ΓΔ: 1392.62 0.84% Τζίρος: 117.84 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φωτο: Shutterstock

Επώνυμα ρούχα από δεύτερο χέρι: Η νέα ισχυρή τάση στη μόδα

Η αγορά ειδών από δεύτερο χέρι (second hand) εκτινάχθηκε κατά 20% στη διάρκεια του lockdown, ενώ αναμένεται να πενταπλασιαστεί σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας.

Εάν η λέξη «κρίση» κρύβει μέσα της τις έννοιες του κινδύνου και της ευκαιρίας, σύμφωνα με το κινεζικό αλφάβητο, τότε ίσως η απάντηση στα δεινά που διέρχεται η βιομηχανία της μόδας, λόγω πανδημίας, είναι η αγορά ειδών από δεύτερο χέρι (resale market). Εάν, εξάλλου, έγινε κάτι σαφές στη διάρκεια των μηνών της καραντίνας, ήταν η στροφή σημαντικής μερίδας των καταναλωτών σε πιο συνειδητοποιημένες online αγορές, από περιβαλλοντικής και κοινωνικής σκοπιάς, αλλά και στην ανάγκη απαλλαγής από τόννους ελάχιστα φορεμένων ρούχων που όλοι κρύβουμε στις ντουλάπες μας. 

Σύμφωνα με τα στοιχεία της μεγαλύτερης παγκόσμιας resale πλατφόρμας, ThredUp, με έδρα το Σαν Φρανσίσκο, αλλά και της εταιρείας McKinsey, η αγορά ειδών από δεύτερο χέρι (second hand) εκτινάχθηκε κατά 20% στη διάρκεια του lockdown, ενώ παρουσιάζει τάσεις διατήρησης της δυναμικής, καθώς οι καταναλωτές υιοθετούν νέες πιο ηθικές συμπεριφορές, στις οποίες θα εμμείνουν και στην μετά covid-19 εποχή. Ως εκ τούτου, εκτιμάται ότι η παγκόσμια αγορά του resale θα αγγίξει σε αξία τα 64 δισ. δολάρια μέσα στην επόμενη πενταετία, από 24 δισ. που είναι σήμερα, υπερβαίνοντας σε ρυθμό ανάπτυξης τον κλάδο fast fashion μέχρι το 2029, κι απειλώντας ευθέως μάλιστα την αποδοτικότητα του επιχειρηματικού του μοντέλου. 

Ειδικότερα, η αγορά του resale αναμένεται να πενταπλασιαστεί σε χρονικό ορίζοντα πενταετίας, ενώ την ίδια στιγμή το παραδοσιακό λιανεμπόριο προβλέπεται να συρρικνωθεί. Χαρακτηριστικά, τέσσερις στους πέντε ερωτηθέντες σημειώνει ότι θα στραφεί σε αγορές από δεύτερο χέρι σε περιόδους οικονομικής στενότητας, δύο στους τρεις καταναλωτές που δεν έχουν ποτέ στο παρελθόν πωλήσει κάποιο ρούχο τους, σήμερα δηλώνουν διατεθειμένοι να το κάνουν, ενώ το 79% των ερωτηθέντων σημειώνει ότι θα περιορίσει τις αγορές ειδών ένδυσης μέσα στους επόμενους 12 μήνες. Επιπλέον, αυξήθηκε σε 72% από 57% προ πενταετίας το ποσοστό των καταναλωτών που δηλώνουν ότι έχουν στραφεί σε εταιρείες ρούχων που σέβονται το περιβάλλον, κι αυτό μεταφράζεται σε έναν στους τρεις Ευρωπαίους καταναλωτές.

Οι νέοι καταναλωτές κάνουν τη διαφορά

Η τάση τροφοδοτείται ιδιαιτέρως από τις γενιές των Millenials και Gen Z, για τις οποίες η βιωσιμότητα αποτελεί την υπ’ αριθμόν ένα προτεραιότητα και οι οποίες υποφέρουν ιδιαιτέρως από την οικονομική κρίση. Οι νέοι αυτοί καταναλωτές έχουν συμβάλει στην εκτίναξη της αγοράς του resale κατά 45% την τελευταία διετία. Η τάση έχει αποκτήσει τέτοια δυναμική που δεν θα μπορούσε να αφήσει απαθή τα μεγάλα brands της μόδας. Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά τις πρώτες δύο εβδομάδες του Απριλίου, η resale πλατφόρμα TheRealReal, -η οποία εισήχθη πέρσι στον χρηματιστηριακό δείκτη Nasdaq- κατέγραψε δεκαπλάσιο αριθμό αιτημάτων από γνωστές φίρμες της μόδας να συμπεριληφθούν στο Business to Business πρόγραμμά της, συγκριτικά με οποιαδήποτε άλλο διάστημα προ κορωνοϊού. Μάλιστα, το διάστημα από την 1η Μαρτίου έως και τις 14 Απριλίου, αύξησε τα προς διάθεση προϊόντα της κατά 30% συγκριτικά με πέρσι.

