ΓΔ: 1435.19 -0.93% Τζίρος: 94.42 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:25:00 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Germany-Electric Cars
Shutterstock

Τέλος στα συμβατικά αυτοκίνητα το 2030 και στον λιγνίτη μετά το 2028

Στη Βουλή το νομοσχέδιο για τον νέο κλιματικό νόμο. Πιο ελαστικές οι προθεσμίες για τη μετάβαση στα ηλεκτρικά ΙΧ, τελευταία προθεσμία για παραγωγή από λιγνίτη στις 31 Δεκεμβρίου 2028. Τι προβλέπεται για πράσινα νησιά.

Με προβλέψεις για τις πωλήσεις συμβατικών αυτοκινήτων, περιορισμούς στη χρήση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, απομάκρυνση της ηλεκτροπαραγωγής από τα ορυκτά καύσιμα και θεσμοθέτηση υποβολή έκθεσης ανθρακικού αποτυπώματος από συγκεκριμένες επιχειρήσεις κατατέθηκε σήμερα στη Βουλή ο πρώτος κλιματικός νόμος της χώρας με τον τίτλο «Εθνικός Κλιματικός Νόμος - Μετάβαση στην κλιματική ουδετερότητα και προσαρμογή στην κλιματική αλλαγή». 

Σκοπός του νομοσχεδίου είναι η δημιουργία ενός συνεκτικού πλαισίου για τη βελτίωση της προσαρμοστικής ικανότητας και της κλιματικής ανθεκτικότητας της χώρας και τη διασφάλιση της σταδιακής μετάβασης της χώρας στην κλιματική ουδετερότητα έως το έτος 2050 και ενδιάμεσους κλιματικούς στόχους για τα έτη 2030 και 2040 με μείωση των καθαρών εκπομπών αερίων θερμοκηπίου κατά τουλάχιστον 55% και 80% αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα επίπεδα του έτους 1990.

Από τις μεγάλες αλλαγές που φέρνει το νομοσχέδιο είναι ότι από την 1η Ιανουαρίου 2025 απαγορεύεται η πώληση και εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης, ενώ όπως έγραφε το Business Daily, στο τελικό κείμενο του νόμου που κατατέθηκε γίνονται πιο ελαστικές οι ημερομηνίες που αφορούν την πράσινη μετάβαση των αυτοκινήτων, ιδιωτικών και επαγγελματικών και προβλέπονται στόχοι για την αύξηση των δημόσιων σημείων φόρτισης ηλεκτρικών ορχημάτων.

Ειδικότερα, προβλέπεται να είναι μόνο οχήματα μηδενικών εκπομπών τα οχήματα που ταξινομούνται από την 1η Ιανουαρίου 2030 ή, εφόσον προβλέπεται διαφορετική ημερομηνία στο ενωσιακό δίκαιο. Παράλληλα, από την 1η Ιανουαρίου 2026, σε Αττική, Θεσσαλονίκη και Κεντρική Μακεδονία τα νέα ΤΑΞΙ και το ένα τρίτο των νέων οχημάτων που ταξινομούνται για σκοπούς εκμίσθωσης σε τρίτους είναι οχήματα μηδενικών εκπομπών. Στο τέλος του Δεκεμβρίου 2023 το ΥΠΕΝ και το υπουργείο Μεταφορών θα επανεξετάσουν την επέκταση και σε άλλες περιοχές αυτού του μέτρου.

Επίσης, από την 1η Ιανουαρίου 2024 το ένα τέταρτο τουλάχιστον των νέων εταιρικών αυτοκινήτων ιδιωτικής χρήσης που ταξινομούνται ανά εταιρεία σωρευτικά, είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα ή υβριδικά ηλεκτρικά οχήματα εξωτερικής φόρτισης ρύπων, έως πενήντα γραμμαρίων διοξειδίου του άνθρακα, ανά χιλιόμετρο (CO2/χλμ).

