ΓΔ: 1473.53 1.47% Τζίρος: 179.59 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
Image by skeeze from Pixabay

Σε τροχιά... απογείωσης τα έργα για το αεροδρόμιο στο Καστέλι

Το 2020 αρχίζει η κατασκευή του αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης. Το Δημόσιο εξασφάλισε χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων.

Μετά από 11 αναβολές για ένα έργο που ανακοινώθηκε πρώτη φορά την περίοδο των Ολυμπιακών αγώνων, το 2020 φέρνει την επίσημη έναρξη των εργασιών κατασκευής του αεροδρομίου στο Καστέλι.

Μετά τη ρύθμιση για την είσπραξη τελών από τον Νέο Διεθνή Αερολιμένα Κρήτης, υπεγράφη μεταξύ του Ελληνικού Δημοσίου και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων η σύμβαση για την χρηματοδότηση 180 εκατ. ευρώ που αφορά την χρηματοδοτική συμβολή του κράτους στο έργο.

Όπως σημειώνουν πηγές από την πλευρά της αναδόχου, αυτό είναι ένα σημαντικό βήμα καθώς προχωρά το χρηματοδοτικό κομμάτι και το έργο πλέον μπαίνει πλήρως σε τροχιά.

Ο φορέας εκμετάλλευσης του έργου είναι η επενδυτική κοινοπραξία που συστάθηκε από την ΓΕΚ - ΤΕΡΝΑ, σε συνεργασία με τον ινδικό όμιλο GMR Airports Limited, «Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Ανώνυμη Εταιρεία Παραχώρησης». Η εν λόγω εταιρεία θα αναλάβει την κατασκευή, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης, καθώς και μελέτη, κατασκευή και χρηματοδότηση των οδικών συνδέσεων αυτού.

Το συνολικό ύψος της επένδυσης αναμένεται να προσεγγίσει το 1,5 δισ. ευρώ, ενώ το κατασκευαστικό αντικείμενο του έργου διαμορφώνεται σε 480 εκατ. ευρώ. Υπενθυμίζεται ότι χρειάστηκε χρόνος 2,5 ετών από τότε που ολοκληρώθηκε ο σχετικός διαγωνισμός, τον Οκτώβριο του 2016, μέχρι την κύρωση της σχετικής σύμβασης από τη Βουλή των Ελλήνων, κάτι που έγινε τον Φεβρουάριο του 2019.

Το γεγονός ότι πλέον το έργο μπαίνει σε τροχιά υλοποίησης είναι καλή είδηση  και για έναν ακόμη λόγο… καθώς η υλοποίηση του βρέθηκε στο προσκήνιο ήδη από την περίοδο των Ολυμπιακών Αγώνων, όταν και εξαγγέλθηκε για πρώτη φορά και από τότε υπήρξαν 11 αναβολές μέχρι ότου τελικά δημοπρατηθεί, με το σχετικό διαγωνισμό να ξεκινά τελικά το 2014 για να ολοκληρωθεί τον Οκτώβριο του 2016 και τη σύμβαση να υπογράφεται τελικά τον φετινό Φεβρουάριο.

Ενδεικτικό του οικονομικού αντίκτυπου του έργου, είναι ότι με την έναρξή του θα δημιουργηθούν 1.500 θέσεις εργασίας, που αφορούν την περίοδο της κατασκευής, ενώ πολλαπλάσιες θα είναι οι νέες μόνιμες θέσεις εργασίας που θα προκύψουν κατά την περίοδο λειτουργίας και ανάπτυξης των συναφών εμπορικών υποδομών και χρήσεων. Σύμφωνα με σχετική έκθεση του Air Transport Action Group (ATAG), εκτιμάται ότι το νέο αεροδρόμιο θα δημιουργήσει περίπου 7.000 - 7.500 θέσεις άμεσης απασχόλησης.

Οι πρόδρομες εργασίες στην έκταση όπου θα κατασκευαστεί το αεροδρόμιο από την ΤΕΡΝΑ έχουν ήδη ξεκινήσει και περιλαμβάνουν τον καθαρισμό του ακινήτου, αρχαιολογικές έρευνες, αλλά και ενδελεχή έλεγχο για τυχόν ξεχασμένες βόμβες του Β’ Παγκοσμίου Πολέμου.

