ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Urbino, 12, Electric, Bus, ilektriko, leoforeio
Φωτο: Shutterstock

Η πανδημία έκοψε την φόρα των ηλεκτρικών λεωφορείων

Επιβραδύνονται οι επενδύσεις σε ηλεκτρικά λεωφορεία στην Ευρώπη, μετά τη μεγάλη μείωση εσόδων των συγκοινωνιακών οργανισμών. Τι σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Μπορεί να αυξάνεται ο αριθμός των ηλεκτρικών λεωφορείων που δοκιμάζονται στους δρόμους της Αθήνας, όμως οι επενδύσεις στα πράσινα λεωφορεία της Ευρώπης μειώνονται σημαντικά, καθώς πολλοί αποφεύγουν τη χρήση των ΜΜM λόγω πανδημίας.

Οι κατασκευαστές ηλεκτρικών λεωφορείων αντιμετωπίζουν μεγάλες προκλήσεις στην προσπάθεια τους να συνεχίσουν την παραγωγή τους, εισάγοντας νέες καινοτόμες τεχνολογίες, ενώ κατρακυλούν τα έσοδα των δημόσιων αρχών μεταφορών, όπως συμβαίνει για παράδειγμα και με τον ΟΑΣΑ.

Στην Ολλανδία, για παράδειγμα, οι αριθμοί επιβατών συρρικνώθηκαν στο ένα πέμπτο των επιπέδων του 2019 στην πρώτη καραντίνα, τονίζει σε έκθεση της η ING. Στο Ηνωμένο Βασίλειο, οι αριθμοί επιβατών λεωφορείων μειώθηκαν με παρόμοιο ρυθμό, ενώ στη Σουηδία, η οποία είχε σχετικά ήπιο lockdown, καθώς και στη Γερμανία, οι επιπτώσεις ήταν μεγαλύτερες, με πτώση της τάξεως του 40-50% στην επιβατική κίνηση. Κατά τη διάρκεια του καλοκαιριού υπήρξε ανάκαμψη, αλλά σημειώθηκε πάλι πτώση κατά τη διάρκεια του δεύτερου κύματος το φθινόπωρο.

Στοιχεία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δείχνουν ότι στην Αθήνα η μείωση στον αριθμό των επιβατών ήταν αντίστοιχα μεγάλη. Τον Απρίλιο, η επιβατική κίνηση μειώθηκε κατά 90%, αυξήθηκε το καλοκαίρι, αλλά πήρε πάλι την κατηφόρα στην τωρινή καραντίνα (περίπου -50%). Πρόκειται για μια νέα οικονομική πραγματικότητα του ΟΑΣΑ που δεν αναμένεται να αντιστραφεί για ακόμα 1-2 χρόνια.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο ΟΑΣΑ έδειξε έσοδα μόλις 1,8 εκατ. ευρώ τον Απρίλιο, την στιγμή που τα προβλεπόμενα έσοδα έφθαναν τα 17,6 εκατ. ευρώ. Με το ξεκίνημα της δεύτερης καραντίνας, οι επικυρώσεις εισιτηρίων σε λεωφορεία ανήλθαν σε 125.000 ημερησίως, ενώ μια εβδομάδα νωρίτερα ήταν 230.000.

Με τα έσοδα όλων των φορέων να έχουν υποστεί «μεγάλο χτύπημα», μειώνονται οι επενδύσεις σε νέα λεωφορεία σε όλη την Ευρώπη, τονίζει η ING. Τους πρώτους 9 μήνες του 2020, οι ταξινομήσεις καινούργιων λεωφορείων έχουν μειωθεί κατά περισσότερο από 25%, σε σύγκριση με πέρυσι, με την μικρότερη πτώση να σημειώνεται σε Γερμανία, Σουηδία και Γαλλία.

Η αύξηση του στόλου ηλεκτρικών λεωφορείων μπαταρίας της ΕΕ άρχισε να επιταχύνεται από το 2018 και υπερδιπλασιάστηκε σε 3.500 το 2019. Ωστόσο, η ανάπτυξη παρέμεινε περιορισμένη το 2020, όταν προστέθηκαν ακόμα 500 μονάδες, οδηγώντας τον συνολικό αριθμό σε 4.000.

