ΓΔ: 1452.24 0.26% Τζίρος: 101.16 εκ. € Τελ. ενημέρωση: 17:24:59 ΣΤΟΙΧΕΙΑ ΑΓΟΡΑΣ
emporika katastimata-Kyriakes
Shutterstock

Οι υψηλοί λογαριασμοί ενέργειας και αγαθών πιέζουν το καταναλωτικό κλίμα

Έντονη είναι η επίδραση του πληθωρισμού στην αγορά αγαθών και υπηρεσιών, σύμφωνα με την πρόσφατη έρευνα του ΣΕΛΠΕ, καθώς ένας στους δύο καταναλωτές μειώνει τις δαπάνες για αγορές προϊόντων ώστε να καλύψει τους λογαριασμούς.

Παγιώνεται σε χαμηλά επίπεδα το καταναλωτικό κλίμα στην Ελλάδα τον τελευταίο χρόνο, σύμφωνα με την τελευταία έρευνα καταναλωτικών τάσεων στο λιανεμπόριο του ΣΕΛΠΕ, ενώ περιορισμένες χαρακτηρίζονται και οι προσδοκίες για τους καταναλωτές για το επόμενο εξάμηνο.

Οι πληθωριστικές πιέσεις καθώς και το αυξημένο κόστος ενέργειας, αγαθών και υπηρεσιών επηρεάζουν σαφώς τις προσδοκίες των καταναλωτών για το επόμενο διάστημα αλλά και την αποτύπωση της πραγματικότητας στην παρούσα φάση. Οι καταναλωτές συνολικά θεωρούν ότι η τρέχουσα συγκυρία δεν είναι ικανοποιητική περίοδος για να κάνουν αγορές, κατατάσσοντας την ως την χειρότερη περίοδο για σημαντικές αγορές για το σπίτι τα τελευταία τρία χρόνια. Σύμφωνα με τα στοιχεία του ΣΕΛΠΕ, ο υποδείκτης παρούσας κατάστασης παρουσίασε ελάχιστη μεταβολή, από το - 58 στο - 57, ενώ ο υποδείκτης προσδοκιών μεγαλύτερη διόρθωση από - 73 σε - 67. Πρακτικά αυτό συνεπάγεται χαμηλές προσδοκίες αλλά και επιβάρυνση των οικονομικών των καταναλωτών.

Έτσι, ο δείκτης καταναλωτικού κλίματος λιανικής το Νοέμβριο  διαμορφώνεται στο - 61, πολύ χαμηλότερα σε σχέση με τον μήνα βάσης τον Οκτώβριο του 2019, αλλά ελαφρώς αυξημένος σε σχέση με την αντίστοιχη μέτρηση του Ιουλίου του 2022. Στον αντίποδα, οι προσδοκίες για τις δαπάνες είναι ανοδικές μεν, σχετιζόμενες άμεσα δε με τον πληθωρισμό και την αύξηση των τιμών. Ειδικότερα το 55% των ερωτηθέντων εκτιμά ότι το πρώτο εξάμηνο του 2023 οι δαπάνες για λογαριασμούς κοινής ωφέλειας θα είναι αυξημένες, το 48% εκτιμά το ίδιο για τις αγορές προϊόντων, ενώ μόλις το 18% αναμένει μείωση των σχετικών εξόδων το προσεχές εξάμηνο. Το αντίθετο ισχύει για τις υπηρεσίες (εισιτήρια, εστίαση), για τις οποίες το 40%  των ερωτηθέντων θα περιορίσει τις σχετικές δαπάνες, ενώ μόλις το 24% πιστεύει το αντίθετο. Σχετικά ουδέτερη είναι η μέτρηση σε σχέση με την φορολογία, για την οποία το 72% των καταναλωτών εκτιμά ότι θα μείνει αμετάβλητη, το 11% ότι θα παρουσιάσει μείωση και το 17% αύξηση.

Πρακτικά, τα στοιχεία καταδεικνύουν ότι οι καταναλωτές περιορίζουν τις δαπάνες διασκέδασης ώστε να καλύψουν τις πάγιες ανάγκες τους. Χαρακτηριστικό είναι το γεγονός ότι οι δαπάνες για λογαριασμούς, ενοίκια και φόρους αντιπροσωπεύουν πλέον το 70% του συνολικού οικογενειακού εισοδήματος, με τις δαπάνες για τους λογαριασμούς να αποτελούν το 33% του συνόλου φέτος, έναντι 30% που ήταν το Δεκέμβριο του 2021. Στον αντίποδα, οι δαπάνες για αγορές προϊόντων φαίνονται αυξημένες φέτος σε 29%, από 26% πέρσι.

Η έρευνα πραγματοποιήθηκε με την επιστημονική υποστήριξη του εργαστηρίου ELTRUN, του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, σε δείγμα 1150 καταναλωτών, μεταξύ 14 και 16 Νοεμβρίου του 2022. 

Google news logo Ακολουθήστε το Business Daily στο Google news

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

diakopes-airbnb
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Μειωμένη κατά 15% η δαπάνη για τις φετινές διακοπές λόγω κόστους

Η μείωση οφείλεται στο μειωμένο εισόδημα λόγω των ανατιμήσεων των προϊόντων, ακολουθεί το κόστος μεταφορικών, το αυξημένο κόστος διαμονής και το μειωμένο εισόδημα λόγω κόστους ενέργειας.
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

ΣΕΛΠΕ: Ένας στους δύο καταναλωτές δεν θα κάνει φέτος διακοπές

Αναφορικά με πως επιλέγουν οι καταναλωτές να αγοράσουν προϊόντα, το ποσοστό των καταναλωτών που αγοράζουν προϊόντα με βασικό κριτήριο την χρηματική δαπάνη αυξήθηκε από 46% πέρυσι σε 74% το 2022.
Farmakeia, Pharmacy, Online
ΟΙΚΟΝΟΜΙΑ

Στα 14 δισ. έφθασε η αξία του ηλεκτρονικού εμπορίου για το 2021

Σύμφωνα με έρευνα του ELTRUN σε συνεργασία με τον ΣΕΛΠΕ τουλάχιστον 1 στους 3 online καταναλωτές θεωρούνται πλέον ιδιαίτερα προχωρημένοι αφού οι ηλεκτρονικές τους αγορές αντιπροσωπεύουν πάνω από το 20% των συνολικών τους αγορών.