bd-sprite
Φώτο: Shutterstock

Πέντε χρόνια αργότερα μετατίθεται η απαγόρευση συμβατικών Ι.Χ.

Κατατίθεται στη Βουλή με σημαντικές αλλαγές το νομοσχέδιο για το κλίμα. Από το 2030, μετατίθεται το 2035 η απαγόρευση πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων. Τι προβλέπεται για τους καυστήρες θέρμανσης.

Με σημαντικές αλλαγές –κυρίως στις προθεσμίες της πράσινης μετάβασης– έρχεται στη Βουλή την επόμενη βδομάδα ο πρώτος κλιματικός νόμος. Ανάμεσα στις αλλαγές είναι και οι προβλέψεις για τα συμβατικά αυτοκίνητα αλλά και για τα συστήματα θέρμανσης των κατοικιών.

Ειδικότερα, σύμφωνα με πηγές του υπουργείου Περιβάλλοντος και Ενέργειας, η τελική εκδοχή του κλιματικού νόμου έχει ήδη αποσταλεί στη Γενική Γραμματεία του υπουργικού συμβουλίου και είναι θέμα ημερών η κατάθεσή του στην Βουλή, κάτι που αναμένεται να συμβεί μέσα στην επόμενη εβδομάδα.

Στις αλλαγές που αναμένονται σε σχέση με τα όσα είχαν ανακοινωθεί κατά την παρουσίαση του νόμου τον περασμένο Νοέμβριο, οι περισσότερες αφορούν στα αυτοκίνητα. Ήδη από την ανακοίνωση των αρχικών προβλέψεων υπήρχαν έντονες αντιδράσεις από την αυτοκινητοβιομηχανία που αφορούσαν στην απαγόρευση πώλησης νέων ΙΧ με κινητήρες εσωτερικής καύσης από το 2030, την ώρα που ο στόχος που έχει τεθεί από την Ευρωπαϊκή Ένωση είναι για το 2035.

Στο πλαίσιο αυτό, στον κλιματικό νόμο θα υπάρχει αναφορά για εναρμόνιση με τους στόχους της ΕΕ καθώς θα μπορούσε να τεθεί, σύμφωνα με πηγές που γνωρίζουν το θέμα και ζήτημα νομιμότητας με την ρητή απαγόρευση πώλησης πριν τον γενικό ευρωπαϊκό στόχο. Επιπρόσθετα, κατά ένα με δύο χρόνια πάνε πίσω και οι διατάξεις που προέβλεπαν ότι από το 2025 όλα τα νέα ταξί σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και το 1/3 των ενοικιαζόμενων οχημάτων, θα πρέπει να είναι ή ηλεκτρικά ή οχήματα μηδενικών εκπομπών ρύπων. Αντίστοιχη επιμήκυνση θα υπάρχει και στη μετάβαση των εταιρικών αυτοκινήτων. Ειδικότερα, η υποχρέωση να ταξινομούνται τουλάχιστον κατά 25% ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα θα μεταφερθεί από το 2023 αργότερα κατά ένα με δύο έτη.

Αλλαγές θα δούμε όμως και στις διατάξεις που αφορούν στη θέρμανση των κατοικιών όπου, σύμφωνα με τις έως σήμερα πληροφορίες, η απαγόρευση πώλησης και εγκατάστασης καυστήρων πετρελαίου μεταφέρεται για το 2025, αντί του 2023 που είχε αρχικά ανακοινωθεί. Παράλληλα, σε ό,τι αφορά στα καύσιμα για τη θέρμανση των κατοικιών, παρά την αρχική πρόβλεψη για ολική απαγόρευση χρήσης πετρελαίου (και ως εκ τούτου καυστήρων) από το 2030, στην τελική εκδοχή του νόμου θα προβλέπεται η συνέχιση της χρήσης πετρελαίου εφόσον είναι αναμεμειγμένο κατά 30% με βιοκαύσιμα. Σε κάθε περίπτωση, θα διατηρηθούν εξαιρέσεις για περιοχές με συγκεκριμένα χαρακτηριστικά (όπως μη διασύνδεση με δίκτυο φυσικού αερίου ή/και χαμηλές θερμοκρασίες τους χειμερινούς μήνες). Ως εναλλακτικές μορφές θέρμανσης θα προκρίνονται το φυσικό αέριο και οι αντλίες θερμότητας, ενώ υπάρχει και πρόβλεψη για κάλυψη κατά 30% με φωτοβολταϊκά σε ειδικά κτήρια (δηλαδή όχι κατοικίες) άνω των 500 τ.μ.

Στους γενικούς στόχους του κλιματικού νόμου εντάσσονται η μείωση των εκπομπών αερίων θερμοκηπίου σε σχέση με το 1990 κατά 55% έως το 2030, κατά 80% έως το 2040 και η κλιματική ουδετερότητα έως το 2050.

Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Crash test ηλεκτρικών - συμβατικών ΙΧ: Τα κόστη αγοράς, καυσίμων, service

Τα κίνητρα που φέρνει το νέο πρόγραμμα Κινούμαι Ηλεκτρικά και η επέκταση του δικτύου φορτιστών με το Φορτίζω Παντού. Πώς αρχίζει να γίνεται ανταγωνιστική η αγορά ηλεκτρικού οχήματος, παρά τις υψηλές τιμές τους.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Τέλος στα συμβατικά αυτοκίνητα το 2030 και στον λιγνίτη μετά το 2028

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον νέο κλιματικό νόμο. Πιο ελαστικές οι προθεσμίες για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά ΙΧ, τελευταία προθεσμία για παραγωγή από λιγνίτη στις 31 Δεκεμβρίου 2028. Τι προβλέπεται για πράσινα νησιά.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκυλακάκης: Δεν υπάρχουν χρήματα για πολυτελή μετάβαση στη κλιματική αλλαγή

Ο κ. Σκυλακάκης υποστήριξε ότι η κλιματική αλλαγή είναι δεδομένη για τα επόμενα 30 χρόνια, γι' αυτό και χρειάζεται να βάλουμε χρήματα στην άκρη για την προσαρμογή, πιέζοντας παράλληλα περισσότερο σε επίπεδο των διεθνών διαπραγματεύσεων.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην Κομισιόν το σχέδιο για την επιδότηση ρεύματος στη βαριά βιομηχανία

Το σχέδιο υποβλήθηκε λίγο πριν τις εκλογές, αλλά τα κριτήρια που προβλέπει προκαλούν αντιδράσεις στον χώρο της βαριάς βιομηχανίας. Βασικός όρος, να σημειωθεί φέτος μεγάλη μείωση λειτουργικής κερδοφορίας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ρεύμα: Οι τέσσερις «καυτές πατάτες» για την επόμενη κυβέρνηση

Το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς και οι επιδοτήσεις θα αποτελέσουν τον κύριο «πονοκέφαλο» για την επόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας. Ποια είναι τα άλλα τρία «καυτά» σημεία.