Η υποχρέωση υφίσταται για κάθε εταιρεία που έχει αποκτήσει τουλάχιστον τέσσερα εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους. Αν η εταιρεία δεν έχει αποκτήσει τουλάχιστον τέσσερα εταιρικά αυτοκίνητα εντός του οικονομικού έτους, στον υπολογισμό του πρώτου εδαφίου προσμετρώνται τα αυτοκίνητα που αποκτήθηκαν σωρευτικά από την 1η Ιανουαρίου 2024 και για όλα τα επόμενα έτη. Σε περίπτωση μη συμμόρφωσης της εταιρείας με την υποχρέωση της παρούσας, επιβάλλεται διοικητικό πρόστιμο 10.000 ευρώ. Το πρόστιμο δεν επιβάλλεται αν η εταιρεία έχει προβεί σε παραγγελία του οχήματος πριν την 1η Ιανουαρίου 2024 και αυτό δεν έχει παραληφθεί για λόγους που δεν οφείλονται στον αγοραστή και σε κάθε περίπτωση για λόγους ανωτέρας βίας.

Στον κλιματικό νόμο προβλέπεται επίσης ότι απαγορεύεται η παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα μετά την 31η Δεκεμβρίου 2028 σημειώνοντας πως και οι υφιστάμενες άδειες παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από στερεά ορυκτά καύσιμα παύουν να ισχύουν ως την ημερομηνία αυτή. Προβλέπεται, όμως, η δυνατότητα με κοινή απόφαση του Υπουργού Περιβάλλοντος και Ενέργειας και του αρμοδίου για τα θέματα δίκαιης αναπτυξιακής μετάβασης Υπουργού μέχρι την 31η Δεκεμβρίου 2025, να επισπευσθεί η ημερομηνία αυτή. 

Επίσης, έως την 1η Ιανουαρίου 2025, το Υπουργείο Περιβάλλοντος και Ενέργειας, κατόπιν γνωμοδότησης της Επιστημονικής Επιτροπής για την Κλιματική Αλλαγή, μπορεί να εξετάσει τη δυνατότητα θέσπισης στόχων μείωσης των εκπομπών ανά κλάδο δραστηριότητας σε αντιστοιχία με τους εθνικούς στόχους, αφού λάβει υπόψη τους σχετικούς τομεακούς προϋπολογισμούς του άρθρου 7 και τις προβλέψεις του Εθνικού Σχεδίου για την Ενέργεια και το Κλίμα. Σε περίπτωση μη έγκαιρης υποβολής της έκθεσης της παρ. 1, επιβάλλεται πρόστιμο πενήντα (50) ευρώ για κάθε μέρα καθυστέρησης. Το πρόστιμο δεν υπερβαίνει το μηδέν κόμμα ένα τοις χιλίοις (0,01%) επί του συνολικού κύκλου εργασιών της τελευταίας χρήσης του φορέα του έργου ή της δραστηριότητας με βάση τον κύκλο εργασιών της τελευταίας υποβληθείσας δήλωσης φορολογίας εισοδήματος.

Τι προβλέπεται για την μείωση των εκπομπών του θερμοκηπίου στα κτίρια

  • Από το 2025 απαγορεύεται η πώληση και η εγκατάσταση καυστήρων πετρελαίου θέρμανσης.
  • Από το 2030 γίνεται υποχρεωτική η χρήση πετρελαίου θέρμανσης το οποίο θα είναι αναμεμειγμένο με βιοκαύσιμα σε ποσοστό 30%.
  • Ειδικά κτίρια (βιομηχανίες, αποθήκες, εμπορικά κτίρια κ.α.): Στα κτίρια με κάλυψη μεγαλύτερη των 500 τ.μ., για τα οποία υποβάλλονται από την 1η Ιανουαρίου 2023 οικοδομικές άδειες ανέγερσης νέων κτιρίων ή προσθηκών σε υφιστάμενα κτίρια, εξαιρουμένων των τουριστικών καταλυμάτων και των ναών, καθίσταται υποχρεωτική η τοποθέτηση συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας από φωτοβολταϊκά ή θερμικά ηλιακά συστήματα σε ποσοστό που αντιστοιχεί τουλάχιστον στο 30% της κάλυψης.
  • Προβλέπεται η δυνατότητα εξαιρέσεων σε μεμονωμένα κτίρια για λόγους μορφολογικούς ή αισθητικούς ή σε περιοχές με θεσμοθετημένο καθεστώς προστασίας (παραδοσιακοί οικισμοί και διατηρητέα κτίρια).

