ΓΔ: 1388.11 0.51% Τζίρος: 49.40 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 14:39:01 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Trofima, Times, Food, Prices, Super Market
Φωτο: Shutterstock

Όλο και περισσότερη ιδιωτική ετικέτα στο καλάθι του νοικοκυριού

Χωρίς αποτέλεσμα η προσπάθεια του υπουργείου Ανάπτυξης να προσελκύσει προσφορές και από τις μεγάλες εταιρείες τροφίμων, ενώ οι αλυσίδες σούπερ μάρκετ κατεβάζουν το κόστος του καλαθιού με περισσότερα προϊόντα private label.

Σε απόσταση όλο και μεγαλύτερη από τις αρχικές προσδοκίες κινείται πλέον το περίφημο «καλάθι του νοικοκυριού». Πηγές της αγοράς με τις οποίες συνομίλησε το BD έλεγαν, καθώς σήμερα «κυκλοφορεί» στο Παρατηρητήριο του Καταναλωτή η νέα, πιθανόν, αναθεωρημένη λίστα των αλυσίδων σούπερ μάρκετ, ότι, εφόσον το κριτήριο και η επιλογή του υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων είναι το φθηνότερο «καλάθι», δεν έχουν άλλη επιλογή από το να διαμορφώσουν μία σύνθεση που να καλύπτει τις κυβερνητικές επιθυμίες.

Έτσι, λοιπόν, κατά τις ίδιες πηγές το νέο «καλάθι» θα περιλαμβάνει «περισσότερα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας τα οποία έτσι κι αλλιώς είναι φθηνά και σε κάθε περίπτωση φθηνότερα των επωνύμων, πιο μικρές συσκευασίες που εκ του ασφαλούς έχουν χαμηλή τιμή όπως είναι φυσιολογικό, καθώς και φθηνά επώνυμα προϊόντα κατά τεκμήριο ελληνικών επιχειρήσεων που έχουν “χτυπηθεί” από τον ανταγωνισμό».

Κι ενώ ο υπουργός Ανάπτυξης και Επενδύσεων κ. Αδωνις Γεωργιάδης συνεχίζει απτόητος την επικοινωνιακή αποθέωση του «καλαθιού» -προαναγγέλλονται ότι θα προσκομίσει σήμερα στη Βουλή συγκεκριμένα στοιχεία με τα οποία θα αποδεικνύει πόσο μειώθηκε η τιμή του– οι αρχικά υψηλές προσδοκίες των καταναλωτών περιορίστηκαν, σύμφωνα με έρευνα του ΙΕΛΚΑ, προκαλώντας απογοήτευση.

Πλέον είναι ορατός ο κίνδυνος το «καλάθι» να γυρίσει μπούμερανγκ στην κυβερνητική προσπάθεια, αφού προϊόντος του χρόνου θα «γεμίζει» όλο και περισσότερο με προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ενώ οι προσπάθειες που όντως καταβάλλει ο κ. Γεωργιάδης για την συμμετοχή των μεγάλων προμηθευτών δεν έχουν φέρει αποτέλεσμα: έκανε δύο επίσημες συναντήσεις με την διοίκηση του ΣΕΒΤ, από τις οποίες δεν απέσπασε, όπως ήταν αναμενόμενο, παρά μόνο συστάσεις προς τα μέλη του συνδέσμου.

Από την άλλη πλευρά, πηγές της αγοράς έλεγαν προς το BD ότι οι μικρές τοπικές αλυσίδες σούπερ μάρκετ ανά την Ελλάδα, που είναι εκτός των ορίων της νομοθετικής ρύθμισης, επιχειρώντας να σταθούν κατά το δυνατόν στο πεδίο του ανταγωνισμού –που γι' αυτή την κατηγορία είναι αφόρητος– κάνουν το δικό τους «καλάθι» που μικρή σχέση έχει με τα οριζόμενα νομοθετικώς. Συγκεκριμένα, «βάζουν» στη λίστα όποιες προσφορές έχουν έτσι κι αλλιώς και το «αμπαλάρουν» σαν κάτι που μοιάζει με καλάθι, αλλά είναι περισσότερο ένα απλό φυλλάδιο με προσφορές.

