισκέψεις στα καταστήματα τροφίμων». Εκτιμάται δε ότι «περίπου το 40% των καταναλωτών θα συνεχίσει να κουβαλάει αντισηπτικά και να φοράει μάσκα, κατά την επίσκεψή του στα φυσικά καταστήματα, σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα». Σε αυτό το πλαίσιο, ο C. Clark προέβλεψε τη χρήση μέτρων, όπως είναι η επίσκεψη με ραντεβού (κράτηση) στα φυσικά καταστήματα (στα πρότυπα της εστίασης) αλλά και την αναθεώρηση χρήσης in-store εφαρμογών, όπως είναι αυτές που λειτουργούν με τεχνολογίες αφής.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

XRIMATA, MONEY, METRITA, EURO
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Υποχώρησε 8,9% ο όγκος πωλήσεων του λιανικού εμπορίου τον Ιανουάριο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, ο τζίρος των πωλήσεων υποχώρησε επίσης κατά 2,3% έναντι του αντίστοιχου περυσινού μήνα. Ποιες κατηγορίες σημείωσαν την μεγαλύτερη πτώση κύκλου εργασιών.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Με 3,3 δισ. τζίρο και άνοδο 10% ξεκίνησε το 2024 το ελληνικό λιανεμπόριο

Η πώληση άλλων μηχανοκίνητων οχημάτων και το εμπόριο ρολογιών και κοσμημάτων οδήγησαν στη διψήφια άνοδο του κύκλου εργασιών τον Ιανουάριο του 2024. Σε Αττική και Δυτική Ελλάδα σημειώθηκε η μεγαλύτερη αύξηση του τζίρου.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 0,7% στον όγκο των πωλήσεων στο λιανικό εμπόριο τον Δεκέμβριο

Ο γενικός δείκτης κύκλου εργασιών παρουσίασε αύξηση 7,3% τον Δεκέμβριο 2023 σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Δεκεμβρίου 2022, ενώ σε σύγκριση με τον αντίστοιχο δείκτη του Νοεμβρίου 2023 σημείωσε αύξηση 12,8%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 10% κατέγραψε ο τζίρος του λιανικού εμπορίου τον Νοέμβριο

Οι δραστηριότητες που παρουσίασαν τη μεγαλύτερη αύξηση στον κύκλο εργασιών τον Νοέμβριο 2023 σε σχέση με τον Νοέμβριο 2022 ήταν το λιανικό εμπόριο υποδημάτων και δερμάτινων ειδών σε ειδικευμένα καταστήματα, αύξηση 58,3%.