Παράδοση σε πέντε χρόνια

Με βάση τη σύμβαση παραχώρησης που έχει υπογράψει η εταιρεία Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε. Παραχώρησης με το ελληνικό Δημόσιο, από την επίσημη έναρξη των εργασιών η ΤΕΡΝΑ έχει πέντε χρόνια για την παράδοσή του.

Το ελληνικό Δημόσιο έχει συνολικά διαθέσιμους 12 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης για να συνεισφέρει την συνδρομή του των 180 εκατ. ευρώ ποσό που προκύπτει από την οικονομική προσφορά της αναδόχου κοινοπραξίας ΤΕΡΝΑ-GMR, η οποία περιλαμβάνει συνολική επένδυση 480 εκατ.ευρώ μόνο κατά τη διάρκεια της κατασκευαστικής περιόδου.

Ο Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης Α.Ε., θα αντικαταστήσει το υπάρχον αεροδρόμιο στο Ηράκλειο, το «Νίκος Καζαντζάκης», που είναι το 2ο μεγαλύτερο αεροδρόμιο της Ελλάδας, με μερίδιο επιβατών 13%, ενώ το αεροδρόμιο των Χανίων είναι στην 5η - 6η θέση, με μερίδιο επιβατών 9%.

Το νέο αεροδρόμιο, θα κατασκευαστεί με ένα σύνολο τεχνικών και λειτουργικών προδιαγραφών, προκειμένου να ικανοποιεί τις παρούσες και μελλοντικές ανάγκες καθ’ όλη τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης.

Η σύμβαση προβλέπει έξι τμηματικές προθεσμίες για την ολοκλήρωση του έργου και στην ουσία οι εργασίες πρέπει να έχουν ολοκληρωθεί σε 54 μήνες, καθώς το τελευταίο εξάμηνο είναι η περίοδος δοκιμαστικής λειτουργίας του αεροδρομίου. Εντός της ίδιας πενταετίας, η εταιρεία παραχώρησης πρέπει να έχει ικανοποιήσει όλες τις προϋποθέσεις για την πιστοποίηση του αεροδρομίου και την έκδοση της απαιτούμενης άδειας λειτουργίας.

Υπενθυμίζεται ότι εκτός από το ίδιο το αεροδρόμιο, στο αντικείμενο της σύμβασης παραχώρησης περιλαμβάνονται επίσης και η μελέτη, η κατασκευή και η χρηματοδότηση των οδικών προσβάσεων σύνδεσης του νέου αερολιμένα, με τον Βόρειο και Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης (ΒΟΑΚ), ήτοι του νέου κλειστού αυτοκινητόδρομου του νησιού, στην περιοχή της Χερσονήσου. Αντίστοιχα, για τη σύνδεση με τον Νότιο Οδικό Αξονα της Κρήτης προβλέπεται η μελέτη και κατασκευή της οδικής σύνδεσης από το Αεροδρόμιο μέχρι τον άξονα Ηράκλειο - Αρκαλοχώρι - Βιάννος.

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αύξηση 14,4% της κίνησης στα αεροδρόμια της χώρας το α΄τρίμηνο του 2024

Σύμφωνα με τα προσωρινά στατιστικά στοιχεία Μαρτίου, το σύνολο των διακινούμενων επιβατών (αφίξεις και αναχωρήσεις εξωτερικού και εσωτερικού) έφτασε φέτος τους 243.314, έναντι 207.928 επιβατών τον Μάρτιο του 2023. 
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Πώς έγιναν «βαρίδια» για τον τουρισμό η Μύκονος και η Σαντορίνη

Μειωμένες κρατήσεις καταγράφονται και φέτος για τα δύο νησιά, μετά τη μείωση επισκεπτών κατά 5,2% για τη Μύκονο και 8,7% για τη Σαντορίνη. Κύρια προβλήματα οι ελλιπείς υποδομές και η πολυκοσμία.
Aeroplano, Airplane
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Αυξημένη καταγράφεται η πληρότητα στα αεροπλάνα τα ερχόμενα τριήμερα

Η κίνηση για το τριήμερο της Καθαρής Δευτέρας τόσο από την αεροπορική βάση της Αθήνας, όσο και από τη βάση της Θεσσαλονίκης εμφανίζεται πολύ ικανοποιητική με πληρότητες που φτάνουν και ανά περίπτωση ξεπερνούν το 75% μέχρι στιγμής.