Τα στοιχεία αυτά αποτελούν απόδειξη της αυξανόμενης δημοφιλίας του resale κι υπογραμμίζουν εμφατικά την απελπιστική κατάσταση στην οποία περιήλθαν οι περισσότερες εταιρείες μόδας, εξαιτίας των κλειστών καταστημάτων αλλά και των αποκαλύψεων που αφορούν στο επιβαρυμένο περιβαλλοντικό αλλά και κοινωνικό τους αποτύπωμα, σε ό,τι αφορά την εφοδιαστική τους αλυσίδα. Μεταξύ των γνωστών οίκων που συνεργάζονται με την πλατφόρμα TheRealReal, είναι η Stella McCartney και ο οίκος Burberry, ενώ πολλοί περισσότεροι έχουν συνάψει μυστικές συμφωνίες. Να σημειωθεί ότι η αξία της πλατφόρμας αποτιμάται σήμερα σε 1,7 δισ. δολάρια. 

Αντίστοιχα, αύξηση κατά 20% είδε στις πωλήσεις της τον Απρίλιο και κατά 54% τον Μάιο, συγκριτικά με τον Φεβρουάριο, η πλατφόρμα Vestiaire Collective, με έδρα το Παρίσι. Έχοντας πρόσφατα εξασφαλίσει χρηματοδότηση ύψους 64 εκατ δολαρίων, η δημοφιλής πλατφόρμα στρέφεται τώρα στις αγορές της Ασίας, και ειδικότερα στην Ιαπωνία και τη Νότιο Κορέα. Κατ’ αναλογία, η πλατφόρμα Depop, με έδρα το Λονδίνο, είδε αύξηση κατά 163% σε εγγραφές νέων μελών την περίοδο της καραντίνας, και 300% ετήσια αύξηση στα είδη που διέθεσε στην αγορά, διαπιστώνοντας μάλιστα ότι λειτούργησε για πολλούς παγιδευμένους στις οικίες τους λόγω καραντίνας καταναλωτές, ως μία εναλλακτική πηγή εσόδων… 

Είναι πλέον αντιληπτό από -σχεδόν- όλους ότι η δευτερογενής αγορά του resale λειτουργεί σαν προθάλαμος που εισάγει μία νέα γενιά οικολογικά και οικονομικά συνειδητοποιημένων καταναλωτών στην αγορά των ειδών πολυτελείας. Ωστόσο, η πιο εύγλωττη ίσως ψήφος στις προοπτικές της second-hand αγοράς είναι το ενδιαφέρον του Αμερικανικού κολοσσού Walmart σε αυτήν, καθώς όπως ανακοινώθηκε πρόσφατα, σχεδιάζει να συνεργαστεί με την πλατφόρμα ThredUp, ώστε να παντρέψει με κάποιον τρόπο την μόδα με τις προσιτές τιμές για τις οποίες εξάλλου ο retailer είναι γνωστός. Σημειώνεται ότι μία στις δέκα Αμερικανίδες είναι μέλη της ThredUp, στοιχείο που αποκαλύπτει την επιτυχία του επιχειρηματικού μοντέλου της. Έαν η κυκλική οικονομία αποτελεί το μέλλον της μόδας, το μοντέλο των αγορών από δεύτερο χέρι συνιστά τον ιδανικό αγωγό μετάβασης σε μια καλύτερη εποχή για την βιομηχανία. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τι «βλέπουν» οι έμποροι για τις εκπτώσεις σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη

Συγκρατημένη αισιοδοξία για αύξηση του τζίρου στη διάρκεια της εκπτωτικής περιόδου από τους εμπόρους της Αθήνας. Απογοήτευση στη Θεσσαλονίκη για τη συμπίεση των καταναλωτικών δαπανών.
Agores, Pliromi, Sales, Ekptoseis
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στις εκπτώσεις προσβλέπουν οι έμποροι, επιφυλακτικοί οι καταναλωτές

Η αβεβαιότητα κυριαρχεί στην αγορά, ενώ έρευνα δείχνει ότι το 43% των Ελλήνων καταναλωτών θα δαπανήσουν λιγότερα φέτος για ένδυση και υπόδυση και το 23% αναζητά είδη με χαμηλότερη τιμή.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καθίζηση τον Ιανουάριο στο εμπόριο με διψήφια πτώση του τζίρου

Ο δείκτης πωλήσεων λιανικής χωρίς τα καύσιμα και τα τρόφιμα έκανε «βουτιά» 11,8%. «Έλλειψη ρευστότητας, άνοδος του κόστους ενέργειας και μεταφορών και ανατιμήσεις στα είδη πρώτης ανάγκης δημιουργούν εκρηκτικό μείγμα στην αγορά», τόνισε ο πρόεδρος του ΕΣΑ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κάτω από τον πήχη του '19 ρίχνει η Όμικρον τον τζίρο στις γιορτές

Η τρέχουσα εβδομάδα παραμένει κρίσιμη, ωστόσο οι προηγούμενες ημέρες απέτυχαν να ικανοποιήσουν τις προσδοκίες του εμπορικού κόσμου, ενώ το κλίμα επιβάρυνε η μεγάλη έξαρση των κρουσμάτων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καλύπτει το 2022 η αγορά καλλυντικών τις απώλειες από το 2020

Ο τζίρος στην εγχώρια αγορά καλλυντικών ενισχύεται κατά 8% φέτος συγκριτικά με πέρσι, ενώ για το 2022 οι πωλήσεις εκτιμάται ότι θα αυξηθούν περαιτέρω κατά 5,8%. Έμφαση των ελληνικών εταιρειών στις εξαγωγές.