ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Χτύπησαν «κόκκινο» οι καταγγελίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο 

Μεγάλη έξαρση στις καταγγελίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο καταγράφει ο Συνήγορος του Καταναλωτή. Σχεδόν ένας στους τρεις (28%) καταγγέλλουν ότι πλήρωσαν χωρίς να παραλάβουν τα προϊόντα.

Αντιμέτωποι με περισσότερες δυσκολίες αλλά και εξαπατήσεις βρέθηκαν το 2019 αλλά και τους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020 οι καταναλωτές κατά κύριο λόγο στις δοσοληψίες τους με τον τομέα του ηλεκτρονικού εμπορίου, όπως αποτυπώνουν τα στοιχεία που δημοσιοποίησε στην Ετήσια Έκθεσή του για το περασμένο έτος, ο Συνήγορος του Καταναλωτή.

Οι αναφορές που υποβλήθηκαν το 2019 έφθασαν στις 11.343, εμφανίζοντας άνοδο 13,2% σε σύγκριση με το 2018, ενώ όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά από τα στατιστικά στοιχεία σε σχέση με τις μεθόδους πώλησης προϊόντων και υπηρεσιών, η σημαντικότερη αλλαγή που παρατηρήθηκε το 2019 ήταν η αύξηση σε σχέση με το 2018 των αναφορών που υποβάλλονται στην Αρχή και σχετίζονται με το ηλεκτρονικό εμπόριο, οι οποίες υπερβαίνουν, πλέον, το 12% του συνόλου. 

Μάλιστα στην έκθεσή της η ανεξάρτητη Αρχή υπογραμμίζει ότι η τάση αυτή ενισχύθηκε περαιτέρω στους πρώτους τέσσερις μήνες του 2020, ενώ εκτιμάται ότι θα παγιωθεί καθώς ο περιορισμός των φυσικών συναλλαγών λόγω της πανδημίας του COVID-19 διαμόρφωσε νέα καταναλωτικά πρότυπα και έστρεψε τους πολίτες ακόμα περισσότερο προς τις ηλεκτρονικές συναλλαγές για την κάλυψη των καταναλωτικών αναγκών τους.

Οι καταγγελίες για το ηλεκτρονικό εμπόριο αφορούν συστηματικές εξαπατήσεις ή ζημία των καταναλωτών, οι οποίοι στις περισσότερες περιπτώσεις (ποσοστό 28%) πλήρωσαν για προϊόντα που ποτέ δεν παρέλαβαν και φυσικά χωρίς να αποζημιωθούν ή ακόμη και να έχουν τη δυνατότητα οιασδήποτε μορφής επικοινωνία με τους προμηθευτές, ώστε να μπορούν να πληροφορηθούν την εξέλιξη των συναλλαγών τους.

 

Σημαντικό μερίδιο στις καταγγελίες καταλαμβάνουν και οι αναφορές  που σχετίζονται με δανειακές οφειλές του τραπεζικού τομέα, αλλά και οφειλές των καταναλωτών από χρήση τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών και από προμήθεια ηλεκτρικού ρεύματος και ύδατος, ενώ σε αρκετές περιπτώσεις τα παράπονα των καταναλωτών δεν είναι ενάντια στις ίδιες της εταιρείες από τις οποίες  έχουν αποκτήσει το προϊόν αλλά από στις ομίλους είσπραξης που χρησιμοποιούν. 

Αύξηση σημείωσαν, ακόμη, οι αναφορές με τη λήψη ανεπιθύμητων υπηρεσιών και, ιδίως, υπηρεσιών πολυμεσικής πληροφόρησης, ενώ «δημιουργήθηκε» και μία νέα κατηγορία αναφορών του εμπορικού τομέα της ενέργειας, που αφορά ζητήματα μη ορθής προσυμβατικής ενημέρωσης των καταναλωτών κατά τη διαδικασία αλλαγής .

Οι αναφορές για υπηρεσίες υγείας αυξήθηκαν, επίσης, κατά 21,2%, ενώ ενίσχυση της τάξης του 7,4% εμφάνισαν αυτές που αφορούν τις παραβιάσεις του Κώδικα Καταναλωτικής Δεοντολογίας.  