Τι θα ισχύει για τις επιχειρήσεις

Επιχειρήσεις

  • Από την 1η Ιανουαρίου 2024 οι Μελέτες Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για όλα τα έργα και δραστηριότητες θα πρέπει να περιλαμβάνουν υποχρεωτικά ποσοτική καταγραφή μειώσεων/αυξήσεων εκπομπών CO2, που θα προκύψουν από τη λειτουργία του έργου/δραστηριότητας και οδικό χάρτη για την επίτευξη των στόχων της απανθρακοποίησης.
  • Οι εγκαταστάσεις που κατατάσσονται:
  • στα συστήματα περιβαλλοντικών υποδομών (ΧΥΤΑ, βιολογικοί καθαρισμοί, ΚΔΑΥ κλπ),
  • στις τουριστικές εγκαταστάσεις και έργα αστικής ανάπτυξης κτιριακού τομέα αθλητισμού και αναψυχής,
  • στις πτηνοκτηνοτροφικές εγκαταστάσεις και υδατοκαλλιέργειες,
  • στις βιομηχανικές δραστηριότητες και συναφείς εγκαταστάσεις.

Θα πρέπει να έχουν μειώσει κατ’ ελάχιστο τις εκπομπές CO2 30%, έως το 2030 σε σχέση με το 2019. Εξαιρούνται οι εγκαταστάσεις επιχειρήσεων που εντάσσονται στο Σύστημα Εμπορίας Δικαιωμάτων Εκπομπών Αερίων του Θερμοκηπίου (ΣΕΔΕ). Σε περίπτωση μη επίτευξης του στόχου, επιβάλλεται πρόστιμο που δεν υπερβαίνει το 0,5% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας.

  • Δίνεται η δυνατότητα αθροιστικής αξιολόγησης ομοειδών εγκαταστάσεων, αντιστάθμισης των εκπομπών με φυτεύσεις/δασώσεις, πράσινα πιστοποιητικά κλπ.
  • Έως το 2026 θα πρέπει να έχουν τροποποιήσει την Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών (ΑΕΠΟ) τους και από το 2026 και κάθε χρόνο να υποβάλλουν  έκθεση σχετικά με τις εκπομπές του προηγούμενου έτους η οποία θα επαληθεύεται από πιστοποιημένο φορέα.
  • Σε περίπτωση μη υποβολής προβλέπεται πρόστιμο 100€ ανά ημέρα καθυστέρησης, το οποίο δεν υπερβαίνει το 0,1% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας
  • Από το 2023 επιχειρήσεις που ανήκουν σε συγκεκριμένες κατηγορίες, θα πρέπει να υποβάλλουν ετήσια έκθεση σχετικά με το ανθρακικό τους αποτύπωμα για το προηγούμενο έτος η οποία θα επαληθεύεται από πιστοποιημένο φορέα. Η υποβολή της έκθεσης θα πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως 31/10 κάθε έτους.
  • Το μέτρο αφορά στις εξής επιχειρήσεις (εξαιρούνται οι μικρές και οι πολύ μικρές επιχειρήσεις):
  • Επιχειρήσεις εισηγμένες στο χρηματιστήριο
  • Πιστωτικά ιδρύματα
  • Ασφαλιστικές επιχειρήσεις
  • Επιχειρήσεις επενδύσεων
  • Επιχειρήσεις σταθερής και κινητής τηλεφωνίας
  • Εταιρείες ύδρευσης και αποχέτευσης
  • Εταιρείες ταχυμεταφορών
  • Επιχειρήσεις παροχής ηλεκτρικής ενέργειας και φυσικού αερίου
  • Αλυσίδες λιανεμπορίου που απασχολούν πάνω από 500 εργαζομένους
  • Επιχειρήσεις παροχής υπηρεσιών της εφοδιαστικής αλυσίδας
  • Αστικές εταιρείες παροχής συγκοινωνιακού έργου (ΟΑΣΑ, ΟΑΣΘ κλπ)
  • Στην ετήσια έκθεση συμπεριλαμβάνονται εθελοντικοί στόχοι και δράσεις μείωσης των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου.
  • Σε περίπτωση μη υποβολής προβλέπεται πρόστιμο 50€ ανά ημέρα καθυστέρησης, το οποίο δεν υπερβαίνει το 0,01% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας.
  • Οι επιχειρήσεις που διαθέτουν τέτοιες εγκαταστάσεις θα πρέπει να συντάσσουν ετήσιες εκθέσεις, έτσι ώστε να γίνεται παρακολούθηση εφαρμογής των μέτρων (η μη εφαρμογή επισύρει πρόστιμο το οποίο δεν υπερβαίνει το 0,05% των ετήσιων εσόδων της εταιρείας).

