ΓΔ: 888.26 0.63% Τζίρος: 66.20 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:20:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
tourismos, meteora
Φώτο: Shutterstock

Ανθεκτικός απέναντι στην πανδημία ο θρησκευτικός τουρισμός στην Ελλάδα

Ο θρησκευτικός τουρισμός πρέπει να συνδυαστεί με άλλα μοντέλα τουρισμού και σε συνδυασμό με ένα πλάνο μέτρων για τη διασφάλιση της υγείας, να δημιουργηθεί ένα νέο ενδεχομένως προϊόν.

Με δεδομένο ότι ο τουρισμός και η βιομηχανία των ταξιδιών είναι ένας από τους κλάδους που έχουν πληγεί βαρύτητα από την πανδημία, το ενδιαφέρον για την επόμενη μέρα στρέφεται σε μορφές τουρισμού που θα μπορούσαν να αποδειχθούν ανθεκτικές. Μια απ' αυτές είναι και ο θρησκευτικός και προσκυνηματικός τουρισμός, που όπως αναφέρουν όσοι ασχολούνται με τον συγκεκριμένο τομέα, θα μπορούσε να αξιοποιηθεί ακόμη περισσότερο στη χώρα μας.

Σύμφωνα με όσα είπε στο ΑΠΕ ο αναπληρωτής καθηγητής στο τμήμα Θεολογίας του ΑΠΘ Χρήστος Τσιρώνης, τα παραδείγματα της ιστορίας μέχρι σήμερα έχουν δείξει ότι η προσκυνηματική περιήγηση δεν σταματά παρά τις αντίξοες οικονομικές, κοινωνικές και πολιτικές συνθήκες που μπορεί να επικρατούν ανά περιόδους στους διάφορους προορισμούς.

«Υπάρχει έντονος συναισθηματικός δεσμός ανάμεσα στον επισκέπτη και τον χώρο», επισημαίνει». Προς επίρρωσιν αυτού, η ερευνητική ομάδα του κ. Τσιρώνη διαπίστωσε ότι οι άνθρωποι που ταξιδεύουν ως προσκυνητές σε έναν προορισμό θέλουν να συνεχίσουν να το κάνουν, όπως προέκυψε από πρόσφατη έρευνα του ΑΠΘ, η οποία έγινε εν καιρώ πανδημίας και αναμένεται να δημοσιευθεί σύντομα.

Στη βόρεια Ελλάδα, το Άγιον Όρος, που προσελκύει κάθε χρόνο χιλιάδες προσκυνητές, όπως και στην υπόλοιπη Ελλάδα τα Μετέωρα, η Τήνος, η Πάτμος αποτελούν -μεταξύ άλλων- κέντρα ορθόδοξης πίστης και λατρείας οικουμενικών διαστάσεων και ως εκ τούτου, σύμφωνα με τον κ. Τσιρώνη, η Ελλάδα είναι προνομιακός προορισμός θρησκευτικού τουρισμού.

Τα μέχρι σήμερα δεδομένα

Μέχρι σήμερα δεν υπάρχουν ακριβή στοιχεία για τις προσκυνηματικές περιηγήσεις, όπως και δεν τηρούνται συγκεκριμένα στατιστικά στοιχεία για την αναλυτική παρακολούθηση των λεγόμενων ειδικών-εναλλακτικών μορφών τουρισμού, στις οποίες περιλαμβάνεται και ο λεγόμενος «θρησκευτικός τουρισμός», όπως σημειώνει μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Χρήστος Πετρέας, εμπειρογνώμων Τουριστικής και Περιφερειακής Ανάπτυξης, μέλος της Διοικούσας Επιτροπής του Συνοδικού Γραφείου Προσκυνηματικών Περιηγήσεων της Εκκλησίας της Ελλάδος και ειδικός σύμβουλος του υπουργού Τουρισμού.

Όπως επισημαίνει ο κ. Πετρέας, σύμφωνα με μια έρευνα που έγινε πριν από μερικά χρόνια από ελληνικά τουριστικά γραφεία, υπό την αιγίδα του Συνοδικού Γραφείου σχετικά με τα ταξίδια και τις εκδρομές με θρησκευτικό ενδιαφέρον, προέκυψαν ορισμένα χρήσιμα συμπεράσματα: οι περιοχές για εκδρομές που επιλέγονται από τα Τουριστικά Γραφεία - άρα ζητούνται από τους επισκέπτες - σε ποσοστό μεγαλύτερο του 80% είναι η Αθήνα και Θεσσαλονίκη, που είναι συγχρόνως γνωστοί τουριστικοί προορισμοί, αλλά συνδυάζουν και θρησκευτικά μνημεία και ενδιαφέροντα. Άλλωστε και στις δύο πόλεις υπάρχουν σημαντικά προσκυνήματα, ενδεικτικά ο Άγιος Δημήτριος στη Θεσσαλονίκη και ο Άγιος Εφραίμ στη Νέα Μάκρη, Αττικής.

Από την άλλη, η ζήτηση για τα Μετέωρα, την Κέρκυρα, την Τήνο και τη Ρόδο ήταν γύρω στο 70%. Οι πρώτες τρεις περιοχές λόγω της θρησκευτικής σημαντικότητας, η τελευταία κυρίως λόγω γενικότερης τουριστικής αναγνωρισιμότητας. Τέλος, σε ποσοστό περίπου 60% ήταν η ζήτηση για γνωστά προσκυνήματα όπως η Ζάκυνθος και η Πάτμος αλλά και για τη Χαλκιδική, που συνδυάζει τον τουρισμό με θρησκευτικά μνημεία.

Αντιθέτως, περιοχές όπως τα νησιά του Βορείου Αιγαίου, με παράδειγμα τη Λέσβο με τον Άγιο Ραφαήλ, τη Βοιωτία με τον Όσιο Λουκά, στις Κυκλάδες την Πάρο με την Εκατονταπυλιανή, και άλλες, δεν επιλέγονται με την ίδια συχνότητα, ενώ δέχονται πολλούς προσκυνητές, γιατί ακόμη δεν έχουν προβληθεί ολοκληρωμένα στις τουριστικές αγορές

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αδ. Γεωργιάδης: Κερδίσαμε ένα χρόνο στο ΕΣΠΑ, ποια είναι τα άμεσα κέρδη

Ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων σημείωσε πως σειρά παίρνει το ΕΠΑΝΕΚ και θα μπορέσει η κυβέρνηση να πάρει άμεσα από το νέο ΕΣΠΑ τα 680 εκατ. ευρώ που έχει δώσει για την εστίαση και τον τουρισμό.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δυναμική τουριστική προβολή της Κρήτης σε διεθνείς πλατφόρμες

Η διαφημιστική καμπάνια αξιοποιεί προγράμματα για στοχευμένη και αποτελεσματική προβολή σε αγορές που αποτελούν προτεραιότητα για την Κρήτη. Θα υπάρξει προβολή και στο διεθνές Travel Channel.