ΓΔ: 1422.35 0.34% Τζίρος: 108.90 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:03 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Φώτο: Shutterstock

Προστέθηκαν 20,2 δισ. στο δημόσιο χρέος και ξεπέρασε τα 354 δισ. ευρώ

Σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ τα έσοδα της κυβέρνησης στο β' τρίμηνο του 2021 διαμορφώθηκαν σε 21,175 δισ. ευρώ έναντι των 18,065 δισ. ευρώ το αντίστοιχο του 2020.

Αυξήθηκε στα 354,010 δισ. ευρώ το δημόσιο χρέος στο β' τρίμηνο του 2021 σημειώνοντας άνοδο 6% ή κατά 20,2 δισ. σε σχέση με το αντίστοιχο τρίμηνο του 2020 που είχε διαμορφωθεί στα 333,842 δισ. ευρώ, όπως προκύπτει από τα στοιχεία που δημοσιοποίησε η ΕΛΣΤΑΤ, καθώς η κυβέρνηση αύξησε το έλλειμμα και τον δανεισμό από την αγορά για να χρηματοδοτήσει μέτρα στήριξης επιχειρήσεων και νοικοκυριών στην πανδημία.

Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ, από τους τριμηνιαίους μη χρηματοοικονομικούς λογαριασμούς Γενικής Κυβέρνησης προκύπτει ότι τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν σε 21,175 δισ. ευρώ από 18,065 δισ. ευρώ το β' τρίμηνο πέρυσι. Οι φόροι στο εισόδημα και την περιουσία ανήλθαν σε 4,712 δισ. ευρώ (22,3% των συνολικών εσόδων) από 4,537 δισ. ευρώ (25,1% των συνολικών εσόδων) πέρυσι. Οι κοινωνικές εισφορές ήταν 5,951 δισ. ευρώ (28,1% των συνολικών εσόδων) από 5,493 δισ. ευρώ (30,4% των συνολικών εσόδων).

Οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν σε 25,170 δισ. ευρώ (εκ των οποίων 23,939 δισ. ευρώ πρωτογενείς δαπάνες) έναντι 23,735 δισ. ευρώ (εκ των οποίων 22,478 δισ. ευρώ πρωτογενείς δαπάνες) το β' τρίμηνο του 2020. Οι αμοιβές εξηρτημένης εργασίας διαμορφώθηκαν σε 5,588 δισ. ευρώ (22,2% των συνολικών δαπανών) έναντι 5,571 δισ. ευρώ (23,5% των συνολικών δαπανών). Οι κοινωνικές παροχές ήταν 10,073 δισ. ευρώ (40% των συνολικών δαπανών) από 9,624 δισ. ευρώ (40,5% των συνολικών δαπανών). Ενώ, οι επιδοτήσεις ανήλθαν σε 2,345 δισ. ευρώ (9,3% των συνολικών δαπανών) έναντι 2,052 δισ. ευρώ (8,6% των συνολικών δαπανών) το β' τρίμηνο του 2020.

Υπενθυμίζουμε πως η ΕΛΣΤΑΤ είχε ανακοινώσει ότι το χρέος έφθασε στα 341,086 δισ. ευρώ, ενώ το έλλειμμα διαμορφώθηκε στα 16,674 δισ. ευρώ. Σύμφωνα, επίσης, με τις αναθεωρήσεις που έγιναν από την ΕΛΣΤΑΤ τα προηγούμενα έτη, το χρέος της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθε σε 179,5% του ΑΕΠ το 2017, σε 186,4% του ΑΕΠ το 2018 και σε 180,7% του ΑΕΠ το 2019. Ενώ υπήρξε πλεόνασμα (αντί ελλείμματος) ύψους 0,6% του ΑΕΠ το 2017, ύψους 0,9% του ΑΕΠ το 2018 και ύψους 1,1% του ΑΕΠ το 2019. Οι αναθεωρήσεις στο αποτέλεσμα των ετών 2017- 2020 οφείλονται κυρίως σε επικαιροποιημένα στοιχεία, σε μεθοδολογικές αλλαγές στην ταξινόμηση κάποιων ειδικών συναλλαγών και στην αναθεώρηση του ΑΕΠ. Η μεταβολή του χρέους ως ποσοστό του ΑΕΠ οφείλεται αποκλειστικά στην αναθεώρηση του ΑΕΠ.

Το ΑΕΠ ανήλθε πέρυσι σε 165,326 δισ. ευρώ από 183,250 δισ. ευρώ το 2019. Τα έσοδα της Γενικής Κυβέρνησης ανήλθαν πέρυσι σε 82,197 δισ. ευρώ (49,72% του ΑΕΠ) από 89,823 δισ. ευρώ (49,02% του ΑΕΠ) το 2019. Ενώ οι δαπάνες της Γενικής Κυβέρνησης διαμορφώθηκαν πέρυσι σε 98,871 δισ. ευρώ (59,8% του ΑΕΠ) από 87,758 δισ. ευρώ (47,89% του ΑΕΠ) το 2019, λόγω και των μέτρων στήριξης για την πανδημία.

Παράλληλα, το 2019 η υποστήριξη των χρηματοπιστωτικών ιδρυμάτων είχε θετική επίπτωση στο ισοζύγιο της Γενικής Κυβέρνησης. Αυτό οφείλεται στο ότι οι δεδουλευμένες αμοιβές που προκύπτουν από τις εγγυήσεις του διατραπεζικού δανεισμού και του συστήματος ομολογιακών δανείων, καθώς και τα έσοδα από τις προνομιούχες μετοχές των τραπεζών, ήταν υψηλότερα από τις δεδουλευμένες δαπάνες. Αντιθέτως, στα έτη 2017, 2018 και 2020 η δαπάνη της υποστήριξης ήταν μεγαλύτερη από τα σχετικά έσοδα.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