Εν τω μεταξύ, η έρευνα του ΙΕΛΚΑ είναι αποκαλυπτική, δεδομένου ότι, όπως αναφέρει μεταξύ των άλλων, το 84% των καταναλωτών αναζητούν τις προσφορές και τις εκπτώσεις και το γεγονός αυτό εξηγεί την πληθώρα των προσφορών, δεδομένου ότι οι προμηθευτικές εταιρείες προσπαθούν να διατηρήσουν ένα κατά το δυνατόν δυναμικό όγκο πωλήσεων. Και το 75% των καταναλωτών επιλέγουν είτε τα οικονομικότερα είτε τα φθηνότερα προϊόντα, γεγονός που επιβεβαιώνει τη σημαντική άνοδο των προϊόντων ιδιωτικής ετικέτας - οι πωλήσεις τους ίσως ξεπεράσουν το 16% επί των συνολικών πωλήσεων και χωρίς να συνυπολογίζεται το Lidl. Και το 67% των καταναλωτών έχουν μειώσει τις αγορές του σε τρόφιμα και είδη παντοπωλείου.

Παράλληλα το ποσοστό των καταναλωτών που ψωνίζουν με κριτήριο την τιμή ανέρχεται στο 60%. Εφόσον η αναστάτωση της αγοράς διαπιστωθεί ότι δεν είναι ένα συγκυριακό φαινόμενο που σύντομα θα κάνει τον κύκλο του, αλλά είναι πιο μακρόσυρτης διάρκειας, τότε είναι βέβαιο ότι ότι μεγάλοι προμηθευτές της αγοράς, πολυεθνικοί όμιλοι και ελληνικές βιομηχανίες, θα χρειαστεί να αναπροσαρμόσουν τις στρατηγικές τους επιλογές και το μάρκετινγκ των προϊόντων τους.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

trofima, pota, supermarket
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Καρότο και μαστίγιο για μείωση τιμών από την κυβέρνηση στα σούπερ μάρκετ

Διαγωνισμό φθηνότερου καλαθιού του νοικοκυριού με... έπαθλο τη θετική δημοσιότητα ανήγγειλε ο Ά. Γεωργιάδης, αλλά προειδοποίησε τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ και για τη δημοσιοποίηση προστίμων για υπερβολικά κέρδη.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Δυσφορία στην αγορά για το...βραβείο φθηνότερου «καλαθιού νοικοκυριου»

Δεν είναι συγκρίσιμα τα καλάθια των επιμέρους αλυσίδων, αναφέρουν στελέχη της αγοράς, σχολιάζοντας την πρωτοβουλία της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Ανάπτυξης να αναδεικνύει κάθε εβδομάδα το φθηνότερο καλάθι.
Super-Market
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μέτριο πρώτο δίμηνο στα σούπερ μάρκετ με μείωση αξίας και όγκου πωλήσεων

Ο όγκος των πωλήσεων μειώθηκε κατά 0,6% και η αξία τους κατά 0,2%. Η κατηγορία των τροφίμων απώλεσε το 0,8% του όγκου των πωλήσεων της, τα προϊόντα υγείας και ομορφιάς το 0,5% και τα προϊόντα καθαρισμού σπιτιού το 1,2%.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Κριτική από τα σούπερ μάρκετ στα μέτρα της κυβέρνησης για την ακρίβεια

Οι εκπρόσωποι του κλάδου αμφισβήτησαν την αποτελεσματικότητα των μέτρων για τον έλεγχο της ακρίβειας στο 14o Food Retail Conference. Τι έδειξε ειδική έρευνα της Netrino Advisory σε στελέχη των σούπερ μάρκετ.
super-market-5%
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Σε κόντρα σούπερ μάρκετ και πολυεθνικές για τα περιθώρια κέρδους

Τα σούπερ μάρκετ δεν θέλουν να επιβαρυνθεί το δικό τους περιθώριο κέρδους σε επτά κατηγορίες προϊόντων ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιού όπου επιβλήθηκε από το υπ. Ανάπτυξης μείωση προσφορών κατά 30%.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Άσχημο ξεκίνημα έτους στα σούπερ μάρκετ, μόνο 2,3% η αύξηση των πωλήσεων

Από το 7% τον Ιανουάριο 2023, η αύξηση πωλήσεων περιορίστηκε σε 2,3% φέτος. Μόνο στα τρόφιμα καταγράφηκε άνοδος πωλήσεων, ενώ υποχώρησε ο τζίρος ειδών ατομικής υγιεινής και καθαρισμού σπιτιών.