Αναπτυξιακό πλαίσιο για πράσινα νησιά

Στον κλιματικό νόμο εντάσσεται και το Αναπτυξιακό Στρατηγικό Πλαίσιο για τα ελληνικά νησιά  «GR-eco islands» με στόχο, μεταξύ άλλων, την ολοκληρωμένη μετάβαση αυτών προς την κλιματική ουδετερότητα.

Περαιτέρω προβλέπονται:

  • η δυνατότητα ορισμού νομικών προσώπων δημοσίου και ιδιωτικού δικαίου ως αναδόχων με σκοπό την εκπόνηση μελέτης και υλοποίησης επιμέρους έργων και παρεμβάσεων του προαναφερόμενου Στρατηγικού Πλαισίου, με ίδιους πόρους του αναδόχου, χωρίς επιβάρυνση του Δημοσίου, κατά τα ειδικότερα οριζόμενα,
  •  η προώθηση μέτρων για τη μείωση των εκπομπών των μη διασυνδεδεμένων νησιών έως το 2030 καθώς και η απαγόρευση της χρήσης της μνημονευόμενης κατηγορίας μαζούτ για την παραγωγή ηλεκτρικής ενέργειας σε αυτά μετά την οριζόμενη ημερομηνία.

Οι δράσεις και τα σχετικά προγράμματα δύνανται να χρηματοδοτούνται από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ), το «Ταμείο Ενεργειακής Μετάβασης», το Πράσινο Ταμείο και λοιπούς ενωσιακούς και εθνικούς πόρους.

Τι αλλάζει για τους Δήμους

  • Έως την 31η Μαρτίου 2023, κάθε Δήμος υπολογίζει το ανθρακικό αποτύπωμα, το οποίο επαληθεύεται από πιστοποιημένο φορέα και καταρτίζει Δημοτικό Σχέδιο Μείωσης Εκπομπών (ΔηΣΜΕ). Ο σκοπός είναι η μείωση των εκπομπών αερίων του θερμοκηπίου από τα κτίρια που χρησιμοποιεί, το δημοτικό φωτισμό, τα οχήματά του, τις κοινωφελείς εγκαταστάσεις, τις δημοτικές εγκαταστάσεις ύδρευσης, αποχέτευσης κλπ. Το ΔηΣΜΕ επικαιροποιείται ετησίως.
  • Τίθεται στόχος μείωσης εκπομπών 10% για το 2025 και 30% για το έτος 2030, σε σχέση με το 2019.
  • Η εκπόνηση του ΔηΣΜΕ και οι επικαιροποιήσεις του, από την 1η Ιανουαρίου 2024 αποτελούν προαπαιτούμενο για την αξιολόγηση προτάσεων των Δήμω για την υλοποίηση προγραμμάτων μέσω χρηματοδοτικών εργαλείων στον τομέα της εξοικονόμησης ενέργειας και της κλιματικής αλλαγής.

Μέτρα προσαρμογής στην κλιματική κρίση

  • Από το 2025, για τα νέα κτίρια που βρίσκονται σε ζώνες υψηλής τρωτότητας θα πρέπει να υπάρχει υποχρεωτική ασφάλιση κινδύνου (προϋπόθεση για την ηλεκτροδότηση του κτιρίου), μετά από σχέδια που θα ετοιμάσουν οι Περιφέρειες. Ως ζώνες υψηλής τρωτότητας θεωρούνται οι περιοχές που βρίσκονται.
  • Σε ζώνες υψηλής πιθανότητας πλημμύρας, όπως αποτυπώνονται στους χάρτες επικινδυνότητας πλημμύρας.
  • Σε ζώνες που είναι κοντά σε δασικές περιοχές, που χαρακτηρίζονται από υψηλό κίνδυνο πυρκαγιάς.