«Αυτό δείχνει ότι το Covid-19 επηρεάζει ήδη τη μετάβαση και δεν υπάρχει αμφιβολία ότι αυτή η τάση θα συνεχιστεί το 2021», τονίζει η ίδια έκθεση. Πρόκειται για μια τάση που θα ισχύει ιδιαίτερα για χώρες όπου οι ιδιωτικές εταιρείες κατέχουν το μεγαλύτερο μέρος του στόλου, αλλά και στις υπόλοιπες, καθώς οι αποφάσεις για αγορές νέων πράσινων λεωφορείων αναμένεται να επανεξεταστούν, καταλήγει η έκθεση.

Στην Αθήνα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών υποστηρίζει ότι παραμένει ο στόχος για την αναβάθμιση των λεωφορείων με πράσινες λύσεις,  αν και ο ακριβής αριθμός των νέων ηλεκτρικών οχημάτων  που θα παραλάβει παραμένει άγνωστος.

Την Παρασκευή, το υπουργείο παρέλαβε το δεύτερο ηλεκτροκίνητο λεωφορείο, που θα πραγματοποιήσει δοκιμαστικά δρομολόγια στο κέντρο της πόλης. Πρόκειται για ένα 12μετρο Solaris Urbino 12 electric πολωνικής κατασκευής, το οποίο το 2017 είχε βραβευτεί ως «λεωφορείο της χρονιάς» και τα τελευταία χρόνια κυκλοφορεί σε διάφορες ευρωπαϊκές πόλεις (τα περισσότερα σε Πολωνία, Γερμανία και Ιταλία).

«Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών, μαζί με την Κυβέρνηση συνολικά, έχουν θέσει την ηλεκτροκίνηση στο επίκεντρο της πολιτικής τους. Για αυτό το λόγο έχουμε δώσει σοβαρά κίνητρα για την αγορά ηλεκτρικών οχημάτων ΙΧ και ταυτόχρονα, μεγάλο μέρος από τα 1.300 νέα λεωφορεία που θα πάρουμε με το μεγάλο διαγωνισμό σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, προβλέπεται να είναι ηλεκτροκίνητα», τονίζει σε ανακοίνωση του το υπουργείο.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μετρό: «Τρέχουν» για αποζημιώσεις για τη Γραμμή 4 πριν... ξεκινήσει το έργο

Χορό αιτημάτων για αποζημιώσεις έχει ανοίξει η κοινοπραξία ΑΒΑΞ - Ghella - Alstom, δίνοντας μία πρόγευση για το τι θα επακολουθήσει με το μεγαλύτερο έργο της δεκαετίας για την Αθήνα, συμβατικού προϋπολογισμού 1,51 δισ. ευρώ.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Όγδοη χειρότερη πόλη η Αθήνα σε ευκολία και κόστος μετακινήσεων

Χάνουν 85 ώρες τον χρόνο οι οδηγοί στην κίνηση, έναντι 41 ωρών στη Μαδρίτη. Πανάκριβη η βενζίνη, ανταγωνιστικό το κόστος των εισιτηρίων στα μέσα μαζικής μεταφοράς. Πώς επηρεάζονται εργαζόμενοι και επιχειρήσεις.
Karamanlis, Ypourgeio Ypodomon kai Metaforon
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κ. Καραμανλής: Διαγωνισμοί ανά γεωγραφική περιοχή για τα υπεραστικά

Ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, τόνισε ότι εντός του 2023, η Αθήνα και η Θεσσαλονίκη θα είναι οι μοναδικές πόλεις στην Ευρώπη, που θα έχουν τόσα πολλά ηλεκτρικά και CNG λεωφορεία, καθώς τρέχουν οι διαγωνιστικές διαδικασίες.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Οι επόμενες στάσεις μετρό - προαστιακού: Διαγωνισμοί για έργα 500 εκατ.

Προκηρύσσεται η γραμμή 2 του μετρό προς το Ίλιον ως το τέλος του έτους, στο Ταμείο Ανάκαμψης η γραμμή προαστιακού Άνω Λιόσια - Μέγαρα. Στο νέο ΕΣΠΑ μπαίνουν μελέτες για τις επεκτάσεις του μετρό.