Η πορεία των διευθετήσεων 

Πάντα βάσει των στοιχείων του Συνηγόρου του Καταναλωτή ποσοστό 82,74% των αναφορών καταλήγουν σε φιλική διευθέτηση (71,12% υπέρ καταναλωτή, 11,62% υπέρ προμηθευτή). 

Ο κλάδος των ηλεκτρονικών επικοινωνιών και των ταχυδρομικών υπηρεσιών εμφανίζει το μεγαλύτερο ποσοστό επίλυσης, που υπερβαίνει το 95%, ενώ υψηλά ποσοστά (άνω του 75%) εμφανίζουν και οι κλάδοι των υπηρεσιών μεταφορών, των υπηρεσιών εκπαίδευσης και των  καταναλωτικών αγαθών. Θα πρέπει να επισημανθεί ο πολύ υψηλός βαθμός (περίπου 93%) ανταπόκρισης των προμηθευτών στη διαμεσολαβητική διαδικασία που εφαρμόζει η Αρχή.

Παραδίδοντας την Ετήσια Έκθεση στο Κοινοβούλιο, ο πρόεδρος του Συνηγόρου του Καταναλωτή, Λευτέρης Ζαγορίτης, υπογράμμισε μεταξύ άλλων ότι «Η τροφοδοτούμενη από την πολύ υψηλή αποτελεσματικότητα της Αρχής εμπιστοσύνη των καταναλωτών, (ποσοστό φιλικής επίλυσης διαφορών 82,74%, μέσος χρόνος επίλυσης 83 ημέρες) η οποία συμπορεύεται με τον εξαιρετικά υψηλό βαθμό (περίπου 93%) ανταπόκρισης των προμηθευτών στις εφαρμοζόμενες εξωδικαστικές διαδικασίες επίλυσης διαφορών, αποτελούν εχέγγυο όχι μόνο της καθολικής αποδοχής, που πλέον έχει παγιωθεί, αλλά, πρωτίστως, του αντικειμενικού, αμερόληπτου και ανεξάρτητου χαρακτήρα της. Η περυσινή χρονιά χαρακτηρίστηκε από μία σημαντική στροφή των καταναλωτών προς τις συναλλαγές ηλεκτρονικού εμπορίου, γεγονός σημαντικό για την τόνωση και την ανοδική πορεία ενός κλάδου που είναι ήδη ιδιαίτερα ανεπτυγμένος σε αρκετά κράτη-μέλη της Ευρωπαϊκής Ενωσης και διαθέτει μεγάλα περιθώρια περαιτέρω εξέλιξης και στη χώρα μας, με αξιόλογες, μάλιστα, δυνατότητες θετικής συμβολής στη συνολική οικονομική ανάπτυξη».

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση τζίρου ευελπιστούν οι έμποροι να φέρουν οι φετινές γιορτές

Οι καταναλωτές γίνονται κυνηγοί «έξυπνων» αγορών, καθώς το περιορισμένο διαθέσιμο εισόδημα και οι πληθωριστικές πιέσεις σε βασικά αγαθά έχουν περιορίσει σημαντικά τη χριστουγεννιάτικη δαπάνη τους.
businessdaily-Black-Friday
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι συμβουλές της ΕΚΠΟΙΖΩ στους καταναλωτές για την Black Friday

Όπως σημειώνει η Ένωση σε ανακοίνωσή της τα ποσοστά των εκπτώσεων και των προσφορών είναι μικρότερα των ποσοστών που κυμαίνονται σε άλλες χώρες, με συνέπεια να χάνεται εντελώς το πνεύμα της Black Friday.
Agores, Pliromi, Karta, Cards, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε ρυθμούς προσφορών ο Νοέμβριος με στόχο να «ζεσταθεί» η αγορά

Πολλές επιχειρήσεις έχουν ξεκινήσει εδώ και αρκετές ημέρες τη διαφήμιση της Black Friday η οποία εφέτος είναι την Παρασκευή 24 Νοεμβρίου, ένα μήνα πριν από τα Χριστούγεννα, αλλά και της Cyber Monday, την Δευτέρα 27 Νοεμβρίου.