Σύσταση Εθνικού Παρατηρητηρίου για την Κλιματική Αλλαγή

Συστήνεται στο Υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας Εθνικό Παρατηρητήριο για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή, ως ανοιχτό δίκτυο ανταλλαγής πληροφοριών και ενημέρωσης με συμμετοχή των αρμόδιων Υπουργείων, της Εθνικής Μετεωρολογικής Υπηρεσίας, του Εθνικού Αστεροσκοπείου Αθηνών και άλλων ερευνητικών, ακαδημαϊκών και δημόσιων φορέων, το οποίο είναι προσβάσιμο μέσω της Ενιαίας Ψηφιακής Πύλης της Δημόσιας Διοίκησης (gov.gr-ΕΨΔ).

Στις αρμοδιότητες του Παρατηρητηρίου περιλαμβάνεται, μεταξύ άλλων, και η παροχή στοιχείων στη Διοίκηση και η επιμόρφωση των στελεχών της για τη λήψη αποφάσεων στον τομέα της κλιματικής αλλαγής. Για την υλοποίηση των σκοπών του, το Παρατηρητήριο αναπτύσσει ενιαία εθνική βάση κλιματικών δεδομένων, η οποία περιλαμβάνει την ανάπτυξη και λειτουργία Εθνικού Πληροφοριακού Διαδικτυακού Κόμβου για την Προσαρμογή στην Κλιματική Αλλαγή και άλλων κατάλληλων ενημερωτικών και πληροφοριακών μέσων και εργαλείων.

Το Παρατηρητήριο μπορεί να ζητά τη δωρεάν παροχή στοιχείων, πληροφοριών και εργαλείων που εξυπηρετούν τον σκοπό του, από δημόσιους και ιδιωτικούς φορείς που λαμβάνουν εθνική ή ενωσιακή χρηματοδότηση για την παραγωγή αυτών των στοιχείων και πληροφοριών ή την ανάπτυξη της λειτουργίας αυτών των εργαλείων.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πέντε χρόνια αργότερα μετατίθεται η απαγόρευση συμβατικών Ι.Χ.

Κατατίθεται στη Βουλή με σημαντικές αλλαγές το νομοσχέδιο για το κλίμα. Από το 2030, μετατίθεται το 2035 η απαγόρευση πώλησης συμβατικών αυτοκινήτων. Τι προβλέπεται για τους καυστήρες θέρμανσης.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σκυλακάκης: Δεν υπάρχουν χρήματα για πολυτελή μετάβαση στη κλιματική αλλαγή

Ο κ. Σκυλακάκης υποστήριξε ότι η κλιματική αλλαγή είναι δεδομένη για τα επόμενα 30 χρόνια, γι' αυτό και χρειάζεται να βάλουμε χρήματα στην άκρη για την προσαρμογή, πιέζοντας παράλληλα περισσότερο σε επίπεδο των διεθνών διαπραγματεύσεων.
viomixania-ebiken-dei
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στην Κομισιόν το σχέδιο για την επιδότηση ρεύματος στη βαριά βιομηχανία

Το σχέδιο υποβλήθηκε λίγο πριν τις εκλογές, αλλά τα κριτήρια που προβλέπει προκαλούν αντιδράσεις στον χώρο της βαριάς βιομηχανίας. Βασικός όρος, να σημειωθεί φέτος μεγάλη μείωση λειτουργικής κερδοφορίας.
energeia_revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Ρεύμα: Οι τέσσερις «καυτές πατάτες» για την επόμενη κυβέρνηση

Το μοντέλο λειτουργίας της αγοράς και οι επιδοτήσεις θα αποτελέσουν τον κύριο «πονοκέφαλο» για την επόμενη πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ενέργειας. Ποια είναι τα άλλα τρία «καυτά» σημεία.
Revma
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

«Βουτιά» 80% στις τιμές του ρεύματος, έρχεται το τέλος των επιδοτήσεων

Εικόνα κανονικότητας στην αγορά τον Μάιο, με τις τιμές να έχουν υποχωρήσει κάτω από 16 λεπτά/κιλοβατώρα και σε μεγάλη απόσταση από το ρεκόρ του περασμένου Σεπτεμβρίου. Θέμα χρόνου η κατάργηση των επιδοτήσεων.